Unirytmin korjaaminen!! Apuja kaivataan.

Hahha! Ja väitit eilen ettei mikään vituta. Arvasin et sulla on jotain vikana. Tosiaan, jos kaikki konstit on käytetty, niin unilääkkeitä pöytään.

No onpas täällä lapsellista porukkaa, vieläkin riitaa haastetaan kun salkkaritredissä jo moderaattori käski lopettaa. :D

Ja eikös tossa fragiltaksen postissa ollu kyse unirytmin muuttamisesta? Korjatkaa, jos olen väärässä :D Sillä en missään kohtaa huomannut, että unen kans olisi ongelmia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hahha! Ja väitit eilen ettei mikään vituta. Arvasin et sulla on jotain vikana. Tosiaan, jos kaikki konstit on käytetty, niin unilääkkeitä pöytään.

Hmmm?? Et ole kait ymmärtänyt ihan täysin.

Elikkä unirytmi ollu nyt 8kk ajan sellanen, että on enemmän tullu mentyä myöhään nukkumaan ja sit nukuttu pitkään, kuin aiemmin, tulee välillä nukuttua pitkään ja valvottua myöhään. Jääny pois toi sana tosta välistä, noh,, miten vaan.
Tuota 8kk ennen oli vain harvoin unirytmi pielessä jonku muutaman päivän, mikä liene normaalia mun ikäsil ku joskus baari-illan jälkeen menee myöhään nukkuun ni jääny viikonlopuista rytmit sekasin kun rapulassa ole jaksanu nousta.

Nyt on ollu sillee, että on lisääntyny toi myöhään nukkumaanmeno.

Nukahtamisessa ei ole ongelmia eikä unessa, unenlaatu on hyvä. Ja nukahan yleensä melkein heti ku meen nukkumaan.

Laitoin ton "EN OTA UNILÄÄKKEITÄ" tohon alas sen takia, ettei kukaan pistä viestiä että "käy hakee lääkäriltä resepti" :D tjsp.

No niinkuin kaikki tietää niin pitää vaan lopettaa toi valvominen ni sillä hoituupi. :)

Eli ei, minua ei edelleenkään vituta mikään, PainKiller.

EDIT:

Ja eikös tossa fragiltaksen postissa ollu kyse unirytmin muuttamisesta? Korjatkaa, jos olen väärässä :D Sillä en missään kohtaa huomannut, että unen kans olisi ongelmia.

Joo, eli ei ole unen kanssa ongelmia, saan yleensä melkein heti unen kun meen nukkumaan. Alkaa vaan nukuttaan myöhään ni pitäis siirtää tota unirytmiä. :)

Pari tapaa.

1. Vedä kännit. Ihan oikeesti, vedät kunnon perseet ollalle. Jos ei auta, niin vedä toinen päivä. Kolmannen jälkeen viimeistään korjaantuu, mutta yleensä jo ekatkin riittää.
2. Valvot yhden kokonaisen "kierron" ylitse.

Unta taas saa helpommin kun menee kuumaan suihkuun ja syö noin tuntia ennen nukkumaan menoa. Päivällä suoritettu liikunta väsyttää myöskin. Unen laatu taas paranee jos makkarin/kämpän tuulettaa ennen kun menee nukkumaan ja myöskin laskee sen tilan lämpötilaa.

Itse korjasin vastaavanlaisen tilanteen ihan ilman lääkkeitä. Rupesin vain menemään nukkumaan suurin piirtein oikeaan aikaan(22-23) ja sit kello soittamaan 7-8h päähän nukkumaan menemisestä. Myös viikonloppuisin. Tätä sitten jatketaan niin kauan kuin rytmi kääntyy. Ja jos yöllä ei saa unta, niin ei saa missään tapauksessa mennä tietokoneelle tai tekemään mitään muutakaan millään tavalla aktivoivaa. Aluksi tunnelmat voi olla aika vittumaiset, mutta ajan kanssa se helpottaa. Itsellä meni muistaakseni reilu viikko, että rupesi uni tulemaan oikeaan aikaan. Kun unirytmi on kääntynyt, niin pidetään huoli että nukkumaanmenoajat pysyvät samoina ja unen määrä on tuo 7-8h. Kun rytmi on kunnolla muuttunut, niin sitten yksittäiset baarireissut tai valvomiset eivät muuta sitä enää.

On muuten jännä juttu, miten rytmi kääntyy päälaelleen kuin itsestään, mutta sen normaaliksi kääntäminen on perkeleen vaikeaa. Itselläni on ollut 3vko vapaat ja koska olen aina ollut yökyöpeli, on nukkuma-aika ollut pari päivää luokkaa 08:00 - 17:30.

Maanantaina pitäisi jälleen olla normaalissa arkirytmissä ja koitin äsken mennä nukkumaan neljän maissa, jotta heräisin 9 pintaan aamulla ja saisin edes muutaman tunnin nukuttua. Vähän aikaa sängyssä pyörittyäni totesin että 1) ei nukuta ja 2) ei edes kiinnosta nukkua, joten kokeilen toista lähestymistapaa ja yritän valvoa koko päivän ja mennä ajoissa nukkumaan.

Onneksi kohta "pääsee" taas työmaalle, ei tämmöistä kreivi Dracula -tyylistä unirytmiä jaksa pidemmän päälle kun on aina itse unilla kun muut valvoo.

On mahdollista että kärsii ns. delayed sleep phase syndromesta, eli "normaali" unirytmi o nukkua aamuyöstä puolille päivin. Sen tietää siitä että on iltavirkku ja loma-aikoina jämähtää siihen että se vakiintunut nukkumaanmenoaika löytyy jostain aamuyön puolelta. Mulla on tuollaista vikaa, mihin ei sitten auta muu ku tahallinen pidempään valvominen, kunnes unirytmi o taas halutussa kohtaa. Aikaisempi pehkuihinmeno ei auta, ku pyörii 2-3h unetta sängyssä ja sitten aamulla ei pysty mihkään paitsi jos o ehdottoman tärkeää menoa. Sitten ku on about halutussa rytmissä, ni pitää pitää kynsin-hampain kiinni ja välttää valvomasta myöhempään, pysyy pari viikkoa taas siinä suht oikeassa ajassa.

Joo, eli ei ole unen kanssa ongelmia, saan yleensä melkein heti unen kun meen nukkumaan. Alkaa vaan nukuttaan myöhään ni pitäis siirtää tota unirytmiä. :)

Joo, se oli meikäläinen joka tähän ketjuun tuli sotkemaan omia unenalaatuongelmiaan. Itsellä siis täysin toisenlainen tilanne kun ketjun avaajalla. Itsellä hyvinkin tasainen unirytmi, eli 22-23 nukkumaan ja siinä n. seiskalta ylös. Ongelma vaan se, että aina nukkumaan mennessä on tuhat miljoonaa asiaa päässä ja unta ei meinaa saada. Sitten kun unen saa, niin sitten kyllä nukun. Tähän olen itse saanut apua tuosta Somnorista, eli nukahtamislääkkeestä.

Tämä vielä selvennyksenä, jottei tulee sekaannuksia. Mutta tässä ketjussa on niin vähän viestejä vielä, että ennen vastausta ne voi lukaista läpi niin tietää mitä kukin on kysynyt ja vastannut.

On mahdollista että kärsii ns. delayed sleep phase syndromesta, eli "normaali" unirytmi o nukkua aamuyöstä puolille päivin. Sen tietää siitä että on iltavirkku ja loma-aikoina jämähtää siihen että se vakiintunut nukkumaanmenoaika löytyy jostain aamuyön puolelta. Mulla on tuollaista vikaa, mihin ei sitten auta muu ku tahallinen pidempään valvominen, kunnes unirytmi o taas halutussa kohtaa. Aikaisempi pehkuihinmeno ei auta, ku pyörii 2-3h unetta sängyssä ja sitten aamulla ei pysty mihkään paitsi jos o ehdottoman tärkeää menoa. Sitten ku on about halutussa rytmissä, ni pitää pitää kynsin-hampain kiinni ja välttää valvomasta myöhempään, pysyy pari viikkoa taas siinä suht oikeassa ajassa.

Kuulostaa tutulta, vuosien ajan olen mennyt pääsääntöisesti nukkumaan 4 maissa ja herännyt 12. Talvella jouduin pitkästä aikaa heräämään aikaisin aamulla ja kyllähän se oli myrkkyä ensimmäiset viikot. Aamut meni ihan sumussa eikä pää toiminut ollenkaan.

On mahdollista että kärsii ns. delayed sleep phase syndromesta, eli "normaali" unirytmi o nukkua aamuyöstä puolille päivin.
Niin, tässä tosiaan pitäisi hieman erotella sitä, että onko tuo vuorokausirytmi miten vahvasti omaan biologiseen kelloon sidottua vai onko se elämäntavoilla hankittua. Jälkimmäisessä tapauksessa asia on helpohkoa korjata ja tästä on ketjussa ollut jo asiaakin, mutta jos oma biologinen kello haluaa elää tuossa rytmissä, niin rytmit tuppaa normalisoitumaan aina tuohon suuntaan. Häiriö tai syndrooma on minusta vähän harhaanjohtava nimi tässä tapauksessa, jos unen laatu ja nukahtaminen on ihan normaalia, mutta ehkä nimitys tulee enemmän siitä, että vaikeampaa tuolla tavalla nukkumalla on sopeutua yleisiin koulu- ja työaikoihin sun muuhun yhteiskunnan menoon.

Jos itseäni käytän esimerkkinä, niin mulla sopiva nukkumanmenoaika on varmaan tuossa 23-02 ja herääminen taas 08-10 riippuen olosuhteista. Nykyinen ilta- ja yöpainotteinen työ vetää nukkumaanmenoa myöhempään ohi tuosta, mutta heti kun saan olla vähänkään rauhassa, niin rytmit palaavat tuohon haarukkaan. Vaikea mun on kymppiä pidempään nukkua, vaikka valvoisin pidemmällekin aamuyöhön.

Mitä tälle kemikaaliosastolle taas tulee, niin korkeat kortisolitasot voivat vaikuttaa nukahtamiseen. Tähän voi vaikuttaa alkoholinkäyttö, stressi, muut elämäntavat ja niin edelleen, ja tätä voi tosiaan korjata elämäntapoja rukkaamalla. Mulla on ollut paikoitellen aika railakkaat elämäntavat, jotka ovat saaneet aikaan myös nukkumisongelmia ja joita olen koittanut paikata nukahtamislääkkeillä, mutta mulla unenlaatu nukahtamislääkkeillä on todella huono ja tämän lisäksi mulla tuppaa näyttämään todella kummia unia niiden kanssa peuhatessa, joten suositella en osaa eikä tässä tapauksessa tainnut olla tarkoituskaan mennä tähän suuntaan. Mulla oikea tapa nukahtamislääkkeiden sijaan on ollut käsitellä päässä pyörivät asiat ja rukata elämäntapoja.

Kaiken muun unihygienian lisäksi voit kokeilla kirkasvalolamppua. Sitä pitäs tuijotella heti heräämisen jälkeen ja sen tarkoitus on vaikuttaa aivojen välittäjäaineiden tasapainoon ja tuotantoon. Paremmin tuo tosin sopii pimeään talviaikaan, kun nyt alkaa aurinko paistamaan jo sen verran paljon, että saman vaikutuksen saa, kun menee pihalle kävelylle herättyään.

Siinä tajunnan virtaa näin aamutuimaan. Toivottavasti asianomaisen asia lähtee korjaantumaan, jos tilanne häiritsee elämistä ja olemista.

Joo, se oli meikäläinen joka tähän ketjuun tuli sotkemaan omia unenalaatuongelmiaan. Itsellä siis täysin toisenlainen tilanne kun ketjun avaajalla. Itsellä hyvinkin tasainen unirytmi, eli 22-23 nukkumaan ja siinä n. seiskalta ylös. Ongelma vaan se, että aina nukkumaan mennessä on tuhat miljoonaa asiaa päässä ja unta ei meinaa saada. Sitten kun unen saa, niin sitten kyllä nukun. Tähän olen itse saanut apua tuosta Somnorista, eli nukahtamislääkkeestä.

Tämä vielä selvennyksenä, jottei tulee sekaannuksia. Mutta tässä ketjussa on niin vähän viestejä vielä, että ennen vastausta ne voi lukaista läpi niin tietää mitä kukin on kysynyt ja vastannut.

Mulla oli Timba ihan samanlaisia ongelmia muutamia vuosia sitten. Itse asiassa tosi pahojakin. Mulla ongelmat hävisi, uskomatonta kyllä, kun perustin firman. Vaikka päässä pyöri entistä enemmän asioita, enää ei ollutkaan pakkoa mihinkään. Ei tullut enää sitä, että "ei saatana, 4 tunnin päästä töihin, miten mä selviin ja jaksan näillä unilla" Kun ei enää tarvinnut miettiä, että töihin on pakko mennä juuri täsmälleen kahdeksalta jne. Ongelmat poistuivat kokonaan. Eli henkisillä asioilla on suuri merkitys, ei pelkästään sillä, että päässä o. Tuhat ja yks ajatusta ja ideaa.

Mulla oli Timba ihan samanlaisia ongelmia muutamia vuosia sitten. Itse asiassa tosi pahojakin. Mulla ongelmat hävisi, uskomatonta kyllä, kun perustin firman. Vaikka päässä pyöri entistä enemmän asioita, enää ei ollutkaan pakkoa mihinkään. Ei tullut enää sitä, että "ei saatana, 4 tunnin päästä töihin, miten mä selviin ja jaksan näillä unilla" Kun ei enää tarvinnut miettiä, että töihin on pakko mennä juuri täsmälleen kahdeksalta jne. Ongelmat poistuivat kokonaan. Eli henkisillä asioilla on suuri merkitys, ei pelkästään sillä, että päässä o. Tuhat ja yks ajatusta ja ideaa.

Voi olla että korjaantuu itselläkin kun olen nyt omassa projektissani eli taloa tekemässä. Kun saa nämä runkohommat sun muut tehtyä, joista ei ole mitään kokemusta, niin loppuu noidenkin asioiden miettiminen. Stressistä tuo varmaan johtuu, kuten atoppinen ihottumakin, mutta mihinkäs tuosta stressistä eroon pääset?

Itellä oli kans unirytmin kanssa ongelmia. Sitten menin töihin, ja se teki elämästä varsin väsynyttä, kun en aikaisesta herätyksestä huolimatta mennyt nukkuun juuri sen aikaisemmin. Aamuvuorossa nukuin öisin keskimäärin jotain 2-3 tuntia ja sitten päivällä 2-4 tuntia lisää. Iltavuorossa sai sitten levähtää. Tätä kesti vuoden verran, kokeilin melatoniiniakin, muttei sillä ollut merkitystä. Ongelmanani oli tottumus istua tietokoneen ääressä pitkälle yöhön. Ratkaisin ongelman sillä että asensin koneelle sellasen ohjelman joka estää tietokoneen käytön tietyn kellonajan jälkeen. Aluksi asetin sen puoli kahteentoista, mutta testailujen ja pohdintojen jälkeen olen laittanut sen iltayhdeksään. Viikonloppuna vähän vapaammin. Ja sen pystyy kiertään admin-salasanalla, alunperin tarkoituksena oli että annan kaverin näppäillä siihen sellasen siten että mulla ei ole sitä ollenkaan, mutten sitten viitsinyt eikä ole silleen tarvinnutkaan, olen kohtuu hyvin pysynyt määritellyissä rajoituksissa. Oli mulla se salasana aluksi niin monimutkanen etten sitä muistanut ja salasana tallessa siten että vaati vähän vaivaa katella se. Käyttämäni rajoitusohjelman nimi on muuten enuff pc, sitä saa kuukauden ilmaiseksi käyttää. Rekisteröinti oli hintansa väärti.

Nykyisin saan yöunta palloon aamuvuorossa keskimäärin viikossa jotain 15 tuntia enemmän, eikä enää ole tarvetta pitkillä päivänokosille. Toki saatan torkahtaa istualtaan hetkeksi töitten jälkeen, mutta se ei vie koko iltaa.

Mulla on aina ollut nukkuminen hankalaa, pitää kaiken olla pirun säännöllistä että onnistuu ongelmitta. Harmi vaan että kun käy duunissa, opiskelee, harrastaa ja yrittää vielä parisuhdettakin ylläpitää niin elämä on kaikkea muuta kun säännöllistä.

Sen olen vuosien varrella sentään oppinut, että enää en pyöri sängyssä ja hajoile siihen unettomuuteen. Jos en saa nukuttua, nousen ylös ja luen jotain tai katson telkkaria. Turha tuskailla, sitten vasta takaisin sänkyyn kun väsyttää.

Onneksi en tarvitse niin paljoa unta kun jotku, mulle optimaalisen unimäärä arkena on sellainen ~6 tuntia.

Vähän kyllä aina ärsyttää kun tyttöystävää on siunattu unenlahjoilla, nukahtaa oikeasti parissa minuutissa! No, sellaista se on. :)

Itsellä oli rytmit aika helvetin sekavat ennen inttiä. Siellä nukkumiselle oli pyhitetty se tietty aika vuorokaudesta ja jos silloin ei nukkunut, niin se vaan oli oma henkilökohtainen helvetti. Nykyään ei aamuheräämiset ja unen saaminen ole ongelma.

Mitä suosittelisin. Ensisijaisen tärkeää on että omaa selkärangan ja nousee sängystä silloin, kun on itsensä kanssa sopinut. Syö terveellisesti ja älä käytä liikaa piristäviä aineita.

Urheile ja vietä aktiivista elämää. Jos koko valveillaoloajan vietät istuen (ts. telkkarin/tietokoneen edessä) niin ei ihme, että keho ei tarvitse lepoa. Kun takana on 8tunnin koulu/työpäivä, ruoanlaitot, pyykit ym. ja tiukat treenit, niin illalla rupeaa tulemaan uni.

Melatoniini o mulla auttanut rauhoittumiseen illalla, pitää vaan vetää maksimiannoksia, eli tällä hetkellä 6 mg.

Melatoniini o mulla auttanut rauhoittumiseen illalla, pitää vaan vetää maksimiannoksia, eli tällä hetkellä 6 mg.

Muistetaan kuitenkin että melatoniinin käyttö ilman lääkärin suositusta on vähän niin ja näin. Häiritsee/vähentää kehon omaa tuotantokapasiteettia.. long story short voi olla vaikea/mahdoton lopettaa jos pitkäänkin käyttää ihan vaan sen takia ettei keho enään tuota "tarpeeksi".

Nuku huoneessa jossa ei ole yhtään valoa, ei yhtään. Ei herätyskelloa, ei mitään. Hankit kunnon verhot ettei aurinko/katuvalot häiritse.

Itellä ollu ihan pennusta asti paras aika saada unta noin 00-03(herätys 10-13) ja ei se siitä muutu vaik rytmin kääntäisikin. Aina tulee huonoa oloa tai ongelmia, jos rytmi on jotenkin ihan erilainen. Häiriö tai ei, noin "myöhään" nukkumalla olen pirteimmilläni.

Nuku huoneessa jossa ei ole yhtään valoa, ei yhtään. Ei herätyskelloa, ei mitään. Hankit kunnon verhot ettei aurinko/katuvalot häiritse.

Joo ja ei ole liian kuuma ja ilma vaihtuu. Ei oikein onnistu kerrostalossa kuin tuo pimeys. No syksyllä jos sitä jo nukkus omassa kämpässä niin sais pimeeksi, olisi viileämpä ja ilmakin vaihtuisi. Niin ja olisi se kämppä tehty, yksi stressi vähemmän. Paitti että se pitää maksaa, siitä lisää stressiä.

onko kukaan harrastanu yömyssyjä? Siis joku tyyliin konjakki tai vinkkulasillinen ja sitten nukkuun? Viikonloppusin kun ottaa vähän olutta, niin ei ole ongelmia unillepääsyssä. Enkä tässä nyt tarkoita että vetää ittensä sammuksiin. Vaan kun juo vaikka sikspäkin kaljaa tai vinkkua muutaman lasillisen, niin johan nukahtaa. Entä jos ottas sen yhen lasin vinkkua tai jotain muuta pientä? Tie turmioon vai oikeasti toimivaa?

Joo ja ei ole liian kuuma ja ilma vaihtuu. Ei oikein onnistu kerrostalossa kuin tuo pimeys. No syksyllä jos sitä jo nukkus omassa kämpässä niin sais pimeeksi, olisi viileämpä ja ilmakin vaihtuisi. Niin ja olisi se kämppä tehty, yksi stressi vähemmän. Paitti että se pitää maksaa, siitä lisää stressiä.

onko kukaan harrastanu yömyssyjä? Siis joku tyyliin konjakki tai vinkkulasillinen ja sitten nukkuun? Viikonloppusin kun ottaa vähän olutta, niin ei ole ongelmia unillepääsyssä. Enkä tässä nyt tarkoita että vetää ittensä sammuksiin. Vaan kun juo vaikka sikspäkin kaljaa tai vinkkua muutaman lasillisen, niin johan nukahtaa. Entä jos ottas sen yhen lasin vinkkua tai jotain muuta pientä? Tie turmioon vai oikeasti toimivaa?

Alkoholi huonontaa unenlaatua. Tosin lasi tai kaksi ei varmaan vielä paljoa. En pitäis tuota määrää pahana vaikka lähes joka ilta tuon määrän joisi. Ihan kohtuukäytön rajoissa vielä menee.
Ei kannata varmaan tehdä tapaa jos vähänkin epäilee, että karkaa lapasesta. :D Tosin yhtä lailla nukahtamislääkkeet huonontaa unenlaatua ja voi aiheuttaa riippuvuutta.

Kannattaa kokeilla meditointia jos et ole kokeillut, ainakin itsellä auttaa pieneen stressiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom