Ulkona juoksu talvella?

Eli onkohan toi ympärivuoden lenkkeily ulkona mahdollista? Mietin lähinnä sitten, kun alkaa olla liukasta, niin meneekö mahdottomaksi, kun meinaa vetää lipat. Vai onkohan jotain tiettyjä kenkiä olemassa, joilla pystyy vähän liukkaammallakin juoksemaan?

Tässä on tarkoituksena ottaa aamuisin kesään asti noita rasvanpolttolenkkejä ja talvi tulee kohta. Suksiin ei ole nyt varaa ja toisaalta hiihto on arkiaamuisin ennen koulua/duunia vähän turhan vaikeasti saavutettavissa, kun vertaa juoksuun ja kävelyyn. Salilla taas kuntopyörän polkeminen on pirun tylsää, verrattuna ulkona juoksemiseen ja salilla keskityn mieluiten niihin painoihin.:rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On olemassa nastoitettuja kenkiä:
- Sarvat
- Ice Bugit
- Asics:lta löytyy myös nastoitetut kengät en muista malli nimeä. Artic?

sekä jotkut liikkeet nastoittaa ihan tavallisia juoksukenkiä.

Talvella voi juosta ihan siinä missä kesälläkin. Vaatteita sen verran että lähtiessä on vähän kylmä, siitä sitten lämpenee. Juosten pysyy paremmin pystyssä kuin kävellen, uskomatonta mutta totta.

Ok, thanks. Mistähän mun kannattaisi mennä ensimmäiseksi etsimään nastoitettuja juoksukenkiä Helsingissä... Olisko Stockan urheilu, TopSport vai joku vielä friikimpi liike?

Intersport ainakin nastoittaa lenkkareita. Mutta veikkaan että ei kannata hätäillä vielä. Kyllä siihen pikku lipsumiseen tottuu :thumbs:

Jep, taidan kuitenkin tehdä niin, että ostan ne nastoitetut sitten, kun todella tuntuu että muuten ei hannaa juosta tuolla. Aikaisin aamuisin on kyllä se hyvä, että voi juosta autoteilläkin paikoin. Siellä ei ole niin paljoa yleensä jäätä.:rolleyes:

Isommat urheiluliikkeet kyllä mun mielestä yleensä myyvät nastakenkää. Samoin myyvät nastoittamattomia ns. maastojuoksukenkiä missä on goretexiä ja karkeaa pohjakuviota, mutta melkein ostaisin kyllä ihan kunnon nastakengät, se on ikävä jos kerrankin reväyttää jonkun paikan sen takia että jalan alle sattuu jäinen kohta.

Mulla enemmän tosin ongelmana on ollut hengitysilma, pitäisi varmaan hommata suojain. Tänä talvena pitääkin muuten muistaa käydä hiihtoladulla kokeilemassa mille maistuu luistelu! :dance:

Ite oon juossut niin kesät kuin talvetkin samoilla lenkkareilla, eli siis en ole erikseen kelejä varten hankkinut tossuja vaan sillon kun edelliset ovat kuluneet puhki. Onhan sitä kerran vedettykkin lipat jäällä mikä puolestaan nosti valppautta ja intohimoa.

Samoilla kengillä päästellään täälläkin kesät ja talvet. Toki pitää olla vähän paremmin hereillä juostessa kuin kesäisin, ettei könyä koko ajan lenkkipolulla turvalleen. Askeleeseen vähän malttia, niin hyvin talven pystyy juoksee.

Ihan hyvin on pärjännyt kesäkengillä myös talvella. Tosin asun maalla, eli ei ole tarvinnut missään jäisillä kaduilla juosta. Kerran oon vetänyt lipat oikeen kunnolla alamäessä ja häntäluu huusi hoosiannaa:D.

Jos nastat kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti tsekata juoksuvälineisiin erikoistunut 4Runners-kauppa Kampissa/Erottajalla. Nastalenkkareita myynnissä, nastoituspalvelu + asiantuntevat myyjät:thumbs:.

Mä ostin just asicsen nastalenkkarit. Ei taia paljo eroja olla tavallisee lenkkarii, paitsi että paksumpaa kangasta (tai mitä nyt onkaa) ja tosi lyhyet nauhat.

Täällä hoidetaan talven juoksulenkit (ne molemmat) suunnistuspiikkareilla. Löytyy tosi edullisiakin vaihtoehtoja ja tarvittaessa vähän varttakin nilkan ympärille ja nastat pohjassa pitää hyvin jäätiköllä.

Eilen heitin lipat about 3 kertaa, ehkä enemmänkin. Meinas nilkkakin nyrjähtää aika pahasti :D . Käytän karhun juoksukenkiä ja ne ovat aivan järkyttävän liukkaat talvella. Saa nähdä tuleeko juoksemisesta mitään jos on vähänkään lunta pyörätiellä. Nooh kaippa siinä sitten kunto paranee kun yrittää tasapainoilla ja lipsuu kuin luisteluradalla.

Ostin pari vuotta sitten adidaksen normaalit juoksukengät ja en ole kertaakaan kaatunut niillä.
Älyttömän hyvä pito juostessa, mutta kävellessä tahtoo lipsua:D

Itse mieluummin juoksen varovaisemmmin tavallisilla lenkkareilla, kuin vetelisin raskaammilla nastoitetuilla, mutta kukin tyylillään. Kukin tyylillään, ajelen myös läpi talven skootterilla, ja yllätys yllätys, kesäkumeilla. Mitenkään siis juoksuun tuo liity.

Itselläni on tokat tai kolmannet Sarvan nastalenkkarit menossa. En löydä niistä oikeastaan mitään negatiivista sanottavaa. Kenkä on "tukevampi" kuin joku perus Asics; Pohja tukevampi ja hieman kevyemmin vaimennettu, kenkä tukeva ja sen näköinen että ei tule koskaan kulumaan puhki perus-Adidaksen tyyppisesti. Joku mainitsi kenkien painosta, mutta itse en ole laittanut merkille että Sarvat eroaisivat merkittävästi painossa kesälenkkareista.

Nastat ovat Sarvassa tukevaa ja tarttuvaa tekoa. Paljaalla jäälläkin tavallinen juoksu onnistuu pienen ruopimisen hidastaessa, mutta ei varsinaisesti tuntuessa epävarmalta. Normaalilla jäisellä/lumisella lenkkipolulla kengällä voi juosta ihan surutta sen kummemmin jäisiä kohtia väistelemättä. Asvaltilla juostessa kenkä rapisee aika voimakkaasti, kuten nastoilla on tapana. Nastat purevat tiukasti myös parkettiin tai mattoon, joten kotona lenkkarit kannattaa pukea vasta ulko-oven ulkopuolella.

Omasta mielestäni nastalenkkarit, kuten nastarenkaat fillarissa, ovat erinomainen hankinta. Rentouttaa ulkoilua muutenkin rasittavassa talvisessa kelissä, kun ei tarvitse varoa liukastelua tai miettiä korvaavia liikuntametodeita sään vuoksi.

Itselläni on nastoitetut asicsit. Tykkään, ei homma mene hengellä leikkimiseksi. Harvoin tosin talvellakaan nastoja tarvitsee, aika hyvin peruskengillä pystyssä pysyy. Ja saahan noita nastoja myös ostettua jos ei halua kenkiä ostaa.

Itse vaan hankin nastoitetut kengät siksi, että kolmen koiran kanssa kun juoksee niin välillä saattaa homma mennä siihen, että emäntä liukuu perässä. Silloin on hyvä olla jotain pitoa kengänpohjissa :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom