CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Vaikka pystyisikin vetään 12x 1h treenit viikossa niin onko siinä mitään järkeä olla siellä salilla jatkuvasti? treenaatko tossa kropan 3x läpi vai 2x vai 1x vai miten.. 2x viikossa ymmärrän jos esim toinen treenikerta on kevyt ja sitä itsekkin aion kokeilla joskus. Kukin tavallaan.

Niin pitkään kun se on kehittävää ja toimii hyvin kyllä.. Ja laji ei ollut mulla kehonrakennus tai voimailu. Ja joo pitkälti tuli mentyä itsekkin kehontuntemuksia kuunnellen ja hyvin samalla tavalla tuntuu vääntävän melko moni oikea urheilijakin.

Varmasti Utille ja hänen kehitykselleen tekee nyt hyvää se kun jatkossa treenataan vaan kovaa ilman sen kummempaa "suunnitelmaa". Kuitenkin tuossa kun on jatkuvasti tiedostettu mikä on seuraava tavoite ja milloin pitäisi olla missäkin kunnossa niin se on varmasti pistänyt heiman tiedostamatonta stressiä päällensä niin henkisesti kuin fyysisestikkin. Kaikkihan sen tietää ettei "sterssitila" ole paras tila kehityksen kannalta. Itse ainakin uskon, että nyt kun tehdään hommaa hieman vapaantuneemmin saadaan varmasti kovasti lihasta vielä lisää.

Heti kun savolainen kirjoittaa blokiin omaa arviotaan ylitreenaamisesta, niin arvasin että täällä tirehtöörit on vauhissa "mitäs minä sanoin" viirit liehuen. Se on kuitenkin se ja sama sanooko mielipiteensä savolainen, joku muu ifbb pro potari, vai pakkiksen nero, niin en mä ainakaan nyt hulkkia pidä niin tyhmänä että mies ei osaisi tuolla kokemuksella kuunnella omaa kroppaansa ja suhteuttamaan treenimääriään ja tapojaan omaan kuntoonsa. Ylilyöntejä ja virhearviointeja varmasti sattuu aina, mutta että ihan siinä mittakaavassa että se tässä nyt olisi syy "huonoon" kisamenestykseen ja kuntoon..

Se nyt on varmaan ihan selkeä fakta ja kaikkien tiedossa että tuossa hulkin tilanteessa ei näkyvää lihasmassan lisäystä nyt saa enään ilman pidempää offijaksoa, joka nyt ilmeisesti onkin tulossa.

Ei sillä, oma valmentaja varmasti toisi tietyissä tilanteissa rehellisen, objektiivisen näkemyksen paremmin esiin, mikä ei ehkä itseään valmentaessa ole lainkaan itsestäänselvää.

Tiistain päivityksestä

Kauanhan sitä kestikin...:D

Itse en todellakaan kuulu tuohoin joukkoon jioka pitää Utin tekemisiä pelleilynä jne. Päinvaistoin , arvostan sitä tosi suuresti. Itse vain olen miettinyt, että mikä on kun ukko ei pääse enään entiseen kuntoon? Joku osa-aluehan ei selvästi nyt toimi ja se tuskin johtuu siitä, että dieetti ei pidä.
Hyvä esimerkki siitä, että jospa vielä kuitenkin tekisin yhden tai jopa kaksi sarjaa, oli Milosin leirillä. Siellä pojat vääntivät olkapäätreenin, joka luultavasti sisälsi noin 20-40 sarjaa olkapäitä. No tämänkin jälkeen Utti teki vielä varmuuden vuoksi muutaman oman liikkeen. Jos ei saa olkapäitä 30 sarjalla loppuun, niin... Itselläni on lähes 10 vuotta enemmän treeniä takana, joten olen tehnyt kaikki mahdolliset virheet myös itsekkin. Vaikka kuinka tuntisi oman kropan, niin virheitä tulee.

Eilen jo lepopäivänä koko ukko oli niin päästä varpaisiin kuutamolla, että päätin katsoa tänään maanantaiaamuna olotilan perusteella, onko järkevää yrittää treenata vaiko pitää suosiolla toinenkin lepopäivä. Aamulla olo oli jo vähän normaalimpi kuin eilen, joten kävin tekemässä rasvanpolttotreenin; sykkeennostot tapahtuivat Tabata-intervallina hypyttömillä burpeeseilla sekä vähän pidemmillä crossari-intervalleilla. Vaikka tuon jumpan saikin tehtyä ihan hyvin, sen jälkeen jouduin vain makaamaan salin venyttelytasanteella varmaan puoli tuntia kun olotilat olivat varsin “mielenkiintoiset”. Aika pitkällisen ja rankan pohdinnan jälkeen päädyin siihen lopputulokseen, että tänään ei ole enää järkeä lähteä varsinaista salitreeniä tekemään, vaan homma jatkuu huomenna.

Sinänsä aika huvittavaa miten kauan tuotakin päätöstä sai omalla kohdalla kypsytellä, vaikka olisin sanonut vastaavassa tilanteessa jollekin valmennettavalleni aivan suoraan että kotiin lepäämään siitä. Omalla kohdalla järki ei vain pelaa yhtä hyvin, vaan kaiken miettii automaattisesti “luuserit lepää” -mentaliteetilla. Olen liian monta kertaa kisadieeteilläni jo vetänyt treenit ja dieettaamisen överiksi, ja seurauksena kroppa on ajautunut niin jumiin että jopa rasvanpoltto on sakannut. Koko ajan sitä toki yrittää kuunnella kroppaansa ja mennä palautumisen ehdoilla, mutta psykologisesti olisi aina paljon helpompaa vain treenata enemmän, kovempaa ja useammin, syödä vähemmän ja levätä sitten kun kisat on ohi. Vaikka se tuloksekkaampi ratkaisu olisikin monessa tilanteessa juuri päinvastainen.
-Tuumi Hulkki blogissa itse itsensä valmentamisen haasteista jo 25.3.2013

Pakkiksella näyttääkin olevan paljon päteviä valmentajia kansainvälisen tason natukehonrakentajalle, kun kaikki osaavat neuvoa... Ymmärrän kyllä hyvin SUPERMASSAn näkemyksen ja mielipiteet asiasta ja ehkä juuri joku osaava valmentaja olisi hyvä Utille, ehkä ei, tuota mies ei ole tainnut vielä kokeilla urallaan. Mutta sitten tänne tulee näitä nimimerkkiguruja kertomaan, että Utin kannattaisi treenata harvemmin tai vähemmän tai eri tyylillä jne.

Utti on kyllä tietääkseni kokeillut kaiken näköistä metodia. Hän on treenannut 2-jakoisella ohjelmalla kropan 2x viikkoon, hän on treenannut HST:llä, DC:llä, HD:llä, 4-jakoisella, 3-jakoisella, 5-jakoisella ja nyt on tehnyt 6-jakoisella double splittiä.... Lista jatkuisi varmaan vielä paljon pidempään. Voi olla, että noilla jo kokeilluilla tyyleillä voisi nyt tulla taas kehitystä, koska on ollut taukoa niistä. Kokeilemalla vain se selviää ja siihen off-season onkin juuri hyvä, voi etsiä sitä sopivaa tyyliä...

Eipä täällä kukaan ole kai Uttia alkanut neuvoa vaan lähinnä mietitty mikä mättää jos kunto mennyt huonommaksi kun joskus ollut? Vois huvikseen googlailla jos löytyisi inffoja minkälaisilla treenisysteemeillä nämä muut MM-tason natubodarit treenailevat.

Pakkiksella näyttääkin olevan paljon päteviä valmentajia kansainvälisen tason natukehonrakentajalle, kun kaikki osaavat neuvoa...

Pakkiksella on suomen kovin valmennusosaaminen. Useat valmentajat ovat jopa niin kovia, ettei heidän ole tarvinnut itse edes koskaan treenata salilla.

Minkä helvetin takia pitää vääntää niin monimutkasia treenejä, kun järestään kautta historian on parhaat bodykropat rakennettu ihan perustreenillä, eikä millään ihmeellisyksillä. Ite luulen et ei Utille voi lihasta kasvaa, ennenku offipaino on siellä 130kgssa ja tosiaan sitä massaa hankita. Jos ympärivuoden on kisakunnossa ni ei siinä mitään tapahdu. Hulkki on kuitenkin liki 190cm kaveri et sitä painoa pitää olla paljon ennenku kireää ja isoa lihasmassaa löytyy. En ole valmentaja.

En tajua sitä miks pitää kritisoida jos joku sanoo totuuden? Mun mielestä Hulkki on ollu samannäkönen vuodesta 2006-2007, mut varmaan olenkin sokea. Jotainhan pitää kuitenkin muuttaa, jotta saa kropan uudelle tasolle, ja ns. ammattibodarin näköseksi. Ei siihen tarvita horppaa vaan 2-3v maltillinen offseason. Kun ei tolla tasolla ne 6kk offit enää riitä lihasmassan rakentamiseen, kun 15v on punttia jo tehty.

Jos en väärin muista niin eikö Utti juuri pitänytkin pitkän massakauden, jossa nosti painon melko korkealla ja oli jopa aika suurissa rasvoissa.

Ite luulen et ei Utille voi lihasta kasvaa, ennenku offipaino on siellä 130kgssa ja tosiaan sitä massaa hankita. Jos ympärivuoden on kisakunnossa ni ei siinä mitään tapahdu.

En nyt halua aloittaa mitään väittelyä, mutta haluaisin vain kuulla mihin perustuu tuo ajatus että tuo 30kg läskiä tarvitaan kroppaan ennenkuin lihakset voi kasvaa? :rolleyes:

Tuskinpa Utti pystyy KP:tä enää miellyttämään teki se offilla mitä hyvänsä. Lihasten kiinnityskohtia ei voi muuttaa ja lihaspyöreyttäkään ei paljoa saa, vaikka tekisi millaisen sikabulkin. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää kunnon roinabulkki ja pois classicista siirtyminen. Veikkaan että se ei olisi täysi mahdottomuus, kun kakkaa on satanut niskaan viime ajat ja Wileniuskin on vastaavan tempun tehnyt.

Jos en väärin muista niin eikö Utti juuri pitänytkin pitkän massakauden, jossa nosti painon melko korkealla ja oli jopa aika suurissa rasvoissa.

Ja nosti ihan kunnon rautoja, mm. kyykyssä 10x200 ja 20x180. Penkissä taisi liikkua 70kg käsipainot. Lopputoteama taisi Utilla olla, että voimat kasvoi lihakset ei.

Eipä täällä kukaan ole kai Uttia alkanut neuvoa vaan lähinnä mietitty mikä mättää jos kunto mennyt huonommaksi kun joskus ollut? Vois huvikseen googlailla jos löytyisi inffoja minkälaisilla treenisysteemeillä nämä muut MM-tason natubodarit treenailevat.

Noiden Virolaisten Treenistä on ollut paljonkin juttua netissä. Ovat myös hyvin pärjänneet. treenit olleet ihan perus 4-5 jaksoista ilman turhia kikkailuja. Ovat olleet maailmankärjessä ja mitaleilla. Lihaksilla ei ole aivoja. Ei se treenaaminen mitään rakettitiedettä ollut Arnoldinkaan aikaan eikä tarvi nytkään ollut. samat perusperiaatteet kunniaan!

Tuskin sellainen sikabulkki edes on mikään vaihtoehto Utille. Noin kauan treenanneena natikkana kunnon sikabulkki tulisi todennäköisesti viemään hänen kuntoansa vain taaksepäin. Paras Utille varmasti olisi ollut pysytellä kireänä siitä 2008 vuodesta lähtien ja ylläpitää sitä aivan huikeaa kuntoa, joka hänellä silloin oli. Tuo Hulkin sikabulkki toi IMO hänen kuntoaan vain taaksepäin. Melkeen vuoden mittainen kiristely ei vaan voi tehdä natikan lihasmassalle mitään hyvää, oli sinne läskin alle pakattu sitä lihasmassaa kuinka paljon tahansa bulkin aikana. Kun kyse on 15 vuoden treenitaustan omaavasta herrasta, sitä lihasta ei varmasti ihan hirveän monta kiloa tullut.

Back
Ylös Bottom