CBB Utti Hulkki Hietala

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tietty olisi toivonut Utille parempaa menestystä, mutta nelossija ei himennä sitä, että Utti on Suomen bodyskenen kiinnostavin hahmo itselleni. (Toki on muitakin oikein kiinnostavia.) Pitkän linjan natubodarin omistautumista on pakko arvostaa ja kyllähän Utin teksteistä ja videoista on tarttunut paljon pieniä ja isompiakin asioita omiinkin treeneihin. Ei muuta kuin samaa linjaa eteenpäin ja tieto- ja kokemuspankkia entisestään lihottamaan, tuli uusia kisoja tai ei.

No kaikkivoivan valmentajan urheilija olis kunnossa, et ei varmaan tarttis tehdä mitään.
Mitähän toi "olis kunnnossa" mahtaa sulla oikein tarkoittaa? Se kun ei ihan riitä, että on rasvaton. Pitäisi vielä olla "täysi ja nesteetön" eli nesteet lihaksiin, eikä ihon ja lihasten väliin. Se on selkeästikin (vanhemmiten varsinkin) helpommin sanottu, kuin tehty. Sitä ei kaikki pakkiksen salimarkut tunnu tajuavan, että ei sinne lavalle vaan marssita ja homma on sillä selvä. Muutenhan kaikki olis aina parhaimmillaan lavalla. Noita ohi lyöntejähän on nähty ihan olympia-lavalla asti.
Edit: En ota kantaa siihen pitäisikö Utin hommata valmentaja vai ei.

Edit: En ota kantaa siihen pitäisikö Utin hommata valmentaja vai ei.

No tätähän mä vaan ihmettelin, että miksipä ei? Aikamoinen miinuskalorimaratoni tuossa loppumetreillä takana, luulis olevan jotain hyötyä siitä, että olis fysiikkaa tiiviisti seurannut fressi kaveri rinnalla jonka kanssa asioita voi puntaroida.
Solu- ja kudosnesteiden kulkeutumisista en yritä neuvoa, alkuperäinen kysymys koski ihan vaan tätä perusasiaa, jälkimmäinen kommentti nyt oli vaan heitto takaisin, sitä ei kannata ottaa vakavasti.

luulis olevan jotain hyötyä siitä, että olis fysiikkaa tiiviisti seurannut fressi kaveri rinnalla jonka kanssa asioita voi puntaroida.
Mistä sä tiedät ettei Utilla tällaista/tällaisia henkilöitä ole ollut mukana? Ei tohon mitään "virallista" valmentajaa tarvita vaan toihan voi olla vaikka samalla salilla treenaava kanssakisaaja esim.

No tätähän mä vaan ihmettelin, että miksipä ei? Aikamoinen miinuskalorimaratoni tuossa loppumetreillä takana, luulis olevan jotain hyötyä siitä, että olis fysiikkaa tiiviisti seurannut fressi kaveri rinnalla jonka kanssa asioita voi puntaroida.
Solu- ja kudosnesteiden kulkeutumisista en yritä neuvoa, alkuperäinen kysymys koski ihan vaan tätä perusasiaa, jälkimmäinen kommentti nyt oli vaan heitto takaisin, sitä ei kannata ottaa vakavasti.

Mun täytyy kyllä sanoa, että olen samaa mieltä sinun kanssasi tästä valmentajakeissistä, olettaen siis, että mies aikoo vielä kisata. Joo ja tiedän, että Utti on tuhatmiljoonaa kertaa sanonut, ettei halua ottaa valmentajaa, koska pitää sitä tietynlaisena älyllisenä luovutuksena tjsp, mutta onko se sitten lopulta kaiken tuon kehon rääkkäämisen ja terveyden kanssa pelleilyn arvoista?
Uttihan on nimittäin myöntänyt myös sen, että hänellä on ollut dieeteillä monasti paha tapa ajaa kroppansa tarpeettoman koville ("ajaa itsensä maanrakoon") ja mielestäni juuri tällaisten virheiden varalta olisi hyvä, jos siinä vierellä oilisi toinen silmäpari, joka voisi tarvittaessa viheltää pelin poikki, jos homma meinaa karata käsistä.

Ja mitä tulee tuohon älylliseen luovuttamiseen, niin henkilökohtaisesti voin sanoa, että mun arvostusta miestä kohtaan se ei vähentäisi paskan vertaa, jos se uran paras kunto saavutetaisiin vaikka nyt sitten sillä pienellä lisäjelpillä. Varsinkaan, kun sen kisakunnon "naulaamisessa" ei edes monissa tapauksissa ole mitään tekemistä henkilön älykkyyden kanssa, vaan enempi puhtaasta sattumasta.

No kaikkivoivan valmentajan urheilija olis kunnossa, et ei varmaan tarttis tehdä mitään.
Kuka tämä kaikkivoima valmentaja mahtaa olla?
Kehtaan väittää että aika harvassa on. Monilla valmentajilla monet kisaajat jäävät kyllä aivan paskaan kuntoon. Ei se valmentaja mitään ihmeitä aina tee, tai tarkoita että sieltä loihdittaisiin automaattisesti priimaa .. ;)

Tuossa CBB line-upissa Eeli Halonen oli suvereeni voittaja... samoin Kaipainen selkeästi kuudes. Mutta sijat 2. - 5. olisi periaatteessa voinut laittaa mihin järjestykseen tahansa eikä se olisi ollut oikeusmurha heistä ketään kohtaan. Saman voi todeta tuomaripisteistä, kun menivät samassa järjestyksessä 52-54-57-59 eli ihan parin pisteen erolla toisiinsa. Halonen 15 ja Kaipainen 79. Jokaisella kilpailijalla neljästä keskimmäisestä oli omat heikkoutensa sekä vahvuutensa... joku oli kirein, toinen oli massakkain, eräs oli mallikkain, seuraavalla tasaisin kokonaisuus, yhdellä parempi vapaaohjelma, yksi vei yhdessä ja toinen toisessa lihasryhmässä muita jne.

Että ainakaan Utin tai kenen vaan herroista SIJOITUKSESTA nillittäminen on turhaa... tällä kertaa meni näin ja ensi kerralla jotenkin muuten.

Mun täytyy kyllä sanoa, että olen samaa mieltä sinun kanssasi tästä valmentajakeissistä, olettaen siis, että mies aikoo vielä kisata. Joo ja tiedän, että Utti on tuhatmiljoonaa kertaa sanonut, ettei halua ottaa valmentajaa, koska pitää sitä tietynlaisena älyllisenä luovutuksena tjsp, mutta onko se sitten lopulta kaiken tuon kehon rääkkäämisen ja terveyden kanssa pelleilyn arvoista?
Uttihan on nimittäin myöntänyt myös sen, että hänellä on ollut dieeteillä monasti paha tapa ajaa kroppansa tarpeettoman koville ("ajaa itsensä maanrakoon") ja mielestäni juuri tällaisten virheiden varalta olisi hyvä, jos siinä vierellä oilisi toinen silmäpari, joka voisi tarvittaessa viheltää pelin poikki, jos homma meinaa karata käsistä.

Ja mitä tulee tuohon älylliseen luovuttamiseen, niin henkilökohtaisesti voin sanoa, että mun arvostusta miestä kohtaan se ei vähentäisi paskan vertaa, jos se uran paras kunto saavutetaisiin vaikka nyt sitten sillä pienellä lisäjelpillä. Varsinkaan, kun sen kisakunnon "naulaamisessa" ei edes monissa tapauksissa ole mitään tekemistä henkilön älykkyyden kanssa, vaan enempi puhtaasta sattumasta.

Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta tuon rääkkäys/pelleilykysymyksen voisi esittää jokaiselle kisaajalle valmentajalla tai ilman. Itse arvostan juuri tuon älyllisen haasteen vuoksi Utin tekemistä. Kaikkihan ne sanoo että haluaa vain nähdä paremman version itsestään lavalla, mutta tuo Utin ideologia siinä taustalla vie tuon ajatuksen mielestäni ihan eri tasolle. Terveysaspektit kun pitää jättää kilpaurheilussa sinne taustalle, vaikka kilpailu olisikin vain itseään vastaan :)

Valmentaja ja valmentaja. Jos ite olen oikein ymmärtänyt niin Uttihan sanoo nimenomaan että haluaa saada sen parhaan kuosinsa esille ilman valmentajaa. Jos se pääpointti ei ole pelkästään se ultimaattinen lavakuosi vaan siinä on olennaisena osana se itse tehty työ, suunnittelu ja toteutus niin ei se "pelkkä" mahdollinen onnistunut lavakuosi ole sama asia enää jos ei ole täysin omalla osaamisella suoriuduttu. Ihan täysin ymmärettävää kun palo lajiin on kova ja kisoja alla ronskisti jo ja enää tahto on puhtaasti siinä että saa itse tuotua itsestään parhaan paketin lavalle.

Siis jos se homman pointti ja varsinainen harrastus on itsensä valmentaminen, niin sittenhän ulkopuolinen valmentaja ei tietenkään tule kyseeseen. Itse ajattelin hommaa vain mahdollisimman hyvän kisamenestyksen kautta.

Mitä se valmentaja olisi voinut tehdä? En tiedä ja siksi minä en valmennakaan kehonrakentajia vaan potkunyrkkeilijöitä. Mutta oli valmentaja miten hyvä tahansa, niin eihän se nyt foorumille postattujen tietojen pohjalta voi mitään maagisia neuvoja antaa, vaan se vaatii huolellisen analyysin tilanteesta, joka tehdään yhdessä urheilijan kanssa.

Jokainen kokenut urheilija tietysti tuntee itse kehonsa parhaiten mutta silti valmentajia käytetään myös huipputasolla. Ei vain auttamaan aloittelijoita hommassa alkuun. Esim. Phil Heathilla on valmentaja, vaikka hänkin varmaan jotain kehonrakennuksesta tietää ja on joskus pärjännytkin mukavasti.

https://bellaroseartscentre.com/event/4-time-mr-olympia-phil-heath-and-his-coach-hany-rambod

Nythän tuossa on se mitä Utti itsekin sanoi, eli keho ei vastaa enää entiseen malliin kisaviimeistelyihin, eikä optimaalinen kunto onnistu ihan vain tekemällä samat asiat kuin ennenkin, vaan "ikkunaan on vaikea osua". Juuri tässä näkisin että ulkopuolisella valmentajalla voisi olla uutta näkemystä miten siihen ikkunaan osutaan. En kuitenkaan tunne bodyvalmentajia niin hyvin että osaisin sanoa, kuka olisi sopivin vaihtoehto.

Mutta oli miten oli, jos tavoite on nimenomaan se itsensä valmentaminen huippukuntoon, niin muuta valmentajaa ei varmaan ole tulossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom