CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Kuvitteletko ihan tosissasi esimerkiksi käsipainovinopenkin olevan sama liike kuin tankovinopenkki?

Erityisesti tuo kulmasoutu käsipainolla = kulmasoutu tangolla -vertauksesi ontuu pahemman kerran. Yhden käden kulmasoudussa toinen käsi tukee ylävartaloa eli alaselkään ei kohdistu painetta, ja käsipainoa voi soutaa neutraalilla otteella. Tangolla otteen täytyy olla tangon suuntainen (myötä- tai vastaote), ja liike tehdään aina kahdella kädellä. Puhumattakaan siitä, että alaselkä on tankokulmasoudussa aika kovan jännityksen alaisena.

Näiden liike-erojen luulisi olevan täysin itsestään selviä. Liike x käsipainoilla EI ole yhtä kuin liike x tangolla.
en kuvittele enkä käsittääkseni näin väittänytkään, mutta jos kässärit on aidosti liian pienet niin en näe mitään järkeä alkaa liikettä niillä tekemään eka liikkeenä vaan väsytetään lihas esimerkiksi kulmasoututangolla tai vinopenkki tangolla ja otetaan reenin loppuun sitten niitä kässäri liikkeitä, jos käsipaino valikoima on oikeasti liian pieni/kevyt.

edit: no kyllähän noista mun kirjoituksista sen kuvan sai että voisi totaalisesti korvata. ei ollut tarkoitus.

Onko muuten totta, että kässäriliikkeet parantaisi paremmin koordinaatiota kuin tankoliikkeet?

Esim. koordinaation takia kässäreillä ei saa (yleensä) tehtyä niin isoilla painoilla kuin tangolla, koska tasapainoilu kässäreillä vie enemmän energiaa.

jos kässärit on aidosti liian pienet niin en näe mitään järkeä alkaa liikettä niillä tekemään eka liikkeenä vaan väsytetään lihas esimerkiksi kulmasoututangolla tai vinopenkki tangolla ja otetaan reenin loppuun sitten niitä kässäri liikkeitä, jos käsipaino valikoima on oikeasti liian pieni/kevyt.
No tuohan nyt on ihan yleisfiksu tapa kiertää ongelma, jos käsipainoissa tosiaan tulee raja vastaan.

Mitä mieltä Hulk olet Lyle McDonald:in UD2:sta? Toivottavasti tätä ei ole jo kysytty, en jaksanut lukea koko threadia läpi, olen vasta puolessa välissä=)

Eihän tuo tietenkään seuraavan 40 vuoden kannalta huono veto olisi, mutta pari ongelmaa asiassa olisi:
1. Mitä tahansa oikeasti urheiluvalmennusaiheista pitäisi lähteä lukemaan suurin piirtein johonkin helvetin Jyväskylään, en ole toistaiseksi Helsingin yliopistolta vastaavia opintosuuntia löytänyt.
2. Alan olla jo nyt kurkkuani täynnä koulunkäyntiä, ja sen jälkeen kun olen vihdoin viimein toivottavasti nykyisistä kouluistani paperit ulos saanut, tuntuisi jotenkin todella vittumaiselta lähteä taas nollasta lukemaan yliopistotason tutkintoa. En tiedä, riittäisikö geneerinen motivaatio enää moiseen. Tuossa vaiheessa kävisin jo melkeinpä mieluummin jonkun pilipali-PT-kurssin, ja ryhtyisin saman tien laskuttamaan ajastani.
3. Kyseisten alojen työllisyysnäkymät ovat suoraan sanottuna aivan täysi mysteeri meikäläiselle.Olen täysin samaa mieltä, mutta yritäpä selittää tuo esim. jollekin kansainväliselle konsulttifirmalle, jonka bisnesmalli perustuu pitkälti kunnianhimoisten vastavalmistuneiden orjuuttamiseen.

1. Miksi? Ja sä olisit varmaan unelmaoppilas kun opetetaan proteiinin päivittäiset suositukset ja peruskuntoilijan treeniohjelma. Luento alkaisi luennoitsijan 5 minsan alustuksella ja loppuaika menisi Hulkin vastaväitteisiin ja todistuaineistojen esittämiseen ;)

2. Miksi et siis kävisi sitä PT-kurssia? Sulla on niin hyvät tiedot ja kokemus jo itsellä pohjalla.

3. Sun työllisyysnäkymät PT:nä on jopa mun naisenlogiikalla aika pirun hyvät. Myöhemmin laadit hyvän strategian, perustat oman yrityksen, teet todennäkösyyslaskelmat ja laajennat sitä järjestämällä kaikkea alaan liittyvää.

1. Mitä tahansa oikeasti urheiluvalmennusaiheista pitäisi lähteä lukemaan suurin piirtein johonkin helvetin Jyväskylään, en ole toistaiseksi Helsingin yliopistolta vastaavia opintosuuntia löytänyt.
Mitä vikaa Jyväskylässä? Tai oikeastaan, miksi pitäisi juuri Helsingistä löytyä? :)

edit: kata näköjään aihetta jo sivusi

Mitä mieltä Hulk olet Lyle McDonald:in UD2:sta?
En mitään, sillä en ole lukenut kyseistä opusta.
1. Miksi?
Öööh, siksi että kyseisiä opintosuuntia ei löydy esim. Helsingistä.
2. Miksi et siis kävisi sitä PT-kurssia? Sulla on niin hyvät tiedot ja kokemus jo itsellä pohjalla.
En vain tekisi sillä PT-lätkällä yhtään mitään, sillä tässä on vielä ainakin 1 vuosi TKK:lla jäljellä ja pari vuotta kuppasurkeassa.
3. Sun työllisyysnäkymät PT:nä on jopa mun naisenlogiikalla aika pirun hyvät.
Oletuksesi on mitä todennäköisimmin väärä, sillä todellisuudessa ihmiset eivät palkkaa Personal Traineria tämän poikkeuksellisen tietotaidon tai asiantuntemuksen vuoksi, vaan yksinkertaisesti säännöllisten treeniaikojen ja tapaamisten vuoksi (suuren yhdysvaltalaisen PT-konferenssin antimia tämä tieto). Suurin osa PT-asiakkaista on ylipainoisia keski-ikäisiä (tai vanhempia) taviksia, joille on aivan yksi ja sama kuinka tehokas ja fiksu se PT:n tekemä ohjelma on. Tällaiset ihmiset saavat tuloksia ohjelmasta riippumatta, kunhan vain noudattavat sitä säännöllisesti. Ja tässä on olennaista lähinnä PT:n sosiaalinen miellyttävyys, ei niinkään tietotaito treenin/ravinnon saralla. Ja meikäläisellä nuo ominaisuudet sattuvat menemään juuri väärin päin :D
Myöhemmin laadit hyvän strategian, perustat oman yrityksen, teet todennäkösyyslaskelmat ja laajennat sitä järjestämällä kaikkea alaan liittyvää.
En ole yrittäjätyyppiä. Uhkapelurit ja muutenkin riskihakuiset ihmiset ovat, kun taas esimerkiksi korkea koulutusaste korreloi riskiaversion (riskien välttämisen) kanssa. Tiedän muutenkin olevani riskejä välttävä yksilö, enkä missään nimessä yrittäjämielinen ihminen.
Mitä vikaa Jyväskylässä? Tai oikeastaan, miksi pitäisi juuri Helsingistä löytyä? :)
Olet 100-prosenttisen varmasti jostakin muualta, jos tuota pitää tosissaan kysyä. Olen syntynyt Helsingissä ja asunut täällä vaihto-oppilasvuotta lukuunottamatta koko ikäni, enkä voisi kuvitellakaan asuvani missään muualla Suomessa. Ulkomailla toki, mutta jos Suomessa ollaan niin PK-seutu on kyllä meikäläiselle ainoa vaihtoehto. Eli tuskin Jyväskylässä varsinaisesti mitään vikaa on, se nyt vain sattuu valitettavasti olemaan kehä III:n ulkopuolella.

Öööh, siksi että kyseisiä opintosuuntia ei löydy esim. Helsingistä.
No kyllä mä ton ymmärsin :) Mietin vaan miksi tarvisit ehdottomasti sen pisimmän koulutuksen. Sitäpaitsi jos siihen tarvii vaan sen "hyvän luonteen" niin ei kai sitä yliopistosta saa.. tai jos saa niin kerro heti missä ja koska voi hakea

En vain tekisi sillä PT-lätkällä yhtään mitään, sillä tässä on vielä ainakin 1 vuosi TKK:lla jäljellä ja pari vuotta kuppasurkeassa.Oletuksesi on mitä todennäköisimmin väärä, sillä todellisuudessa ihmiset eivät palkkaa Personal Traineria tämän poikkeuksellisen tietotaidon tai asiantuntemuksen vuoksi, vaan yksinkertaisesti säännöllisten treeniaikojen ja tapaamisten vuoksi (suuren yhdysvaltalaisen PT-konferenssin antimia tämä tieto).
Mä en vaan tajua sua. Jos sä oikeesti haluisit tehdä valmennushommia (yms.) enemmänkin, niin miksi tehdä asioista niin vaikeita ja kumota kaikki mahdollisuudet jollain selityksillä.

Mietin vaan miksi tarvisit ehdottomasti sen pisimmän koulutuksen.
Jostain PT-pilipalikurssista nyt ei ole paskaakaan hyötyä. Kuten joskus aiemmin jo selitinkin, pitäisi taskusta IMO löytyä yliopistotason paperit esim. liikuntafysiologiasta jotta edes kehtaisi aktiivisesti valmennuspalveluja tarjota.
Mä en vaan tajua sua. Jos sä oikeesti haluisit tehdä valmennushommia (yms.) enemmänkin, niin miksi tehdä asioista niin vaikeita ja kumota kaikki mahdollisuudet jollain selityksillä.
Pointtihan on siinä, että jonkun viikonloppukurssin käymisestä ei olisi tässä vaiheessa mitään hyötyä, sillä meikäläisellä on oikeitakin kouluja vielä pari vuotta jäljellä. Kaiken logiikan mukaan on paras vain suorittaa nuo koulut loppuun, ja tehdä vähintään vuosi pari töitä tuolla käsienheiluttelukoulutuksella. Jos homma alkaa maistua aivan puulta, voin sitten paeta takaoven kautta, käydä jonkun haistapaska-PT-kurssin, ja ryhtyä näyttämään hymyillen ja kädestä pitäen ylipainoisille kotiäideille kuinka tehdään jalkaprässiä turvallisesti.

Hulkki,mitä mieltä olet Massaa!Voimaa! kirjan ravintopuolesta,jossa ehdotetaan kaloreitten syklittelyä.Eli siis kuukaudessa olisi 2 viikkoa massalla,2 dietillä.Voiko toimia?

et vissiin oo paljoa Hulkin juttuja lueskellut. Mitäs jos kävisit aljkuun tutkimassa vaikka hulkin treeni blogia ja kato samalla vastauspalsta.

Hulkki ottaa kantaa kysymääsi asiaan 04.06.2007

Voi olla, että Hulkki on sitä mieltä, että kalorisyklitys voisi toimia, koska hän sitä toteuttaa itsekin sekä lisäksi suosittelee myös muille. Pieni tutustumisen Hulkin kirjoituksiin olisi ihan paikallaan ennenkuin ryntää Hulkilta kysymään mitään, koska hänelle on melko turhauttavaa vastailla jatkuvasti samoihin jo ennestään käsiteltyihin kysymyksiin.

Toisaalta suuttuessaan Hulkki muuttuu vahvemmaksi...
Totta, mutta koska Hulkki treenaa jopa vasta puolen yön aikoihin, niin alkuillasta keskustelupalstalla saatu psykoagrekohtaus menee aivan hukkaan ja on sitten aina illan treenistä pois :D

Mun mielestä se on kyl hyvä et monet täällä tietää Hulkin asiat paremmin ku jopa Hulkki itse niinku Yusu viisaasti tossa totesikin yhdessä vaiheessa. Itse kuulun tähän porukkaan ja voisin jopa alkaa vastailemaan Hulkin puolesta tyhmiin toistuviin kysymyksiin ja säästää Hulkin aikaa sillä. Tossa joku aika sittenkin kun joku kysyi Hulkilta mitä mieltä Hulkki on politiikasta niin olisin heti osannut kertoa, että Hulkkia ei kiinnosta politiikka, Hulkki tykkää bodaamisesta. En kuitenkaan kehdannut. Mitä mieltä Hulkki itse olet tällaisesta joulupukin pikkuapurista? Jos täällä threadissa pyörisi tällaisia pieniä sirkusmarakatteja vastaamassa sun puolesta kysymyksiin niin kuin minä?

Back
Ylös Bottom