HUOM! !!!!! Ukrainan sota 2022 !!!!!


"To believe that in Russia, where absolutely everything is stolen, the money for the army goes strictly for its intended purpose - it's like believing that the oldest prostitute in a brothel is still a virgin."
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä on Venäjän tulevaisuus, jos armeijakin on tämän jälkeen vain Ukrainaan jäänyttä romurautaa.

Onhan se laajasti ollut tiedossa, että ei se ihan tikissä ole, mutta jos tilanne on se, miltä nyt näyttää, niin melkoisia kysymysmerkkejä jää. Tuskin Putinin juonena on nyt näyttää heikommalta kuin onkaan ja sitten yllättää, yllätysmomentti meni jo.
- Nonniii kamraatit tuli käsky ja vitusti massia modernisoida armeijaa elikkäs kuka tarviis jahdin? Talo italiasta tai muuta? Mää ainakin tilaan pari maybachia hetijustii. Maan tapa eikä me mihinkää sotaan olla lähössä kumminkaa.
myöhemmin
- Nyt poijjaat hyökätää kun on armeijaki tikissä t. putler
- Missäs ne kaikki uudet vehkeet ja löpö on? Vadim?
- öööh no tota
- VADIM BLYAT
 
Itä-rajan suunnalla ollut ainakin lentokoneilla gps häiriöitä, mahdollista syytähän me jokainen voidaan miettiä.
Siitä tuli sellainen asia mieleen kuin kartanlukutaito, kuinkahan moni Jonne pääsisi mihinkään pelkän paperisen kartan perusteella?
 
On se reservi lähemmäs 900k. Tuossa taulukossa mennee puurot ja vellit vähän sekaisin. Sodanajanvahvuudeksi olen nähty sanottavan joitain 250k-280k, joka sisältää ymmärtääkseni palveluksessa olevat, ammattisotilaat ja se osa reservistä joka katsotaan olevan siinä valmiudessa että voidaan kutsua lyhyellä varoajalla palvelukseen. Sitä loppuosaa reservistä sitten tarvittaessa alettaisiin kertausharjoittamaan ja odottavat vuoroaan kun rintamalle aiemmin lähteneitä haavoittuu/kuolee yms. Voisko olla myös, että aseistus/materiaalit on suunniteltu tuota sota-ajan vahvuutta silmällä pitäen, ei koko resrvin aseistukseen kerralla? (jos joku tietää tarkemmin mitä tuo sota-ajan vahvuus tarkoittaa niin kertokaa ihmeessä)
Suurimmalla osalla reservistä ei ole sodan ajan sijoitusta, siitä nuo luvut tulee.
Eikä aseitakaan ole kaikille, edes rynkkyjä ei riitä kaikille.

Heikkouksia riittää. Esim ilmatorjunta. Millään systeemillä ei ole korkeatorjunta kykyä, paitsi horneteilla tietysti. Ukrainallakin on parempi ilmatorjunta.
Stingereitä on Suomella vain joitakin satoja, joukkojen lähi it kusee sekin. 80% joukoista olisi ilman mitään ilmatorjuntaa, myös suurin osa lentokentistä.

Panssarin torjuntaan on ohjuksia operatiivisillä joukoilla, alueelliset ja paikallisjoukot on ilman pst ohjuksia.

Monella on aivan vääriä käsityksiä suomen vahvuudesta.
Esim alueelliset joukot toimisi ottoajoneuvoilla suurimmalski osaksi. Siiviileiltä pakettiautoja jne käyttöön.
Operatiiviset joukot ainoat joille sotilaskamaa ajoneuvoiksi, niiden osuus koko vahvuudesta jotakin 40k maksimissaan.

Moni vanha muistelee niitä 90-luvun alun paperitiikereitä.
Sodanajan vahvuudessa olleita prikaateja joille ei koskaan ollu kalustoa, olivat siis olemassa vain paperilla ne yksiköt. Silloin oli sitä öyhötystä 500k kenttäarmeijasta jne.


Laaja maa ja pieni kansa...
 
Muistakaa, venäjä tekee kaikkensa välttääkseen siviiliurheja. Tänään klo21 saakka ois pitäny olla evakuonti ja tuliseis. MOnesko vahinko? NOin 20.s.

Ukraina: Venäjä tulittaa siviilien evakuointireittiä Mariupolista​

Venäjän joukot tulittivat tiistaina saarretussa Mariupolin kaupungissa loukussa olevien siviilien evakuointireittiä tulitaukosopimuksen vastaisesti, Ukrainan ulkoministeriön tiedottaja Oleg Nikolenko sanoo Twitterissä.
 
Minä olen aikanaan lukenut koulussa venäjää ja ollut useamman auton kuljetusliike 90-00 luvuilla joilla ajettiin ynpäri änpäri neukkulaa, valkovenäjää ja ukrainaa.
Sittemmin olin tavallaan töissä neukku omisteisessa firmassa sekä tehnyt kauppaa heidän kanssaan.
Mikään ei yllätä heidän kanssaan mutta yksi on varmaa että he koittaa jossain vaiheessa aina kusettaa ja sovitut asiat ei yleensä pidä.
Toisaalta sitten jotkin asiat kyllä sujuu tavattoman mutkattomasti mutta voin vaan sanoa että on ihan onni ettei ole 15 vuoteen tarvinnut olla missään tekemisissä sen maan kanssa, on kyllä sillatkin sen verran kyrvähtänyt ettei mun edes passaa mennä sinne.

Yllättäisikö jos tällaiset olisi totta..?
 
Venäjän media toimii juuri niin kuin valtionjohto määrää ja nythän sitä on rajoitettu aivan älyttömästi.
En ole ainakaan itse tietoinen Suomessa olevasta laista jossa voi median edustaja saada 15v vankeutta kirjoittaessaan sodasta tai yhtään mistään.
Ryssät valehteli jo ennen hyökkäystä ja valehtelee edelleen.
Sitähän mä en kieltänyt. Ihmettelin vain että jotkut näkee propagandaa vaan yhdellä suunnalla. Mä näen sitä ihan joka suunnassa.
 
Venäjän tulitauko ja siviilien tappamisen välttely tarkottaa: miinota evakuointi reitit ja ammu ohjuksilla sairaaloihin. Tulita tulitauon aikana siviilejä.
 
Muistui mieleen, että luin tykistöstä jutun pari kuukautta sitten: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7b4df6b7-cb77-4af7-bd97-80bd2c109f5b

Samoja juttuja näytti olevan maavoimien sivuilla, eli lienee suht oikeaa asiaa. Tykistö vaikuttaa ihan toimivalta ainakin.
Tuossa 1500 luvussa on 700 kranaatinheitintä.
Tykeistä suurin osa yli 500 on 122mm haupitseja, kantama ei ole kovin hyvä. Suurimmalle osalle näistä ei ole tykinvetäjiä olemassa, eikä päätelaitteita, jolloin hajasijoitus ei onnistu. Ammusautoja aivan riittämätön määrä.
Pitäis näissä huomioida kokonaisuus eikä saada hiirtä näyttämään leijonalta.
 

Yllättäisikö jos tällaiset olisi totta..?
Siellä on ihan täysin normaalia toimintaa esim. liiketoiminnassa sellainen että ylhäältä annetaan tehtävä ostaa jotain.
Hinta on vaikka 100 000 oikeasti myyntihinta on 80 000 mutta myyjäliikkeen työntekijä ja ostavan liikkeenä työntekijä vetää molemmat siitä välistä 10 000.
Valtion hommissa kun tuo valuu hemmetin monen portaan kautta alaspäin niin se 100 000 on viimeisessä vaiheessa enää 1000 kun kaikki on rosvonneet osansa välistä.
Tästä on kiertänytkin hyvä meemi pitkin nettiä.
 
Suurimmalla osalla reservistä ei ole sodan ajan sijoitusta, siitä nuo luvut tulee.
Eikä aseitakaan ole kaikille, edes rynkkyjä ei riitä kaikille.

Heikkouksia riittää. Esim ilmatorjunta. Millään systeemillä ei ole korkeatorjunta kykyä, paitsi horneteilla tietysti. Ukrainallakin on parempi ilmatorjunta.
Stingereitä on Suomella vain joitakin satoja, joukkojen lähi it kusee sekin. 80% joukoista olisi ilman mitään ilmatorjuntaa, myös suurin osa lentokentistä.

Panssarin torjuntaan on ohjuksia operatiivisillä joukoilla, alueelliset ja paikallisjoukot on ilman pst ohjuksia.

Monella on aivan vääriä käsityksiä suomen vahvuudesta.
Esim alueelliset joukot toimisi ottoajoneuvoilla suurimmalski osaksi. Siiviileiltä pakettiautoja jne käyttöön.
Operatiiviset joukot ainoat joille sotilaskamaa ajoneuvoiksi, niiden osuus koko vahvuudesta jotakin 40k maksimissaan.

Moni vanha muistelee niitä 90-luvun alun paperitiikereitä.
Sodanajan vahvuudessa olleita prikaateja joille ei koskaan ollu kalustoa, olivat siis olemassa vain paperilla ne yksiköt. Silloin oli sitä öyhötystä 500k kenttäarmeijasta jne.


Laaja maa ja pieni kansa...
Sen tutun "Suomen puolustus on vahvassa kunnossa ja olemme varautuneet kaikkeen... voitte olla huoletta" on kuullut viime aikoina niin monesti, että kieltämättä jotain epäilyksiä itsellänikin on materiaalin riittävyydestä ja laadusta herännyt. Kuulostaa siltä, että muutaman miljardin voisi materiaalihankintoihin upottaa mieluummin kuin EUn solidaarisuushankkeisiin.

Taas opin jotain, eli sota-ajan vahvuus = ne keillä on sota-ajan sijoitus määriteltynä. Ei taida muuten itsellänikään olla, eli jään kaivelemaan muniani ja lukemaan pakkista sitten kun rähinä alkaa 😁
 
Tohon perään vielä virallisen kuuloinen lähde kuten -World military research center-

"pa-pakkohan tän olla to-totta kun on ihan asi-si-siantuntijat tehnyt"
  • vuotuinen tiedonvaihto koskien osanottajavaltioiden asevoimia, puolustussuunnittelua ja budjetointia

Suomi siis ilmoittaa ne itse. Suomessa tykistön lukuihin on laskettu 120mm kranaatinheittimet mukaan.
 
Sitähän mä en kieltänyt. Ihmettelin vain että jotkut näkee propagandaa vaan yhdellä suunnalla. Mä näen sitä ihan joka suunnassa.
En minäkään ole sitä kieltänyt etteikö propagandaa olis. Sen taas tiedän varmasti, että venäjällä on puhuttu paskaa ylintä johtoa myöden ja puhutaan koko ajan.
 
Back
Ylös Bottom