On mahdollista että kärsii ns. delayed sleep phase syndromesta, eli "normaali" unirytmi o nukkua aamuyöstä puolille päivin.
Niin, tässä tosiaan pitäisi hieman erotella sitä, että onko tuo vuorokausirytmi miten vahvasti omaan biologiseen kelloon sidottua vai onko se elämäntavoilla hankittua. Jälkimmäisessä tapauksessa asia on helpohkoa korjata ja tästä on ketjussa ollut jo asiaakin, mutta jos oma biologinen kello haluaa elää tuossa rytmissä, niin rytmit tuppaa normalisoitumaan aina tuohon suuntaan. Häiriö tai syndrooma on minusta vähän harhaanjohtava nimi tässä tapauksessa, jos unen laatu ja nukahtaminen on ihan normaalia, mutta ehkä nimitys tulee enemmän siitä, että vaikeampaa tuolla tavalla nukkumalla on sopeutua yleisiin koulu- ja työaikoihin sun muuhun yhteiskunnan menoon.
Jos itseäni käytän esimerkkinä, niin mulla sopiva nukkumanmenoaika on varmaan tuossa 23-02 ja herääminen taas 08-10 riippuen olosuhteista. Nykyinen ilta- ja yöpainotteinen työ vetää nukkumaanmenoa myöhempään ohi tuosta, mutta heti kun saan olla vähänkään rauhassa, niin rytmit palaavat tuohon haarukkaan. Vaikea mun on kymppiä pidempään nukkua, vaikka valvoisin pidemmällekin aamuyöhön.
Mitä tälle kemikaaliosastolle taas tulee, niin korkeat kortisolitasot voivat vaikuttaa nukahtamiseen. Tähän voi vaikuttaa alkoholinkäyttö, stressi, muut elämäntavat ja niin edelleen, ja tätä voi tosiaan korjata elämäntapoja rukkaamalla. Mulla on ollut paikoitellen aika railakkaat elämäntavat, jotka ovat saaneet aikaan myös nukkumisongelmia ja joita olen koittanut paikata nukahtamislääkkeillä, mutta mulla unenlaatu nukahtamislääkkeillä on todella huono ja tämän lisäksi mulla tuppaa näyttämään todella kummia unia niiden kanssa peuhatessa, joten suositella en osaa eikä tässä tapauksessa tainnut olla tarkoituskaan mennä tähän suuntaan. Mulla oikea tapa nukahtamislääkkeiden sijaan on ollut käsitellä päässä pyörivät asiat ja rukata elämäntapoja.
Kaiken muun unihygienian lisäksi voit kokeilla kirkasvalolamppua. Sitä pitäs tuijotella heti heräämisen jälkeen ja sen tarkoitus on vaikuttaa aivojen välittäjäaineiden tasapainoon ja tuotantoon. Paremmin tuo tosin sopii pimeään talviaikaan, kun nyt alkaa aurinko paistamaan jo sen verran paljon, että saman vaikutuksen saa, kun menee pihalle kävelylle herättyään.
Siinä tajunnan virtaa näin aamutuimaan. Toivottavasti asianomaisen asia lähtee korjaantumaan, jos tilanne häiritsee elämistä ja olemista.