Unirytmi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
elikkä mietiskelin tässä juuri että kun aina näin viikonloppuisin valvon juuri tänne 02.00 - 04.00 aikoihin ja heräilen siinä 12.00 - 14.00 niin että miten huomena(sunnuntaina) sitten pitäisi taas päästä jo joskus viimeistään 24.00 nukkumaan..

onko kellään jotain keinoja joilla saatte unirytmin "tasoittumaan" / pääsette aikasemmin nukkumaan?

jos jollain on jotain vinkkejä niin pistäkääpä tänne! tuo panee aina vituttamaan niin perkeleesti kun sunnuntaina yrittää siinä 24.00 nukkumaan ja pyörii sängyssä 02.00 tai kauemmin :P

sellaisen olen kyllä huomannut, että kun ottaa lasin viskiä niin alkaa ramasemaan.. mutta jos jollain olisi vähän parempia keinoja niin tänne kiitos!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mene klo 22 nukkumaa, ja pyöri väkisin sängyssä se 8h ja nouse ylös. Vaihtoehtoina toimii myös että valvot koko yön, jolloin seuraavana iltana väsyttää varmasti, jolloin saat unirytmin kohdalleen. Voit myös jopa katsoa muut topicit, missä samasta aiheesta on jauhettu sivu tolkulla :rolleyes: (wannabemode :( )

Jos on pakko valvoa vkloppusin niin myöhään, niin yritä nousta vähän aikasemmin. Joku hiilaripommi saattais toimia illalla, jos ei, niin melatoniin i+ l-tryptofaani on ihan hyvä. Jos sekään ei vörki, niin sit käy hakee lekurilta ryynejä. Mutta mä suositteen, ettet kuku niin myöhään ja koitat heräillä ajoissa vkloppunakin.

Tohon sängyssä pyörimiseen pari sanaa. Jos ite oon pyöriny sen 30-45min, niin kyllä mä nousen hetkeks ylös ja oon vaikka koneella ja syön vähän ja uusi yritys. Tota koko yön valvomista mä en lähtis harrastaa. Saa törkeet univelat, joitta sitten maksellaan koko viikko.

Melatoniini ei ole kovin tehokasta kamaa, vaikka lääkärit sitä usein määräilee. Vaikutusta ei ole tieteellisesti kovinkaan tarkasti todistettu ja vähän tommonen puoli-plasebo.

Kyllä mä tota l-tryptofaania pidän tykimpänä. 1-3g annokset. Suomessa vähän liian tyyristä, mutta ulkomailta saa jo halvemmalla tilattuu.

Yksinkertasesti sunnuntaiaamuna herätyskello soimaan niin että nukkuu liian vähän ja menee sitten aikasemmin nukkumaan sunnuntai-iltana

Onpa hauska viettää sunnuntai koomassa jotta on viikolla virkeä?

Mutta omia ihmetyksiäni ko aiheesta:
Onko ihminen oikeasti yöeläin? Itse ainakin tunnun olevan parhaimmillani/virkeimmilläni 22-04 välillä vaikka olisin ollut aamusta asti väsynyt. Jos voisin elää täysin vapaasti niin 24h rytmi ensimmäisenä lentäisi romukoppaan koska siitä ei ole mihinkään. Keho haluaa nukkua enemmän kuin 10h kerralla ja pää haluaa olla enemmän kuin 20h hereillä sillä vauhdilla. Olen puhunut asiasta ihmisten kanssa ja monet ovat huomanneet saman kuin itsekkin. Onko toistolla muita yöeläjiä tai sitten tietäjää joka osaisi kertoa mistä tällainen johtuu.

toi on muuten vittumaista väkisin pakottautua yhteiskunnan aamulypsy/navettaan viideltä (eli avokonttoriin yhdeksäksi) rytmiin. Kesällä onnistuu kyllä hyvin kun on valoisaa, mutta nyt talvella ja loppusyksystä on aivan karmeaa kun hommat eivät toimi.

Vaikka tosiaan menisi kymmeneltä nukkumaan ja uinuisi yli 8h niin seuraava päivä mennään kuitenkin aivan aivokuolleessa tilassa. Kymmenestä yhteen aamupäivällä jaksaa, mutta sitten ei vaan pysty. Kymmeneltä illalla taas tulee vitunmoinen energiapiikki, visiot lentelee ja paperityöt luistaa... mutta kun pitäisi mennä nukkumaan että jaksaa herätä aamulla töihin jossa ei kuitenkaan jaksa olla.

Saa nähdä miten pääsee takaisin tuohon normi arki rytmiin, nyt on 4 viikkoa ollu sairaslomaa ja nukkumaan on tullut yleensä mentyä siinä 4-6 välillä ja herättyä on sitte tullu siinä puolen päivän jälkeen. Huomenna ois herätys 6.20 saa nähdä montako tuntia saa nukuttua:D

jättää kofeiinin käyttöä vähemmälle tai lopettaa kokonaan. jos käyttää paljon, se voi vaikeuttaa nukahtamista ja vaikkei vaikeuttaisikaan niin ainakin heikentää unen laatua. eli isoissa määrissä käytettynä ennemmin aiheuttaa väsymystä kuin virkistää. ja oman kokemukseni mukaan unirytmi muuttuu luonnollisemmaksi niin että illalla väsyttää ja aamulla ei, eikä toisinpäin.

Viikonloppuna pitäsi pitää suurinpiirtein sama unirytmi kuin viikollakin niin jaksaisi, mutta se ei onnistu. Todella hieno tunne maanantai aamulla herätä 4.45, kun viikonloppuna ei aina ole tuolloin vielä edes mennyt nukkumaan. Muutenkin tuntuu ettei herääminen ole sen helpompaa esim. perjantainakaan. Kavereita kun tulee nähtyä lähinnä juuri viikonloppuisin illalla/yöllä, joten ei viitsisi kovin aikasin nukkumaan mennä.

Itse käytin vuorotöissä ollessani tuota 1vrk valvomista. Kun yövuoroputki loppuu -> valvot niin pitkälle kuin vain suinkin jaksat seuraavaa iltaa ja yleensä heräsin siinä viimeistään kuuden aikaan aamulla pirteenä kuin peipponen. :D

Kaikista paras on, kun pitää viikonloppuna saman rytmin, kuin viikollakin. Eli menee viikonloppunakin nukkumaan ennen puoltayötä. Tallentava digiboksi ja eläminen vakiintuneessa parisuhteessa hepottaa asiaa.

Päivän tekemiset vaikuttaa tosi paljon.

Joskus kun lapion päivät tietyöhommissa ja raittiissa ilmassa, niin pysyi rytmit kohallaan.
Sitten siistit sisätyöt ilman fyysistä rasitusta, ei tule uni sitten millään.

Enpä tiedä onko mitään hyötyä, mutta koitappas tällästä.

2dl maitoa lämmität jossakin pienessä kattilassa (kiehuvaks)
annat jäähtyä kädenlämpöseks ja lisäät 1 valkosipuli kynnen..
kaadat tavalliseen juomalasiin ja huitaset naamaan ennenku meet nukkumaan.
Valkosipulia ei tarvi syödä :).

Voin sanoa, että omasta mielestä ei oo mitään parhaimman makusta ja riippuu tietysti henkilöstäkin, mutta itellä on ainakin auttanut tohon pyörimiseen sängyssä.. se on 2-5min ja meikäläisellä on taju pois :D.

Mielummin ottaa sitten tuonkin juotavaks 15-30min ennen nukkumaan menoa.. ei oo mitään tyrmäys tavaraa sentäs.

Onpa hauska viettää sunnuntai koomassa jotta on viikolla virkeä?

Mutta omia ihmetyksiäni ko aiheesta:
Onko ihminen oikeasti yöeläin? Itse ainakin tunnun olevan parhaimmillani/virkeimmilläni 22-04 välillä vaikka olisin ollut aamusta asti väsynyt. Jos voisin elää täysin vapaasti niin 24h rytmi ensimmäisenä lentäisi romukoppaan koska siitä ei ole mihinkään. Keho haluaa nukkua enemmän kuin 10h kerralla ja pää haluaa olla enemmän kuin 20h hereillä sillä vauhdilla. Olen puhunut asiasta ihmisten kanssa ja monet ovat huomanneet saman kuin itsekkin. Onko toistolla muita yöeläjiä tai sitten tietäjää joka osaisi kertoa mistä tällainen johtuu.
Ton oon kyllä itsekin huomannu että parhaiten tuntuu oltua virkeenä tuohon aikaan. Nyt kun koulu on alkanut olen saanut vähän paremman rytmin ja saattaa nukuttaa jo klo:01 viikolla niin silloin aamuisinkin on paljon virkeämpi olo. Toisinsanoen tuohon rytmiin pystyy vaan ku on valmiiksi niin väsynyt ettei tee mieli valvoa. Päikkäreitä kannattaa välttää myös.

Itellä iskee ihan törkeä väsymys aina siinä 17.00-19.00, eli päikkäreiden aikaan. Ite menen tollon aina sänkyyn ja katon läppäriltä jotakin leffoja jne. Yleensä puolessa tunnissa oon nukahtanu, tosin sitten jos herää johonkin kun on tunnin nukkunu niin ei mitenkään hirveän helpolla saa uudestaan unta...
Itellä tollanen kikkailu onnistuu usein vaikka oisin siinä kahden aikaan iltapäivällä heränny ja takana ois 10 tunnin unet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom