Utin Jääkärirykmentti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elyna
  • Aloitettu Aloitettu
Suunnittelen lähteväni suorittamaan asepalvelusta Utin Jääkärirykmenttiin. Ennen viimeisiä päätöksiä haluaisin kuulla Utissa asepalveluksensa suorittaneiden mielipiteitä edellä mainitusta paikasta. Etenkin sotilaspoliisikoulutuksen käyneiden mietteitä lukisin, sillä sotilaspoliisinura kiinnostaisi tätäkin mimmiä! :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varuskuntana mukavan pieni paikka. Itse kävin Spol-koulutuksen Utissa, eikä se oikein täyttänyt odotuksiani. Joka toinen viikko vartiossa, ja joka toinen viikko koulutuksessa. Koulutukset eivät juurikaan liittynyt Spol-hommiin, tai sit mulla oli vaan aivan eri käsitys niistä hommista. :rolleyes:

Suunnittelen lähteväni suorittamaan asepalvelusta Utin Jääkärirykmenttiin.

Mitä mitä nainen?!? :hyper: Meinasin vetää vedet väärään kurkkuun kun huomasin että Elyna on aloittanut tän threadin! En yhtään tiennyt, että sua kiinnostais lähteä inttiin. Anna palaa, beib :whip:

Nykyään siis ilmeisesti myös naiset hyväksytään Uttiin..? Muistaakseni aina ei näin ole ollut.

Itse en tiedä miten asiat ovat ennen olleet, mutta naispuolinen tuttavani ainakin suoritti asepalveluksensa Utissa kaksi vuotta sitten.

Mitä mitä nainen?!? :hyper: Meinasin vetää vedet väärään kurkkuun kun huomasin että Elyna on aloittanut tän threadin! En yhtään tiennyt, että sua kiinnostais lähteä inttiin. Anna palaa, beib :whip:

Jo pitkäänhän mä olen tätä mielessäni pohtinut, mutta en ole uskaltanut tästä kenellekään ääneen puhua. Olisi karua ilmoittaa tuttavilleen vain muutamaa kuukautta ennen palvelukseen astumista: "Ainiin, lähden inttiin!" Äitini ilme olisi varmasti näkemisen arvoinen, isovanhempien silmien pyörittelyistä puhumattakaan. :D

Yks tuttu kävi laskuvarjojääkärilinjan ja oli ylikessunakin vielä vissiin vuoden päivät.

Ymmärsinkö oikein, että olet hakemassa tuonne Tukikomppanian puolelle? Koska laskuvarjojääkärin linjan kuntovaatimukset ovat aika haastavat.

Tukikomppanian puolelle sotilaspoliisiksi meinasin.

Nykyään siis ilmeisesti myös naiset hyväksytään Uttiin..? Muistaakseni aina ei näin ole ollut.

Naisia otetaan joka paikkaan, jos vain täyttää fyysiset ja psykologiset vaatimukset. Se, että naisia ei ole kaikissa mahdollisissa tehtävissä palvellut, ei johdu siitä, että ko. tehtäviin ei naisia otettaisi sen sukupuolen takia, vaan siitä, etteivät mahdollisesti hakeneet naiset ole täyttäneet vaatimuksia.

thirdeye: Ei oteta. Siis komppanioihin. Prikaateihin jne. otetaan kyllä. Ainakin Jääkäriprikaatin Sissikomppaniaan ei naisia oteta, eikä myöskään Lapin rajalle. Jos asiat ovat muuttuneet 3 vuoden aikana, valaiskaa minua.

Kyselin tuota asiaa(/syytä) vm-palveluksen aikana ja vastaus kuului kapiaiselta: "Leireillä vessat ovat liian kaukana".

Kunnioitan erittäin paljon naisia, jotka suorittavat asepalveluksen. Mm. tuosta tasa-arvossa on kyse.

Ei se kyllä mitään tasa-arvoa ole niin kauan kuin se on miehille pakollinen ja naisille vapaaehtoinen.

Naiset käyvät usein varusmiespalveluksen koska uskovat saavansa siitä hyötyä työelämässä, mutta miehet eivät voi olla menemättä armeijaan, esim. vaikka työasioiden takia. Ei se näiden varusmiesnaisten syy ole, mutta aika perinteinen case ns. rusinat pullasta -tasa-arvoa.

Yks tuttu kävi laskuvarjojääkärilinjan ja oli ylikessunakin vielä vissiin vuoden päivät.

Päivän fakta: Tähän päivään yksi ainoa nainen, Elina Pohjoisaho, on käynyt LJK:n (1996-97).

Ei tietääkseni kylläkään ollut ainakaan Utissa ylikessuna.

thirdeye: Ei oteta. Siis komppanioihin. Prikaateihin jne. otetaan kyllä. Ainakin Jääkäriprikaatin Sissikomppaniaan ei naisia oteta, eikä myöskään Lapin rajalle. Jos asiat ovat muuttuneet 3 vuoden aikana, valaiskaa minua.

Kyselin tuota asiaa(/syytä) vm-palveluksen aikana ja vastaus kuului kapiaiselta: "Leireillä vessat ovat liian kaukana".

Heh, eipä niitä vessoja metsissä ole muutenkaan. Yleensä syyt on ihan käytännölliset, esim. komppanian tiloissa ei ole naisille omaa tupaa tms. ja erikoisjärjestelyt tulisivat liian kalliiksi/epäkäytännöllisiksi/yms.

Päivän fakta: Tähän päivään yksi ainoa nainen, Elina Pohjoisaho, on käynyt LJK:n (1996-97).

Ei tietääkseni kylläkään ollut ainakaan Utissa ylikessuna.

Ja vielä pieni lisätarkennus; ko. henkilö ei saanut sijoitusta LJK:n reserviin, joten ei kuitenkaan läpäissyt koulutusta.

Ja oli oikeasti hyvässä kunnossa. Mutta siltikin oli hyytyny pitkillä siirtymillä, tämä kuultu samaan aikaan palvelleelta. Mä nostan hattua että on yrittäny, ja on varmaan yrittäny jaksaa tosi kovaa, mutta jos naisen kroppa ei kestä tota, niin sit se vaan ei kestä.

Eiks Santiksessa oo aika pätevät spol-koulutukset? Ketjun aloittajan kannattais ehkä tähdätä sinne.

Säkylässä spol-auk on ainakin pirun hyvä. Vielä muutamia vuosia takaperin meno oli kovaa ja hienoa. Ja kuulema viimeisellä saapumiserällä joku naikkonenkin oli eksynyt vahvuuteen. Kouluttajat tuntien voin kuvitella millainen helvetti se on naisille ollut.

Ei se itse vessa ollutkaan syynä. Vaan se, että esim. taisteluleireillä ei voi lähteä aina kuselle/paskalle "kilometrin päähän" eli sinne, minne silmä ei näe.

Ja löytyy kyllä tilatkin naisille ainakin Sodankylässä, Ivalossakin varmasti pienin järjestelyin. Mutta liekkö selviä sovinistejä komp.pääl., kun ei naisia sinne halua.

Ei se itse vessa ollutkaan syynä. Vaan se, että esim. taisteluleireillä ei voi lähteä aina kuselle/paskalle "kilometrin päähän" eli sinne, minne silmä ei näe.

Ja löytyy kyllä tilatkin naisille ainakin Sodankylässä, Ivalossakin varmasti pienin järjestelyin. Mutta liekkö selviä sovinistejä komp.pääl., kun ei naisia sinne halua.

V***t siitä, pääseekö kuselle/ paskalle "kilometrin päähän", ainakin omalla kohdallani asia on näin! Jos miespuolisia henkilöitä sitten häiritsee, ei ole mun ongelma.

Varmistin myös sen, että Uttiin pääsevät myös naiset, myös sotilaspoliisikoulutukseen. Naispuolinen tuttavani samalta kotipaikkakunnalta suoritti asepalveluksen Utissa, häneltä tiedustelin... Kaiken lisäksi hän oli intissä sen 12 kuukautta & taisi olla sotilasarvoltaankin korkeampi kuin moni muu mies.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom