Tervehdys!
Enemmänkin luen tuota kamppailulajit osiota joten tämä jäi huomaamatta.
Koska kyseessä nyt oli minun antamani "haastattelu" niin korjataanpa muutamia väärinkäsityksiä.
Ensinnäkin toivoisin, että kaikki tajuavat miten lehtimiehet ja naiset joskus haluavat esittää asiat "mageempina" tai "rajumpina" mitä ne ovat. Tämän olen huomannut jokaisessa antamassani haastattelussa. (Viime kerralla toimittaja muuten kirjoitti, että reenaamme siteet silmillä koska haluamme oppia toimimaan ilman näköaistia...lol) Lisäksi keskustelin tuon kirjoittajan kanssa noin puoli tuntia psykologisesta puolesta väkivaltatilanteissa. Valitettavasti hän ei kaikkea sitä halunnut/voinut artikkeliinsa kirjoittaa.
Hänen lainauksensa ei myöskään ollut suora lainaus sanoistani vaan lainailtu ja muuteltu.
Mutta sitten itse asiaan:
Tarkoituksenani oli tuoda esille se, että psykologinen puoli näyttelee isompaa osaa väkivaltatilanteessa kuin yleensä kamppailulajeissa annetaan ymmärtää. Valtaosa raiskauksista on juuri tuollaisia "date rape" juttuja: lähetään miehen kanssa humalassa jatkoille ja "annetaan ymmärtää mutta ei ymmärretä antaa."
Mikäli nainen tuollaisessa tilanteessa kokee, etttä mies ei nyt usko sanaa ei pitää ottaa muut kikat käyttöön. Mutta jos nainen ottaa heti jonkun "taisteluasennon" niin väitän, että jitsut ja jatsut ja kendot ja kwondot ja magat ei paljoa välttämättä auta jos vastassa on huomattavasti isompi ja vahvempi mies. Eli silloin pitää psykologisia kikkoja käyttäen saada vastustaja harhautetuksi. Tämä tapahtuu miehen itsetuntoa hivelemällä.
Valitettavasti toimittaja lainasi aika pahasti minua väärin siinä mitä tarkoitin fyysisellä toiminnalla: Nainen voi vessasta soittaa apua, hän voi yrittää juosta pakoon, hän voi tönäistä miestä, hän voi lyödä häntä, hän voi toki potkaista munille tai jopa painaa sormet silmiin, tai etsiä veitsen/pesäpallomailan. Kaikki riippuu tilanteesta. Absoluuttisia totuuksia ja vastauksia ei ole.
Valitettavasti tuo ei käynyt lyhyestä artikkelista ilmi.
Opetamme oppilaillemme mitä seuraa kun ihmisiä teloo eri tavoilla. Niin fyysisesti kuin juridisestikin. Siitä on turha kantaa huolta. Tuollakaan saralla ei ole absoluuttisia totuuksia: Olen nähnyt kuinka miestä on potkaistu haarjoihin ilman mitään efektiä. Tuomioistuimetkin tekevät monenlaisia päätöksiä, valtaosa niistä menee oikeustajun kannalta hyvin. Kannattaa perehtyä rikoslakiin sen hätävarjelun osalta ennenkuin antaa lopullisia sitaatteja "linnaan joutuu jos tuolla tavalla tekee." Eivät asiat ole niin mustavalkoisia.
On selvä, että valtaosa naisista ei koskaan joudu tuollaisiin tilanteisiin ja osaa välttää sellaisia. Ei me miehet oikeasti tulla teetä juomaan puoli viiden aikaan aamulla. Silti suomessa raiskataan aika monta naista juuri tuolla tavalla joka vuosi. On myöskin hienoa, että osa täälläkin osaa laskea leikkiä vakavistakin aiheista kuten pari edellä kirjoittanutta. Kenties he eivät koskaan ole joutuneet keskustelemaan naisen kanssa joka on raiskattu tai joutunut yrityksen kohteeksi?
En väitä, että lyhyet itsepuolustuskurssit ovat ratkaisu. Siinä ei ehdi muuta kuin opettamaan juuri tuollaisia perus psykologisia seikkoja ja koittaa innostaa jatkamaan sen fyysisen puolen opettelua.
Mutta jostain se on aloitettava. Ei penkistäkään heti voi nostaa 150 kiloa.
Vastailen mielelläni asian tiimoilta sähköpostilla tai sitten tuolla kamppailulajiosastolla jonne tämä mielestäni kuuluu.
Turvallista kesää kaikille Pakkiksen jäsenille!
Ville Kaivonen