Univaikeudet nälän takia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepsuste
  • Aloitettu Aloitettu
Jees, eli apua / neuvoja kaivaan.

Eli ongelmana on, että herään jatkuvasti yöllä / hyvin aikaisin aamulla siihen, että on uskomattoman kova nälkä. Olen koittanut jopa siirtää viimeista ruokailua hyvin lähelle nukkumaan menoa (yleensä 4 kananmunan munakas).

Olen siis kaikenlisäksi hyvin kevyellä plussalla, ja tarkoitus olisi myös pysyä sillä, eli lisäsyönti ei hirveesti lohduta, saati sitten kun jossain vaiheessa pitäisi siirtyä miinuksille.

Oikeasti todella stressaavaa herätä 4 aikaan aamuyöllä siihen, että on jumalaton nälkä, joten onko jollain jotain ruoka-aineita, joita popsitte ennen nukkumaan menoa tai tabuja yms?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samoja ongelmia täällä. Itsellä yönälkä esiintyy vaan kun olen plussalla. Oikeastaan ihan sama miten syön illalla, niin aamuyöllä herään nälkään. Tietysti jos oikein sikailen illalla, niin nälkää ei tule. (jouluna :) ).

Pidänkin sängyn vieressä pientä proteiinipatukkaa tai banaania. Banaani ei aina auta, vaan pitää vielä käydä keittiössä syömässä lisää. Jos olen todella väsynyt tai herään nälkään vain vähän ennen herätystä, eikä patukkaa ole yöpöydällä, niin menen mahalleni nukkumaan ja laitan kädet vatsan alle. :) Tämä auttaa minulle. Ei kai kaikkein terveellisin vaihtoehto.

Syön aina vuorokauden tukevimman aterian juuri ennen kuin menee nukkumaan. Saan paremmin unen päästä kiinni enkä herää näläntunteeseen. Ei toki varmasti sovellu kaikille, mutta itselle kyllä sopinut hyvin.

Itsellä monesti juurikin se iso ateria ennen nukkumaanmenoa aiheuttaa aamuisen kovan nälän. Koitan syödä yleensä pari h ennen nukkumaanmenoa ison proteiinipitoisen ja rasvaisen aterian (terveellisiä rasvoja) ja sitten juuri ennen nukkumaanmenoa vielä rahka ja öljy, se imeytyy pikkuhiljaa pitkin yötä eikä aamulla ole maha kipeä nälän takia.

Raskas ateria ennen nukkumaan menoa mitätöi myös osan laadukkaasta unesta, kun keho keskittyy ravinnon pilkkomiseen, eikä lepoon. Kuitenkin kovalla treenikaudella illalla on melkein pakko syödä paljon ettei 'kuole nälkään'.

Kuidut pidättävät näläntunnetta tunnetusti.. Vink vink.

Ja nälkähän on kehon tapa ilmoittaa että jotain tarpeellista puuttuu..
Syötkö monipuolisesti, Oikeata ruokaa? Vai tuijotatko vain makroja kuten moni punttimake usein tuppaa tekemään?

Jos päivän muut ruokailut on jäänyt vähiin niin tuhti iltapalakaan ei tunnu mulla auttavan aamuyön nälkään. Eli koko päivän tasainen Kunnon ruokailu auttaa mulla aikakin. Puol tuntia ennen nukkumaanmenoa rahkaa jugurtin, marjojen ja myslin kera riittää yleensä jos pari tuntia sitä ennen on ruokaa syönyt.

Jos olet jotain muuta kuin 50kg pulkannaru niin eikö ole aika selvää että esimerkiks kuudessa tunnissa se nälkä vaan tule vaikka et muuta tee kun makaat? Itellä auttaa kaikkein parhaiten kunnolla protskua ja rasvaa koneeseen juuri pari minuuttia ennen sänkyyn menoa. Ei siis ollenkaan hiilaria. 250-500g rahkaa ja paketti pekonia tai muuta rasvasta lihaa/kalaa jne jne. Ei auta kun hakemalla ettiä mikä itelle sopii ja mihin ajankohtaan isoimmat ateriat sijoitetaan.

Juu hiilaria enne nukkumaan menoa niin tulee uni paremmin eikä ole nälkä. eikä se hiilari muutu yön aikana mitenkään läskiksi jos sitä pelkäät.

Siirtämällähän se kannattaa tehdä.

Mulla taasen on tätä ongelmaa dieetillä. Tosin nälän ohella toinen haaste on öisin vaivaava palelu, nyt nukun jo paita ja sukat jalassa (kun mies tarkenee vieressä helposti ilman, makkarissa noin 20-21 astetta) ja silti saattaa palella pitkään. Iltapalalla menee semmoinen 300 kcal / päivän 1400-1550 kcal:sta ja mulle tämä määrä on siis maltillista dieettausta, ei ole yli 500 vajeita juurikaan.

Jos on jotain niksejä niin otan mielelläni vastaan. Kuppi teetä varmaan auttaisi, mutta sitten kusettaa kolmesti yön aikana ja puoliso kärsii. :D

No paino ainakin hiljattain noussut, että joko olen plussilla tai sitten joku pumppaa miuhun lyijyä. Ja tosiaan tuota siirtämistä en ole tehnyt, koska olen kanssa elänyt uskossa(lukenut täältä), että raskas syöminen ennen nukkumaan menoa ei olis hyvästä, koska kroppa keskittyy siihen saapuskan sulatteluun, eikä lihaksen kasvattamiseen.

No paino ainakin hiljattain noussut, että joko olen plussilla tai sitten joku pumppaa miuhun lyijyä. Ja tosiaan tuota siirtämistä en ole tehnyt, koska olen kanssa elänyt uskossa(lukenut täältä), että raskas syöminen ennen nukkumaan menoa ei olis hyvästä, koska kroppa keskittyy siihen saapuskan sulatteluun, eikä lihaksen kasvattamiseen.

no ehkä pienempi paha nukkua sikeesti ja välttää heräilystä/unettomuudesta aiheutuva väsy ja stressi, ku "riskeerata" lihaskasvu sapuskan sulattelulla... hiilarit auttaa mulla ylipäätään nukahtamiseen, mutta en sitten tiedä pitääkö kaikilla nälkää loitolla. kannattanee sunkin testailla, miten toimis satsi kaurapuuroa.

Tuo kuulostaa musta kyl enemmän siltä et vatsalaukun limakalvot ärtyilee. Syö illalla jotain muuta ku munakas, mieluiten jotain ei-paistettua. Vaihda vaikka aterioiden paikkaa päivän sisällä keskenään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom