HUOM! !!!!! Ukrainan sota 2022 !!!!!

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ei, ei ja ei. Ei saksalainen tavaran valmistaja elä mitään rahamäärä/korkotodellisuutta, vaan sitä todellisuutta missä energian hinta nousee voimakkaasti ja hintoja pakko nostaa koska kulut nousevat tai ei jää mitään viivan alle ellei nosta hintoja!!! Ei posti nosta rahteja koska rahamäärä maailmassa nousee, vaan koska polttoaineiden hinta nousee.
Kyllä rahamäärällä ja rahan painamisella on vaikutusta, se on yleinen driver hintojen nousulle, mutta se ei ole Euroopan nykyisten ongelmien ydin vaan riittämätön energian määrä. Se pitää korjata, muut jutut ovat laastariratkaisuja.
Enkä sano sillä että pitäisi juosta Putinin helmoihin, vaan sillä että koronnostoja tehokkaampi ratkaisu on lyödä hiili- ja turvevoimalat käyntiin, alkaa tekemään päätöksiä uudesta ydinvoimasta jne. Fix the root cause.

Tutustu näihin linkkeihin. EKP on painanut rahaa yli 4 000 miljardia 2020 jälkeen.

https://www.european-inflation-tracker.com/supply/

https://ycharts.com/indicators/european_central_bank_total_assets

IMF:n mukaan energia ei ole inflaation pääsyy.

https://www.imf.org/en/Blogs/Articl...xic-mix-of-high-inflation-and-flagging-growth

Rahaa on painettu 2008 lähtien aika huolettomasti, mutta ei saksalaiset valmistajat edelleenkään sen takia nosta hintojaan nyt että ihmisillä on liikaa rahaa. He nostavat hintoja koska energiakustannukset ovat niin suuria, ei jää viivan alle mitään ellei nosta hintoja.
Weak growth + inflation toxic mix sanoo IMF ja sitten on paljon selittämätöntä inflaatiota. Kyllä nämä politisoituu ja ei haluta myöntää kuinka paljon venäjän energiahanojen sulkeutuminen meitä koettelee, etenkin Saksaa.
Jos kyseessä olisi pelkästään rahan painamisen aiheuttama inflaatio olisi high growth + inflation kuten koronahuumassa parhaillaan oli.
Katson asiaa käytännön vinkkelistä ja mulle tämä näkyy energian aiheuttamana inflaationa, minä siirrän saksan energiakustannusten nostamien tuotteiden hintoja omassa kioskissani suomen hintoihin ja se nostaa pisaran verran taas Suomen inflaatiota. Näin se inflaatio etenee ja missä hinta alunperin nousee sanovat että energia on syy.🤷🏻‍♂️

Rahaa on painettu 2008 lähtien aika huolettomasti, mutta ei saksalaiset valmistajat edelleenkään sen takia nosta hintojaan nyt että ihmisillä on liikaa rahaa. He nostavat hintoja koska energiakustannukset ovat niin suuria, ei jää viivan alle mitään ellei nosta hintoja.
Weak growth + inflation toxic mix sanoo IMF ja sitten on paljon selittämätöntä inflaatiota. Kyllä nämä politisoituu ja ei haluta myöntää kuinka paljon venäjän energiahanojen sulkeutuminen meitä koettelee, etenkin Saksaa.
Jos kyseessä olisi pelkästään rahan painamisen aiheuttama inflaatio olisi high growth + inflation kuten koronahuumassa parhaillaan oli.
Katson asiaa käytännön vinkkelistä ja mulle tämä näkyy energian aiheuttamana inflaationa, minä siirrän saksan energiakustannusten nostamien tuotteiden hintoja omassa kioskissani suomen hintoihin ja se nostaa pisaran verran taas Suomen inflaatiota. Näin se inflaatio etenee ja missä hinta alunperin nousee sanovat että energia on syy.🤷🏻‍♂️
Ihan mielenkiintoinen pointti. Olen itse tavallaan fakkiintunut tuohon rahan ylettömään painamiseen mutta voihan tässä tosiaan olla mukana vaikuttamassa myös energian hinnat. Näin sijoittajan näkökulmasta, onkohan meillä tässä tulossa nyt sellainen luuppi, että inflaatio ei taitukaan korkoja nostamalla, joten ne pysyvät korkealla tasolla siihen asti, että energiakustannukset saadaan aisoihin? Eli ihan perkeleen pitkään, vuosia. Ei ole kovin houkutteleva skenaario.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ

Inflaatiota voi olla myös ilman talouskasvua. Meillä on tulossa stagflaatio.

Aika vähän täällä on pohdittu sitä miten tämä voisi joskus loppua.

Kaksi vaihtoehtoa tuli mieleen, varmaan olleet esillä aiemminkin. Todennäköisesti tosin loppuu ihan jotenkin muuten kuin mitä nyt osaamme ajatella.
1) Hyökkääjän tuho saa Ukrainalaiset (kansan, sitten poliitikot paineen alla) taipumaan alueluovutuksille. Tämä skenaario ei ole todennäköinen niin kauan kuin lännen tuki jatkuu ja kasvaa nykyisestä. Ei ainakaan pariin vuoteen pelkoa. Tarkoittaisi todennäköisesti myös nukkehallitusta koko Ukrainaan.
2) Venäjän sotilashallinnon päätös lopettaa hyökkäys ja vetäytyä. Edellyttäisi, että armeijan sisältä nousisi jokin voima, joka haluaa lopettaa nuorten miesten uhraamisen tykinruuaksi. Käytännössä siis tapahtuisi ensin vallankaappaus armeijan sisällä ja sen jälkeen Kremlissä sotilasvallankaappaus. Mitä sen jälkeen tapahtuisi on sitten eri juttu.

Ihan mielenkiintoinen pointti. Olen itse tavallaan fakkiintunut tuohon rahan ylettömään painamiseen mutta voihan tässä tosiaan olla mukana vaikuttamassa myös energian hinnat. Näin sijoittajan näkökulmasta, onkohan meillä tässä tulossa nyt sellainen luuppi, että inflaatio ei taitukaan korkoja nostamalla, joten ne pysyvät korkealla tasolla siihen asti, että energiakustannukset saadaan aisoihin? Eli ihan perkeleen pitkään, vuosia. Ei ole kovin houkutteleva skenaario.

Juu ei inflaatio mikään teoreettinen abstraktio ole, vaan ketju toimia missä aktuaalisesti joku nostaa tuotteiden, hyödykkeiden tai palvelujen hintoja. Mikään muu ei osu niin laaja-alaisesti kaikkeen kuin energian perushinnan nosto, se valuu kaikkeen. Raaka-aineiden tuottaminen, teollisuus, maataloustuotanto, valmistaminen, kuljetus kaikilla tasoilla, kuluttajien liikkuminen ja asuminen, osuu ihan kaikkeen. Ei amerikkalaiset huvin päiten ole touhunneet Lähi-Idässä halvan öljyn tähden. Kerrannaisvaikutuksiltaan ihan ylivoimainen inflaatioajuri. Ja se on noussu todella voimakkaasti nyt viimeisen vuoden aikana, tottakai inflaatiota tulee isosti.

Suositut

Back
Ylös Bottom