Ulkomailla asuminen.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ale
  • Aloitettu Aloitettu

Ale

Olisi tässä tarkoitus n1 vuoden päästä lähteä vaihto oppilaaksi Amerikan manterelle, ja hieman porukoiden kokemuksia tarvitsisin ulkomailla asumisesta? elikkä mitenkä se poikkea suomessa asumisesta mitä on eroja? hauskoja tarinoita? kulttuuri eroja? elikkä kertokaa jotka tietää.(ja ne jotka ei)

Hulkki vihiriä mies tietää?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokemuksia Norjasta kahden vuoden asumisen jälkeen:

Muuttamiseen liittyvä byrokratia on mittavaa jopa Pohjoismaiden välillä. Lisäksi itse muuttoon ja sen järjestelyyn saa kulumaan mielettömästi aikaa ja hermoja. Itselläni oli onneksi firman asunto Suomessa, joten siitä eroon pääseminen oli hyvinkin helppoa. Karkeasti arvioiden käytin pelkkiin järjestelyihin ehkä noin 10 täyttä työpäivää ml. asunnon etsimiset (webbi on hyvä!), muuttofirmojen arvioinnit jne. Päälle kamojen pakkaukset, siivoukset ja ties mitä. Takaisinmuuton saa hoidella siihen erikoistunut yritys - ja aivan varmasti.

Ensi alkuun rahaa palaa yllättävän paljon: uudessa kaupungissa ei vielä tiedä mistä kannattaa mitäkin hommata. Ylipäänsä jokapäiväisten juttujen hoitaminen kestää hieman tavallista kauemmin. Itseäni helpotti norjalainen kollega, jolle saatoin soittaa vaikka keskellä yötä.

Norjalaiset puhuvat hyvää englantia. Silti norjalaisia tuttuja on kahden vuoden aikana kertynyt vain kourallinen: kannattaa opetella kieltä (sinulla se ei liene ongelma) tai tuttavapiiri myös pysyy siinä kourallisessa. Muihin ulkomaalaisiin sen sijaan tutustuu helposti. Salilla vakiotutut ovat amerikkalaisia sotilaita suurlähetystöstä.

Varsinaisia kulttuurien törmäyksiä ei ole sattunut, arvatenkin norjalaiset ja suomalaiset ovat hyvin samanlaisia. Norjalaiset eivät juurikaan kiroile, sen huomasin ;).

Siinäpä jotain juttua. Takaisin pitäisi tulla toukokuun lopussa. Ei huvita yhtään - muuttorumban ajatteleminen saa v-käyrän nousemaan nopeasti.

asuin vuoden jenkeissä ja turposin kuin syöttöporsas..kunnollisen ruoan saaminen tulee olemaan hankalahkoa.....ruisleipää saa jos hakee terveyskaupasta ruisjauhoja ja tekee itse....hyvä puoli on ettei flunssia pahemmin ole liikkeellä jos olet lämpimällä seudulla

Byrokratiajutuista sun muista järjestelyistä en osaa sanoa, vaihto-oppilasjärjestö hoiti ne alta pois kun rahat meni tilille.

Ruokapuolella ainakin mun mielestä Jenkeissä on todella mainio tilaisuus päästä nauttimaan Sam's Clubin megapakkauksista rasvatonta kanaa, kalkkunaa, filepihviä jne. Melkein joka stuffista löytyy low-calorie tai low-fat tai low-sugar -versio. Noita rasvattomia lihoja kun yhdistelee halvan täysjyväriisin, kuitupitoisen pastan, hedelmien ja esim. valmiiksi pakattujen isojen salaattiannosten kanssa on hyvä perusruokavalio valmiina. Canola- eli rypsiöljyä päälle. Maidot kätevästi gallonan pakkauskoossa, ei tarvitse 3-4 kertaa päivässä rimpuilla jotain maitotölkkiä auki.

Huonoja puolia ruisleivän totaalinen puute. Kananmunissa oikeasti salmonellavaara ja yleensäkin ruokatuotteiden hygieniataso alhaisempi kuin Suomessa.

Saleja varmaan löytyy pilvin pimein, HC-saleja varmasti vähän harvemmin. Jos kilpailla haluaa on USA the place to be - liittoja ja kilpatasoja löytyy Mr Olympiasta naturaaliliittojen teinisarjan kaupunginmestaruuskisoihin.

Riippuu ehkä vähän mihin on menossa mutta yleinen koulutustaso / ihmisten tietämättömyyden yleisyys saattaa vähän järkyttää. Ikinä, siis IKINÄ, ei pidä mennä sanomaan mitään mikä ehkä jonain päivänä suurennuslasilla tutkittuna monesta kielellisestä näkökulmasta voitaisiin tulkita maailman mahtavimman ja kauneimman ja täydellisimmän ja ainoan valtion Ameriikan Yhdysvaltojen ylivoimaisuutta kaikilla elämänaloilla kyseenalaistavaksi.

Edit: unohdin melkein mainita nettikaupat. USA:n maaperällä kuljetuskustannukset ovat sen verran mitättömät että ainakin kirjoja, leffoja ja lisäravinteita kannattaa ostaa webin kautta. Vaikka huolestuneet, terveellistä donitsiruokavalioa noudattavat mammat kovasti painostavat poliittisia edustajiaan kongressissa kieltämään kaikki nämä vaimonhakkaajabodarien suosimat proteiinihormoonit on netti silti edelleen täynnä USA:ssa toimintaansa pyörittäviä lisäravinnenettikauppoja, joista hieman etsimällä saa kyllä protskut, kreatiinit, glutamiinit, vitamiinit yms. todella kilpailukykyiseen hintaan.

Originally posted by Ale
elikkä mitenkä se poikkea suomessa asumisesta mitä on eroja?

Siella vallitsee autokulttuuri, eli jos et asu keskustassa, kaikki on melko kaukana. Omasta mielestani jarkevia paikkoja siella on Nyki ja San Francisco. Suomalaisen ei kannata menna minnekaan Memphisiin tai vastaavaan tai voi tuntua olo aika orvolta.

Small talk kulttuuri vallitsee, eli hyvanpaivan tuttuja on paljon, mutta hyvia ystavia hankala saada. Jos et osaa jauhaa paskaa vaivatta, voit saada helposti juron maineen. Kylla sielta saa ihan jees safkaa, tosin hampurilaisten sun muitten halpa hinta voi olla aika houkuttelevaa. Ja siella ei tosiaan tarvitse ikina tilata isoa kokista, siella kun pienin on suomen suurimman kokoinen ja iso kokis on lahemmaks kaksilitrainen tonkka.

Poliisit on mouhoja ja luulee olevansa euroopanomistajia ja jos niitten kanssa joutuu tekemisiin, ei kantsi pahemmin pottuilla. 'Tyhma jenkki' kasite on isolta osalta myytti, vaikkakin kylla niitakin loytyy reilusti. Ei vaan pida olettaa etta kaikki olisi sellaisia, aivan kuin missa muussa tahansa maassa, sielta loytyy superviisasta jengia myos.

USAssa olen asunut kolmisen vuotta, ensin paikkana Boston, MA ja sitten Bay Area toisella rannikolla. Lisäksi työn puolesta ja lomailun myötä tuli nähtyä n. 15 osavaltiota enemmän tai vähemmän perusteellisesti.

Millaista siellä on? Riippuu täysin siitä, minnepäin olet menossa. USAn osavaltiota voisi verrata vaikka Euroopan maihin. Suomessa on erilaista kuin Saksassa ja Italia on taas ihan oma maailmansa. USAssa on sama juttu poislukien kielierot: siellä puhutaan joka paikassa englantia tai espanjaa. Jälkimmäistä osaava hankkii paljon hyödyllisiä tuttuja, sillä hispanot tekee kaikki oikeat duunit. Jos paikka on ns. bible beltillä niin voit varautua siihen, että ihmiset katsovat kieroon jos ei kirkossa käyminen iske. Rannikot ovat relampia paikkoja Eurooppalaiselle.

Koulussa voit varautua siihen, että olet vähän välissä esittämässä tekeleitäsi koko luokalle. Esiintymis- ja keskustelutaidot ovat koulussa isommalla painotuksella kuin Suomessa.

Treeni- ja ravintopuoli tuolla on vielä helpompi pitää järjestyksessä kuin Suomessa. Ravintoarvoiltaan itselle optimisafkaa saa ostettua bulkkina ja halvalla. Autolla ajetaan megamarkettiin ja kamat kasataan pick upin lavalta autotallin kakkosjääkaappiin.

Roinaamista ei kannata edes harkita.

Olen menossa Floridaan joten kertokaa lisää tarinoita niitä on todella mukava lukea, ja juttelin myös erään "ehdokas" perheen kanssa netin välityksellä ja mukavaltahan he vaikuttivat semmonen tavallinen perhe elikkä Donut diet menossa kaikilla, 2 lasta Mamma ja Isänmaallinen isomahainen mies kehumassa Floridaa ja usaa kuin viimeistä päivää. meinas itku päästä välillä kun niin nauratti ne bush jutut.. Roinaa ei uskalla kyllä näin nuorena vetää muutenkaan, Kieli taito on hallussa hyvin.

Minkälaista on palata sitten suomeen perheen luokse?
ja entäpä kaverit? ovatko unohtaneet?

Hulkki missä päin olit vaihto oppilaana? tarkoitus mennä takaisin?

Ei kenelläkään asiasta tietävällä sattuisi olemaan Es: Msn?

Dopey kirkossa käyminen ei todellakaan iske. kerron sen heti alussa jo isäntä perheelle jotta ei mitään yhteen iskuja synny.

tiedän että jenkeissä ei salmiakkia ja Tosimiehen leipää löydy mutta sitähän tekee vaikka itse.

Hulkki voisi kertoa hieman lisää koska asiasta tiedät todella paljon tietävän? minkälaisia kokemuksia sait? Kommelluksia? Kulttuuri eroja jne.

Mä ainaki tykkäsin tosi paljon. Okei mä olin joku 8v mut eipä koulus tullu läksyi ku vast kolmannel :) Olin siis puol vuot new yorkis mahnattanil ja kaks vuot vähän pohjosempana connecticutis.

Ja saa nähä onks sil mitään välii millon sä kerrot ettet käy kirkos :)

No mitä sä haluut tietää? Kyl mä Floridaski kävin mut saa nyt nähä mitä mä siit muistan...

Ei tarvi olla floridasta välttämättä esimerkiksi mitä tapahtui usassa sinulle? kommelluksia? Kulttuuri eroja? tapahtumia? Perhe elämä? Basic laiffi in usa

No siis meikähän oli siel perheen kans. Ja kumminki olin viel siin vaihees sen verran nuori, et aika hyvin sinne sopeutu. Koomist on nyt näin jälkeen päin ajatella, et osasin ehkä yhen sanan englantii ku muutettiin sinne ja kolmes kuukaudes osas sujuvasti. No okei mä olin kummiski niin nuori et totta kai se tarttuu paremmin, mut tosi ystävällist porukkaa ainaki siel päin. Ja sit siel on kans jotain aika hauskoi juttui esim. joka aamu lauletaan kansallislaulu luokas ja vannotaan vala. Ja koulu on muistaakseni ja kaveritki on kertonu aika paljon helpompaa. Mut ei siel muuten mitään sen ihmeellisempää tapahtunu (oli niin rauhallist seutuu) paitsi et kerran halloweeninä vedin niin paljon karkkii et mut vietiin terveyskeskukseen :D

Ja kyl siel on se ruokailuki aika erilaist (riippuu mestast) meinaan meil oli ainaki koulus tyyliin joka päivä spudareit, pitsaa tai hodareit. Ja kyl siel oli sen näköst jengiiki osa. Mutsi kummiski aina kyhäs mulle omat mäiskeet.

Eipä nyt muuta tuu mieleen just nyt.

Originally posted by pek
jotain aika hauskoi juttui esim. joka aamu lauletaan kansallislaulu luokas ja vannotaan vala.

No nyt mua ei enää ihmetytä se paatoksellinen maailman paras maa -meininki läheskään niin paljon, varsinkin silloin kun se tulee ihmisten suusta joilla ei ole kovinkaan syvällistä käsitystä siitä millaista siellä muualla maailmassa yleensäkään on.

Montakos vuotta putkeen tuota päivittäistä lasten aivopesua oli siellä?

usa

Hanki käyttöösi auto!!Muuten voi mennä hankalaksi,poliisit pysäyttävät jos vaikka satut kävelemään.. Välimatkat on suht pitkiä,eli..Julkista liikennettä ei kätännössä ole nykin ulkopuolella ja takseihin ei juuri voi luottaa.
Salien ja treenamisen ja säiden kannalta unelma! Gold's gymejä ainakin on suht paljon. Ruoan suhteen kaiken tosiaan saa low fattinä, fat freenä, sokerittomana jne..
Opettele small talkia, jauha paskaa vaikka ei kiinnostaisikkaan aina,pääset helpommalla ja et anna itsestäsi töykeää kuvaa.Päästä toisesta korvasta ulos vaan ,jos alkaa ärsyttää,siihen kyllä turtuu.Lopulta huomaat että Suomeen palatessa ihmiset tuntuvat jotenkin töykeiltä...
Urheiluvaatteet yms. oli ainakin 4 vuotta sitten halpoja!!Jos perheesi on juutalainen, he tietävät kaikki kikat mistä elektroniikka yms on kaikkein halvinta..
ei muutakun tsemppiä!!!!pidä hauskaa.

:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom