CBB Utti Hulkki Hietala

Stressillä on valtava merkitys kun ollaan viimeistelyvaiheessa, dieetin muissa vaiheissa sillä on vain osaksi katabolisia vaikutuksia, mutta nesteiden kanssa ei silloin ole mitään haittaa. Peterin kisaprojektissa näin ihan omin silmin miten stressi tekee pahaa jälkeä kunnolle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Stressillä on valtava merkitys kun ollaan viimeistelyvaiheessa, dieetin muissa vaiheissa sillä on vain osaksi katabolisia vaikutuksia, mutta nesteiden kanssa ei silloin ole mitään haittaa. Peterin kisaprojektissa näin ihan omin silmin miten stressi tekee pahaa jälkeä kunnolle.
Jep, Peterillä itseaiheutettu psykologinen stressi on saanut aikaan ihan hillitöntä vatsanturvotustakin moneksi tunniksi, joka sitten laski kokonaan pois MINUUTEISSA kun ukko saatiin rauhoittumaan hetkeksi omalta kondiksen manaamiseltaan.

Eli tiedostan kyllä 10 vuoden kisaamis- ja valmennuskokemuksen kautta stressin potentiaalisen todella paskamaisen vaikutuksen kisakuntoon, mutta esim. tässä Oslon kisassa omalla kohdallani ei ollut kyllä siitä kyse.

Heh, huomasin tämän mihin tartuitkin aika kärkkäästi viestin kirjoittamisen jälkeen. Tarkoituksenani ei ollut kommentoida viimeisintä kuntoa ja syyttää stressiä. Uskon kyllä että se on varmasti jo kokemuksella saatu kuriin ja tiedät varmasti normikisaajaan verrattuna mistä homma jäi kiinni. Toki ymmärrän että sekaannus tähän oli odotettavissa kun juuri tähän väliin tämän heitin.

Kysymys oli kuitenkin täysin yleinen ja pohdin vain yleisesti ottaen kuinka moni "viimeistelyvirhe" on itseasiassa täysin normaalia stressireaktiota. Ja pystyykö sitä edes havaitsemaan mitenkään?

Jep, Peterillä itseaiheutettu psykologinen stressi on saanut aikaan ihan hillitöntä vatsanturvotustakin moneksi tunniksi, joka sitten laski kokonaan pois MINUUTEISSA kun ukko saatiin rauhoittumaan hetkeksi omalta kondiksen manaamiseltaan.

Eli tiedostan kyllä 10 vuoden kisaamis- ja valmennuskokemuksen kautta stressin potentiaalisen todella paskamaisen vaikutuksen kisakuntoon, mutta esim. tässä Oslon kisassa omalla kohdallani ei ollut kyllä siitä kyse.
Ei nyt liity suhun varmaankaan, mutta näin yleisesti siitä kisoihin tankkaamisesta niin pystyykö noita etukäteen kuinka tarkkaan mietimään edellisillä tankkauksilla joita on dietin aikana ollut? Mitä vaikuttavia tekijöitä siinä on itse tankkauksen aikana esim aineenvaihdunnan kiihtyminen tankkauksen aikana jne?? Kuinka nopeasti noihin voi reagoida?? Seurataanko sitä tankkausta tunti tunnilta ja sitten muutellaan sitä??

Tullu luettua internetin syövereistä hyvinkin paljon erilaisia tapoja ihan minimaalisista tankkauksista melko rajuihinkin.

Heh, huomasin tämän mihin tartuitkin aika kärkkäästi viestin kirjoittamisen jälkeen. Tarkoituksenani ei ollut kommentoida viimeisintä kuntoa ja syyttää stressiä. Uskon kyllä että se on varmasti jo kokemuksella saatu kuriin ja tiedät varmasti normikisaajaan verrattuna mistä homma jäi kiinni.
Ok. Kokemus toki jeesaa olemaan stressaamatta ns. turhista asioista, mutta ei se ikinä poista sitä että omaa kondista ja kehon ennalta-arvaamatonta käyttäytymistä jännittää väkisinkin aina. Ja vieläkin enemmän tässä alkaa olla kyse siitä, että esim. 25-vuotiaana kroppa ei reagoinut edes kovaan jännitykseen ja stressiin kovin ihmeellisesti, kun taas nyt vajaa 10 vuotta myöhemmin pienikin stressi vaikuttaa kuntoon ihan selvästi. Siksi näin vanhemmalla iällä joutuukin panostamaan aktiivisesti siihen, että stressitekijöitä olisi mahdollisimman vähän lähellä kisaa, jne.
Kysymys oli kuitenkin täysin yleinen ja pohdin vain yleisesti ottaen kuinka moni "viimeistelyvirhe" on itseasiassa täysin normaalia stressireaktiota. Ja pystyykö sitä edes havaitsemaan mitenkään?
Varmasti ns. "virhediagnooseja" syntyy itse kultakin koko ajan, koska ei tässä pystytä millään Elysium-skannerilla tsekkaamaan mikä on kehon atomitason tilanne milläkin hetkellä. Ja osa asioista on niin isoa toisiinsa vaikuttavaa soppaa, että hankala on edes tarkkaan tietää mikä on mitäkin aiheuttanut. Mutta on myös asioita, jotka pystyy aika hyvällä varmuudella yhdistämään tiettyihin tekijöihin, kuten tämä tyhjyyskeissi omalla kohdallani Oslon kisassa.

Utti1.jpg Utti2.jpg Utti3.jpg Utti4.jpg Utti5.jpg Utti6.jpg

Jep, tyhjä ja pehmeä kondis. Parempi pitää yrittää olla. Tuo ojentajapose on tosin ihan vaiheessa, vähän turha kuva.
Tuossa tosiaan hassu kuva, mutta edellisen sivun fotomaskinin kuvassa ojentajapose näyttää erittäin hyvältä. Ainaki käsiin ja reisiin näyttää tulleen kehitystä! Hienoa:)

Kovassa porukassa tuo kuudes sija ei todellakaan ole huono. Kyllä tuon kehtaa ylpeydellä lisätä ansioluetteloon.

Tuplat takaa on noista Utin poseerauksista kyllä komein. Möykkyä ja muotoa joka puolella, eikä tuo muiden poseerausten lievä tyhjyys/pehmeyskään näy siinä.

Tommi: Perus McDonalds, Pizzahutti....
Utti: Ehkä pitäis, ehkä pitäis, mä oon aika pahasti tyhjentynyt...

Tässä just tullaan siihen, mistä mäkin aina puhun. Tankatkaa hyvät ihmiset kunnolla sinne kisoihin. Mä meen vetää kanapastaa, juon pullon punkkua, vedän kilon verran talon sämpylöitä ravintolassa ja juodaan kermaliköörit jälkkäriksi. Okei, se on sinänsä vähän liikaa, mutta pointtina siis, että miksi mennä tyhjänä lavalle, kun se edellisen illan syöminen, suolapommi ja mahdollinen viini, joka toimii diureettina luo vaan ihan pirun kovan lookin kisoihin. Heti kisa-aamuna, kunnon aamupala, varsinkin, jos itse skaba starttaa iltapäivällä tai monen tunnin jälkeen. Uni toimii kuitenkin niin voimakkaana diureettina, että kaikki mahdollinen neste, joka edellisenä iltana on kertynyt elimistöön, yksinkertaisesti katoaa kropasta. Uni on paras diureetti, sen on Mähönen mulle jo aikojen alussa opettanut ja se on kylmä fakta. Utin kunto olisi EHKÄ voinut olla paljon kovempi jos oltais uskallettu vetää kova tankkaus. Mene ja tiedä? Itse olen niin sinut omaan kroppaani ja tunnen/aistin mitä siellä on meneillään. Se on kaiketi hyvä piirre, koska näin tiedän voinko tankata vai otanko hillitymmin. Mun kroppa on aina toiminut kuin junan vessa kisoissa. Ainoastaan pitkät odotukset kisapaikalla ja aikataulujen pettämiset ovat hieman lyöneet nestettä iholle. On vaikeaa ajoittaa kuivinta lookkia, jos aikataulut pettää parilla tunnilla...

Kirjassani muuten kerron seikkaperäisesti eri taktiikoista, mitä me Akin kanssa tehtiin, esim Norjan kisoihin vuonna miekka ja kilpi. Se oli pelkkää tyhjentämistä mutta se taktiikka toimi ja työvoitto tuli äärimmäisen kovassa sakissa, jossa oli mukana (samassa painoluokassa) Ayad Kadem Musa ja legendaarinen Mariuz "metern" Gratruud.

Etkös sä itse jokunen vuosi takaperin nimenomaan selittänyt miten et SM-kisoihin tankannut juuri ollenkaan ja kunto oli silloin oikein napakka? Toisekseen se että sinulla on yhdellä kerralla toiminut kermalikööritankkaus ei välttämättä ole fakta sille että se toimisi Utilla. Huvittavaa että ensin kerroit lähes faktana miten kannattaa tankata kunnolla ja heti sen perään lukee EHKÄ :D ja hyvä että muistit mainostaa kirjaasi :)

Minkälainen track record Utilla muuten on valmennus hommissa? Moniko kilpailija prosentteina selvisi kisoihin asti? Moniko oli kunnossa? Aika monella on ollut just tämä ongelma että ollaan tyhjiä. Miten fitness urheilija (bodaaja tai bikini tyttö) valitsee valmentajansa? Onko valmentaja hyvä jos on lukenut kaiken tiedon mitä on saatavilla vai onko sellainen parempi millä on just esim. hyvä track record?

Suositut

Back
Ylös Bottom