SUPERCARB 1kg -40%

Univaikeuksia :(

Ironbuttin neuvot kuulosti muuten hyviltä, mutta treenaaminen päivällä on aika hankalaa joten se menee aina sinne iltaan ja seksi illalla vasta meikäläistä piristääkin, äijä kyllä alkaa kuorsaamaan nopeasti mutta itse vedän ihan ylikierroksilla ;-)

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mä taas en saa unta ilman seksiä. Se on paha, jos mies on matkoilla tai liian väsynyt. Se nukkuu onnellisena pikkuvauvelina vieressä ja minä kihisen ja sihisen unettomuutta ja virkeyttä vieressä.

Muutenkin mulle on muodostunut lähes ongelmaksi aamuaerobisen piristävä vaikutus. Olen koko päivän sen jälkeen jotenkin ylivireässä tilassa. (parempi kuin viimeviikkoinen vaihtoehtonsa barely livin' zombie) Illalla sitten en saa unta, ellen pura viimeisiä energian hippuja johonkin... (s - e - x)

Mutta mikäpä siinä. Ainakin treeni kulkee ja jaksan uskomattoman määrän aerobista, kun teen sitä sekä aamulla että iltapäivällä/illalla. Jei!

Mulla on sellainen ongelma, että saan kyllä unen päästä kiinni kun meen nukkumaan, mutta heräilen öisin monenmonta kertaa. Sit nukahdan ja herään, nukahdan ja herään... Näen myös hirveesti unia. Etenkin kun aloin treenaamaan kunnolla niin tilanne on pahentunut, nukun entistä levottomammin, saatan herätä yöllä hiestä märkänä ja mukavaa asentoa on välillä vaikea löytää. Alunperin tää vaiva tais alkaa melkein neljä vuotta sitten kun tulin raskaaksi, sit sitä kesti vielä synnytyksen jälkeenkin mutta vuosi tai pari sitten helpotti vähän. Jokatapauksessa mä hädintuskin tiedän millaista on nukahtaa illalla ja herätä seuraavan kerran aamulla. Mun lapsi ei melkein ikinä heräile öisin joten mun ongelma ei liity siihen.

Mitään virkistäviä aktiviteettejakaan en harjoita ennen nukkumaanmenoa. Töissä en tällä hetkellä käy, ja salillakin käyn pääasiassa jo aamupäivällä (3 kertaa viikossa nykyään), välillä teen kävelylenkkejä/syvävenyttelyä. Safkaa syön monipuolisesti. Mitään stressaavia asioita ei päässä iltaisin eikä öisin pyöri. Unirytmi on suht säännöllinen, eli 10-11 maissa nukkumaan ja aamulla herätys 7-8 aikoihin. Tosi herkkäuninen kyllä olen, pitäis varmaan oikeesti nukkua yksin omassa huoneessa (mihin ei oo nyt mahdollisuutta) mutta tuntuu oudolta ajatella että nukkuis eri sängyssä kuin oma mies. Varsinkin kun en saa jostain syystä unta jos mies on jossain muualla ku kotona yön tai osan yöstä. o_O Puhumattakaan siitä että ite nukkuisin vaikkapa vieraassa paikassa, oli mies vieressä tai ei. Jo on ongelmat!

^Olen huomannut että itekin heräilen todennäköisemmin yöllä treenipäivän jälkeen ja näen enemmän unia. Kai se liittyy siihen rasitukseen ja toiset reagoi siihen herkemmin. Ja unentarve on selvästi suurempi treenin jälkeen!

Yleisenä vinkkinä: jos herää herkästi ääniin, suosittelen silikonikorvatulppia! Mulla oli aikaisemmin vaahtomuoviset perinteiset, mutta korvat kipeytyi niistä. Silikoniset laitetaan vaan siihen korvakäytävän suuaukon päälle. Niiden ansiosta en herää miehen kuorsaukseen, vaan hän minun! ;) Ja jos koira pissaa lattialle yöllä niin en kuule sitä ääntä ja mies saa senkin nousta siivoamaan.. paljon hyvää!

Oooo täytyy hankkia sellaiset korvatulpat! Viime Uusivuosi oli aika ikävä kun yritin nukkua, oli just perinteiset korvatulpat ja ne on epämiellyttävät ja häiritsee jopa unta. :S

mulla on poikkeuksetta uneton yö, jos on vedetty päivä alhaisilla kaloreilla ja kovat treenit takana. Nukkumaan mennessä alkaa jumalaton hikoilu, sydämentykytykset ja valveunet. Paikallaan ei voi olla kun hermostuttaa ja hiottaa. Usein puolilta öin nukkumaan mennessä katsoo kelloa vielä neljänkin aikaan. Pääsääntöisesti tätä aina, kun jää syömiset 2000 kieppeille tai siitä alle...

Minä heräsin ennen lähes joka yö 01.30-2.30 välillä. Kaisa Jaakkolan opeilla olen sitä nyt koettanut parantaa seuraavin keinoin:

- tarpeeksi magnesiumia illalla oikeassa muodossa (itsellä sitraattia, oksidi pahin muoto)
- minun heräilyaikani viittasi maksan toiminnan heikkouteen, joten aloin syömään monivitamiinia ja sinkkiä
- tv:t + muut elektroniset laitteet kiinni tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa
- wlan pois päältä yöksi, kännykkä lentokonetilassa, normi herätyskello käytössä
- pimennysverhot

Nämä tuli nyt ensimmäisenä mieleen.

Kuulun ns. pöllöjen sukuun eli kakarasta asti valvonut öitä. Olen todennut aamurytmiin kääntämisen mahdottomaksi, koska se aiheuttaa minulle uni-valverytmin häiriön. Monta kk sellaista kerran sietäneenä päädyin lekurille ja syömään tryptofaania ja tarvittaessa imovanea nukahtamiseen. Itselleni sitä määrättiin tosiaan nukahtamislääkkeeksi, joten lieneekö ero unilääkkeenä määrättyyn annostuksessa ja vahvuudessa?? Tryptoon sain reseptin saatuani selville, että Yliopiston Apteekki tekee omat kapselinsa - oli silloin n. 20e 100kpl (en muista mg:ja). Epäsäännöllinen vuorotyö yhdessä opiskelujen kanssa torpeedoi tehokkaasti tuollaisen 'samaan aikaan nukkumaan, samaan aikaan ylös' - metodin, joten olen sopeutunut muuttuvaan unirytmiin. Jotkut tutkimuksethan väittävät, että tuo 8h yhtenäinen uni ei olisi ihmiselle edes se luontainen, vaan että olisimme ennen teollista vallankumousta nukkuneet 4+4h. En nyt muista, mistä luin. Toinen on tuo sisäinen kello. Oman kokemukseni perusteella omani ei kierrä 24h syklissä vaan todennäköisesti jotain lähempää 30h.

Aamupainotteinen yhteiskuntarytmi on minulle aivan väärä, koska paras työtehoni ja aktiivisuuteni sijoittuvat alkuiltaan. Aivot eivät ole hereillä ennen klo 12, vaikka miten joisi kahvia tms. Esim. luennoilla ei mikään jää päähän 8-12. Sopeudun aamurytmeihin silloin, kun se on pakko. Muuten pidän yllä minulle luonnostaan sopivampaa rytmiä. Asiaa on auttanut itsellä ainakin se, että olen lakannut stressaamasta siitä, miten minun jonkun muun mukaan pitäisi nukkua ja nukun silloin, kun väsyttää ja minulle sopii. Välillä käytän tuota Imovanea puolikkaan eli 0,5mg, jos pakko saada unesta kiinni. Usein menen aamuvuoroon muutaman tunnin unilla tai nukkumatta lainkaan. Odotan innolla sitä päivää, kun olen vapaa akateemisen maailman aamukidutuksesta, koska aion työllistää itseni muuten kuin 8-16 työllä. Nykysinkin teen pääasiallisesti iltavuoroa eli välillä klo 14-22 ja käyn salilla töiden jälkeen, koska esim. jalkatreeni ei onnistu ennen töihin menoa, koska kropassa on vielä liian vähän kaloreita ja se ei ole tarpeeksi hereillä. Works for me!

Liian moni olettaa, että unen pitäisi sopeutua tuohon työn rytmiin, mikä valitettavasti suurella osalla on se 8-16, vaikka se ei kaikille todellakaan sovi. Muutamat rohkeat ovat repineet itsensä siitä irti ja löytäneet itselleen paremman rytmin. Itselleni luontainen uniaika on 9-10h ja heräämisaika on esim. klo 11-13, mikä on tullut huomattua lomalla ollessa. Siihen palaan aina luonnostaan, kun on mahdollista. Jo useamman yön 7-8h unet tuottavat univelkaoireet ja sekoittavat kropan. On siis hyvä seurata itseään ja kokeilla, mikä itselle toimii eikä mennä yleisten ohjeistuksien mukaan.

Olen kuullut että vanhemmiten naisten omat hormoonit ja niissä tapahtuvat muutokset tuovat univaikeuksia - uskon! Vihaan keski-ikää.... :(
Aamuista on tullut myrkkyä, millään ei jaksaisi nousta ylös punkasta kun yö on mennyt melko vituralleen. Arvaatte varmaan että treenitaso on huonontunut, pelkään että huononee vielä lisääkin.

Mulla on myös usein pahojakin uni- / nukahtamisvaikeuksia. Liittyy stressiin, mutta tällä hetkellä se stressi on ihan itse aiheutettua. Ei ole siis mitään ulkoista syytä stressata mutta se on jotenkin jäänyt päälle kevään tiukasta opiskelu- ja duunirutistuksesta.

Mulla auttaa siihen pään kihinään ja levottomuuten se, että ympärillä on siistiä ja rauhallista, ja kaikki on valmiina seuraavaa päivää varten. Laitan aamupalatarpeet jo esille (mittaan puuroainekset lautaselle), viikkaan seuraavan aamun vaatteet tuolille sängyn viereen ja pakkaan laukun. Sitten ei tavallaan tarvi huolehtia seuraavasta päivästä nukkumaan mennessä.

Nuo rentoutussysteemit on myös tosi hyviä, samoin ehdottomasti tv:n katselun ja dataamisen lopettaminen reilusti ennen nukkumaanmenoaikaa. Sellainen rauhoittumisrutiini toimii kanssa, että käy ajoissa suihkussa ja laittaa itsensä valmiiksi nukkumaanmenoa varten ja sitten rauhoittuu vaikka (kofeiinittomalle) teekupposelle tai lukemaan lehden.

Mä bruksaan eli narskutan hampaita usein ja mulla on siihen semmoinen hammaskisko. Musta tuntuu että se kisko provosoi narskuttamaan entistä pahemmin, ja vaikka hampaat onkin suojassa niin leuat on jatkuvassa jumissa ja väsyneet. En ole keksinyt mitään keinoa siihen leukojen rentouttamiseen ja narskuttelun lopettamiseen tai edes vähentämiseen. Onkos kellään punttimimmillä samaa ongelmaa?

Melatoniini on auttanut tosi monia, eikä se ole yhtä "raskas" lääke kuin monet unilääkkeet, oikeastaan se onkin enemmän valmiste kuin lääke. Tryptofaania saa ihan ruuastakin, esim. fineli.fi :stä voi kätevästi katsoa mitkä ruoka-aineet sitä sisältävät eniten. Varmaan juuri tryptofaanin vuoksi omaan unensaantiin on auttanut maitotuotteet.

Täällä kans yks huono nukkuja ja kaikenlaista on tullut kokeiltua. Ainoa mistä on ollut apua on olleut homeopaattiset aineet ja melatoniini. Unilääkkeitäkin käytin joskus pieniä määriä mut ei sitä tokkuraa kestä erkkikään. Tälläkin hetkellä on käytössä melatoniini ja hyvin nukuttaa :)

Mä nukun hetimiten huonosti, jos syön alle 2000 kcal /pv ja jos en syö hiilarivoittoista iltapalaa. (Vältän hiilareita yleensä pääaterioilla). Niinpä jo unen, palautumisen ja terveyden takia syön yleensä ennemmin yli kuin alle 2000.

Luontaistuotekaupasta kannattaa käydä hakemassa valmistetta nimeltä "sininen uni", on melatoniinia, löytyy myös muilla nimillä apteekista. itselläni se auttanut, kun kausittain ollut nukahtamisvaikeuksia tai yöllä unien katkeilua.. sen kun illalla nappaa suuhun, niin uni on taattu, eikä yöllä heräile kesken unien. Ei myöskään aiheuta tokkuraisuutta aamuun =). Melatoniini ? Wikipedia

Mitä univaikeuksia :eek: ei koskaan, vitsi vitsi. (katso tekstin kirjoitus aika) nytkin(jokapäivä viikolla sama juttu) aamulla joutuu herään 5.30 herättään likkaa kouluun. 6.30 herätän pojan. tappelen senkaa aamupalaa/aamulääkkeet laitan sen taksin 7.50 sit isännäl soi herätys klo.8 se aamusta nyt pitäs varmaan pian lähtee käyttää koirii pihalla. ja varmasti pyytävät yöllä ulos ja jos en päästä niit pihalle herää paskan hajuun. no eipä mua pahemmin väsytä päivisin eikä varsinkaan näin illalla mut aamulla väsyttää.

Onko täällä vielä unettomuudesta kärsiviä? Itselläni unettomuus johtuu pienistä lapsista, jotka herättävät välillä monta kertaa yössä. Tarvitsen n. 9 tuntia yössä unta, jotta herään virkeänä. Olen myös iltavirkku, en nukahda ajoissa ellen ole aivan puhki. Sitten maistuukin 10-12 tunnin unet, jos siihen tulee mahdollisuus. Olen aloittanut taas liikunnan, jota välillä tekee silmät ristissä. Aloitin todella kevyesti, yleensä kevyt liikunta piristää. Välillä on pakko jättää treeni välistä ja levätä. Pahinta on herääminen keskellä yötä lasten takia, sen jälkeen en välillä pysty nukkumaan noin 3-4 tuntiin. Vaikka vain makaisin paikallani silmät kiinni. Välillä lukeminen auttaa, välillä piristää vain lisää.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mulla auttoi unettomuuteen ylikuntoaikana piikkimatto, lukeminen tai mieluummin äänikirja. Käytin myös 600 mg magnesiummalaattia, inositolia, teaniinia. Rauhalliset kävelyt mutta heti töiden jälkeen. Hiilarit kuten puuro ennen nukkumaanmenoa. Yleensäkin rauhoittuminen noin tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Kiitos Poppis vinkeistä! Olen yrittänyt tuota rauhoittumista ennen unia, mutta monesti se ei ole auttanut. Tosin olen mennyt sänkyyn ja silloin se on ollut pyörimistä. Lasten kanssa menee koko ajan paremmin, on aika mieletön olo, jos saa esim. viikon nukkua hyvin ilman herätyksiä. Monesti herään silloin itse, kai kroppa tottunut, mutta silloin nukahtaminen onnistuu aika hyvin. Toi äänikirja on kyllä tosi hyvä vinkki, miksi en itse tajunnut! Täytyy kokeilla, silloin ei ole valoa häiritsemässä. Muistun just nyt, että aikoinaan kuuntelin korvalappustereoilla musiikkia unettomuudesta kärsiessäni. Ei häiritse puolisoa, jos kuuntelee vaikka äänikirjaa.

Meillä itse asiassa kuunneltiin äänikirjaa ihan yhdessä. Ja ainakin storytelin äänikirjoissa voit määrittää kauanko se on päällä niin voi oikeasti nukahtaa siihen.
Äänikirjassa oli hauskaa se, että se ääni riitti siihen nukahtamiseen, en mä juurikaan kuunnellut mitä se sanoi, tai oli ainakin pitkiä pätkiä etten muista mitään vaikka ihan valveilla olen ollut.

Joo musiikissa on se huono puoli, että monesti piristää. Harvoin pystyy myös määrittää kuinka kauan musiikki soi. Olen joskus kokeillut luonnon ääniä ajastimella, mutta ei oikein toiminut. Puhe on just hyvä nukahtamiseen. Meillä ei onnistu tuo samaan aikaan äänikirjan kuuntelu, koska me mennään eri aikaan nukkumaan. Tarvitsen paljon enemmän unta kuin mieheni, varsinkin nyt pikkulapsiaikaan. Ihan kiva, että nyt kun ei ole enää vauvaa niin näkee omaa miestäänkin :LOL: Ennen kaikki vapaa-aika meni nukkuessa.

Back
Ylös Bottom