Urheilujuomaa treenin aikana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elukka
  • Aloitettu Aloitettu
Sain haltuuni 25 pussukkaa hatrtsporttia (parasta ennen päivä mennyt umpeen ja sain ne ilmaiseksi) ja ajattelin hörppiä siinä salitreenin ohessa, kun ei tule muuten paljon liikuttua. Olen aina ennen ollut vesilinjalla. Jotenkin tuntui että jaksoi vetää treenin paremmin läpi, eikä tullut pahemmin hyytymistä loppua kohden (treenailen semmoset 1-1,5h).

Olen kyllä aikaisemmin kestävyysurheilua harrastaessani käyttänyt paljon urheilujuomia ja havainnut niiden toimivuuden. Joten, mitä mieltä olette? Onko apua salitreenissä, vai koinko vain "tribulus ilmiön" :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä se selvästi auttaa kun itsekkin aikoinaan armeijasta jääneitä hart-sportteja vedin erityisesti kovan jalkareenin aikana. Tuntu välillä että eikai sitä ilman pystyis treenaamaankaan. Verensokeri pysyy tasaisesti suht korkealla ni kyllä se tuo vähän potkua treeniin. Toinen juttu vaan on että kannattaako: 1-1.5 tuntia on niin lyhyt aika että elimistö pärjää kyllä ilman ulkoisia sokerilähteitä raskaankin kuntosaliharjoittelun. Nykyään pidättäydynkin ihan vesilinjalla.
Haittapuolina näkisin hampaiden reikiintymisen ja sen että jää sekin vähäinen rasva palamatta mitä tuossa treenin aikana olisi voinut kuluttaa.

Originally posted by elukka
Joten, mitä mieltä olette? Onko apua salitreenissä, vai koinko vain "tribulus ilmiön" :D

Ainoa mahdollinen haitta tuossa Hart-Sportissa on sen sisältämät hiilarit. Mikäli syy-seuraus-ketju (hiilari suuhun, mihinkäs muuhun->verensokeri ylös -> insuliini ylös -> glykogeenivarastot lukkojen taakse -> verensokeri loppuu -> olo kuin juoksisi seinään) ei ehdi vaikuttaa, niin Hart-Sportin juomisesta ei liene haittaa. Ravinnon nauttiminen normaalikestoisen punttiharjoituksen aikana tuskin auttaa. Eri asia on kun harjoituksen kesto alkaa olla yli pari tuntia tai esim. triathlon-kisa. Suosittelen pelkkää vettä ja jos välttämättä haluat ravintoa nauttia, niin kokeile sekoittaa hieman proteiinia ja öljyä Hartin sekaan. Parasta tuo Sportti on varmaankin urheilun _jälkeen_. HTH.

Ajattelin kuitenkin hörppiä loputkin pussit ja katsoa tilannetta sitten uudestaan.. eronhan saattaa huomata vasta lopettaessa.

Kai tämäkin on kovin yksilöllistä.. osui muuten tänään Kuntosali&Fitness lehteä salilla selaillessa silmiin taas uusi tutkimus:
Hiilarijuoma enne treeniä! Dr. Kevin Tipton, University of Texas tutkija on osoittanut ravinteiden nauttimisen toimivan jopa paremmin kuin harjoituiksen jälkeen. Peukalosääntönä protsku-hiilari juoma tulisi nauttia 15min ennen treeniä.

Kovin tuntuu olevan erinlaisia mielipiteitä ja faktoja asiasta.

Heh, tuskin tuolla on nyt väliä vetääkö protsku + hiilari juoman ennen vai jälkeen treenin. Turhaa säätöä..

Niinpä... nykyään julkaistaan mitä ihmeellisimpiä "uusia ja mullistavia" tutkimustuloksia koska varmana on havaittu että kun koko ajan ns. yllätetään kuluttajat niin myynti pikkasen elävöittyy taas ja voitot pikkasen kasvaa. Jos uusia tutkimuksia ei tule niin palkataan joku proffa tekemään sellainen joka poikkeaa ennen saaduista tuloksista! (vert. iso ravintolisävalmistaja "sponsoroi" tutkijaa... :rolleyes: eli ostaa tutkimustuloksen!) Harmi, mutta life sucks! :blow:

Muistaakseni..

Yksi etu noissa hartsporteissa ym litkuissa on se että ne on aika isotoonisia juomia. Eli niiden sokeri-suola koostumus on hyvin lähellä verta. --> neste imeytyy mahalaukusta paljon nopeammin kuin pelkkä vesi.
Ei ole kiva kyykätä jos mahassa hölskyy..

P.S. Korjatkaa jos meni väärin

Testasin tuossa peruskauden viimeisen kyykkytreenin aikana Isotonic urheilujuomaa. Oli hemmetin kuuma ilma ja 7x5 kyykkysarjat joissa meni miltei tunti aikaa. Kyllä tuntui toimivan ihan ok. Suorituskyky säilyi treenin loppuun asti hyvänä. Nyt kesällä kun isovolyymisissä treeneissä hikoilee kuin sika, niin noista voi olla apua. Onko noilla miten paljon eroja keskenään? IsoTonic, IsoStar, Hartsport, Maratonic..

TeräsInva sanoi:
Yksi etu noissa hartsporteissa ym litkuissa on se että ne on aika isotoonisia juomia. Eli niiden sokeri-suola koostumus on hyvin lähellä verta. --> neste imeytyy mahalaukusta paljon nopeammin kuin pelkkä vesi.
Ei ole kiva kyykätä jos mahassa hölskyy..

Jep. Itse pyöräilijänä vedän aika usein lenkillä urheilujuomaa, ja kyllä se on mukavampi juoda kun nimenomaan tuntuu imeytyvän nopeammin ja maistuu paremmalle kuin pelkkä vesi. Lisäksi pitkillä lenkeillä kun koko ajan saa vähän hiilareita käyttöön niin pysyy olo vireämpänä ja harjoituksen laatu paranee.

edit: Luulen että erot eri juomien välillä ovat aika pieniä, itse käytän sellaisessa punavihreässä pussissa myytävää IsoToniccia, joka on kai lähinnä maustettua maltoa. Joillakin pysyy toiset juomat paremmin sisällä kuin toiset, tämä asia ja hinta vaikuttavat tietysti valintaan.

Rin Tin Tin sanoi:
Luulen että erot eri juomien välillä ovat aika pieniä, itse käytän sellaisessa punavihreässä pussissa myytävää IsoToniccia, joka on kai lähinnä maustettua maltoa. Joillakin pysyy toiset juomat paremmin sisällä kuin toiset, tämä asia ja hinta vaikuttavat tietysti valintaan.

Itellä oli just tuota samaa punavihreässä pussissa olevaa IsoToniccia.
http://www.marli.fi/tuotepankki/db.php?action=etsi&mh=1&id=40&nimikeryhman_nimi=Isotonic&

Isotonic Force

Mulla on aina itsetehty urheilujuoma mukana:

5dl vettä ja mansikka funlightia+appelsiini-sitruuna funlightia
5g kreatiinia
10g dextrosea

oikein kun mielikuvitusta pinnistelen, niin maistuu vähän hartsportilta :thumbs:

Sattumalta jäi yksi päivä puoli litraa sporttijuomaa juomatta kun meninkin salille aerobisen sijasta. Vetelin sen salilla veden sijasta ja huomasin että kulki hemmetin paljon paremmin... 1,5h treeni.

Pitäisiköhän ottaa vakiohommaksi toi sokerilitkun imailu reenatessa... ? Onko kokemuksia tästä?

- - - Updated - - -

Hyvä sporttijuoma itsetehtynä voisi sisältää vaikkapa:

0,5 sitruunan mehun
1tl kreatiini
1tl glutamiini
hyppysellinen mineraalisuolaa
~pari rkl hunajaa / maltoa, dekstroosia

lisäksi jos haluaa l-karnosiiniä / beta-alaniinia

Itselläni alkaa loppua puhti aika nopeasti, salainen ase ovat olleet EucaMenthol -karkit. 6 g sokeria per karkki ja samaa karkkia imeskelee sen n. 10 minsaa suussa, karkki tai pari menee per treeni.

Mulla oli käytössä treenijuomaksi BCAA:ta 10g ja jotain hiilaria (maltoa tai urheilujuomajauhetta esim. Gatorade) 20g. Toimiva sekoitus.

Treenin aikana kun nauttii isotonista utheilujuomaa, niin sen pitäisi estää kortisolitasojen nousua treenin aikana. Kuulemma...

mielenkiintoinen juttu: urheilujuoma toimii paremmin jos sitä vaan purskuttelee suussa ja sylkäisee pois http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19000099

Sä linkität kokoajan tänne noita PubMedin juttuja, mutta ootko ite testannut ollenkaan, että toimiiko se parhaiten sellai? Joskus tulee elämässä niitä tilanteita, että PubMed kertoo jotain, mutta käytäntö osoittaakin asian paremmaksi. Ja taitaa kuitenkin suht pieni ero olla, joten en tiedä, miksi se olisi käytännön kannalta tärkeä. Mun salilla on ainakin pirusti isoja kavereita, jotka ei sylje juomiaan minnekään viemäriin tai lattialle. Tiedä sitten olisivatko isompia, jos sen tekisivät....

eikö ole parempi tukea väitteensä johonkin muuhun kuin siihen mitä isoin mies salilla tekee

käytän salilla osmopurea ja monster aminoa + suolaa ja olen myös todennut niiden toimivuuden kohdallani 1kk mittaisella tauolla treenit kävivät liian koviksi ja ylesväsymys lisääntyi ja tulokset alkoivat laskea, tilanne korjaantui heti kun otin treenijuoman käyttöön

urheilujuomaa en sylje, tuon vaan vähän uutta näkökulmaa asiaan mutta kuten kuvasta näkyy voiman tuotto treenin aikana oli selvästi parempi ryhmällä joka vain purskutteli juomaa suussaan
rinseeffect2.gif

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom