Kuulun ns. pöllöjen sukuun eli kakarasta asti valvonut öitä. Olen todennut aamurytmiin kääntämisen mahdottomaksi, koska se aiheuttaa minulle uni-valverytmin häiriön. Monta kk sellaista kerran sietäneenä päädyin lekurille ja syömään tryptofaania ja tarvittaessa imovanea nukahtamiseen. Itselleni sitä määrättiin tosiaan nukahtamislääkkeeksi, joten lieneekö ero unilääkkeenä määrättyyn annostuksessa ja vahvuudessa?? Tryptoon sain reseptin saatuani selville, että Yliopiston Apteekki tekee omat kapselinsa - oli silloin n. 20e 100kpl (en muista mg:ja). Epäsäännöllinen vuorotyö yhdessä opiskelujen kanssa torpeedoi tehokkaasti tuollaisen 'samaan aikaan nukkumaan, samaan aikaan ylös' - metodin, joten olen sopeutunut muuttuvaan unirytmiin. Jotkut tutkimuksethan väittävät, että tuo 8h yhtenäinen uni ei olisi ihmiselle edes se luontainen, vaan että olisimme ennen teollista vallankumousta nukkuneet 4+4h. En nyt muista, mistä luin. Toinen on tuo sisäinen kello. Oman kokemukseni perusteella omani ei kierrä 24h syklissä vaan todennäköisesti jotain lähempää 30h.
Aamupainotteinen yhteiskuntarytmi on minulle aivan väärä, koska paras työtehoni ja aktiivisuuteni sijoittuvat alkuiltaan. Aivot eivät ole hereillä ennen klo 12, vaikka miten joisi kahvia tms. Esim. luennoilla ei mikään jää päähän 8-12. Sopeudun aamurytmeihin silloin, kun se on pakko. Muuten pidän yllä minulle luonnostaan sopivampaa rytmiä. Asiaa on auttanut itsellä ainakin se, että olen lakannut stressaamasta siitä, miten minun jonkun muun mukaan pitäisi nukkua ja nukun silloin, kun väsyttää ja minulle sopii. Välillä käytän tuota Imovanea puolikkaan eli 0,5mg, jos pakko saada unesta kiinni. Usein menen aamuvuoroon muutaman tunnin unilla tai nukkumatta lainkaan. Odotan innolla sitä päivää, kun olen vapaa akateemisen maailman aamukidutuksesta, koska aion työllistää itseni muuten kuin 8-16 työllä. Nykysinkin teen pääasiallisesti iltavuoroa eli välillä klo 14-22 ja käyn salilla töiden jälkeen, koska esim. jalkatreeni ei onnistu ennen töihin menoa, koska kropassa on vielä liian vähän kaloreita ja se ei ole tarpeeksi hereillä. Works for me!
Liian moni olettaa, että unen pitäisi sopeutua tuohon työn rytmiin, mikä valitettavasti suurella osalla on se 8-16, vaikka se ei kaikille todellakaan sovi. Muutamat rohkeat ovat repineet itsensä siitä irti ja löytäneet itselleen paremman rytmin. Itselleni luontainen uniaika on 9-10h ja heräämisaika on esim. klo 11-13, mikä on tullut huomattua lomalla ollessa. Siihen palaan aina luonnostaan, kun on mahdollista. Jo useamman yön 7-8h unet tuottavat univelkaoireet ja sekoittavat kropan. On siis hyvä seurata itseään ja kokeilla, mikä itselle toimii eikä mennä yleisten ohjeistuksien mukaan.