Urheiluseuran ja -liiton markkinointi ja sponsorointi. Mikä mättää?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Liittynyt
24.11.2003
Viestejä
4 098
Olen työni kautta erittäin kiinnostunut kaikesta markkinointiin liittyvästä toiminnasta, ja viime aikoina olen huomannut että urheilun saralla tämä osa-alue tuntuu olevan erityisen haasteellinen.

Törmäsin opetusministerin tekemään Huippu-urheilutyöryhmän muistioon (http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2004/liitteet/opm_207_tr22.pdf?lang=fi), joka kertoi 2004 vuoden tilanteesta.

Alla pieni kopio muistiosta. Teksti löytyy sivulta 34.

"Lajien toimintaedellytysten ja resurssien kannalta julkisuus ja
sen hoitaminen, mediamaiseman tunteminen ja viestintätaidot ovat keskeisiä osa-alueita. Ur-
heiluelämältä ja siinä toimivilta vaaditaan yhä useammin sekä viestinnän että markkinoinnin
ammattimaista osaamista. Jotta laadukkaan viestinnän ja markkinoinnin osaamisen avulla saa-
tava lisähyöty ja -resurssit saataisiin kunkin lajin käyttöön toiminnan joka tasolla, lajiliittojen
haasteena on viestinnän suunnittelun ja toteutuksen kehittäminen kohti ammattimaista yri-
tysviestintää."

"Suurimpia ongelmia lajeille ovat yhteistyökumppanien hankinta ja markkinoinnin ana-
lyyttinen kehittäminen, viestinnän strateginen suunnittelu ja medianäkyvyyden saaminen. Sel-
vitykset kertovat, että suomalaisten urheilujärjestöjen viestintä- ja markkinointiosaamisessa on
parannettavaa: sponsorointiosaaminen on puutteellista ja perustiedottamisen laatu vaihtelee
huomattavasti. Erityisessä ahdingossa yhteistyökumppaneiden hankinnassa ovat pienet, perin-
teisten lajien liitot esimerkiksi jousiammunta ja paini."

Onko täällä kellään kokemusta ko. toiminnasta ja tietoa tämän päivän tilanteesta? Mikä tossa hommassa tökkii eniten ja miten tätä osa-aluetta vois auttaa parhaiten?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom