Uskonto

Liittynyt
23.9.2009
Viestejä
119
Itse olen katolilainen, ja mulla on jo kohta 30. vuotta kiinnostusta katolilaisen kirkon historia kohtaan. Enim. mua kiinnostaa juuri Inkvisiition historiaa. Mulla oma blogi, kirjoitan siitä espanjaksi, kun juuri etelä Euroopassa on kiinnostus. Pohjoisessa en tunne ketään, joka olisi samat kiinnostukset.
http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikuttaa kyllä ihan mielenkiintoiselta mutta ei oikein tahdo tuo espanja taipua. Onko sulla suomeksi/enkuksi mitään juttua netissä?

Ootko ollu aina katolilainen vai vasta vähän myöhemmin kääntynyt?

Kuinka uskontosi suhtautuu tähän sukupuoliprobleemaasi?

Olen täällä uusi, koska olin etsinyt kaikenl.treenivinkit, ravinto-vinkit. Olen 38v, syntynyt Islannissa, Suomessa asun 9v, olen virrallisesti nainen, mutta olen halunut aina syntyä pojaksi, mieheksi, ja tein kaikki mitä voinut, vaan etteivät rinnat kasvais, ja ettei tulis naiselliset muodot. Olin alkanut treenattaa kovasti jo 12 vuotiaana, sidonut rinnat, en käytä mitään hormoneja, vaan haluan lihasmassaa luonnolliseksi treenaamalla, vaikka se on joskus tosi vaikea, kun tavoitteeni on hyvin lihaksikas ja miesmainen vartalo. Se, minusta.
 
Minä kirjoitin tuo espanjaksi,ko9ska se on mulle helpompaa, kun suomi on edelleen mulle aika vaikea kieli. Kirjoitan aiheesta esim. Espanjassa, Italissa ja Ranskassa. Suomessa asun noin 9 vuotta,mutta täällä ei ole paljon tietoja, eikä kiinnostusta edes teologisessa tiedekunnassa, kun täällä ei ole edes katolinen yliopisto. Itse opiskelin Italissa historiaa, La Sapienza.ssä, ja nyt olin aloittanut teologiaa Suomessa avoimen yliopiston kautta. Edelleen on mulle helpompaa kirjoittaa espanjaksi, italiaksi, kun suomeksi. Mulla ei ole suomen kielesia sivuja, vaikka haluan, mutta tarvitsen vähän gramattiikka-apua.
Mutta olen iloinen kun Suomessakin kiinnostaa tää aihe. Itse teen yhteystyö kirkon historian profesorin Maiju-Lehmijoki-Gardnerin kanssa, mutta Savoss, missä asun en tunne ketään, jolla olisi samat kiinnostukset.
 
Olin aina ollu katolialinen, kun äitini on tsekki, isä islantilainen, joka kääntyi katolilaisuuteen. Munun sukupuolen kirkko suhatuttuu huonosti, mutta kun elän selibaatissa, enkä pyri pappiksi, kaikki on hyvin. Ja historiatitkija voi olla myös trans-ihminen, voin tehdä kaikki muut, paitsi olla pappi.
Eli, mä suhtaudun siihen uskontoon enim. että tutkin siitä. Mutta kiitos. Kirjoitan pää-asiallisesti etelä Euroopassa.
 
Perinteisesti tässä pitäisi varmaan sanoa "hyi vitty" ja muuta yhtä fiksua. Taitaa meidän yhteiskunta joko oikeasti muuttua suvaitsevaisempaan suuntaan tai sitten kaikki mölyt vaan pidetään mahassa.

Mutta itse olen myös kiinnostunut historiasta, en ehkä suoraan Katolisen Kirkon historiasta, mutta koska tuo nivoutuu niin olennaisesti Euroopan ja länsimaiden, ja sitä kautta koko maailman historiaan, on kirkko kyllä erittäin tärkeä osa sitä.

Itse olen eronnut kirkosta, ja virallisesti ehkä olen joku ateisti/agnostikko. Ehkä kun vanhenen ja tajuan kuolevaisuuteni niin saatan joku päivä palata nöyränä poikana takaisin kirkon helmaan ;). Toisaalta veljeni on luterilainen pappi, joten meillä on ollut asiasta mielenkiintoisia keskusteluja kyllä.

Itse näen kirkon historian hyvin monipuolisena. On hyvää ja pahaa, tällä hetkellä tosin vaikuttaa että tuo paha on voiton puolella. On mielenkiintoista miten seurakunta kehittyi henkisestä yhteisöstä maalliseksi vallitsijaksi jolla on kultaa ja valtaa, ja joka käytti valtaa inkvisition ja kaiken muun saastan kautta. Yleisestihän "pimeä keskiaika" voidaan laittaa melkeen kirkon piikkiin, ja renessanssista alkava tieteellinen ajattelu pelasti ihmiskunnan pimeydeltä.. Näin siis perinteisesti, totuus lienee jotain muuta.
 
Minusta on aika harmillista kun Suomessa niin vähän katolilaiset ja vielä vähämmään ihmiset, jotka ovat kiinnostuneet Kirkon historiasta keski Euroopasta keskiajalla. Silsi kirjoitan aiheesta espanjaksi ja kirjoitan Espanjaan, Italiaan ja Ranskaan. Olin tehnyt myös työt siellä, ja tutkimukset siellä, enim. Languedocissa, etelä Ranskassa. (Albi, Carcassonne, Narbonne). Mutta etsin myös Suomessa aiheesta kiinnostuneet, siksi olin laittanut mun web sivuja täällä.
 
Toisaalta veljeni on luterilainen pappi, joten meillä on ollut asiasta mielenkiintoisia keskusteluja kyllä.

Harmi kun omassa lähipiirissä ei oo ketään sellasta uskovaista, jonka kanssa vois järjellisesti keskustella uskonasioista. Itseän olen agnostikko.
 
Eli, mä suhtaudun siihen uskontoon enim. että tutkin siitä. Mutta kiitos. Kirjoitan pää-asiallisesti etelä Euroopassa.

Ymmärsinkö siis oikein, että et niinkään pilkuntarkasti seuraa katolisen kirkon oppeja vaan lähinnä olet kiinnostunut sen tutkimisesta?

Mitä mieltä olet kirkon toiminnasta nykyään? Onko esimerkiksi Casti Connubii oikeutettu, sillä sen seuraukset AIDSin runtelemassa Afrikassa ovat kauhistuttavia? Kieltämällä kategorisesti kondomin käyttö, katolinen kirkko käytännössä tappaa vuosittain satoja tuhansia ihmisiä.
 
Totta. En seura tärkeästi kirkon oppeja, enemmään tutkin Inkvisiition historiaa, ja kirjoitan siitä. En hyväsky kirkon moneja oppeja että esim. trans- ihminen, tai nainen ei voi ruvettaa papiksi- se on mielestäni syrjintä sukupuolten perusteella, joka on verhoitettu uskontoon. On monet asia, jonak en kirkossa voi hyväskyä.
Kondomin käytön kanssa olen siitä mieltä, että AIDSissta pelastaa vaan ja ainoastaa joko selibaatti, tai yhdintä vain puolison kanssa. Kun on ihminen jo sairas, pitää elää selibaatissa, ettei tartutta ketään. Se on vain ihmiseten itsekyys, että vaikka ovat sairaita, siltti harrastavat seksiä. Ei maailamn paras kondomi voi pelästää, vaan ja ainoastaan täydellinen selibaatti. Kun afrikalaiset ovat niin "lisääntymishaluiset"- se on sit heidän asiaa että sairastuvat.
 
Totta. En seura tärkeästi kirkon oppeja, enemmään tutkin Inkvisiition historiaa, ja kirjoitan siitä.

Mikä on sinun arviosi siitä, kuinka paljon inkvisition aikaan tapettiin viattomia ihmisiä epäiltynä noituudesta, tieteen tekemisestä tai muusta vastaavasta?

En hyväsky kirkon moneja oppeja että esim. trans- ihminen, tai nainen ei voi ruvettaa papiksi- se on mielestäni syrjintä sukupuolten perusteella, joka on verhoitettu uskontoon. On monet asia, jonak en kirkossa voi hyväskyä.

OK, mutta kuitenkin hyväksyt kondomikiellon kuten alla olevasta selviää? Mitä muita asioita et hyväksy katolisen kirkon toiminnassa?

Kondomin käytön kanssa olen siitä mieltä, että AIDSissta pelastaa vaan ja ainoastaa joko selibaatti, tai yhdintä vain puolison kanssa. Kun on ihminen jo sairas, pitää elää selibaatissa, ettei tartutta ketään. Se on vain ihmiseten itsekyys, että vaikka ovat sairaita, siltti harrastavat seksiä. Ei maailamn paras kondomi voi pelästää, vaan ja ainoastaan täydellinen selibaatti. Kun afrikalaiset ovat niin "lisääntymishaluiset"- se on sit heidän asiaa että sairastuvat.

No tuota selibaattiahan siellä yritetään kovasti tarjota vaihtoehdoksi mutta ei vaan onnistu. Monet noista ihmisistä eivät edes TIEDÄ kantavansa HI-virusta. Eivät afrikkalaiset ole yhtään sen "lisääntymishaluisempia" kuin muutkaan ihmiset, meillä muualla vaan ymmärretään paremmin suojautua taudeilta eikä mikään auktoriteetti kiellä sitä. Lisäksi kondomikiellosta seuraa se, että monet lapset saavat tartunnan äidiltään jo SYNTYESSÄÄN. Pitäisikö näiden ihmisten sitten elää selibaatissa koko loppuelämänsä? Kärsivätkö he "itsekkyytensä" tai äitinsä itsekkyyden vuoksi viattomasta lapsuudesta lähtien?
 
Kun olin jo blogissani kirjoittanut, niin Inkvisiitio perustettiin vuonna 1235 kerettiläisyyttä vastaan ja taistelussa kerettiläisyyttä vastaan. Silloin pää-asiassa kataarien vastaan Languedocin alueella. Kun se ei olisi trhty, Kirkko ei selviysi. Se oli tärkeä. Kirkko on istuttuutio ja jokalisella instituutiolla pitää olla myös tuomioistuin kun silloin keski-aikana. Inkvisiitio oli lopetettu v 1962-65 kun oli II.Vatikaanin konsil, ja se oli mielestäni väärin, sen jälkeen Kirkolla ei ole enää mitään sanavaltaa, ja kerettiläisyys kukoistaa koko Euroopassa. Noituuden kanssa kirkolla ei ollu mitään tekemistä. Sen olin myös selvittänyt blogissani.

Olen edelleen siitä mieltä että paras keino taistelussa AIDS.iä vastaan on täydellinen selibaatti. Ei maailman paras kondomi pysty auttamaan niitä afrikalaisia, jotka tartuttavat toisiaan.
 
Pakkiksella on kyllä parhaat jutut aina :D
Itse en kuulu kirkkoon, enkä oikein tiedä mihin uskoisi vai eikö uskoisi mihinkään. Pääasia on ettei uskosta tarvitse maksaa, se onkin pääsyy (ainoa syy) miksi erosin ev.lut.kirkosta.

Katolilaisuudessa ärsyttää eniten se kirkonkellojen jatkuva kilkatus.
Buddhalaisuudessa ärsyttää eniten se "päivä kerrallaan" elämäntapa.
Islamilaisuus on muodostunut sotauskonnoksi ja terroristien välikappaleeksi tappaa länsimaisia ja vääräuskoisia ihmisiä. On kovin valitettavaa, että tietyt ääriryhmittymät voivat tehdä noin paljon hallaa koko uskonnolle.

En ole oikein löytänyt sopivaa uskontoa itselleni...
 
Harmi kun omassa lähipiirissä ei oo ketään sellasta uskovaista, jonka kanssa vois järjellisesti keskustella uskonasioista. Itseän olen agnostikko.

Järjellinen ja uskovainen ei kyllä kuulu samaan lauseeseen :)

Uskonto on jotenkin hirveän kaukainen meille maallistuneille suomalaisille. Se kuitenkin on läsnä joka päiväisessä elämässä vaikka sitä ei niinkään tässä hetkessä tajua. Joku sukulainen tai itse voi sairastua tai jotain muuta kamalaa tapahtuu. Elämän perusarvot usein liittyy juuri uskontoon, tai tilanteeseen missä uskonto ja uskonihmiset usein ovat läsnä. Itse en niinkään ole kiinnostunut mistään perinteisestä palvonnasta tms. kamasta, mutta sellainen syvällisempi pohdinta asioista on kyllä hyväksi kaikille. Joskus sen kuitenkin tajuaa että elämässä on enemmänkin kuin pelkkä penkki, pullo ja pillu.
 
Olen hyvin surullinen, kuinka suomalainen yhteyskunta on maalistunut. Aina vain politiikka, työ, kiire- ei aika mihinkään. Mutta totta on, että tärkeä on sekä ruumillinen terveys, fyysinen kunto, että terve sielu. Vian terveessa ruumiissa on terve sielu,siksi liikkunta, treeni on mulle hyvin tärkeä, mutta tärkeä on uskontokin.
On surullista kun ihmiset eivät edes tervehti kauppoissa, aina vaan kiire johonkin, ja viikkonlopuna juovat humalaan, sunnuntaina aamulla heillä krapula, eivät mene kirkkoon. Ihymettelen, kuinka vähän ihmisiä käy kirkossa. Itse käyn ortodoksisessa kun Savossa ei ole katolinen. Tärkeä on tasapaino, sekä fyysinen kunto, että sielullinen.
Niin, ja olin eilen taas päivittänut mun sivuja. http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm
 
Olen hyvin surullinen, kuinka suomalainen yhteyskunta on maalistunut. Aina vain politiikka, työ, kiire- ei aika mihinkään. Mutta totta on, että tärkeä on sekä ruumillinen terveys, fyysinen kunto, että terve sielu. Vian terveessa ruumiissa on terve sielu,siksi liikkunta, treeni on mulle hyvin tärkeä, mutta tärkeä on uskontokin.
On surullista kun ihmiset eivät edes tervehti kauppoissa, aina vaan kiire johonkin, ja viikkonlopuna juovat humalaan, sunnuntaina aamulla heillä krapula, eivät mene kirkkoon. Ihymettelen, kuinka vähän ihmisiä käy kirkossa. Itse käyn ortodoksisessa kun Savossa ei ole katolinen. Tärkeä on tasapaino, sekä fyysinen kunto, että sielullinen.
Niin, ja olin eilen taas päivittänut mun sivuja. http://www.luxdomini.com/inquisicion.htm
Tarvitseeko olla uskossa ja käydä kirkossa, että pystyy olemaan välittävä ja empaattinen? Oman lukion uskonnon opettaja käyttää tuota samaa argumenttia ja voivoittelee, kuinka paskaa nykyään on, eivätkä ihmiset toteuta Raamatun oppeja. En tajua, miksi pitäisi Raamatun oppeja toteuttaa vain sen takia, että ne ovat RAAMATUSSA. Eikö muka voi olla ''oikeaa'' länsimaista eettistä ajattelua ja sen toteuttamista ilman Raamattua? Varmaan muutkin kuin Jeesukseen uskovat pystyvät tehdä hyviä tekoja, eikä heillä ole edes Raamattu sanelemassa, mikä on oikein - vaan he tietävät sen itse.

Ja ihmisiä käy varmaan sen takia koko ajan vähemmän kirkossa, koska ihmiset alkavat ajatella omilla aivoillaan ja kriittisesti, mikä on hyvä asia. Miksi kirkon olemassaoloa ja jonkin asteen vaikutusvaltaa pitäisi ylläpitää väkisin?
 
Kiteytettynä ja kärjistäen oma mielipiteeni: Jumalaa tai jumalia ei ole olemassa, eikä myöskään kuoleman jälkeistä elämää. Mitään paranormaalia tai yliluonnollista ei ole, kaikki toimii loogisesti fysiikan lakien mukaan.
 
Kiteytettynä ja kärjistäen oma mielipiteeni: Jumalaa tai jumalia ei ole olemassa, eikä myöskään kuoleman jälkeistä elämää. Mitään paranormaalia tai yliluonnollista ei ole, kaikki toimii loogisesti fysiikan lakien mukaan.
Mä voin kompata tätä, vieläpä ihan ilman kärjistämistä. Näinhän se asia nyt vaan kertakaikkiaan on, eikä kyseessä ole edes mielipide vaan fakta.

Ja tuossa S-kolmosen postauksessa tulikin se oleellinen sanottua uskonnon eettisestä puolesta. Ai että on taas pätevä kaveri saatu sinnekin lukioon uskontoa opettamaan.:jahas:
 
Mä voin kompata tätä, vieläpä ihan ilman kärjistämistä. Näinhän se asia nyt vaan kertakaikkiaan on, eikä kyseessä ole edes mielipide vaan fakta.

Ja tuossa S-kolmosen postauksessa tulikin se oleellinen sanottua uskonnon eettisestä puolesta. Ai että on taas pätevä kaveri saatu sinnekin lukioon uskontoa opettamaan.:jahas:

Jumalaa ei ole on fakta? Onko tämä joku Dawkinsin "on suuri todennäköisyys siihen että jumalaa ei ole olemassa juttu"?

Jos pystyt ton todistamaan niin ostan sulle bissen!
 
Jumalaa ei ole on fakta? Onko tämä joku Dawkinsin "on suuri todennäköisyys siihen että jumalaa ei ole olemassa juttu"?

Jos pystyt ton todistamaan niin ostan sulle bissen!

On se fakta. Jumalasta ei ole MINKÄÄNLAISIA todisteita, kolmannen korvan kuulopuheita ja tuhansia vuosia vanhoja kirjoituksia ei voi luokitella todisteiksi. Tarttis olla jotain konkreettisempaa.

Koko jumala on ihmiskeskeinen subjektiivinen käsitys, ei mikään tutkittavissa oleva asia. Jäänne ajoilta, kun ensikerran katseltiin taivaalle, ja ruvettiin miettimään, että miten tää kaikki toimii ja on syntynyt. Tiede tuli sitten ja putsasi pöydän, mutta jumalasta ei haluta päästää irti, koska samalla murtuu valtarakenteet ja politiikka. Ties missä oltaisiinkaan nyt länsimaissakin, jos keskiajan dekadenssia ei olisi ollut, ja kirkko olisi unohdettu jo silloin:)

Itse näen jumalan ainoastaan ihmiskunnan jarruna, mutta kunhan aikaa kuluu, tämä vanha jarrupala kuluu puhki, ja sitä ei voikaan enää vaihtaa sitten.
 
Jumalaa ei ole on fakta? Onko tämä joku Dawkinsin "on suuri todennäköisyys siihen että jumalaa ei ole olemassa juttu"?

Jos pystyt ton todistamaan niin ostan sulle bissen!
Ei ole mitään syytä uskoa että jumala olisi, joten sitä ei ole. Mikään havainto ei millään tavalla viittaa jumalan olemassaoloon. Todista sä mulle että Jupiterin kuussa ei ole nuppineulaa niin mä todistan sulle että jumalaa ei ole.
 
Back
Ylös Bottom