urheiluvammat ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Rinkku

epäihminen, antihomo
Ikä
52
En ole ollenkaan varma, että onko tässä threadissa mitään järkeä. Jos ei, niin sanokaa. Lähinnä tässä voi olla ongelmana tietty "kaiken kattavuus". Ideana olisi listata jengin urheiluvammoja ja niihin tepsineitä hoitoja. Tästä voisi jengi sitten selailla, ja tehdä alustavaa kotidiagnoosia ongelmistaan ja niiden hoidosta. Muistetaan kuitenkin, että bodari on bodari ja lääkäri on lääkäri.

Oire: Kosketusarat ja kipeät pohkeet. Juoksutehon laskeminen.

Diagnoosi: Pohkeet vaan vitun jumissa. Penikat pitää avata.

Hoito: 2 x urheiluhieroja.

Maksoi: 54 euroa.

Oire: Kipeytyneet nilkat. Sattuu juostessa. Aamulla kävely akuankkaa.

Diagnoosi: Molemminpuolinen limapussien akuutti tulehdus.

Hoito: Yksityinen lääkäri injektoi molemmat.

Maksoi: 55 euroa (kela korvaa 20 ja rapiat)

Oire: Vinopenkissä alkoi sattumaan. Selälleen maatessa, jos laittoi käden silmien yli, niin sattui. Oikea yläkoukku ja mattojen tamppaaminen ei luonnistunut.

Diagnoosi: Solisluun seudulla olevan ac-nivelen tulehdus.

Hoito: Yksityinen injektoi / huuhteli nivelen.

Maksoi: 55 euroa (kela korvaa 20 ja rapiat).

Polvessa kovaa vihlontaa normaalista kyykystä ylös noustessa. Luulin tuolloin polven olevan sökönä, koska kipu tuntui paikallistuvan polven alueelle.

Hoito: Puolivahingossa hieroja normaalisti reisiä hieroessa löysi aivan reisilihaksen kärjestä helvetinmoisen jumin, joka aiheutti kivun. 2*kovaa hierontaa ko. kohtaan poisti vaivan ja lekuriltä säästyin.

Olen jo usein mennyt näyttämään kipeätä/kipeitä paikkoja ensi fysioterapeutille ja sitten jos tarve vaatii niin lääkärille.Osaavat vielä usein neuvoa heti oikealle lääkärille ja olen päässyt parikertaa ns"jonon ohi" erikoislääkärin vastaanotolle heidän suhteidensa avulla.

Vammoja ja niiden hoitoja on NiiN paljon etten jaksa luetella...

antakaa heti kylmää niille paikoille mitä on treenattu. itse en ole antanut kuin jaloille ja alaselälle ja satunaisesti käsille mutta kyllä hyödyn huomaa. suihkua käytän itse ja normisuihkun jälkeen niin kauan kuin sielu sietää x 2.

Pistetään nyt vielä tuosta kiertäjäkalvosimen tulehduksen hoidosta tähänkin.

Eli kiertäjäkalvosin olkapäässä tulehtui, ei kestänyt tehdä mitään punnerrusliikkeitä edes kohtuupainoilla.

Hoitona ensinnä tauko salilta viikoksi kokonaan ja punnerrusliikkeiden osalta tarvittava määrä pidempää. Tämän viikon aikana buranaa kuurina 3x600mg päivässä. Kylmäpussia 2x15 min päivässä. Kylmäpussin jälkeen jotain orudis, feldene tai vastaavaa geeliä olkapäähän. Rasitus minimissä tämän viikon ajan.

Tollasen avulla sain oman käpäläni pikkuhiljaa kuntoon.

Timba79: miten pirussa saat pysymään tuon kylmäpussin tuossa olkapäässä? Kokeilin jo teipillä ja seuraavana varmaan ammun nitojalla sen kiinni. Kun vois samalla vaikka pakkista selata kun pussia pitää olkapäässä mutta kun ei millään pysy tuolla olkapään linjalla/takana paikallaan.
Ei ole kiertäjä kipeenä vaan ihan ihmeelisesti olkapää takaa/sivusta ottaa päivän mittaa kipua jos sitä ei rasita. Eilen tein kunnon lämmitelyllä sekä keirtäkalvosin liikkeiden jälkeen rinta ja hartia treenin ja kivut hävisivät. Pitänee seurata että mikä on, mutta vapailla kipeytyi ja treenistä taas ei joten en ainakaan viellä ota suurta stressiä taikka lepoa tuohon.

japa sanoi:
Timba79: miten pirussa saat pysymään tuon kylmäpussin tuossa olkapäässä? Kokeilin jo teipillä ja seuraavana varmaan ammun nitojalla sen kiinni.

Vaikka en Timba79 olekkaan niin saaneen vastata. Itse pidän kylmäpusseja aina niin että otan pitkän kapean pyyhkeen tai muun rätin. Kierrän pari kierrosta sitä rättiä sitten laitan kylmäpussin ja sitten kierrän loput rätistä päälle. Sitten meen sohvalle makaamaan ja kattomaan telkkaria. Maaten siis kannattaa olla niin sillon pysyy paikallaan.

Sohvalla istuen onnistuu, se jääpussi vain sohvan selkänojan ja olkapään väliin. Pakkiksen selaaminen on aika hankalaa samalla, mutta telkkarin kattelu onnistuu kyllä. Kaveri joskus nojaili varovasti seinään. Eli joku "tuki" siinä auttaa.

Kertokaapas nyt minulle miten tästä nivusvaivasta pääsee eroon? Viikon lepotauko ei auttanu. Ei kestäny jääkiekon peluuta ja nyt se kipeyty uudestaan. Eilen ei ollu mitään merkkejä, kun venyttelin jalat oikein kunnolla läpi. Ei mitään, ei yhtään arastellu. Lämmittelyssäkään ei tänään tuntunut vielä mitään ja pelatakin kerkesin pari-kolme vaihtoa kunnes vihlas. Vittumainen vaiva. Nyt ei taas juuri kärsi kävellä, kun on jotenkin "kireä" tuo nivunen, ja astuessa aiheuttaa kivun vihlaisun....

Tää on taas niin tätä.... :wall:

Azzyyr, tee näin:

1) ennen jokaista reeniä, jossa kyykkäät, maastanostat tai prässillä reisiä reenaat, vemputa alkulämmittelyn yhteydessä pari pitkää ja huolellista sarjaa reiden lähentäjiä, jep, jjjuuri Sitä Naisten laitetta :D

2) loppuvenyttelyssä jalkareenin jälkeen mene selälleen maaten, nosta jalat suorina ylös, levittele niitä suorina sivuille yhtä aikaa, ikäänkuin saksiliikkeenä (sama, kuin siinä reidenlähentäjäkoneessa), koukista polvia ja venytä nivusia polvista käsillä painaen vaikkapa 8-10 toiston välein ja venytä nivusia, tee yhteensä vaikkapa 30 levitystä ja 3 venytystä.

Itellä ei nivuset kestäneet pari vuotta sitten sitä, kun kyykkäsin ja mavetin tiukasti koko ajan leveällä asennolla sekä pelasin pari sählykertaa viikossa lisäksi. Jalkareenit kapealla asennolla parin kuukauden ajan ja sählynpeluu piti jättää pois :( , niin jopa pikkuhiljaa nivusongelmat häipyivät. Sen jälkeen olen panostanut sisäreisien/nivusten lämmittelyyn ennen jalkareeniä kunnolla, niin ei ole ollut ongelmia. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vaivoista puheenollen mikäköhän mahtaa olla alaselässäni vialla. Treenistä alaselkä ei oo kipeeks tullu vaan siitä kun päivät pitkät joutuu istumaan tai sitten olemaan raksalla hommissa. Varsinkin raksalla olo saa alaselän melko kipeeksi joskus. Riippuu vähän mitä hommia siellä tekee. Kipu säteilee vähän jalkoihin ja näinollen kävelykin tuntuu köpöttelyltä joskus. Vaiva vaihtelee päivittäin niin että välillä ei oo tietookaan kivuista ja välillä on semmonen että ei meinaa sietää käydä istumaan tai nousta seisomaan. Alaselkää kun hiplasin ja tietystä kohtaa sormella painaa niin löytyy tämmönen kipupiste josta se sitten säteilee jalkoihinkin. Treeni auttaa jos selkä on kipeenä. Ilmeisesti lihakset on treenin jälkeen jännittyneet ja tukeevat selkää niin siksi kipu menee pois. Onko jollain ollut samaa vikaa? Mikä tässä vois olla vialla? Saiskohan tämän ohi jollain hierojakäynnillä tai vastaavalla. Olisin kyllä ikionnellinen jos pääsisin tästä riesasta. Vaivaa on kestänyt talviajan.

EDIT: Muuten olen ihan kohtuullisen notkee mutta tuosta etukautta on hankaluuksia saada edes sormilla kosketettua maata jos on jalat suorana. Oon koittanu paljon venytellä juuri sitä liikettä että saisin venytystä. Takareidet vaan ei jotenkin veny yhtään. Ei sitten piru millään. :curs: Pitääkö vaan ottaa joku ekstra tehokas venyttelyohjelma ja väkisin venyttää ne takareiskat ja alaselkä paremmaks. Oliskohan vaivassa kyse vaan huonosta venyvyydestä? Oon kuullu että monet selkävaivat johtuu juuri selän venyttelemättömyydestä.

Iivili: Täytyy kai sitä ottaa itseensä niskasta kiinni ja mennä siihen "tyttöjen" laitteeseen.... ;) Eli tosiaan täytyy panostaa nyt tuohon nivusalueen lämmittelyyn tosissaan...

ZWecco: Vastasit itse jo kysymykseesi. Ne takareidet, vaikuttavat myös alaselän lihaksien "puutumiseen", jos ovat aivan jumissa eli kunnolla vaan venyttelyjä siihen suuntaan...

voiskoha meikäläiselläkin olla ongelmia tuolla kiertäjä kalvosimen alueella. maanantaina olkapää tuli penkissä tosi kipeeks (en käyttäny yli isoja rautoja) just sain käden nostettua suorana eteen ylös treenin jälkeeen. sit ke kipu oli suunnilleen hävinny (välissä feldeniä ja buranaa) jätin penkin sillo pois ja treeni kulki ihan hyvin. tänään salille ja jalkoja treenaamaan.. sit reiden ojennuksia tehdessä väänsin itteni jotenki vammasesti siihen solmuun ku kurkin painopakkaa ja sit joku lihas tms. siellä olkapään alueella meni jumiin.. mieletön kipu ku kääntää käden makuu asennossa rinnan yli tai yrittää nostaa sitä "edestä sivulle" nyt on vähä sellane olo että WTF?!

Oltiin tossa viime viikolla salilla kaverin kanssa ja kaverini teki pytypunnerrusta kp, sarjan lopussa se olkapaa yhtakkia jotenkin muljahti ulos niin etta sen piti pudottaa kasipainot nopeesti lattialle. Olkapaa muljahti itestaa takas paikalleen, ja sen jalkeen ei kaverini ei sitten treenannu olkapaata rasittavia liikkeita vahaan aikaan. Nyt kaverini on taas alkanut tekemaan olkapaata rasittavia liikkeita, mutta sarjan loppuvaiheilla han saa usein tunteen etta olkapaa voisi muljahtaa uudestaan jonka takia sarjat jaavat usein kesken.

Etta mitas tolle olkapaalle kannattas teha? Millanen juttu tossa on kyseessa? Onko vaarallinen? Kannattaako sen kanssa treenata?

Arc: Varmaan ihan lääkäriin kannattaa ottaa yhteyttä (urheilulääkäriin mieluiten). Se sitten voi päättää tarviiko olkapäätä leikata ja siten kiristää vai onko se sellasessa kunnossa että sillä hyvin toimeen tulee. Isommilla painoilla treenaamista minä ainakin välttäisin. Mitä useammin se olkapää lipsahtaa sijoiltaan niin sitä löysemmäkshän se ainakin mun käsityksen mukaan menee ja sitten lipsahtaa helpommin ja helpommin sijoiltaan.

Itellä ollut yhtä sun toista mutta nää tulee ensin mieleen.
Kylkiluussa liikettä ja myös kosketysarka -> lääkärille -> kykiluu murtunut ja hoitona lähinnä lepoa 8kk.
Ranteessa hitonmoinen kipu, ei pystynyt tekemään penkkiä tai mitään muutakaan. Kävin monta kertaa lääkärillä ja röntegissä, mitään ei löydetty. Hoitona lepoa, perus-Buranaa ja voidetta. Syynä kenties rasitusvamma/vanha murtuma.
Olkapää ja kyynärvarsi joskus tulehtunut. Kipu on helvetinmoinen, eikä pysty punnertamaan yhtään mitään. Hoitona mitä vaan tulehduskipulääkettä sekä voidetta. Lepoa joutuu pitämään vähintään pari viikkoa.
Kannattaa aina mennä rohkeesti lääkärille ja vaatia asianmukaista hoitoa. Vaikka yksityinen saattaa tuntua kalliilta, se todellakin kannattaa. Mun kylkiluumurtuma diagnosoitiin alkusi revähdykseksi ja myöhemmin vasta selvis, että se koko vitun luu oli irti!

Hyvä threadi...

1. Oikea kyynärpää tulehtui treenauksen alkuaikoina liiallisen rasittamisen takia. Ohi se meni mutta en muista tarkemmin miten parani koska aikaa on jo kauan. Oireita oli tenniskyynärpäähän sopivista oireista epämääräiseen kipuun ojennettaessa käsi suoraksi.

2. Aikoinaan vasen olkapää/rintalihas tulehtunut. Olkapää tulehtui aina pahemmin uudestaan penkin jälkeen. Kaikkiaan vaiva kesti n. puolitoista vuotta ja lopulta siihen auttoi n. kuukauden totaalinen lepo ja sitten penkkaaminen kevyillä painoilla.

3. Oikea ranne kipeytynyt n. 3 kertaa sillä tavalla että maitopurkin nostaminenkin on käynyt kipeää. Parantunut itsestään rannesiteitä käyttämällä kuitenkaan erityisemmin vähentämättä painoja.

4. Vasen hauis/brachialis/brachioradialis tulehtunut..nyt vaiva kestänyt n. 6-8 kk ja näyttäisi pikkuhiljaa paranevan kun on pitänyt taukoa hauiskäännöstä ja aloittelee pikkuhiljaa kevyemmillä painoilla.

5. Vasemmassa polvessa epämääräisiä tulehtuneisuuden tuntoja..parantunut lyhyillä sarjoilla ja isohkoilla painoilla. Muuten polvet narskunut aina v-mäisesti johtuen nuorena tulleista monista nyrjähtämisistä. Nyt kuitenkin yllättävänkin hyvässä kunnossa.

6. Selkä ollut nyt kipeä jonkin aikaa mutta näyttäisi paranevan pikkuhiljaa venyttelyllä ja riippumisella ja yrittämällä istua vähemmän lysähtyneesti. Luultavasti ollut ehkä jopa välilevyongelma koska jalkaa on pistellyt yms. Kyykkypainoja en ole kuitenkaan juuri vähentänyt - enkä vähennä.

Lopuksi voisi sanoa että vammat parantuvat kohtuullisen hyvin ensin lepäämällä totaalisesti ja sitten aloittamalla pikkuhiljaa kasvava rasitus.

Timba79 sanoi:
Pistetään nyt vielä tuosta kiertäjäkalvosimen tulehduksen hoidosta tähänkin.

Eli kiertäjäkalvosin olkapäässä tulehtui, ei kestänyt tehdä mitään punnerrusliikkeitä edes kohtuupainoilla.

Hoitona ensinnä tauko salilta viikoksi kokonaan ja punnerrusliikkeiden osalta tarvittava määrä pidempää. Tämän viikon aikana buranaa kuurina 3x600mg päivässä. Kylmäpussia 2x15 min päivässä. Kylmäpussin jälkeen jotain orudis, feldene tai vastaavaa geeliä olkapäähän. Rasitus minimissä tämän viikon ajan.

Tollasen avulla sain oman käpäläni pikkuhiljaa kuntoon.

Timba...

Siis kauan sulla meni tuon kanssa kokonaisuudessaan. Eli siitä kun vaiva alkoi ja pääsit normaalisti treenaamaan. Kauan sitä totaalilepoa oli, 1 vko vai??

Mulla on tuon saman vaivan takia ollut jo monta kuukautta treenit lähes kokonaan jäissä. Välillä pidin pari viikkoa taukoa ja taas treenasin, eikä parantunut. Nyt olen taas ollut ihan totaali levossa n. 2viikkoa, jonka alussa pistettiin kortisonia jänteen alueelle. Vieläkin on ihan samassa kunnossa. Nyt viikon päästä laitetaan kai taas kortisonia lisää. Treenit on siis taas tänäkin vuonna aika jäissä ja haluan mahdollisimman nopeasti kuntoon. Ehkä voisi vetää kans tuon burana kuurin tai jonkin muun.
Alkaa vittu menee hermot. Tämän vaivan takia jouduin taas jättämään kisavuoden väliin.
Lääkäri sanoi, että pahimmillaan totaalilepoa voi tarvita jopa puoli vuotta. Mutta ei mulla kyllä olis sellaisiin aikaa eikä halua. Ainakin 6-8 vkoa pitäisi kuulemma lepäillä.(Kirurgian erikoislääkäri, ilmainen hoito). Myös kahdella urheilulääkärillä olen käynyt.

IsoDino sanoi:
Timba...

Siis kauan sulla meni tuon kanssa kokonaisuudessaan. Eli siitä kun vaiva alkoi ja pääsit normaalisti treenaamaan. Kauan sitä totaalilepoa oli, 1 vko vai??

Mulla on tuon saman vaivan takia ollut jo monta kuukautta treenit lähes kokonaan jäissä. Välillä pidin pari viikkoa taukoa ja taas treenasin, eikä parantunut. Nyt olen taas ollut ihan totaali levossa n. 2viikkoa, jonka alussa pistettiin kortisonia jänteen alueelle. Vieläkin on ihan samassa kunnossa. Nyt viikon päästä laitetaan kai taas kortisonia lisää. Treenit on siis taas tänäkin vuonna aika jäissä ja haluan mahdollisimman nopeasti kuntoon. Ehkä voisi vetää kans tuon burana kuurin tai jonkin muun.
Alkaa vittu menee hermot. Tämän vaivan takia jouduin taas jättämään kisavuoden väliin.
Lääkäri sanoi, että pahimmillaan totaalilepoa voi tarvita jopa puoli vuotta. Mutta ei mulla kyllä olis sellaisiin aikaa eikä halua. Ainakin 6-8 vkoa pitäisi kuulemma lepäillä.(Kirurgian erikoislääkäri, ilmainen hoito). Myös kahdella urheilulääkärillä olen käynyt.

Silloin kun se kunnolla tulehtui (omaa tyhmyyttä, reenasin vaikka oli kipeenä) niin taukoa tuli yhteensä 3 viikkoa. Tämän ajan olin siis kokonaan pois salilta, en tehnyt yhtään mitään punteilla. Ensimmäisen viikon ajan annoin tota ylempänä mainitsemaani hoitoa sille ja pari seuraavaa viikkoa vaan jäitä n. kerran päivässä.

Sitten kävin muistaakseni hierojalla ja siitä parin päivän päästä aloittelin todella kevyesti treenailemaan. Penkkiä tein muistaakseni jollain 40-50 kilolla ja kympin sarjoja pari kolme. Siitä sitten vähän kerrallaa olkapäätä tunnustellen lisää rautaa tankoon ja n. 2-3 kk:n päästä pystyi jo vetämään täysillä.

Nyt osaakin ottaa hetiä vähän "jäähyä" jos alkaa oireilemaan. Eli treeni vaikkapa kokonaan kesken, eikä väkisin loppuun jos kipuilee. Ja välittömästi jäähoitoa ja geeliä perään. Buranaa en ole ottanut jos ei oikein pahaksi ole mennyt. Yleensä menee ohi muutamassa päivässä kun tajuaa aikaisin lopettaa.

Ja sauna sitten ehdottomasti pois, kuuma vaan pahentaa tulehdusta.

EDIT: ja olen nyt viimeiset 1,5 vuotta huolehtinut erityisen tarkkaan olkapäiden palautumisesta. Eli 4-5 jakosissa korkeintaan kahdesti olkapäitä rasittavia liikkeitä ja treenit mahdollisimman kaukana toisistaan. Tämä on säästänyt olkapäitä todella hyvin.

Back
Ylös Bottom