Tyytyväisen elämän kirous. Terapeutit ja Gandhi ja kumppanit puhuu tyytyväisestä elämästä, mielestäni sitä jossa "tyydytään" johonkin.
Tyydytään laimeuteen, valjuuteen ja ankeuteen. Tasapaksuuteen, jota voidaan korkeintaan parantaa jahtaamalla erilaisia taloudellisia haasteita. Laimeaa arkea jossa on väljiä tyytyväisyyden tunteita. Eikä enää mitään maagista.
Kysynkin, jos saitte viestini ideasta kiinni, että onko tähän elämään mitään mahdollista saada samaa mielekkyyttä kuin nuorena miehen alkuna? Kun ajatellaan fiiliksiä. Vai onko todella terapeuttis-gandhi-buddhalaiseen tyyliin tyydyttävä siihen ettei mikään enää toimi kuin ennen.
ns. "Tyydyttävä pieniin iloihin".
Eikö ole mitään jännää, tai "suolaa" millä "maustaa" omaa elämää? Ja jos onkin, kaatuuko se omaan mahdottomuuteensa koska on niin vaikea järjestää....
Pidän tyytyväistä elämää kirosanana. Toisaalta se toinen ääripää, jossa irvokkaasti rakennetaan julkisivua ja paetaan tyytyväisyyteen uppoamista raivoisilla näyttelysuorituksilla, ei sekään ole oikein kummonen vaihtoehto.
Huumeitako tässä pitää alkaa vetämään?
Noin yleisesti päihteitä päihtymistarkoituksessa käytän kauheen vähän, mutta satunaisesti puolikas noppakuutio kannabisvoita on kyllä hyvä ajatus :D. Jos ei se nyt maailmaa mullista, mutta kuulostaapa musiikki entistä paremmalle!
Jollain tasolla ymmärrän sen, että elämän sisällöksi voi rakentaa eri elämän alueilla niin hyvää elämänlaatua kuin missäkin iässä on mahdollista.
Esim. Ostaa asunnon, remontoi sinne hienoja tunnelmia sisältäviä alueita. Laajentaa. Virittelee ravintoasioita, virittelee liikuntapuolella jotain. Ottaa työssä haasteita vastaan. Ostaa sen hienon auton ja moottoripyörän. Menee matkalle hiekkarannalle. Etc. Mutta silti,
laimean tuntuisia korvikkeita sille parhaalle ajanjaksolle elämässä.
Vai yritänkö turhaan monimutkaistaa..Pitääkö vain luovuttaa ja "kuolla mukavuuteen". Antaa periksi, olla buddhalainen terapeuttien lempioppilas,
ja aivot narikassa nauttia seuraavasta ruoka-ajasta?
Noitahan minä teen " Ostaa asunnon, remontoi sinne hienoja tunnelmia sisältäviä alueita. Laajentaa. Virittelee ravintoasioita, virittelee liikuntapuolella jotain" MÄ oon viimeisen puolen vuoden aikana maalaillut esim, kotiseiniä varmaan neljä kertaa. Käy hakemassa maalit ja sitten alkaa suttaamaan, jos ei mielytä niin maalaa toisella värillä. En mä tiedä onko tuo kovinkaan järkevää, mutta tosiaan MUKAVAA nähdä miltä näyttää ja kyllä ne aikalailla on nappiin mennyt omasta mielestä.
Nyt tulee aikalailla kliseiden paukutusta pitkä pätkä, mutta minkäs teet kun olen ne kokenut iteni kohdalla hyvinkin osuvaksi!
Jokunen vuosi sitten sairastuin melko vakavasti. Leikkauksessa oli todellinen kuoleman/halvaantumisen vaara, ennuste oli toki kohtuullisen hyvä. Sairaus on selätetty sen suhteen, että jäljellä on enää lääkitys, jonka alasajosta on vielä toiveita.
Mun pitää sanoa, että tuo muutti koko mun tavan elää. Ennen leikkausta hajoilin töihin, arkeen, oikeastaan ihan joka hommaan. Stressasin täysin tyhjäpäiväisistä (työ)asioista jne. Leikkauksen jälkeen kun totesin, että mikäs tässä nyt hätä on. Kaikki pelaa vähintään yhtä huonosti kuin sairaalaan mennessä. Siitä lähtien mä olen joka aamu herännyt venytellyt ja kelannut, että onpa taas tulossa hieno päivä. Ihan siis mielessäni ajattelen. Ei niistä aina niin hienoja tule, mutta ajatusmalli siitä, että puuttuuko siihen paskaan mitä ympärillä on vai keskittyykö hyviin juttuihin.
Mulla ei tullut mieleen diagnoosin saatuani, että mä myyn (vähän) omaisuuteni ja lähden reppureissulle kiertämään kuulaa, en oikastaan tehnyt mitään suurempia suunnitelmia siitä miten mun elämä jatkuu, kun olen sairauden selättänyt. En ole ikinä ollut elämässäni näin stressivapaa. Olen ottanut käyttöön "mitä sitten..." ajatusmallin, jossa mietityttävien asioiden eteen laitan mitä sitten. Mitä sitten, jos en saa tätä hommaa valmiiksi? No ei oikeastaan yhtään mitään, pomo saattaa soitella ja antaa palautetta johon mä voin vastata "mitä sitten". Tulee potkut?! Mitä sitten jos tulee. Ihan sama mulle. Varmaan kämpän joudun myymään, kun en pysty lainaa lyhentämään, mutta mitä sitten!
Jotenkin hullua sanoa, että sairastuminen jollain vänkyrällä tavalla on parasta mitä minulle on tapahtunut.
Ja
@Juissi- ei ole mukavaa nähnytkään. Eihän tuo ole mukavaa, jos jatkuvasti pitää miettiä mikä on perseellään. Kai se kaikki tiivistyy siihen, että on mielekästä tekemistä. Sellaista mistä nauttii, jos ei halua remontoida tai sisustaa niin ei sitä sitten kannata tehdä. Mun mielestä se hiekkarannan metsästäminen pitäisi olla kirsikka kakussa. Sieltä kun pitää tulla aina takaisin siihen arkeen ja taas alkaa harmittaa ja elää sitä seuraavaa reissua varten. Ehkä se jollekkin toimii. Toisaalta voihan sitä muuttaa sinne hiekkarannalle, mutta aika äkkiä sekin muuttuu tavalliseksi arjeksi ja taas ollaan samassa boring/mukavuus limbossa.
Nyt kun luen oman postauksen läpi, niin tulipa teksi joka ei oikein vastaa aloittajan kysymyksen eikä oikein mihinkään muuhunkaan, mutta kunhan nyt näpyttelin :D