Ulkona juoksu talvella?

Keväällä saattaa olla mukavammat nastoitetut,kun on ns. pääkallo kelejä . Muuten normi talvikelissä tavalliset lenkkarit toimii ihan hyvin.Totta kai pitää vähän himmailla ja osata kattoo tien pintaa ..
Itellä meni viime talvena vähän kovempi vauhtises juoksus polvi.. Lipes sivulle ja joku rusahti.Palautu paris kuukaudes,joku sivuside kait..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nostellaas vanhaa.

Mitenkäs lenkkeily kun pakkasta on about -10c?

Minkälaista tavaraa porukalla on ulkokuoren alla? Mietityttää vähän kun käytössä ohut juoksutakki/housut että mitäs alle, riittääkö pelkkä aluskerrasto (esim H/H:n joku -5 – -20c) vai lisätäkkö esim joku microfleece tms vielä?

Ite aina pyrkiny pukeutuu siten että päällä on vaatetta niin kuin ulkona olisi 5-10 astetta lämpimämpää. Aluks vähän vilponen mutta nopeasti saa lämmön päälle ja sitten onkin aivan mukava taas. Liikaa jos erehtyy laittamaan päälle niin juoksu kärsii pahasti.
-10c pakkasessa itelle riittää aluskerrasto ihan hyvin, ehkä joku t-paita väliin imemään hiet pois ja kaulaan joku huivi jota voi tarvittaessa käyttää naaman edessä hengityilman lämmittäjänä.

mulla on ympäri vuoden salomonin vaellus kengät. ei kylmä eikä oo kesälläkään liian kuuma +hyvän tuntuset jalassa ja kevyet eli :thumbs:

Mulla on lenkkeilyn "pakkasraja" -15, riippuu tosin siitä kuinka kova tuuli on. Kylmemmällä meinaa varpaat paleltua tavallisissa lenkkareissa (nastoja en oo ikinä kaivannut), mutta sitten laitetaan eri kengät ja mennään lönkytellen.
Kaulahuivi, pipo ja hanskat on pakolliset. Kymmenessä asteessa itsellä riittää urheilukerrasto, fleece yläosa ja perustuulipuku. Kylämemmällä tulee alaosaankin fleecea. Olen nin viluissa, että saatan lähteä toppahousuissakin lenkille, toki siinä tulee kuuma, mutta olen ennemmin 45 min kuumissani kuin 15 min palellen.

-28:ssa kävin juoksemassa pari viikkoa takaperin varusteina lämpökerrasto, pitkät juoksutrikoot ja yläkropassa vielä tekninen paita kerraston päällä + juoksutakki eikä tosiaan tullut kylmä. Sen lämmön kun saa päälle ni ei vilu pääse yllättään ku ei vauhtia tiputa. Päähän vedän isommilla pakkasilla kommandomyssyn ja siihen päälle pipon ja ohuet juoksuhanskat käsiin. ei ole vielä semmoista talvikeliä tullut etteikö ois saanu lenkkiä tehtyä

Näillä keleillä kommandopipo on ihan lyömätön lenkillä :rock: Paras asuste ikinä!

Mulla uhkaa aina palella kylmällä säällä käsivarsia ja pakaroita :D Mutta tarpeeksi kun vaatetta laittaa hengittäviä kerroksia, niin tuokin ongelma minimoituu.

Tavallisilla juoksulenkkareilla vedän minäkin kesät ja talvet putkeen. Ei ole nastoja tullut edes kokeiltua ja hyvin menee. Tosin keväällä joskus pahimmalla peilijääkelillä kipitellessä on tilanne vähintäänkin mielenkiintoinen...

tokihan nyt pakkasilla oli pakko ostaa vähemmän ilmastoidut teksilenkkarit joissa on paremmin kuvioitu pohja kun noi asicsin gel nimbukset tuppas tuuleen sisään liikaa ja varpit jääty :)

kyllä sitä pukeutua voi mutta miten ihmeessä teillä ei käy keuhkoihin jos juoksette -20 asteessa..

Samaa mietin minäkin! Onko olemassa jotain vähän parempia ulkoiluun tarkoitettuja hengityssuojaimia kuin perus kaulaliina/buffi? Juoksin muutama viikko sitten n. -18°C pakkasessa ja huivi jäätyi mun kasvoilleni ! Sekös olikin sitten kivaa, onneksi ei tullut paleltumia.... Edit. Ai täällä kumminkin oli aihetta käsittelevä ketju jo valmiina.

Samaa mietin minäkin! Onko olemassa jotain vähän parempia ulkoiluun tarkoitettuja hengityssuojaimia kuin perus kaulaliina/buffi? Juoksin muutama viikko sitten n. -18°C pakkasessa ja huivi jäätyi mun kasvoilleni ! Sekös olikin sitten kivaa, onneksi ei tullut paleltumia.... Edit. Ai täällä kumminkin oli aihetta käsittelevä ketju jo valmiina.

Pakkanen on pitkälti pukeutumis- ja totuttautumiskysymys. Jos on oikein pukeutunut, eli hengittävä urheilukerrasto, välikerros ja tuulelta suojaava kerros, niin kyllä kovemmassakin pakkasessa pystyy juoksemaan. Hengityselimistö tottuu näihin koviin pakkasiin kun on jonkin aikaa kylmässä ilmanalassa lenkkeillyt. Kasvojen alueen suojaamiseen varmaan kommandopipo on parhaimpia ratkaisuja, ei sitten posket jäädy. Huivia en itse käyttäisi suun edessä kun se kerää hengityksestä kosteutta, joka sitten jäätyy. Huivi tai kauluri on kuitenkin elintärkeä kaulan suojaamisessa, varmaan tärkein yksittäinen paikka, jonka voi suojata, koska sieltähän ne bakteerit yms. tulee ja sitten vilustuu. Minulla on juuri tämän takia tapana pakkasilla juostujen lenkkien jälkeen juoda kuumaa mehua niin kurkku lämpenee.

Toisaalta miettisin kahdesti ennen kuin lähtisin juoksemaan -30 asteen pakkasilla.

^niin, vaatetta on helppo laittaa niin ettei tule kylmä mutta ihmettelenkin teidän keuhkojen sietokykyä, itse en pysty juoksemaan yli -15 pakkasella, hiihtokin on -20 jo aikamoista tuskaa.

Tänään kävin juoksemassa, pakkasta -19 astetta. Ei tuntunut pahalta keuhkoissa kun välillä hengitin kommandopipon läpi ja välilla ilman.

Eilen tuli käytyä juoksemassa -18 asteen pakkasessa 45min lenkki. Parta kuurassa ja keuhkoihin otti loppumatkasta melko pahasti. Tänään ollut kurkku hieman ärtynyt, mutta ei sen kummempaa. Olipahan melekonen räkäposkella-lenkki :D

Kaksi sukkaa päällekkäin, alle tekninen sukka ja päälle joku tennari. Sillä on nilkat ja jalat pysynyt lämpösenä. Kovemmilla pakkasilla ottaa kyllä henkeen jos vetää kovia vetoja mutta perus 1-2h lenkit matalemmilla sykkeillä menee aika helposti. Ainut mikä harmittaa on että kovemmilla keleillä jäätyy vesipullon kaula.

-28:ssa kävin juoksemassa pari viikkoa takaperinä

Arvostan. Itse en lähde juoksemaan -15c jälkeen. Kurkku ja keuhkot eivät tykkää hyvää, joten juoksen kovilla pakkasilla salin juoksumatolla. Samalla vain katsoo isosta tv:stä jotain ohjelmaa tai vaihtoehtosesti nykyajan ihme puhelimesta sinne laittamaa elokuvaa. Hyvin menee aika eikä juoksemista edes huomaa.

kyllä sitä pukeutua voi mutta miten ihmeessä teillä ei käy keuhkoihin jos juoksette -20 asteessa..

Kovilla pakkasilla ei kannatakaan tehdä kuin ihan kevyttä pk-lenkkiä. Silloin vauhdin tulisi olla niin rauhallista, että pystyy välillä hengittämään nenän kautta (tuntuu aluksi oudolta, mutta nenän rakenteen tarkoitus onkin juuri lämmittää ja kosteuttaa hengitysilma sopivaksi ennen keuhkoja). Ja kyllähän sitä kroppa, myös hengityselimistö, tottuu pakkaseen, kun sitä riittävän paljon harrastaa. Mutta tosiaan, kovat juoksutreenit hallissa tai lämpimämmällä ilmalla!

Itselle ei oikeastaan pakkasrajaa ole, mutta lumen/loskan määrä vaikuttaa. Pöpperöisellä tiellä ei edes nastalenkkarit pidä, ja sitä lipsuttelua ei jaksa kovin kauaa (tulee lisäksi paikat kipeiksi). Tämän talven lumitilanne huomioiden olenkin ollut viimeksi juoksulenkillä ulkona viime vuoden puolella (hallissa pari kertaa kyllä), mutta hiihtokilometrejä on kertynyt reilusti päälle 300.

Tulin juuri 1.5h reippaalta kävelylenkiltä. Ulkona -18 ja aika kova tuuli. Mulla ei vaan oikee oo mitään kunnon lenkkivaatteita kun vasta tätä kuntoilua "tosissaan" alottamassa. Pitkätkalsarit ja verkkarit oli jalassa ja tuntu että meinas jalat jäätyä välillä kovan tuulen takia, vaikka tosiaan kävelyn tempo oli kova ja yläkroppaa ei palellut. T-paita oli ns. pilottitakin alla ja kaulassa moottoripyöräilyyn tarkoitettu goretex kauluri jostai ei tuule yhtään läpi mutta on aika ohut. Pipo tietenkin päässä ja nahkahanskat kädessä. Varpaita ei palellut yhtään tommosissa tavallisissa lenkkareissa.. Jotkut kunnon lenkkivaatteet tietty ois mukavat mutta maksaa varmaan hirveesti eikä rahatilanne ole tässä elämäntilanteessa kovin suotuisa uusiin sijoituksiin :(

Mites muuten tämmönen kävelylenkki kannattais sijoittaa viikkoon, kun joka toinen päivä käyn salilla G6:sta treenaamassa? Meinasin lähinnä että haittaako tommonen kävelylenkki kyykkäilyn palautumista? Jos vaikka kolme kertaa viikossa tommoisen 1.5h lenkin heittäis! :whip:

Suositut

Back
Ylös Bottom