Ulkoinen kovalevy

Pitäisi ostaa läppäriin ulkoinen kovalevy. Vaatimuksena 250 gigaa. En tiedä näistä asioista paljoakaan joten pieni apu olisi tarpeen. Katselin eri tuotteita ja silmiin pistivät seuraavat:

- Maxtor OneTouch USB 2.0 (250 Gt, 7200 RPM) ~207 euroa

- Maxtor OneTouch USB 2.0 + FireWire (250 Gt, 7200 RPM) ~253 euroa

- Maxtor OneTouch II USB 2.0 + FireWire (250 Gt, 7200 RPM) ~227 euroa

Mielessä pyörii seuraavanlaisia kysymyksiä:
- Mikä on tuo RPM luku käytännössä? Joissakin malleissa näytti olevan lukema 5400.
- Mikä käytännön ero on USB 2.0:lla ja firewirellä (tiedonsiirtonopeudessa).
- Mitä eroa mahtaa olla OneTouch:lla ja One Touch II:lla?

Kaikki suositukset ulkoisista kovoista otetaan ilomielin vastaan!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ostin Lacasien 250GB kovalevyn verkkkokaupasta maksoi jotain 160€ oli tosin tarjouksessa. Kovalevy toiminut hyvin käytän USB 2.0 kautta ja toimii tarpeeksi nopeasti tosin levyllä ei ole muuta kuin media filejä.

Ilmainen vinkki: kierrä noi yllämainitut vehkeet kaukaa ja hanki Western Digital!

Integrandi sanoi:
Voisitko perustella?
Työn puolesta näen mikä kestää ja mikä ei. Laciessa on sisällä Maxtor. WD on luotettavin ulkoisista levyistä, mutta kaikkihan hajoo joskus.

Integrandi sanoi:
- Mikä on tuo RPM luku käytännössä? Joissakin malleissa näytti olevan lukema 5400.

Tuo kertoo kuinka monta kierrosta minuutissa levy pyörii, ja sitä käytetään kaiken tyyppisten kiintolevyjen yhteydessä. Suurempi luku on parempi (lue: nopeampi), se näkyy mm. koneen nopeampana käynnistymisenä ja ylipäänsä kaikki käyttö on nopeampaa. Luonnollisesti nopeammin pyörivä levy lämpenee myös enemmän, mutta tämä on harvemmin ongelma normaalioloissa, etenkään vielä tuossa 7200 rpm nopeudessa. Eli, jos budjetti vain kestää, kannattaa investoida tuohon edellä mainittuun nopeuteen.

- Mikä käytännön ero on USB 2.0:lla ja firewirellä (tiedonsiirtonopeudessa).

Nopeudet.

- Mitä eroa mahtaa olla OneTouch:lla ja One Touch II:lla?

One Touch on tietääkseni Maxtorin mallisarjan nimi, tarkemmin en tuosta tiedä. Tässä kuitenkin linkki Muropaketin testiin kyseisestä kiintolevystä.

Ja kuten aiemmin mainittiin, suosittelisin itsekin valitsemaan jonkin muun merkin, esim. WD on hyvä. Maxtoreita on etenkin sisäisten kovojen puolella levinnyt runsaasti.

Marauder sanoi:
Ja kuten aiemmin mainittiin, suosittelisin itsekin valitsemaan jonkin muun merkin, esim. WD on hyvä. Maxtoreita on etenkin sisäisten kovojen puolella levinnyt runsaasti.

Lienee yksilöllistä, koska mulla on tälläkin hetkellä kaksi Maxtorin sisäistä kovoa. Toinen ollut kohta 3-vuotta ja toinen vähän yli vuoden, toimivat vielä...

Edit: Kun taas sitä ennen olleet IBM deskstarit (2kpl) hajosivat alta kolmen kuukauden.

Itse en tarvi noin suurta kapasiteettiä mutta se, että ei tarvi erillistä virtalähdettä ja kotelon fyysinen koko pysyy pienenä kiehtoi enemmän. Ratkaisu tähän oli Claes Ohlsonin 2,5" levylle tarkoitettu kotelo johon sitten pistin 80G Samsungin 2,5" levyn. Hyvin pelittää kyllä! Kotelo maksoi hurjat 25 Eur

Sekä Samsung että Western Digital ovat hyviä vaihtoehtoja. Carillon audio työasemat käyttävät WDn kovalevyjä, ja sen pitäisi jo kertoa jotain niiden luotettavuudesta, hiljaisuudesta ja nopeudesta.

Maxtoriin en enää koske niiden epäluotettavuuden ja kovan äänen takia.

phy73 sanoi:
Työn puolesta näen mikä kestää ja mikä ei. Laciessa on sisällä Maxtor. WD on luotettavin ulkoisista levyistä, mutta kaikkihan hajoo joskus.

jaa siis mistä lähtien noissa LaCieissa on Maxtorin levy sisällä?? mulla ainakin on hmm olikohan se ny toshiban vai hitachin levy ton LaCien sisällä. mutta tosiaan joo noi maxtorin levyt kandee kiertää kaukaa

Sininenporkkana sanoi:
jaa siis mistä lähtien noissa LaCieissa on Maxtorin levy sisällä?? mulla ainakin on hmm olikohan se ny toshiban vai hitachin levy ton LaCien sisällä. mutta tosiaan joo noi maxtorin levyt kandee kiertää kaukaa
Ainakin puolisen vuotta on kaikissa ollut Maxtor. Esim. Bigdisc 1tb = 4kpl 250gb Maxtor :eek:

Mulla on toi Maxtor OneTouch USB 2.0 tosin 80GB versiona ollut nyt vuoden ja hyvin pelittää. Omat kokemukset maxtoreista on muutenkin hyvät, kaikki kovot vuodesta 96 on ollut niiltä ja ei ole yksikään hajonnut vaikka ammattikäytössä eli runsaalla kulutuksella ovat varsinkin viimevuodet olleet.
Tällä hetkellä koneessa on ton ulkoisen lisäksi 2 maxtoria joista toinen on 4 ja toinen noin 2-vuotta vanha ja ei mitään ongelmia/valittamista kummassakaan.

Itellä Lacien 160gb ja oon nyt sitten 2 kertaa joutunu formatoimaan, ensimmäisellä kertaa meni täysin jumiin (partition magic ei kyennyt formatoimaan) niin tyhjensin windowsin asennuksen kautta->kone tiletti->partition magic pystyi forppaamaan, toisella kerralla jumitti vaan sen verran että sain forpattua windowsissa, tämän jälkeen jaoin levyn 3 osaan ja nyt on toiminut mutkitta

kuljetusala sanoi:
Mulla on toi Maxtor OneTouch USB 2.0 tosin 80GB versiona ollut nyt vuoden ja hyvin pelittää. Omat kokemukset maxtoreista on muutenkin hyvät, kaikki kovot vuodesta 96 on ollut niiltä ja ei ole yksikään hajonnut vaikka ammattikäytössä eli runsaalla kulutuksella ovat varsinkin viimevuodet olleet.
Tällä hetkellä koneessa on ton ulkoisen lisäksi 2 maxtoria joista toinen on 4 ja toinen noin 2-vuotta vanha ja ei mitään ongelmia/valittamista kummassakaan.

Sait ylipuhuttua ostamaan tuon maxtoren ;) Ehkäpä osaisit neuvoa seuraavassa onglemassa: asensin kovon niinkuin ohjeissa luki. Lopputuloksena on kuitenkin se, että kone näyttää tilaksi "vain" 233 gigaa vaikka pitäsi olla 250 gb. Onkohan ihan normaalia vai voisiko tuon puuttuvan tilan repiä jostain?

Mulla on hajonnu 60gb maxtor, lisäks mulla on hajonnu 320gb lacie jossa oli sisällä kaks maxtoria, kaverilla hajos pienempi 200 gigan lacie, missä oli maxtor. En suosittel maxtoria kellekkään. Kannattaa ostaa 5 vuoden takuulla seagaten barracuda ja lyödä se johonkin usbikoteloon jos on pakko olla ulkonen.

EDIT: Lisättäköön vielä että maxtorien heikkous kuten IBMienkin aikanaan on se etteivät ne kestä jatkuvaa rasitusta (lähde: Slashdot), joten jos suunnitelmis pitää konetta öisinkin päällä (warettaa :rolleyes: ) niin entistä huonompi valinta se maxtor..

Integrandi sanoi:
Sait ylipuhuttua ostamaan tuon maxtoren ;) Ehkäpä osaisit neuvoa seuraavassa onglemassa: asensin kovon niinkuin ohjeissa luki. Lopputuloksena on kuitenkin se, että kone näyttää tilaksi "vain" 233 gigaa vaikka pitäsi olla 250 gb. Onkohan ihan normaalia vai voisiko tuon puuttuvan tilan repiä jostain?

Kiintolevyvalmistajat käsittävät Gigatavun 1000 megatavuna ja megatavun 1000 kilotavuna, kun lukujen pitäisi mennä suhteella 1024 eli 2^10.

Eli levyissä on 250*1000*1000kB joka on Gigatavuiksi muunnettuna
250*1000*1000/1024/1024 = 238GB.

Nuo loput 5GB hukkuvat sitten osioinnin myötä...

Mulla on hajonnu yks 40giganen Maxtor. Olihan se pari vuotta käytössä. Tällä hetkellä myös 2 Maxtoria toista vuotta ilman ongelmia.

Mutta seuraavat kovot jotka hankin onkin sitten Western Digital. Vähän seuraillu tääl duunis tota hommaa ni n. 100 koneessa Western Digital 120gb kovot ja ovat käytössä 8 tuntia päivässä jo toista vuotta. Ei yhtään hajonnut. Se kertoo aika paljon luotettavuudesta jo. Muutenkaan ei tän firman historian aikana ole muistaakseni joutunu vaihtaa yhtäkään WD kovalevyä. :worship:

Joo noi gigat ei tosiaan mene ihan noin kuin ensiksi luulisi ja mullakin toi 80giganen on "todellisuudessa" vissiin 76giganen.
Paljon tuntuu ihmisillä olevan huonoja kokemuksia Maxtoreista mutta itsellä tosiaan ei ole yksikään tähän mennessä hajonnut (koputtaa puuta) ja tutuiltakin levinneet kovot on olleet IBMmää ja Seagatea.

Suositut

Back
Ylös Bottom