Unirytmi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
Mä olen ajat sitten repäissyt itseni irti siitä perushelvetistä eli ma-pe 8-16 oravanpyörästä. Joillekin se toki sopii mutta mulle ei. Olen lapsesta asti ollut illan virkku ja aamun torkku, tykkään valvoa myöhään ja nukkua sitten aamuisin pidempään. Mulla on aikalailla sama rytmi kokoajan, oli töitä tai vapaapäivä. Teen lähes poikkeuksetta töitä iltaisin, eli voin valvoa 03-06 asti [yleensä 04-05 käyn nukkumaan] ja heräilen siinä 12-13 aikoihin päivällä. Unta tarvin öisin aina sen 9-10h. 8h pärjää ja 12h on hyvä :D

Jos joskus sattuu joku sellainen ihme että täytyy herätä johonkin eläimelliseen aikaan, esim klo 7-9, niin ennen pystyi kyllä tekemään sen tempun että heräsi edeltävänä päivänä aiemmin jolloin alkoi sitten illallakin nukuttamaan nopeammin. Nyt kun vuosia elänyt tässä rytmissä niin ei se onnistu. Sitä vaan valvoo sinne 03 vähintään, nukkuu sitten sen 4h + minkä ehtii, menee kuolemanväsyneenä sinne minne pitikin ja kun päivä on pulkassa niin väkisin nukahtaa ja vetää päikkärit sitten esim klo 16-22 välisen ajan, eli kroppa ottaa sen mihin on tottunut, tarvittava määrä unta tulee vuorokaudelle oli se sitten yhtäjaksoisena unena tai pätkissä, ei voi minkään.

Sanoisin että ammatinvalintakysymys :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen MissEvilEven kanssa samoilla linjoilla. Harmi vaan, että tuo unirytmi sulkee aika monia työpaikkoja pois :( Sekin ärsyttää, kun kaupat ja pikaruokalat menee niin pirun aikasin kiinni. Hyvin usein vasta siinä 21.00 jälkeen alkaa saamaan voimaa lähteä kauppaan, mutta ovat pirut kiinni. Jossain Espanjassa on normaalia, että ravintolat vasta aukeilee 21-22 aikoihin, mutta täällä on lähinnä vain baarit ja grillit auki tuohon aikaan.

oliskin lukiossa sellasta että sais mennä koska haluaa ja päästä koska haluaa... 8.15 - 15.30 2 päivänä viikossa nakertaa aika stnasti:itku:

Mä olen ajat sitten repäissyt itseni irti siitä perushelvetistä eli ma-pe 8-16 oravanpyörästä. Joillekin se toki sopii mutta mulle ei. Olen lapsesta asti ollut illan virkku ja aamun torkku, tykkään valvoa myöhään ja nukkua sitten aamuisin pidempään. Mulla on aikalailla sama rytmi kokoajan, oli töitä tai vapaapäivä. Teen lähes poikkeuksetta töitä iltaisin, eli voin valvoa 03-06 asti [yleensä 04-05 käyn nukkumaan] ja heräilen siinä 12-13 aikoihin päivällä. Unta tarvin öisin aina sen 9-10h. 8h pärjää ja 12h on hyvä :D

Jos joskus sattuu joku sellainen ihme että täytyy herätä johonkin eläimelliseen aikaan, esim klo 7-9, niin ennen pystyi kyllä tekemään sen tempun että heräsi edeltävänä päivänä aiemmin jolloin alkoi sitten illallakin nukuttamaan nopeammin. Nyt kun vuosia elänyt tässä rytmissä niin ei se onnistu. Sitä vaan valvoo sinne 03 vähintään, nukkuu sitten sen 4h + minkä ehtii, menee kuolemanväsyneenä sinne minne pitikin ja kun päivä on pulkassa niin väkisin nukahtaa ja vetää päikkärit sitten esim klo 16-22 välisen ajan, eli kroppa ottaa sen mihin on tottunut, tarvittava määrä unta tulee vuorokaudelle oli se sitten yhtäjaksoisena unena tai pätkissä, ei voi minkään.

Sanoisin että ammatinvalintakysymys :D

Täältä ilmottautuu toinen aamuntorkku. Tällä hetkellä meinaa hiukan ruveta rassaamaan, sillä tuli siirryttyä 3-vuorotyöhön Syyskuun alusta. Itse tehdään kyllä työvuorolistat ja siinä ei olekkaan ongelmaa, mutta tässäpä on: 7-15, 14-22 ja 20-05. Nyt toinen aamuviikko menossa putkeen ja olo aivan " kuutamolla " . Kokeillaan duunissa tälläistä systeemiä 2x aamu, 2x yö ja 2x iltaviikko. Eli kuuden viikon jaksotyöstä on kyse. Tasaisesti tulee kaikkia päiviä.

Sitten tärkeä kysymys. Kokeneita 3-vuorotyöläisiä. Miten tasoitusvapaat jne? Neuvoa otetaan mielellään vastaan. Tästä aamuvuorojen väsymyksestä pitää päästä eroon. Olen sellaisessa duunissa, jossa itse pystyn muuttamaan tarpeen tullen vuoroja. Muutaman kollegan kanssa pitää kuitenkin saada yhdessä rytmit kulkemaan. Ilmeisesti olisi parempi pidentää noita vuoroja, jotta tasoitusvapaita tulisi lisää.

Ja saa vai? Millä nimellä noita myydään?

Tosson vaa paska, ku niasiinia on noin paljon, niin ei varmaan kandee ottaa kovin montaa pilsua kerralla. 1mg melatoniinia on kuitenkin aika vähän. En kyl tiä onko haittaa, jos niasiinia tulee paljon? B6:sta on ainakin haittaa, jos tulee liikaa (siis jotain yli 200mg)

Liitteet

• mela-valmis.jpg
    mela-valmis.jpg
    126,9 KB · Katsottu: 266
4a-vapaa-4i-vapaa-4y-6vapaa... jne.
Meitä on 3 Esimiestä ja yksi silloin tällöin käytössä. Lafka on kyllä iso. Meillä on su yksi vuoro, ma-ti kaksi vuoroa ja ke-pe kolme ja la 1-2 töissä. (viikonloput 3-4x la 2x su) rytmillä mennään nyt. Joten aika kiitettävää sillisalaattia. Ihan kohtalaisesti ollaan perillä noista vuorojen teorioista, mutta pitää konsultoida kokeneempia 3-vuorolaisia, ehkä ottaa jopa yhteyttä firman ulkopuoliseen tahoon.

Tuo 4a+4i+4y systeemi vaikuttaa mielenkiintoiselta. Pitää katsoa ja modata hiukan...Vähän vastaavaa kokeiltiin, mutta siinä ei ollut tarpeeksi pitkää vapaata siirtyessä yöstä aamuun.

edit : Ei ollut hyödytön.

Itse menen jokailta nukkumaan klo23, paitsi la-su vastaisena yönä harvoin meen ennen 04 nukkumaan. :) Silti sunnuntaina herään aikaisin (klo 8-9), joten sunnuntaina rupee nukuttaa ennen klo 23 ja nukun seuraavana yönä kuin tukki ja herään "pirteänä" ma aamu töihin. No problem. :D

Samaa mieltä että 24h vuorokausirytmi on perseestä. :curs:

Onko kukaan kokeillut "siesta" unirytmiä? Itse nyt kokeilen mielenkiinnosta (lihastohtorin blogista bongattuna).. Varsin mielenkiintoinen. Eli yöllä yrittää nukkua 6h (normi 8h sijaan) ja päivällä sit esim. 2h päikkärit. Toistaiseksi näin aamuvuorossa 6-14 on toiminut ihan kivasti, joskin kokonais uniaika on ollut luokkaa 6h30min (normisti aina 8h).. Eli omassa tapauksessa oon onnistunut pidentää valveillaoloaikaa, koska nukkumaan olen päässyt vasta klo 24 tietämillä.. Toisaalta sekin, että saa lyhennettyä uniaikaa on ihan kiva bonus. Valveilla ollessaan tuntuu tosi hyvältä energian suhteen, joskin aamut on aivan kauheita (siis aivan siinä ja siinä, ettei nukahda uudelleen). Ilman töitä ja pakottavaa menoa torkuttaisin varmasti, eikä kaukana ole ollut nytkään.

Jos lekurille menette niin kannattaa myös melatoniini 5mg pyytää. Ihan eri halpaa kuin ilman reseptiä 1mg. Minulla toimii eikä mitään pöhniä tai tipahtamista oo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom