Unirytmin korjaaminen!! Apuja kaivataan.

Terve, oon 19v ja on viimiset 3-4v ollut unirytmi vähän väliä miten sattuu. Nyt 8kk se on ollu silleen, että päivisin nukun pitkään, ja yöllä valvon myöhään,

olen kokeillut valvoa vrk ympäri, että meen joskus 20-21 nukkumaan ja herännyt 08 aikaan mutta ei ole auttanut. Aina on tullut valvottua.
Olen myös kokeillut, että kaikki TV ja tietokoneen ruudun katselu 2 tunniksi pois ennen nukkumaanmenoa.
Olen liikkunut, ettö olisin väsyneempi yö aikaan ja saisin nukuttua.

Kuitenkin näyttää siltä, että tuo rytmi on niin sulautunut selkäytimeeni, ettei yöllä enää nukuta :s.

Mitä mun kannattais tehä?

EN OTA UNILÄÄKKEITÄ! Kyllä ihmisessä täytyy sen verran luonnetta olla, että pystyy ilman kepulikonsteja päihittään tän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä tuo kovin vaikea oo muuttaa.

Herräät vaan kuuelta aamulla ja juokset kokopäivän vaikka taloa ympäri niin kylläpä nukahtaa ihmisten aikoihin illalla..

Valvot niin että saat mentyä maate siinä ysin aikoihin. Vaikka kaks päivää valvot ja sitte ysiltä maate niin eiköhän ala muuttua. Etkö oo koulussa tai töissä kun on aikaa nukkua päivät?
Kofeiinitabuilla sitä saa hyvin muuteltua, napsit niitä ja viivytät unta oikeaan aikaan. Plus ja herää aikaisin :D
Mitä nukut pitkään, kello herättämään aamulla 06.00 niin alkaa illalla olla väsy.

Voisit pistää hakuun esim sanan unihygienia ja käydä läpi tuloksia; varmasti jo tuttujakin, mutta sitten myös uusia ideoita.

Tästä aiheesta tuli dokkari vähän aikaa sitten. Siinä oli yhellä kaiffarilla unirytmi päin helkkaria ja se saatiin korjattua. Pääpiirteittäin homma meni niin että nukkumiseen annettiin muistaakseni 6 tai 8 tuntia yössa, aina samaan aikaan esim 23-07. Huoneessa missä kaveri nukkui ei saanu tehdä mitään muuta, pelkästään nukkua. Vaikka ei aluksi nukuttaisikaan niin kun jatkaa tota samaa rytmiä, eli aina nukkumaan samaan aikaan ja ylös samaan aikaan, niin eiköhän tuloksia ala syntymään.

Terve, oon 19v ja on viimiset 3-4v ollut unirytmi vähän väliä miten sattuu. Nyt 8kk se on ollu silleen, että päivisin nukun pitkään, ja yöllä valvon myöhään,

olen kokeillut valvoa vrk ympäri, että meen joskus 20-21 nukkumaan ja herännyt 08 aikaan mutta ei ole auttanut. Aina on tullut valvottua.

No oisko kohtuullisen itsestäänselvää. Lopeta pitkään nukkuminen niin loppuu se myöhään valvominenkin. Jos kerta on sen verran luonnetta, ni ei pitäis olla ongelma repiä itteään ylös joka aamu seitsemältä. Ennemmin tai myöhemmin alkaa illalla väsyttää. Toki jos valehtelit, ja ei ole luonnetta herätä joka aamu aikasin, homma kusee.

Joo eiköhän se nyt niin ole, että koitetaan parantaa tätä nukkumisympäristöä vähän mieluisemmaksi. Pyritään rutiineihin, mistä tuossa unihygieniajutussakin puhuttiin kun googlasin. Ja koitetaan saaada tietty aikaväli, jolloin nukun, vaikka sitten väkisin! Että mennää nukkuun ja herätään samoihin aikoihin melkeen aina. Ja pitäs pyhittää toi sänky nukkumiselle myös kun sekin auttanee.

Kiitoksia teille! :) Postaan sitten tähän kun on rytmit kunnossa, tää yö lienee menee vielä valvoessa kun heräsin muutama tunti sit.

Aina kello soittamaan siihen aikaan kuin oikeasti tahtoisit nousta ylös. esim. klo 7. Nouset ylös, kun kello soittaa ja pysyt ylhäällä. Muutaman päivän väsyttää ehkä mutta sitten se siitä helpottaa ja pari viikkoa menee niin pystyt pitämään sen rytmin.

Aina kello soittamaan siihen aikaan kuin oikeasti tahtoisit nousta ylös. esim. klo 7. Nouset ylös, kun kello soittaa ja pysyt ylhäällä. Muutaman päivän väsyttää ehkä mutta sitten se siitä helpottaa ja pari viikkoa menee niin pystyt pitämään sen rytmin.

Aika moni huutelee nyt tätä samaa niin pakko sanoa kokemuksesta, vaikkei ihan näin vakavia ongelmia olekaan ollut: ei välttämättä toimi. Illalla ei saa unta vaikka olisi väsynytkin, elämänlaatu alkaa lopulta kärsimään jatkuvasta univajeesta. Jossain vaiheessa sitten nukahtaa melkein väkisin joskus iltapäivällä ja siinä sitä taas ollaan.

niin ja en väitä etteikä OP olisi vain laiska.

- Lopeta kaikkien piristävien aineiden vetäminen
- Menee töihin / johonkin mihin on pakko herätä tiettyyn aikaan

Toi läpi valvominen auttaa vähäksi aikaa, mutta sitten se ainakin mulla palautuu normaaliksi (yövalvomiseksi siis). Jos se nyt oikeesti on pahana, niin radikaaliahan olis varmaan myydä se tietokone / telkkari mihin aikasi käytät yöllä, alkaa kummasti nukuttamaan kun ei ole tekemistä.

Itelläkin oli rytmit sekasin pitkään, kun kävin vaan iltakoulussa. Nyt käyn tässä töissä ja koulussa niin rytmi yllättäen on taas normaali.

Olen myös kokeillut, että kaikki TV ja tietokoneen ruudun katselu 2 tunniksi pois ennen nukkumaanmenoa.
Olen liikkunut, ettö olisin väsyneempi yö aikaan ja saisin nukuttua.

Kuitenkin näyttää siltä, että tuo rytmi on niin sulautunut selkäytimeeni, ettei yöllä enää nukuta :s.

EN OTA UNILÄÄKKEITÄ! Kyllä ihmisessä täytyy sen verran luonnetta olla, että pystyy ilman kepulikonsteja päihittään tän.

Kuullostaa siltä, että nukuttua on tullut normaalit ajat, mutta ei ole itsekuria mennä nukkumaan ajoissa. Tiedän omastakin kokemuksesta, että vaikka väsyttäisi ihan helvetisti, niin kyllä sitä voi valvoa myöhään, kun on muka jotain tärkeääkin tekemistä. Siinä sitä sun kuuluttamaa luonnetta tarvitaankin ettet jää tekemään mitään muuta. Menet sinne nukkumaan. Ei illalla ole mitään sellaista tekemistä mitä ei voisi tehdä päivällä.

Ja jos nyt sattuu että ei uni tuu, niin heräät silti aikasin vaikka kuinka väsyttäis ja itkettäis.

Melatoniinia, gabaa, 5-htp, phenibuttia tai muuta night time comboa. Kaikki auttaa nukahtamaan ja pysymään unessa, ei sivuvaikutuksia. Osa kuitenkin kielletty suomessa koska lääkelistalta löytyy kaiken näköstä todella vaarallista kuten esim. kalaöljyä. Noita kuitenkin saa alan liikkeistä ja netistä.

+ Ruokavalio kuntoon ja kohtuullisesti liikuuntaa.

Kaikilla ei ole samanlainen unirytmi, mutta ihmisen pystyy totutaamaan aika moneen asiaan. Aina se ei jokaisen kohdalla kuitenkaan käy aina niin helposti kuin luulisi.

Tai sitten vain lekurilta NUKAHTAMISLÄÄKKEITÄ, kuten vaikka Somnoria 10 mg napeilla. Itselle riittää puolikas tuollainen ja niihin ei ihan okeasti tule mitään toleranssia. Henkinen riippuvuus saattaa kylläkin tulla. Tosin parinkin eri lekurin kanssa keskustellut ja sanoivat molemmat, että parempi nukkua nappien avulla kuin olla nukkumatta ollenkaan.

Itselle ei ongelma ole unirytmit, vaan että kaiki miljoonat asiat pyörivät mielessä kun pitäisi alkaa nukkumaan. Sitten ei saa unta ja kun tietää että aamulla on herätys, niin sitten vituttaa kun ei saa unta ja homma vain pahenee. Sitten ne yöunet jää tyyliin 5 h ja alkaa olemaan yksinkertaisesti helvetin väsynyt.

Näin täällä.

NUKAHTAMISLÄÄKKEITÄ! Siis mikäli ongelma on siinä unillepääsyssä. Nukahtamislääkkeet ei vaikuta enää aamulla. Unilääkkeistä taas saattaa olla tokkurainen olo ja ei ole asiaa esim. duuniin tai auton rattiin.

Nukahtamislääkkeillä saa monikin vuorotyöläinen veivattua nuo joskus älyttömän vuoronvaihdot kohilleen.

En kyllä ensimmäisenä bentsoja suosittelisi. Ai miksikö ? Vastauksesta tulisi turhan pitkä mutta jokainen voi lukea aineesta itse ja vetää omat johtopäätökset. Perustuvat kuitenkin gaban takaisin ottoon ja sama efekti saadaan ilman sivuvaikutuksia aikaan aikaisemmin mainitsemillani lisäravinteilla. Nukut kaupan päälle paremmin ja heräät todennäköisesti virkeämpänä.

En kyllä ensimmäisenä bentsoja suosittelisi. Ai miksikö ? Vastauksesta tulisi turhan pitkä mutta jokainen voi lukea aineesta itse ja vetää omat johtopäätökset. Perustuvat kuitenkin gaban takaisin ottoon ja sama efekti saadaan ilman sivuvaikutuksia aikaan aikaisemmin mainitsemillani lisäravinteilla. Nukut kaupan päälle paremmin ja heräät todennäköisesti virkeämpänä.

Niin, mitä iloa tästä vinkistä sitten on jos noita ei Suomesta saa laillisesti? Suosittelet laittomien lääkeaineiden hankintaa vai?

Jos nyt pysytään siinä mitä täällä saa laillisesti, niin itseä kiinnostaa kyllä kovasti kokeilla. Melatoniini nyt ainakin on laillista, mutta taitaa respan vaatia sekin?

Itsekin olen ollut ihan lapsesta saakka huono nukahtamaan ja nyt aikuisena jos ei ole hetkeen töitä tai koulua, jonka takia pitäisi herätä, niin en mitenkään pysty pitämään mitään rytmiä yleensä kovin pitkään. Eli omasta mielestäni avain rytmin säilyttämiseen on herätys joka päivä samaan aikaan. Nukkumaan ei voi mennä väkisin, mutta herätä voi.

Niin, mitä iloa tästä vinkistä sitten on jos noita ei Suomesta saa laillisesti? Suosittelet laittomien lääkeaineiden hankintaa vai?

Jos nyt pysytään siinä mitä täällä saa laillisesti, niin itseä kiinnostaa kyllä kovasti kokeilla. Melatoniini nyt ainakin on laillista, mutta taitaa respan vaatia sekin?
Eiköhän noita kaikkia irtoa respalla. 5-htp bannerin näin joskus hesarin pääsivullakin(saa myydä kuka vaan jos on luontaisesti tehty, ilmeisesti synteettinen versio kielletty(ai mitä järkeä, no ei mitään)). Yksi "kielletty" lisäravinne mikä unohtui sanoa on inositol, tuota on pieniä määriä joka toisessa multivitamiinissakin jolloin vaikutus on hieman erilainen.

Herää mulla sellainenkin kysymys tästä, että tarviiko sitä unirytmiä väkisin muuttaa sen unirytmin muuttamisen vuoksi? Jos ei ole mihinkään menoa niin miksei sitä voi elää siinä rytmissä ku kroppa luonnostaan haluaa? Toki töissä/koulussa kulkiessa se rytmi vähän väkisinkin muuttuu niin ettei paljo napostele valvoa.

Ilmeisesti kuitenkin avaajaa jollain tapaa häiritsee tuo epämääräinen rytmi, joten eipä tämä mikään vastaus ongelmaan ole...

Funktionaalinen lääkäri vaikkapa mehiläisestä luulisi olevan noista kartalla.

Phenibuttista ei ainakaan luulisi saavan sanktiota kun ei sitä ole lääkelistalla, mutta perjaatteessa vittumainen tulli mies sen voi kuitenkin omia gaba johdannaisena.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom