CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Minua on myöskin ihmetyttänyt hulkin treeni-filosofiassa se ristiriita, että hän on aina peräänkuuluttanut kokonaisvaltaisten liikkeiden käyttöä, etenkin naturaali-treenaajilla (tätähän tutkimuksetkin tukevat), mutta penkki tekee poikkeuksen tässä suhteessa. Jos suunnitellaan treenit maksimaalisen lihaskasvun näkökulmasta, niin penkin poisjättämistä ei voida tällä perustella, siihen on turha vedota, vaan kyseessä on enemmän tai vähemmän joku päänsisäinen imago-kysymys tms. Kukin tekee tavallaan asiat, mutta oli pakko ilmaista ihmetykseni tästä ristiriidasta.

ps. penkillä on parempi hormonaalinen vaste kuin kp-penkillä :rolleyes:

Minua on myöskin ihmetyttänyt hulkin treeni-filosofiassa se ristiriita, että hän on aina peräänkuuluttanut kokonaisvaltaisten liikkeiden käyttöä, etenkin naturaali-treenaajilla (tätähän tutkimuksetkin tukevat), mutta penkki tekee poikkeuksen tässä suhteessa.

Asiahan on harvinaisen selkeä, mies tekee vinopenkkiä ja dippiä jotka ovat ihan yhtä kokonaisvaltaisia liikkeitä. Eihän niitä kaikkia pääliikkeitäkään tarvitse tehdä, vaan loogisesti valita itselleen parhaat.

Ei siinä siis ole mitään ristiriitaa.

Jos jengi haluaa tästä jatkossakin vängätä niin lukekaa tarkemmin ne Hulkin aiemmat vastaukset. Kyllä siellä on ihan kaikki tarpeellinen. Paitsi jos provota haluaa.

edit: Laitetaan nyt lisäyksenä että kun olen pidempään seurannut näitä hulkin vääntöjä ties mistä asiasta niin kovasti siellä toistuu tietynlainen kaava:

1. Henkilö X irrottaa jonkin hulkin heittämän lauseen kontekstistaan ja vaatii selitystä
2. Hulkki vastaa varsin perusteellisesti
3. Henkilö X skippaa 90% hulkin vastauksesta ja taas poimii sieltä yksittäisen lauseen jota vertaa johonkin aiempaan samanlaiseen poimintaan ja näin luo "ristiriidan".
4. Hulkki selvittää uudestaan kantansa varsin perusteellisesti.
5. Henkilö X skippaa taas 90% Hulkin selvityksestä ja kuittaa lopun 10% toteamalla että tuo nyt on tuollaista fanaattista paskaa.

Hauskahan näitä on lukea kyllä, ei siinä mitään :popcorn: :D

Paskat, pena on paras.

Väitetäään, että lattiapenasta saa samat tehot irti kuin "täydellä" liikeradalla ja olkapäät/rintalihakset pysyvät paremmin kunnossa, kun ei mennä olkapäiden ääriasentoihin isoilla raudoilla.

Edit: Pyranhalla hyvä pointti, että kannattaa luovia sellaisia liikkeitä kohti, mitkä sopii omalle rakenteelle.

Hauskaa kuinka tämä hulkki vs penkki keskustelu nousee palstalla aina uudelleen ja uudelleen esille kunnes se +10 sivun wänkkäämisen jälkeen taas unohtuu x kuukaudeksi. Ja hulkki ei vieläkään tee penkkiä.

Asiahan on harvinaisen selkeä, mies tekee vinopenkkiä ja dippiä jotka ovat ihan yhtä kokonaisvaltaisia liikkeitä.
Riippuu mitä käytetään kokonaisvaltaisuuden indikaattorina, mutta kuormaa kumassakaan noista liikkeistä ei saa yhtä paljon kuin penkkipunnerruksessa. Pohjoisvirralla tässä hyvä pointti lattiapenkki-esimerkin muodossa. Toki rakenteelliset seikat on oma asiansa, mutta tietääkseni hulkki ei niistä ainakaan ensisijaisesti puhunut, vaan luulisin että kyseessä on enemmänkin periaatteellinen juttu, niinkuin aikaisemmista postauksistakin voisi päätellä. Ei hernehiä, kunhan mielenkiinnon vuoksi jutustelen

ttaa jonkin hulkin heittämän lauseen kontekstistaan ja vaatii selitystä
3. Henkilö X skippaa 90% hulkin vastauksesta ja taas poimii sieltä yksittäisen lauseen jota vertaa johonkin aiempaan samanlaiseen poimintaan ja näin luo "ristiriidan".
5. Henkilö X skippaa taas 90% Hulkin selvityksestä ja kuittaa lopun 10% toteamalla että tuo nyt on tuollaista fanaattista paskaa.

Hauskahan näitä on lukea kyllä, ei siinä mitään :popcorn: :D

Johtuu aika pitkälti siitä, että ihmiset täällä haluavat osoittaa toisen olevan vain väärässä. Kuten forumeilla on AINA tapana. Sitä en vain taas ymmärrä, että jengi täällä pitää hulkin penkin tekemistä sielunasiana.

Riippuu mitä käytetään kokonaisvaltaisuuden indikaattorina, mutta kuormaa kumassakaan noista liikkeistä ei saa yhtä paljon kuin penkkipunnerruksessa. Pohjoisvirralla tässä hyvä pointti lattiapenkki-esimerkin muodossa. Toki rakenteelliset seikat on oma asiansa, mutta tietääkseni hulkki ei niistä ainakaan ensisijaisesti puhunut, vaan luulisin että kyseessä on enemmänkin periaatteellinen juttu, niinkuin aikaisemmista postauksistakin voisi päätellä. Ei hernehiä, kunhan mielenkiinnon vuoksi jutustelen

Juu ei hernehiä, tuo editoimani juttu oli ihan yleistä huomiota :)

Mietin itse tuota kuormaa, jos ajatellaan vaikkapa noita emg-aktiivisuus tuloksia niin ei sitä vertailua voi suorittaa kaavalla (liikkeessä käytetty kilomäärä*lihasaktiivisuus = tehokkuus) Tämän nyt pitäisi olla täysin selvää.

Moni dissaa flyesseja ja perään ylistää käsipainopunnerruksia, perustellen tämän reilusti isompien käsipainojen käytöllä. Miettikääpä mekaniikan kannalta noiden liikkeiden ero jos käsipainopunnerruksissa pitää koko ajan kyynärvarren hieman ulospäin suuntautuneena. Ojentajat eliminoituvat ja kyseessä on vipunostot sivulta, sillä erolta että voidaan käyttää huomattavasti isompaa painoa koska vipuvarsi on lyhyempi :)
Vielä isommat painot saadaan käyttöön kun ei pidetä kyynärvarsia ulos suuntautuneena yhtään, saadaan ojentajat taas mukaan ja isommat käsipainot käyttöön. Mutta oliko tämä nyt rintalihasten aikaan saamaa ;)

Itse olen saanut Hulkin selvityksistä varsin selkeästi käsityksen että hän ei tee penkkiä koska se ei hänelle ole omien kokemustensa perusteella tehokkain rintaliike. Toki siihen kylkeen on muodostunut joku ihme missio dissata penkkiä yleiselläkin tasolla... heh.

Mutta muistakaa silti että hulkki punnertaisi vaikka divaanisohvia roikkuen lipputangosta jos se olisi hänelle tehokkain ja terveellisin rintalihasliike.
En epäile etteikö hulkki ottaisi penkkiä välittömästi ohjelmaansa jos huomaisi sen olevan hänelle hänelle parempi kuin tuo dippi ja vinopenksu.

Juu ei hernehiä, tuo editoimani juttu oli ihan yleistä huomiota :)

Mietin itse tuota kuormaa, jos ajatellaan vaikkapa noita emg-aktiivisuus tuloksia niin ei sitä vertailua voi suorittaa kaavalla (liikkeessä käytetty kilomäärä*lihasaktiivisuus = tehokkuus) Tämän nyt pitäisi olla täysin selvää.

Moni dissaa flyesseja ja perään ylistää käsipainopunnerruksia, perustellen tämän reilusti isompien käsipainojen käytöllä. Miettikääpä mekaniikan kannalta noiden liikkeiden ero jos käsipainopunnerruksissa pitää koko ajan kyynärvarren hieman ulospäin suuntautuneena. Ojentajat eliminoituvat ja kyseessä on vipunostot sivulta, sillä erolta että voidaan käyttää huomattavasti isompaa painoa koska vipuvarsi on lyhyempi :)
Vielä isommat painot saadaan käyttöön kun ei pidetä kyynärvarsia ulos suuntautuneena yhtään, saadaan ojentajat taas mukaan ja isommat käsipainot käyttöön. Mutta oliko tämä nyt rintalihasten aikaan saamaa ;)

Itse olen saanut Hulkin selvityksistä varsin selkeästi käsityksen että hän ei tee penkkiä koska se ei hänelle ole omien kokemustensa perusteella tehokkain rintaliike. Toki siihen kylkeen on muodostunut joku ihme missio dissata penkkiä yleiselläkin tasolla... heh.

Mutta muistakaa silti että hulkki punnertaisi vaikka divaanisohvia roikkuen lipputangosta jos se olisi hänelle tehokkain ja terveellisin rintalihasliike.
En epäile etteikö hulkki ottaisi penkkiä välittömästi ohjelmaansa jos huomaisi sen olevan hänelle hänelle parempi kuin tuo dippi ja vinopenksu.

Ymmärrän pointtisi.
Vipunostot maaten käsipainoilla tulee paremmaksi liikkeeksi , kun käsi on koukistettu 90 asteen kulmaan eikä käsipainoja puristeta ylhäällä yhteen. Arnold teki lyhyellä liikeradalla vipunostoja maaten mutta kädet suorina/pidemmällä venytyksellä.
Dorian Yates:in tapa suorittaa kyseinen liike näyttäisi olevan hyvä, kun kädet ovat enemmän koukussa/painot luonnollisesti isommat hiukan.
Uskoisin, että tämä on syy miksi Ronnie Coleman pätkii liikeradat lyhyeksi käsipainopunnerruksissa ja omistaa isot rintalihakset.
Flyes:it ovat parempi liike kokeneelle, kun punnerrusvoimat ovat kasvaneet niin voidaan eristävästi rintalihaksia hinkata isommilla raudoilla.

Edit: Voimanostaja/voimapainotteisesta treenitaustasta on etua kehonrakennusmielessä, kun voimat ovat suht. korkealla tasolla niin eristäviin liikkeisiin saa kokonaiskuormaa myös paremmin.

Hah,hah kivaa keskustelua. Pitää taas kysyä että oliko sulla Hulkki mitalli niistä kisoista vai? Tuntuu että se on virhe kun olet niin pirun väärin treenannut rintaa. Tuomarit antaa mitallin miehelle joka ei ymmärrä ottaa penkkiä niinkuin kaverit neuvoo. Et voi mennä kisaamaan kun olet väärin rakentanut kehoa.;)

:D
Pieni koivunpilke silmäkulmassa vääntäminen asiasta, johon vastaus on enimmäkseen yksilökohtainen, on hauskaa.

Ps. I :haart: penkki :thumbs:

Penasta vielä, että hulkki ei varmaan tiedä sit penkissä sitä legendaarista YKKÖSTÄ!
En tietenkään, tuohan se kaikkein parasta on kun joku juntti tulee kysymään "hei paljo äijä vetää niiq penast junouuu11!!!", voin leveä hymy naamalla sanoa, että nostan tasan nolla kiloa, koska en tee penkkiä. Joka helvetin kerta junteilla leuka putoaa ja sitten ruvetaan ihmettelemään että "siis mitä vittuu mitennii et niiq tee PENKKKKKiii mitä vittuuu!111!!" :lol2:
Asiahan on harvinaisen selkeä, mies tekee vinopenkkiä ja dippiä jotka ovat ihan yhtä kokonaisvaltaisia liikkeitä.
Itse asiassa dippi on jopa kokonaisvaltaisempi liike kuin penkki, tämän voi todeta mm. siitä että dipissä aktivoidaan suurempi kokonaislihasmassa ja vastaavalla liikeradan pituudella voidaan dipissä käyttää suurempaa kuormaa kuin penkissä.

Enkä sitäpaitsi tee takakyykkyäkään, vaan olen jo useamman vuoden ajan tahkonnut etukyykkyä koska takakyykyllä en saanut ikinä etureisiin minkäänlaista kehitystä aikaan. Tuolla passengerin (virheellisellä) logiikallahan porukan pitäisi yhtälailla vauhkota täällä koko ajan siitä, etten tee kyykkyä vaan etukyykkyä, enkä näin siis kehity maksimaalisesti tjsp. Mutta kumma kyllä, kukaan ei kiinnitä mitään huomiota tuohon, vaan ainoastaan se KUNINGAS PENKKI vaikuttaisi olevan porukalle sellainen pyhä lehmä, jota ei saa kritisoida millään tavalla, saati sitten jättää se tekemättä :D
Jos jengi haluaa tästä jatkossakin vängätä niin lukekaa tarkemmin ne Hulkin aiemmat vastaukset. Kyllä siellä on ihan kaikki tarpeellinen. Paitsi jos provota haluaa.

edit: Laitetaan nyt lisäyksenä että kun olen pidempään seurannut näitä hulkin vääntöjä ties mistä asiasta niin kovasti siellä toistuu tietynlainen kaava:

1. Henkilö X irrottaa jonkin hulkin heittämän lauseen kontekstistaan ja vaatii selitystä
Niinpä. Saan vastailla täällä yhä uudelleen ja uudelleen samoihin helvetin kysymyksiin, vaikka vastaukset löytyvät useampaankin otteeseen tästä samaisesta threadista. Onko jengi oikeasti niin laiskaa ja/tai lukutaidotonta, ettei jakseta nähdä minkäänlaista vaivaa vastausten etsimiseen, vaan heitetään aina vain uudelleen samat kysymykset ja odotetaan vastausta hopealautasella? :confused:
Riippuu mitä käytetään kokonaisvaltaisuuden indikaattorina, mutta kuormaa kumassakaan noista liikkeistä ei saa yhtä paljon kuin penkkipunnerruksessa.
Kuten jo selitin, olet väärässä. Dipissä käytetään aktiivisesti suurempaa kokonaislihasmassaa kuin penkissä, ja dipissä saadaan käytettyä vastaavalla liikeradalla suurempia kuormia kuin penkissä. Dippi on siis penkkiä kokonaisvaltaisempi punnerrusliike.
Pitää taas kysyä että oliko sulla Hulkki mitalli niistä kisoista vai? Tuntuu että se on virhe kun olet niin pirun väärin treenannut rintaa. Tuomarit antaa mitallin miehelle joka ei ymmärrä ottaa penkkiä niinkuin kaverit neuvoo. Et voi mennä kisaamaan kun olet väärin rakentanut kehoa.;)
Jep, meinasin sillon Lahdessa sen hopeamitalin saatuani heittää sen takaisin tuomareille ja huutaa perään että "antakaa se metallinpalanen jollekin tositreenaajalle joka tekee penkkiä!". :rolleyes:

attachment.php

Tuosta takakyykystä. Itse olen huomannut että se ottaa aika hyvin myös etureisiin mikäli tanko on suht ylhäällä niskassa ja jalat korkeintaan hartioiden leveydellä. Ja tottakai liike tehdään kunnon syvyyteen (mikä edellyttää pitkää liikerataa toisin kuin voimanostotyyliin tehtynä). Voisitko Hulkki kuvitella tekeväsi joskus tällaista vaihteen vuoksi?

Tuosta takakyykystä. Itse olen huomannut että se ottaa aika hyvin myös etureisiin mikäli tanko on suht ylhäällä niskassa ja jalat korkeintaan hartioiden leveydellä. Ja tottakai liike tehdään kunnon syvyyteen (mikä edellyttää pitkää liikerataa toisin kuin voimanostotyyliin tehtynä). Voisitko Hulkki kuvitella tekeväsi joskus tällaista vaihteen vuoksi?

Ei se takakyykky välttämättä tunnu Hulkilla yhtään etureisissä, vaikka asento olisi täysin sama kuin tuo joka sinulla tuntuu etureisissä loistavasti. Muistaakseni Hulkki oli kokeillut takakyykkyä monilla eri tavoilla ja aina tulos oli sama, eli vaikutus takareisiin ja perseeseen.
Mutta, esim. minulla takakyykky tuntuu pelkästään etureisissä leveälläkin asennolla, ja oikeastaan joka tavalla millä olen takakyykkyä kokeillut.
Eri ihmisille toimii eri jutut, vaikkapa penkki ;)

Ooh, Hulkki on selkeesti mun kadonnut identtinen kaksonen: Pituus on sentilleen sama, penkki ei mullakaan rasita juuri yhtään rintaa ja takakyykky ei kirveellekään ota meikäläisen etureisiin. Samoin penkki on jäänyt ohjelmasta osittain pois samojen periaatesyiden takia :D

:salaliittoteoria:

Ooh, Hulkki on selkeesti mun kadonnut identtinen kaksonen: Pituus on sentilleen sama, penkki ei mullakaan rasita juuri yhtään rintaa ja takakyykky ei kirveellekään ota meikäläisen etureisiin. Samoin penkki on jäänyt ohjelmasta osittain pois samojen periaatesyiden takia :D

:salaliittoteoria:

Jep, Hulkki onkin 18v.!

Ei se takakyykky välttämättä tunnu Hulkilla yhtään etureisissä, vaikka asento olisi täysin sama kuin tuo joka sinulla tuntuu etureisissä loistavasti. Muistaakseni Hulkki oli kokeillut takakyykkyä monilla eri tavoilla ja aina tulos oli sama, eli vaikutus takareisiin ja perseeseen.
Mutta, esim. minulla takakyykky tuntuu pelkästään etureisissä leveälläkin asennolla, ja oikeastaan joka tavalla millä olen takakyykkyä kokeillut.
Eri ihmisille toimii eri jutut, vaikkapa penkki ;)
JUURI NÄIN. Tässähän tuntee ton dipistä puolesta puhumis postinsa jälkeen kun hulkki ois ittestä joku 8cm pidempi kopio kun luki ton kyykkykokeilun. Ja te jotka vannotte ton kuningaspenkin nimeen, niin ootteko koskaan kokeillu tehä yhtä kertaa pidempään syvää dippiä ennen kun tuomitsette että se on autom. paskempi tissejen kasvattaja kun kuningaspenkki? Meinaan good for you jos saatte penkissä hyvän tuntuman rintalihaksiin, niin loogisesti voisi kuvitella että dippi siellä ala-asennossa pienellä pidolla tuntuisi vitun hyvin? Mutta siihen tuttuun turvalliseen penkkiin on niin helppo palata sen yhden dippikerran jälkeen, sillä onhan se logiikalla ajateltunakin helpompaa (ja miehekkäämpää!!11) röhnöttää penkillä ja nostaa rautaa, dipissä joutuu sentään kannattelemaan ja jännitämään (<- joojoo tiedän että penassakin täytyy mutta se on vähän erilaista kuitenkin) koko kroppaa suorituksen ajan ja se on kuitenkin raskaampi liike koknaisuudessaan suorittaa kuin kuningaspenkki.

Ja tosiaan sanoisin että tossa kyykky - etukyykky asiassa pätee sama asia kuin penkki - dippi asiassakin, eli ne etureidet yksinkertasesti vastaa muiden liikkeiden kuin takakyykyn tuomaan ärsykkeeseen paremmin, oli tämä sitten rakenteellinen tai lihaksistollinen seikka miksi asia on näin (esim. takareiskat ja perse suhteessa vahvemmat jnejnejne).

Penadippiväittely 1 - 1 ? :D

OMG! Mikä mullistava paljastus! Kapealla otteella tehty niskakyykky parempi etureisiliike kuin esim. leveä voiman ostokyykky? No shit, Sherlock? :hyper:

Oikeasti tällaisia kyssäreistä lukiessa tuntuu kuin jengi pitäisi minua jotenkin helvetin tyhmänä tai muuten vain tietämättömänä idioottina. Tottakai kokeilin takakyykkyä vuositolkulla tahkotessani eri tyylit osittaisesta sumokyykystä aina syvään kapeaan niskakyykkyyn saakka läpi, ja yhdessäkin vaiheessa varmaan noin vuoden ajan käytin vajaan tunnin joka päivä akillesjänteiden venyttelyyn TV:tä katsoessani, jotta kykenisin tekemään kapeaa kyykkyä syvään pystymmässä asennossa ilman että kantapäät alkavat nousta lattiasta.

Jos EN olisi kokeillut ja käyttänyt kyykyn eri tekniikkavariaatioita aikoinaan huolellisesti läpi, EN voisi käytännössä sanoa että takakyykky ei meikäläisellä etureisiä kasvata. Olen kuitenkin monen vuoden ajan järjestelmällisesti ja perinpohjaisesti yrittänyt saada sitä kaikkien jalkaliikkeiden oletettua kuningasta eli takakyykkyä toimimaan itselleni, ja vasta usean vuoden turhan yrittämisen jälkeen uskalsin vihdoin viimein tehdä sen johtopäätöksen että ehkä se takakyykky ei olekaan juuri minulle se paras etureisiliike. Tämän pitäisi olla itsestään selvää.

Mä en taida kanssa liputtaa ITSELLÄNI tasapenkin puolesta tangolla parin syyn takia: selässä vasen puoli 0.5-1cm isompi, oikea olkapää työntynyt eteenpäin. Siihen kun junttaa lavat tasasesti penkkiin oikealla tekniikalla niin aina heiluu oikea puoli. Muissa rintaliikkeissä ei tätä ongelmaa näytä olevan, niissä kun noita lapoja ei niin paljoa tarvita nostamisessa.

Eikö se edelleen bodailussa ole ihan sama mitä tekee kun vaan lihat kasvaa? Ihmetyttää kyllä toi asenne tohon penkin täysfanitukseen.

Uskomatonta, kuinka Hulkkia taas opetetaan treenaamaan. Ymmärän myös hyvin Hulkin antipatiat penkkipunnerrusta kohtaan, 99% treenaajista tekee salilla "kuningasliikettä", mutta kuinka moni näistä omaa royal-tason rintalihaksiston? Tuolla tasolla riittää, että liikkeen osaa suorittaa mutta sitä ei välttämättä tarvitse ottaa omaan treeniohjelmaansa.

Allekirjoittanut jätti penkin kanssa johtuen pituudesta (syliväli n. 190cm), lahnana penkatessa olisi liike mennyt varmasti rinnalle mutta nivelkulmat olisivat olleet jo epäterveelliset. Kaarta tehdessä liike taas menee liiankin hyvin olkapäille. Siispä nyt rintatreeni perustuu käsipainopunnerruksille ja pecsit ovat kehittyneet varsin mallikkaasti sitten tankoversion jankkaamisen.

Anteeksi :offtopic: mutta tiettyä hengenheimolaisuutta koin asian suhteen Hulkin kanssa, kun tällä asialla häntä pommitetaan.

Back
Ylös Bottom