Olen pyrkinyt välttämään forumeille kirjoittelua, varsinkin tähän omaan threadiini, koska aikamoiseksi jankkaamiseksi tämä aina menee. Näihinkin aiheisiin mistä tämä lakipiste nyt meikäläistä suu vaahdoten haukkuu, olen vastannut blogissani, artikkeleissani ja videoissani moneen kertaan mielestäni aika kattavasti. Tuoreimpana esimerkkinä tuo Jukan kuvaama etureisiräpellysvideo, jossa painotan mm. sitä, että noviisi- ja intermediate-tason treenaajilla lihasmassan kasvatukseen toimii äärettömän hyvin juuri se sarjapainojen kasvatus isoissa perusliikkeissä hyvällä tekniikalla. Samalla videolla huomautan, että itse en saanut sarjapainojen kasvatuksesta enää ensimmäisen 5-10 treenivuoden jälkeen mainittavaa lihasmassan kasvua, vaikka sarjapainot ajoinkin pahimmillaan ihan kohtalaisiksi (kyykky alle parallelin 180 kg x 20, etukyykky 180 kg x 4, lattiapunnerrus kuoletuksilla 170 kg x 5, kapea penkki 160 kg x 6, jne). Tekisin ihan mielelläni "3x8 ja kotiin" JOS sillä edelleen kehittyisin JA paikat pysyisivät ehjänä, mutta valitettavasti realiteetit ovat paljon karummat, jolloin täytyy keksiä jotain muuta ja kuunnella sitten vittuilua siitä kuinka teen kaiken väärin.
Mielestäni 2008 SM-kisakunnon ja 2012 SM-"kisakunnon" vertailu on aika harhaanjohtavaa, koska 2008 tähtäsin 20-viikkoisen dieetin juurikin SM-kisaan ja painoin lavalla tankattuna 94-95 kg. Vuonna 2012 tähtäsin dieetin MM-kisaan, ja SM-kisaan jouduin siis menemään 12 viikon dieetillä ihan tietoisesti offikuntoisena (lavalla tankattuna noin 100 kg). Tuo oli riskipeliä joka SM-kisan osalta kannatti, eli täysin vajaasta kunnosta huolimatta voitin sarjani täysillä pisteillä ja overallin siihen päälle. Joka tapauksessa sekä 2012 kisat että varsinkin heti perään kevään 2013 kisadieetin vedin käytännössä kroppa väsähtäneenä, koska en ehtinyt ottaa 2011 kisadieetinkään jälkeen kunnollista off-seasonia jona aikana aineenvaihdunta ja kehon hormonitoiminta pääsisi oikeasti palautumaan rankasta kisadieetistä. Siinä ei metodit ("oikeat" tai "väärät") paljoa paina, kun oma testotuotanto ei pääse edes viitearvojen alarajoihin ja samaan aikaan kilpparikin vetää lääkärin mukaan vajaatoiminnalla. Ja nämä jutut johtuvat siis liian usein tehdyistä kisadieeteistä natikkana, joiden välissä ei ole ollut kunnollista palautumista edellisestä dieetistä.
Aika harvassa on CBB / edes kehokisaajat, jotka kehittyvät vuodesta toiseen, jos nyt puhutaan enemmän kisailleista kavereista, eikä mistään 2v lavalla heiluneista. Silti Utti on varmaan ainoa, jota arvostellaan :D
Tätä olen kieltämättä itsekin monesti ihmetellyt.
Mä en ole Uttia haukkunut tai dissannut
Ei ole lahjoja ni ei kannata. Eibbikin on jo kovemmassa kunnossa vaikka Utin mielestä tekeekin varmaan kaiken väärin, kun reenaa 4 jakosella jne. Kaikki muut suomen johtavat bodarit kehittyy vuodesta toiseen paitsi Hulkki vaikka mainostaa olevansa kaiken tiedon raamattu, kumma kun ei omassa kropassa ole muutosta näkynyt sitten 2006.
Utti ei ole empiirisesti kyllä todistanut omilla metodeillaan toimivaksi yhtään mitään paitsi kovaa käyvän suun.
Hulkkilasit pois päästä ni suomessa on monia jotka kehittyy ilman tollasta naurettavaa teoriahössötystä.
Treenaako kaikki muut maailman bodarit väärin Utin mielestä kun ei tee niinkuin hän?
En nyt oikeastaan tiedä mitä pahaa olen tälle lakipisteelle tehnyt, kun pitää oikein erikseen haukkua minut maanrakoon. Meikäläisen metodeja ei tarvitse pitää yhtään minään, ei tässä siitä ole kyse. Mutta tuossa nyt mennään henkilökohtaisuuksiin ja väitetään, että olen muka dissannut jonkun muun tyypin tapaa tehdä asiat, tai "mainostanut olevani kaiken tiedon raamattu". Missä olen näin tehnyt? Ei nimittäin kuulu tapoihini lähteä haukkumaan julkisesti muita ihmisiä tai heidän metodejaan. Joskus olen ollut julkisesti eri mieltä jostakin treeni- tai ravintoasiasta jonkun toisen kanssa, mutta tuollaisessa tapauksessa yritän aina perustella kantani asiallisesti ilman turhaa vauhkoamista. Olen monesti sanonut, että erilaisia metodeja on vaikka minkälaisia, ja useimmissa niistä on ainakin jotain hyödyllistä johonkin käyttötarkoitukseen. En ole enää vuosiin ollut niin tyhmä, että lähtisin haukkumaan jonkun toisen metodeja "vääriksi", vaikka omia metodejani sellaisiksi nimitetäänkin koko ajan.
Muutenkin ihmetyttää, miksi joku lakipisteen kaltainen tyyppi voi pahoittaa mielensä siitä, että netistä löytyy meikäläisenkin kaltainen kynäniska, joka omassa blogissaan, artikkeleissaan ja videissaan perustelee omia tekemisiään? Ok, meikäläisen tekemiset voivat erota siitä mitä esim. tämä lakipiste itse tekee, mutta en minä tietääkseni ole käynyt lakipisteen blogissa tai threadissa (jos sellaista on?) huutelemassa että olet lakipiste vitun pelle ja mulkku, teet kaiken väärin ja olet muutenkin ihan paska jätkä joka ei tule kehittymään enää grammankaan vertaa. Minä teen omalla tavallani asioita ja perustelen ne omissa jutuissani. Jos niistä jutuista ei ole kiinnostunut tai on eri mieltä, ei sitä Hulkkimulkun blogia tarvitse lukea tai katsoa sen säälittävän idiootin videoita. Kyllä netistä aika paljon vaihtoehtoistakin matskua löytyy.
Mutta jostain syystä olen jo vuosien ajan antanut näiden mielensäpahoittajien vaikuttaa sanomisiini. En enää viitsi kirjoitella nettiforumeille koska tiedän että aina joku vittuuntuu jos vaikka sanon että treenimetodi X on hyvä, ja nämä vittuuntujat treenaavat itse eri tavalla. Olen itse asiassa kieltäytynyt tässä vuosien varrella monesta TV- ja lehtihaastattelustakin suurelta osin siksi, että olen arvioinut lisäjulkisuuden vain satavan lisää paskaa niskaan, ihan sama mitä haastattelussa sanon. Omassa päässä olisi päivittäin ideoita ja paljonkin perusteltuja ajatuksia treeniin, ravintoon, palautumiseen ja ylipäätään kehonrakennukseen liittyen, mutta enää en viitsi julkisesti näistä lausua kuin pienen osan, koska en jaksa ottaa paskaa niskaan näiltä mielensäpahoittajilta. Helpompi kirjoittaa vähemmän nettiin ja jutella treeni/ravintoasioista vaikka salilla kavereiden kanssa, jotka eivät ota heti henkilökohtaisena loukkauksena sitä jos itse tykkään esim. treenata etureisiä eri tavalla kuin he. Enkä ole tosiaankaan ainoa kisaaja/valmentaja jolla on vähän samat fiilikset asiasta; onneksi pääsen itse näiden tyyppien kanssa eri metodeista kasvotusten keskustelemaan koska nettiin parhaimpia paloja ei moni enää vain viitsi laittaa.