Uskotko Lääkäreihin ?

Ikä
39
Niin paljon kun päivittäin tehdäänkin kaikenlaisia erilaisia lääketieteellisiä löytöjä ja uusia tutkimuksia, niin paljon niistä on varmaankin huuhaata. Nykyään vaan tuntuu siltä että kun kuuntelee esim. uutisia niin ei voi uskoa juuri mihinkään lääkäreiden tekemiin tutkimuksiin, edenkään jos ne perustuu jonkun amerikkalaisen lääkärin huuhaateorioihin. Kuten varmasti tääläkin monta kertaa on keskusteltu kaikenlaisista ihmedieteistä yms niin ei vaan enää kuulosta uskottavalta jonkun partasuun kertoma juttu kuinka laihtua 100kg viikossa syömällä mitä tahansa. Mitenkäs teidän kanta ? vieläkö kuuntelette lääkäreiden juttuja ja tutkimuksia vakavalla mielellä ? Enkä tarkota nyt siis kaikkia juttuja vaan yleensäkkin näitä mielettömiä väitöksiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Riippuu tutkimuksesta ja alasta. Jos kyseessä on fysiologia, niin luultavasti kuuntelen. Jos kyseessä on joku laihdutusjutska, niin tuskin kuuntelen.

Riippuu niin monesta tekijästä. Jos kyseessä on pätevä (eli on työkokemusta jo joitakin vuosia) ja asiallisen oloinen lääkäri, otan sanomansa asiat ainakin vakavasti ja sellaisten asioiden suhteen, joista itse en tiedä yhtään mitään (niitä ovat tietenkin lääketieteen alalla lähes kaikki asiat), otan sanomisensa todella vakavasti ja toteutan hoito-ohjeet pilkulleen.

Hyvin harvan lekurin kuntoilu- ja/tai ruokaohjeita sen sijaan ottaisin kovin vakavasti, ellei ko lekuri pystyisi perustelemaan kantojaan siten, että olisi pakko. Jos sieltä tulee tätä "Syö perunaa enemmän, älä niin paljon proteiinia! Älä syö niin paljon! Sun BMI kertoo, että olet "lievästi ylipainoinen", olisiko syytä laihduttaa? Etkö vaihtaisi punttireenin vaikkapa hiihtoon?" perussoopaa, niin annan mennä sen saman tien toisesta korvasta ulos.

Täysin tapauskohtaista siis, kuten maxmusselkin totesi. Niin lääkäreiden, kuin lääketieteellisten tutkimustenkin suhteen. Tutkimusten suhteen pitää aina kysyä nämä:
-Kuka tutkii?
-Mitä tutkitaan? Tutkitaanko todella sitä, mitä sanotaan tutkittavan?
-Kuka tutkimuksen kustantaa ja miksi?
-Miten tutkitaan? Ovatko menetelmät tieteellisesti päteviä?

Kyllä maailmassa tehdään täysin asiallista ja luotettavaa tutkimustakin. On vain joskus vaikeaa tunnistaa, mikä on kunnon tiedettä ja mikä kokonaan tai osittain huuhaata.

iivili sanoi:
Täysin tapauskohtaista siis, kuten maxmusselkin totesi. Niin lääkäreiden, kuin lääketieteellisten tutkimustenkin suhteen. Tutkimusten suhteen pitää aina kysyä nämä:
-Kuka tutkii?
-Mitä tutkitaan? Tutkitaanko todella sitä, mitä sanotaan tutkittavan?
-Kuka tutkimuksen kustantaa ja miksi?
-Miten tutkitaan? Ovatko menetelmät tieteellisesti päteviä?

Iivili sen sanoi :thumbs:
Eli uskon kyllä lääkäriä, jos tutkittuani minut sanoo esim. "kyllä sulla on se ja se tauti ja tämä ja tämä auttaa siihen", omalta alaltaan mihin on kyseinen lääkäri erikoistunut, hän on Se jota uskon. Jos ei ole asia hänen alaansa niin sanomiset merkataan muistissani vain vähän painokkaammaksi kuin jonkun tavan taapertajan.
Tutkimuksessa ei vaikuta onko tekijä mikä guru tahansa, vaan miten tutkimus on tehty, mikä on rahoittajana ja muut uskottavuus speksit.
--> MTV3 tekemät gallupit :david:
--> yliopiston tekemä 10vuotinen laajoja segmenttejä käsittelevä tutkimus :arvi:

Ensinnäkin, huuhaa ja tieteellinen tutkimus erikseen. Se, että joku partasuu sanoo kuponkiuutisissa mukamas et joku pillerivoideyhdistelmä laihduttaa 10 kiloo viikos pysyvästi ei ole mikään raportti lääketieteellisestä tutkimuksesta. Tai jos on, niin siinä on asiat irroitettu asiayhteydestä aika rankalla tavalla.

Toiseksi. Mikäli lehdessä uutisoidaan jostain lääketieteellisen tutkimuksen tuloksista ei tarkoita sitä, et se on just niin. Kohta voidaan tehdä toinen tutkimus joka kumoaa edellisen jne jne. Siitä se totuus sitten pikkuhiljaa paljastuu jos on paljastuakseen. Minun mielestä on kaikenlisäksi aika turhaa lehdissä (siis tavallisissa kaikelle kansalle tarkoitetuissa) kiejoitella mistään yksittäisistä tutkimuksista.

Lääketiede, niinkuin mikä muukin tiede tahansa, on melko vaikeaselkoista maallikolle. En minä nyt ainakaan suoraltakädeltä osaa mitenkään sitä soveltaa käytäntöön. Kyl se niin on, että tieteellisen tutkimuksen pohjalta voidaan tehdä suosituksia ja ohjeita. Näitä sitten soveltaa käytäntöön lääkärit ja maallikoille annetaan infoa siinä muodossa kuin se on sopivaa.

Heavy-rock sanoi:
Mikäli lehdessä uutisoidaan jostain lääketieteellisen tutkimuksen tuloksista ei tarkoita sitä, et se on just niin. Kohta voidaan tehdä toinen tutkimus joka kumoaa edellisen jne jne. Siitä se totuus sitten pikkuhiljaa paljastuu jos on paljastuakseen. Minun mielestä on kaikenlisäksi aika turhaa lehdissä (siis tavallisissa kaikelle kansalle tarkoitetuissa) kiejoitella mistään yksittäisistä tutkimuksista.

Lisäksi olen huomannut, että noita lehdissä uutisoitavia tutkimuksia valitaan aika arpapelillä ja monesti korostetaan ihan tyhjänpäiväisiä juttuja mullistavina sensaatioina. Ei sillä lehden toimittajalla yleensä ole mitään käsitystä jonkun tutkimuksen merkittävyydestä. Uutinen päätyy lehteen ehkä jonkun pidetyn väitöksen tai jonkun muun pienen julkistuksen perusteella. Esimerkkinä vastikään täälläkin kiivaasti keskusteltu lääkeaineiden pikatestiuutinen, missä nyt ei ollut mitään uutta ihmeellistä. Samantapaisia testejä kehitellään pilvin pimein nykyään ja nyt vain tämä yksi juttu uutisoitiin aivan kuin VTT:llä olisi ratkaistu elämän tarkoitus.

Varmaa on ainakin, että oikeasti mullistavaa lääketieteen löytöä ei julkisteta ensimmäisenä Kuponkiuutisissa tai TV-shopissa.

Mulle kerran yksi lääkäri kun olin nuorempi alko selittää semmosta juttua että huh-huh. Nuorempana mutsi oli kertonut mun yhestä sen mielestä ongelmallisesta asiasta sille, niin päätti lääkäri alkaa saarnaa mulle jotain niin tajutonta että meinasin tipahtaa tuolilta.. sen verran vainoharhainen olen että en viittii kertoo mistä oli kyse, jos joku tunnistaa mut. :hyper:

Yks toinen kerta nuorempana mulle sanottiin että ei tommosta leikata pois kun on vaan kosmeettinen haittaa yms, heti kun meni toiselle lääkärille sanoivat että joo, toi leikataan kyllä heti pois kun siitä on selvästi haittaa sulle, ei siis ulkonäöllisesti vaan "oikeata" haittaa, joku kunnon rusto mun kehossa oli. Jotenkin ei enää usko että lääkäritkään tietää mitä ne tekee aina.

Sitten naurattaa aina nää uudet mullistavat tutkimukset: Väsymys haittaa opintoja yms, tutkitaan pari vuotta asioita jotka varmaan on ollut itsestään selviä niin kauan kun on ollu ihmisiäkin. Tyyliin: "Jos nukut vain 1tunti per yö, niin olet väsynyt ja et opi yhtä hyvin."
Tosta sitten keskustellaan jokaisessa aamu-uutisissa viikko aina eteenpäin.

Mulla on lääkäreistä semmonen kuva, että niille maksetaan vastuusta mutta ne ei kuitenkaan uskalla ottaa sitä vastuuta. Jos lääkärit tekis sitä työtä mitä niitten pitäiski, niin maksaisin niille mielelläni vaikka 10 kertaisen liksan. Niitä tosin tarvittaisiin silloin 10 kertaa vähemmän.

iivili sanoi:
Etkö vaihtaisi punttireenin vaikkapa hiihtoon?" perussoopaa, niin annan mennä sen saman tien toisesta korvasta ulos.

Mutta jos sillä ois oikeat lääketieteelliset perustelut, vaikka että jos on ylipainoinen (vaikkain lihaksista jotuvaa) niin nivelet kuluu ja hiihto ois terveellisempää, kun parantaa hapenottokyky ym. lässynlässyä, joka sinänsä pitää paikkaansa. Mitä teet sitten? Mä en ainkaan vaihda.

Lekurit yleensä

vilho_kanuuna sanoi:
Mulla on lääkäreistä semmonen kuva, että niille maksetaan vastuusta mutta ne ei kuitenkaan uskalla ottaa sitä vastuuta. Jos lääkärit tekis sitä työtä mitä niitten pitäiski, niin maksaisin niille mielelläni vaikka 10 kertaisen liksan. Niitä tosin tarvittaisiin silloin 10 kertaa vähemmän.

Yleisesti voin omalta kohdaltani sanoa että en tosiaan luota. Kyllä kaikki niitten jutut ja hommelit on syytä tarkistaa suurennuslasilla, niissä voi olla järkeä tai sitten ei. Onhan niitä hyviä ja edes vähän vastuuntuntosiakin tietysti osunut kohdalle, mutta harvemmin. Kyllä niitä yleensä rahan tekeminen kiinnostaa eniten. Sori vaan kaikki lekurit. :nolo:

Plaah.. taas rupeaa menemään vähän puurot ja vellit sekaisin. Siis eihän kait alkuperäinen viesti käsitellyt jonkin lääkärin (siis yksittäisen tavallisen ihmisen) mielipidettä jostain asiasta. Siis itseasiassa mielipide, on se lääkärin tai roudarin, on vain mielipide, ei mitään muuta.

Alkunperinhän oli puhe "Niin paljon kun päivittäin tehdäänkin kaikenlaisia erilaisia lääketieteellisiä löytöjä ja uusia tutkimuksia, niin paljon niistä on varmaankin huuhaata. "

Tämähän on jo aivan eri asia kuin jonkun konitohtorin tietämys kreatiinin haitoista, tai proteiinihormoonin vaikutuksista elinikään.

Epäilen, että alkuperäisessä viestissä oltiin enemmänkin huolissaan siitä, että mainonnassa yms käytetään häikäilemättä hyväkis jonkin tohtorin tjms lääkärin "pitkää ja tieteellistä tutkimusta" jota ei parhaassa tapauksessa olekkaan. Tai tutkimus on tehty niin, ettei se kestä tarkempaa tieteellistä tutkimuksta/kritiikkiä.

Usko meni...

Ranne hajosi marraskuun lopulla. Lääkärissä ei murtumaa löytynyt ja lääkäri käski välttää ainakin kovaa treeniä n. viikon ajan. Noh, 2 viikon päästä tapahtuneesta ja käsi vieläkin turvonneena ja liikerata n. 10% normaalista. Kolmen viikon jälkeen turvotus alkoi laskea ja liike palata. Tällä hetkellä (3kk melkein tarkalleen ranteen hajoamisesta) voin vielä havaita selvän kankeuden ranteessa.

Noh, jotta tässä ei olisi kaikki, niin kerrottakoon vielä särkylääkkeestä. Kaveri kysyi mitä oen aiemmin käyttänyt. Suoralta kädeltä en osannut nimetä mitään (oisi pitänyt vetää burana tai joku vastaava), joten minulle määrättiin jotain never-heard-before särkylääkettä. Kiva oli kun päivisin ei meinannut lääkkeen takia pysyä hereillä ja iltaisin ei ilman sitä voinut kipujen takia nukahtaa. Kun kipu katosi, en yhtäkkiä enään pystynytkään nukahtamaan ilman lääkettä. Joku viikon olin pystyynkuolleena :zzzz:

Mainittakoon, että en ole mikään Ronnien kaltainen bodari tai muutenkaan erityisen massiivinen kaveri, jolle 2 koria kolmosta on vasta aloittelua tai jolle 200kg olisi raw penkkiin toistoihin ilman varmistajia sopiva paino.

Enemmän voisi vuodattaa, mutta jos täällä vaikka olisi lääkäreitä... :lol2:

Edit: Ja lääkäri tuntui asiantuntevalta kaverilta treeniasioiden suhteen, kyseli kaikkea ja muutenkin vaikutti erittäin mukavalta tyypiltä. Ei todellakaan ollut näitä 60-vuotiaita tätejä, joille proteiini on sama kuin anaboliset streoidit.

Alkuperäiseen kysymykseen, kuunteletko ja uskotko lääkäreitä? Ainakin yhtä (piirua vaille) lääkäriä on pakko välillä kuunnella, kun sattuu olemaan vaimo...

Ei sillä, en vielä silloin seurustelun alkuvaiheessa käyttänyt juuri lisäravinne "hormooneita" eli ihan perusproteiinia ja palautusjuomia ym. mitä monet lääkärit pitää tarpeettomina. Kertaakaan ei ole vaimo kyseenalaistanut tarpeellisuutta päinvastoin pystyy kysymään aika hyvin vinkkiä anatomiaan ja ravintoon jne.

Edit. vielä tuli mieleen, että aika usein (itsekin) tulee puhutuksi kaikista hoitohenkilökunnasta oli ne sitten lääkäreitä, hoitajia tai vastaavia, yleisnimellä lääkäri. Vaikka hoitajat tekeekin osittain samoja töitä kuin lääkärit niin koulutus ja työnkuva kuitenkin lähes täysin eri. Nämä vaan helposti sekoittaa toisiinsa terkkarissa ja sairaalassa.

Samoin monesti näitä tutkimuksia mainostaa joku "lääkäri" joka ei välttämättä sitä ole.

En tietenkään usko. Kyllä minä tiedän paremmin. :jahas:

Eli toisin sanoen, kyllä minä lääkärin sanaa kuuntelen, ainakin yksityisellä.

gotto sanoi:
Eli toisin sanoen, kyllä minä lääkärin sanaa kuuntelen, ainakin yksityisellä.

Sivukommentti: Saman koulun ne yksityisen puolen lääkärit käy kuin julkisen.

Ja samat lääkärit on duunissa päivisin julkisella ja iltaisin yksityispuolella :)
Tällä viikolla istuin juuri luennolla, missä keski-ikäinen tk-lääkäri (reilusti ylipainoinen nainen) paasasi miten suurimmalla osalla bodareista on ruumiinkuvahäiriö ja kaikki käyttää steroideja ja muita mömmöjä. Hoh hoh!
:itku:

Viimeisen kolmen vuoden aikana olen lääkäreiltä saanut neljä väärää diagnoosia, ja sen mukaisesti väärää hoitoa. Koskien nilkkaa, nivustyrää, murtunutta sormea sekä ihottumaa. Vähän skeptinen olen jopa lääkärien ammattitaitoa kohtaan, joten en kyllä pahemmin usko tri. tolosen laihdutuslääkkeisiinkään.

Tänään sisätautilääkäri saarnasi mulle, miten vaarallista on syödä rasvaa ja proteiinia.
...rasittaa maksaa ja munuaisia.
Munuaiskokeiden kohonnut kreatiiniarvokin johtui sen mielestä proteiinin syömisestä.

Vaikka kyseessä olikin vain itä-eurooppalaissyntyinen nainen, niin kyllä laski arvostus ko ammattikuntaa kohtaan.

demoni sanoi:
Tänään sisätautilääkäri saarnasi mulle, miten vaarallista on syödä rasvaa ja proteiinia.
...rasittaa maksaa ja munuaisia.
Munuaiskokeiden kohonnut kreatiiniarvokin johtui sen mielestä proteiinin syömisestä.

Vaikka kyseessä olikin vain itä-eurooppalaissyntyinen nainen, niin kyllä laski arvostus ko ammattikuntaa kohtaan.
Liika proteiini rasittaa paskana olevia munuaisia. Tuskin sulle ihan muuten vain tuollaisia testejä tehdään?

"Lääkäri kielsi syömästä rasvaa, piilorasvassa on kaikki rasva mitä ihminen tarvitsee. Sano sinä bodari mitä sanot mutta lääkäri todennäköisesti tietää." -Vapaa lainaus laihduttamista yrittävältä kaveriltani. :itku:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom