Uloste. Tärkeä

Status
Viestiketju on suljettu.
BoneFish sanoi:
Tää on muuten tosi ihmeellinen juttu. Itellä pienempänä kun en käyny vie salilla enkä mättäny ruokaa hirveesti piti silti käydä päivässä 2-3 krt paskalla (nykyään joku 4 :D), mutta AINA kun on vieraassa paikassa ei paskahätä tuu millään. 6. luokalla oltiin leirikoulussa 6 päivää myös ja voin valehtelematta sanoa etten paskonu kertaakaan! Söin kyllä silti normaalisti. Mutsikin sitä ihmetteli kun kerroin kotiin tultuani. Sama juttu on aina kun oon jossain vähänkin vieraammassa paikassa.

Joku joskus radiossa selitti tästä että miten se pahin kusi/paskahätä aina kovenee, mitä lähemmäksi kotia pääsee. En nyt muista liittykö johonkin et "elimistö rentoutuu" tjsp..

koulussa ei ollut ikinä kusihätä, mutta kun pääsi kotiin niin heti oli mentävä, pääsi sitten klo 12 ta klo 15.
yks tyyppi pidätti riparilla niin paljon että ummetus tuli ja sairaalaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
BoneFish sanoi:
Joku joskus radiossa selitti tästä että miten se pahin kusi/paskahätä aina kovenee, mitä lähemmäksi kotia pääsee. En nyt muista liittykö johonkin et "elimistö rentoutuu" tjsp..

Avokkaalla on sama tauti. Kylässä vaan ei voi kakkia. Tuota en vain voi tajuta. Silloin kun on hätä niin silloin se on tulossa ja tulee niin kauan kuin pakaralihaksissa kestävyysvoima riittää tai tulppa pitää.

:kuvia:

NOT!

Timba79 sanoi:
Nestekin on tärkeä, mutta kuidun liian vähäinen määrä aiheuttaa myös ummetusta. Ja eniten tätä esiintyy dieetillä ja etenkin vähähiilarisella sellaisella. Eli kuituja lisää ruokavalioon jos niiden määrä on vähäinen.

mä olen aina luullut että reilu kuitujen syönti altistaa kovalle.
esim murot ja puuro -> kovalle menee, eikö niissä ole kuituja aika paljon??

:offtopic:
olen yrittänyt opetella quottaamaan 2 tai useamman samaan postaukseen, mutten osaa. jos mulla on 1 quete ja otan toisen niin eka katoo. voisko joku heittää neuvon privaan??

Kyllä se niin on, että kun proteiinin määrää ruokavaliossa on lisätty, on syytä lisätä myös kuidun määrää, tai muuten on tuskaisia hetkiä pöntöllä tiedossa. Kannattaa ostaa leseitä, joista saa kuitujen lisäksi myös mukavasti mineraaleja ja vitamiineja, ja laittaa niitä välipalojen/yöprodejen sekaan (hidastaa imeytymistä).

Tuossa vähän kuidusta: http://ffp.uku.fi/cgi-bin/edueditor/presenter.pl?slideshow_id=43&slide_id=659&language_id=1

Se on kyllä kumma juttu, kun on poissa kotoa vähän pidemmän aikaa jossain vieraassa paikassa niin ei se paskahätä vaan tule. Sitten kun pääsee kotiin niin jumankekka tulee kiire :D

Monilla on toi ettei pasko vieraassa paikassa. Ittellä ei kyllä ole. Intissäkin kun mentiin ekan kerran maastoon yhden yön yöpymisharjotukseen, ei ollu edes teltta kasassa kun olin jo kyykkypaskalla:D

Paskan väriä ei tule tiirailtua, mutta kun syö terveellisesti pidemmän aikaa niin kyllä se on sellaista sopivan kiinteää, ei ruikkua eikä jöötiä.

Edit:Jumaleissön, tonni rikki ja näinkin mahtavassa tredissä kuin Uloste.Tärkeä!

Pitää paikkansa toi kotiinpääsy teoria esim pidätelly kauan sitten ku pääsee koti ovest sisään yhtäkkiä tuntuu kun räjähtäis :S

kävin just paskal :D oli kiinteeä ja ruskeaa

jä tähän keskusteluun on pakko lisätä :anssi: :D

Tavallisesti käyn kerran paskalla päivässä, mutta mökillä onkin erihomma siellä tilanne on tämä: Pystyn siellä pidättään 3-4 p paskaa, koska siellä on ulkohuussi jossa viihtyy tuhannet peukalon kokoiset ötökät. Ei olisi mukavaa kun semmonen pujahtais sieltä persesilmään.

Mä kävin ennen vääntämässä pari kertaa päivässä sellasia hillittömiä ruskeita torttuja, jotka harvoin meni alas yhdellä vetämällä, mutta nyt kun oon alottanu vähähiilihydraattisen dietin, niin tarvii käydä ehkä joka viides päivä ja tulee sellasia pieniä vaaleanruskeita kokkareita. En tiedä mistä on kyse mutta veikkaan että ennen diettiä elimistöön imeytyi suurimmaksi osaksi vain hiilareita ja kaikki proteiini tuli läpipaskomisilmiön myötä ulosteeseen. Että tällasia kokemuksia ulosteen kanssa.

SS-Adler sanoi:
Tavallisesti käyn kerran paskalla päivässä, mutta mökillä onkin erihomma siellä tilanne on tämä: Pystyn siellä pidättään 3-4 p paskaa, koska siellä on ulkohuussi jossa viihtyy tuhannet peukalon kokoiset ötökät. Ei olisi mukavaa kun semmonen pujahtais sieltä persesilmään.
Se on nimenomaan tuo ulkohuussi, silloin ei kyllä paskahädästä ole tietoakaan viikkoon.

Dorian_89 sanoi:
Se on nimenomaan tuo ulkohuussi, silloin ei kyllä paskahädästä ole tietoakaan viikkoon.
joo mieluummin sitte se riuku- tai kyykkypaska.

Ulosteen väriin vaikuttaa aika pitkälti myös nuo imeytymättömät aineet, jotka aika helposti värjää sen ulosteen vaikka sateenkaarenväreillä.

Ja ADH (vasopressiini) vaikuttaa virtsaan, sen väriin, hajuun jne.

Aloittelin lukemaan tätä threadiä jo kerkesin miettiä että vertailkaa nyt vielä että miten ulosteen mausta käy ilmi massun terveys...mut tuli meikälle sitten hyväkin vinkki,
olen proden määrää lisännyt vallan, ja maha on ollut nyt jo jonniin aikaa löysänä. Noin sisältäkin päin, ehhehe.
Ja kuidun määrää en ole lisännyt, mikä lienee syynä tähän....tahmaisuuteen.

Verestä: itselläni on paksusuolentulehdus, joka nyt on vuosikausia pysynyt oireettomana lääkkeillä, mutta aina ei ollut niin. Olin puoltoista vuotta aikanaan ihan pidätyskyvytön, eikä ollut yhtään nöyryyttävää kun aikuinen mies pasko housuihinsa kykenemättä sitä mitenkään estämään.

Näes hirveen ärtynyt suoli ei kestä pökäleen aiheuttamaa venytystä, vaan haluaa jöötistä heti eroon, ja täten tuuba tulee ulos vähän saatanan nopeesti. Ja tuntuu joka kerta (6-8 kertaa päivässä) siltä kun joku pyörittelis lapinleukua paksusuolessa.
Pääsin kosketukseen naisellisen puoleni kanssa, kun oli niin kuin menkat ois, verta ja kipua.

Elikäs, jos sitä verta tulee niin käy ihmeessä lekurilla, ne tsiigaa verikokeet, mahdollisesti tähystää (saat metrin verran tollasta peukalonpaksuista letkua pyllyyn ooooohhhh), ja näillä toimenpiteillä se selviää takuusti onko sulla colitis ulcerosa vai ei.

Se on hyvä todeta ajoissa, että voipi vähän ruveta kattomaan syömisiään suolen keston mukaan.
Muuten voipi käydä niin kuin mulla, että sitä suolta kun ärsyttää aikansa, niin se lopulta räjähtää niin että ei mieto lääkitys enää oikeen tehookkaan.

BTW, se tähystys, vaikka aika eksoottinen tutkimus onkin,
ei tunnu juur missään, kun saa rauhoittavaa ja kipulääkettä ennen sitä. Voi vaan puolitokkurassa todeta lääkärille, että ooh, pane mua. Kaikki ei tätä huumoria tosin ymmärrä.

Ilman niitä se tuntuu välillä siltä kuin ois alien lykkäämässä mahan läpi.

Onko jollain samanlaisia kokemuksia siitä, että mikrossa lämmitetty ruoka kovettaa vatsaa?

SerialLoser sanoi:
ei tunnu juur missään, kun saa rauhoittavaa ja kipulääkettä ennen sitä. Voi vaan puolitokkurassa todeta lääkärille, että ooh, pane mua. Kaikki ei tätä huumoria tosin ymmärrä.

Niin, JOS saa rauhoittavaa ja kipulääkettä.. :jahas: Itse en saanut, ja operaatio tuntui juurikin tuolta "kuin ois alien lykkäämässä mahan läpi". :itku: En ymmärrä miksi ne ei antanut mitään kipulääkettä saati rauhoittavaa?! :( Niin karmeat muistot jäi tuon takia, etten ole enää ikinä toistamiseen ko. operaatioon menossa.

edit: Jos joskus on jostain syystä pakottava tarve tehdä tuo tähystys uudelleen, niin sitten menen yksityiselle ja pyydän kaikki mahdolliset aineet, jotta en tunne mitään koko operaation aikana! Eikä ollut kovinkaan mukavia myöskään ne muutamat päivät tähystyksen jälkeen, kun tunsin suunnilleen jokaisen suupalan liikeradan suolistossani.. puhumattakaan monitorin näyttämästä videokuvasta unissani.

Aikamoisia kakkaajia näillä sivuilla (lue:4kertaa päivässä)

Juustot kovettaa vatsaa, kun taas kuidut nopeuttaa suolen tyhjentymistä. Varmaan toi proteiini on alkanut myös mua kovettaa, vaikka nyt onkin ns. kevyt, punainen, viikko menossa.

Sellainen värikartta olis pirun kätevä, jos jotkut tutkijat etsis jotain päteviä yhtäläisyyksiä värin ja koostumuksen yhteydestä terveelliseen ruoka tasapainoon.

Tutkimukset jatkuu...

SerialLoser sanoi:
Mitähän se huumorintajuton lääkäri tuossa vaiheessa mahtaakaan tehdä? :jahas:

Itse käyn kakkimassa ihan normaalia kakkaa kerran päivässä. Joskus kaksi...

SerialLoser sanoi:
Aloittelin lukemaan tätä threadiä jo kerkesin miettiä että vertailkaa nyt vielä että miten ulosteen mausta käy ilmi massun terveys...mut tuli meikälle sitten hyväkin vinkki,
olen proden määrää lisännyt vallan, ja maha on ollut nyt jo jonniin aikaa löysänä. Noin sisältäkin päin, ehhehe.
Ja kuidun määrää en ole lisännyt, mikä lienee syynä tähän....tahmaisuuteen.

Verestä: itselläni on paksusuolentulehdus, joka nyt on vuosikausia pysynyt oireettomana lääkkeillä, mutta aina ei ollut niin. Olin puoltoista vuotta aikanaan ihan pidätyskyvytön, eikä ollut yhtään nöyryyttävää kun aikuinen mies pasko housuihinsa kykenemättä sitä mitenkään estämään.

Näes hirveen ärtynyt suoli ei kestä pökäleen aiheuttamaa venytystä, vaan haluaa jöötistä heti eroon, ja täten tuuba tulee ulos vähän saatanan nopeesti. Ja tuntuu joka kerta (6-8 kertaa päivässä) siltä kun joku pyörittelis lapinleukua paksusuolessa.
Pääsin kosketukseen naisellisen puoleni kanssa, kun oli niin kuin menkat ois, verta ja kipua.

Elikäs, jos sitä verta tulee niin käy ihmeessä lekurilla, ne tsiigaa verikokeet, mahdollisesti tähystää (saat metrin verran tollasta peukalonpaksuista letkua pyllyyn ooooohhhh), ja näillä toimenpiteillä se selviää takuusti onko sulla colitis ulcerosa vai ei.

Se on hyvä todeta ajoissa, että voipi vähän ruveta kattomaan syömisiään suolen keston mukaan.
Muuten voipi käydä niin kuin mulla, että sitä suolta kun ärsyttää aikansa, niin se lopulta räjähtää niin että ei mieto lääkitys enää oikeen tehookkaan.

Pitäskö mennä... no seuraavaks ku alkaa verta näkymään niin sutaisen vastaanotolle. Mä meinaan kerran sain jo lähetteen ja sieltä sairaalasta tuli jo lappukin siitä että kuukauden päästä sais mennä tähyilyyn.

Arvaa meninkö?:itku: Kuulin et työnnetään letkua perseeseen...

Mutta vois mennä jos vielä oireita tulee, lääkitsen itseni hirveeseen pamitokkuraan ennen ku meen, se on saletti! Mahtaako ne tehdä tähystystä jos on omissa lääkkeissään jo tullessa.

Jaha, täällä on muitakin paskatautisia. Itellä on crohn-niminen paska tauti.

putka sanoi:
Pitäskö mennä... no seuraavaks ku alkaa verta näkymään niin sutaisen vastaanotolle. Mä meinaan kerran sain jo lähetteen ja sieltä sairaalasta tuli jo lappukin siitä että kuukauden päästä sais mennä tähyilyyn.

Arvaa meninkö?:itku: Kuulin et työnnetään letkua perseeseen...

Mutta vois mennä jos vielä oireita tulee, lääkitsen itseni hirveeseen pamitokkuraan ennen ku meen, se on saletti! Mahtaako ne tehdä tähystystä jos on omissa lääkkeissään jo tullessa.
Tuosta en tiedä, mutta kyllä siellä tähystyksessä on mahdollista saada kunnon mömmöt suoneen, ennen kuin lääkäri työntää anaaliluotaimen hanuriin. Dormicum suonensisäisesti :rock:

Et sitten jänistä jos saat toisen tähystysajan :whip: Se pahentuu jos sitä ei ruveta hoitamaan ja ainakin tiedät mikä vaivaa. Älä ota siitä liikaa stressiä, sekin voi pahentaa :david:

Ai niin, siitä kakan väristähän minun piti alunperin kirjoittaa..

"Ulosteen väri antaa myös tärkeitä viitteitä. Vaalean ruskea ja ruskea ovat normaaleja värejä; keltainen ja vihreä viittaavat ripuliin tai antibioottien aiheuttamaan bakteerikatoon; musta viittaa yleensä verenvuotoihin suoliston alkupäässä; kellanruskea ja harmaa väri viittaavat sappitietukokseen tai haimainsuffisienssiin tai selvään rasvaripuliin; punainen viittaa verenvuotoihin ruuansulatuskanavan loppupäässä. CDSA:ssa määritetään myös ulosteen veri."

http://www.mdd.fi/Pages/lisa_cdsa.html

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom