Tyttöystäväni ei syö

Pitää mainita tuosta syömättömyydestä. Itse kun tuossa lopetin vallan treenaamisen vajaa vuosi sitten kyllästyneenä ainaiseen pakkosyömiseen. Lopetin syömisen säännöllisesti kokonaan. Syön kun syön, usein menee ilta kuuteen, ennenkuin syön yhtään mitään, sitä ennen kahvia ja röökiä.

Mitä tästä sitten on seurannut, paino ei pahemmin ole pudonnut, vointini on parempi kuin koskaan ennen. En tiedä onko ihmistä tarkoitettu puputtamaan kahden tunnin välein jotain rahkaa ja raejuustoa jos kulutus ei vain yksinkertaisesti vaadi sitä.

En ole huomannut muutoksia kehossani, vaikka mitä ilmeisimmin vitamiineja en tarpeeksi saa. Iho on kuten aina ennenkin ja energiatasot korkealla.

Olenkin tullut siihen johtopäätökseen, että jos lihasta ei halua kasvattaa, eikä kulutus ole mikään suuri, niin miksi änkeä safkaa napaan jos ei ole nälkä? Syö kun on nälkä ja silloin sitten jotain terveellistä kuten tuossa tyttöystävä tekee. Tosin tuosta ei ihan kamalan alas enää paino saa mennä, joten jossain vaiheessa on syötävä enemmänkin.

Ja meitsillä ei varmaan ole mitään anoreksiaa. Toki jos mimmillä on alunperin ollut bulimiaa, niin voihan tuossa olla pakonomaista laihduttamista.

Tilanne korjaantuisi normaaliksi tuossa tapauksessa nappaamalla joka aterialle mukaan hyvää tummaa leipää ja vetämällä yksi lämmin terveellinen ateria päivässä. Siitä ei painoa tule lisää kyllä jos noita lenkkejä vetää.

Mutta kuitenkin, jos ihminen pystyy toimimaan täysin, eikä aliravinto oireile mitenkään, niin miksi pitäisi syödä?

Meitsin tämän päivän aikana vetästyt safkat:

5 kananmunaa
1 karjalanpiirakka
1 kuppi kahvia
Vajaa vuosi on lyhyt aika saada esiin mitään kunnon puutosoireita.
Lisäksi kananmuna on sellainen ravintopommi, ettei kovinkaan monipuolista puutosta voi edes odottaa...jos rupeaa ikenet vuotamaan, niin ainakin C-vitamiinia kroppa huutelee silloin.

Jos taasen katsot tyttöystävän syömistä, niin missä ovat rasvat ravinnosta?
Jos elimistö joutuu niitä väsäämään solujen tarpeeseen muutoinkin niukista hiilihydraatti annoksista, ei syödystä energiasta paljon jää jäljelle...ja silti jää vielä saamatta ns. välttämättämät rasvahapot.
Toisekseen pelkästä pakastevihanneksesta ei myöskään proteiineja kovin sankoinjoukoin irtoa.

Se varmasti on totta, että nykysuosituksiin nähden miinuskaloreilla tulee erinomaisesti ja varmasti myös monen osalta jopa terveemmin toimeen...mutta tällöinkin ravinnon kalorit olisivat n. 70% luokkaa suosituksita, ei 10-20% kuten nyt on kyseessä.
Lisäksi ravinnon tulisi olla hyvin monipuolista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon aivan samaa mieltä siitä, että syömishäiriöt johtuu jostain henkisestä probleemasta. Eikä siis siitä, että haluaa näyttää luurangolta. Kova stressi tai muuten vaikea elämäntilanne saattaa herättää halun hallita jotain omassa elämässä. Mulle ainaskin kävi näin. Syömättä jättämisestä tulee vähän niin kuin huume: kun pärjää päivän yhdillä nuudeleilla ja vedellä, saa illalla tosi ison onnistumisen kokemuksen.

Minulle valitettavasti myös. Onneksi sain itseni keskittymään myös muihin asioihin... Asioita, joita tarvitsin enemmän kun huomattavaa laihuutta + siitä seuraava pinnallinen ihastelu, joka lohdutti hetkellisesti eksynyttä ihmistä. Näihin uusiin harrastuksiini kuitenkin tarvitsin energiaa.

Ja löysin lopulta joitain psykologisia ongelmiakin ja niitä en voi koskaan ratkoa, mutta ainakin myönnän niiden olevan siellä ja ratkaisun yhtälö saa luvan sijaita jossain muualla kun mun kahvoissa...

Paremmissa mitoissa yllättäen pysyn syömällä kunnolla ja vieläpä melko usein. Se olikin just niin kun moni kertoo, että yletön ruoan rajoittaminen hidasti aineenvaihdunnan minimiin. Ja energiatason. Sormissa ei kiertäny veri ja ei varmaan päässäkään kunnolla. Ravintoaineiden saaminen ja sitä myötä hehkeämpi olemus oli hyvä innoitus lähteä sormia heilutellen pois syöksykierteestä rappioon. Erilaisia terveellisiä ruokia kehittelemällä ajattelin "keräileväni" hyviä juttuja kehoon. Hiilaripommitkaan silloin tällöin ei oikeesti oo maailmanloppu. Tuntuu, että ne boostaa aineenvaihduntaa nykysin. Ei ainakaan näy missään, melkein päinvastoin. Jäin koukkuun oikeasti terveen näköisen kehon tavoitteluun. Siis lihaksineen JA läskeineen. :piis:

Plus nainen paisuu hormonien johdosta kerätessään nesteitä kehoon, mistä moni hermostuu siirtyessään poikamaisesta lapsuuden vartalosta aikuisuuden arkeen. Kun se totuus ei näytä photoshopatulta lehden kannelta kuitenkaan. Shit.

Ei oo kiva toi henkinen arvottomuuden tunne. Ei se johtunut kenestäkään muusta kun itsestäni. Väärät maailmankuvat ja silleen.

Itseasiassa vähän jo :offtopic:

Pitkä ja hankala prosessi teillä on edessä, vaikka tyttö olisikin halukas myös itse paranemaan. Kokemuksesta tiedän, että se on yhtä vitun soutamista ja huopaamista ensi alkuun.

Itse en olisi yksin omasta sairaudestani kuvitellut paranevani, olen lähestulkoon joka päivä kiitollinen, että avomieheni on jaksanut katella ensin häiriötäni ja sitten paranemistani. Tajuan nyt jälkikäteen, miten hankala olen joskus saattanut olla tuon asian kanssa. Ja varmasti se on ollut kamalaa sivusta seurattavaa.

Olen onnellinen, että sain tukea asiaan häneltä, sekä myös äidiltäni, vaikka hän ei tässä ihan vieressä asukaan. Kukaan ei pakottanut, eikä painostanut, pikemminkin kannusti. Mieheni kertoi usein, miten pahaa hänen tekee katsoa minua, sekä toivoi minun saavan painoa lisää. Usein hän sai "ylipuhuttua" minua syömään jotakin "ei hyväksyttyä ruokaa", ja ajan kanssa morkkis siitä syömisestä väheni ja väheni. Punttisalille lähteminen auttoi myös paljon, sillä nyt nautin enemmän lihaksieni kasvusta ja sarjapainojen nousuista, kun sairaudessani laihtumisesta.

Toivon onnea teille asian kanssa, tyttösi on siitä onnellisessa asemassa, että sinä haluat häntä auttaa. Kaikilla ei välttämättä ole voimia siihen.

:thumbs:

Itselläkin on kyseisestä aiheesta hieman kokemuksia ja jos noihin ei puututa tarpeeksi ajoissa esim. kotona niin tyttö yleensä löytää itsensä sairaalasta ennen pitkään.

Yhdenaikainen terapia/keskusteluapu ja sivussa tehtävä ravintoremontti toimii. Keskusteluapu osaavan terapeutin kanssa ei keskity syömishäiriöön vaan tapaamisissa keskustellaan mm. kotioloista, asiakkaan lapsuudesta, ihmiskontakteista etc. Ammattiavun ei tarvitse sijaita sairaalarakennuksessa tai muussa laitoksessa, kyseeseen tulee yksityisvastaanototkin.
Käynti ravitsemusterapeutilla voi olla suuntaa antava kokemus, joku ammattilainen antaa luvan syödä enemmän ja monipuolisesti.
Ruokahalun ja syömismotivaation apuna voi olla ulkoilu, uinti tms. Hienoasiahan se olisi jos tytöt itse huomaisivat tavoitella muunlaista kauneutta, joka lähtee terveydestä, kestävyyskunnosta, jaksamisesta, voimakkaammasta ruumiista jne. Surullista kyllä, tämä ei ole on/off juttu vaan useimmiten juttu pitää prosessoida päänsisällä ja saada ulkopuolista tukea.

Kyllä alle kulutuksen syöminen laihduttaa aina (toki elimistö voi aluksi vetää sille kuuluisalle säästöliekille, mutta loppujen lopuksi laihtuminen on aika yksinkertaista matematiikkaa). Puutostiloja ilmenee takuuvarmasti ajan kuluessa, eihän niitä tietenkään heti huomaa. Aliravitsemus ei ole terveellistä kenellekään ja tuo myöhemmin ikäviä ongelmia. Terveellisestä ravitsemuksesta ei puhuta muuten vaan, vaan sillä on todella sairauksilta suojaavia ja elimistön hyvinvointia parantavia vaikutuksia. Ja tietenkin aliravitsemuksella on myös psyykkisiä vaikutuksia mikäli syöminen aiheuttaa ahdistusta ja pakkomielteistä liikunnan harrastamista.

Ammattiapuhan tällaisissa tilanteissa on yleensä tarpeen. Ravitsemusterapeutti tai muu syömishäiriöihin perehtynyt ammatti-ihminen on varmasti avuksi. Sairastavan saaminen vastaanotolle vain saattaa koitua ongelmaksi ja vaatii läheiseltä paljon voimia ja jaksamista.

En lukenut muita vastauksia, joku varmaan jo sanoikin että tosiaan jonkinasteiselta anoreksialta tuo lähinnä kuulostaa. Ei se ole painoindeksistä kiinni..

Itseasiassa luulen, että tyttöystäväsi oireilee myös bulimisesti eli oksentelee syötyään "liikaa", sillä yleensä paino laskee tuollaisella syömisellä reippaasti.

Itseasiassa luulen, että tyttöystäväsi oireilee myös bulimisesti eli oksentelee syötyään "liikaa", sillä yleensä paino laskee tuollaisella syömisellä reippaasti.

Juttelimme aiheesta pari päivää sitten, ja tyttöystäväni kertoi kuin kertoikin, että hänellä on edelleen satunnaisesti bulimian oireita. Yleensä niitä ilmenee paikoissa, joissa hän joutuu pakosta syömään, koska ei halua sairautensa tulevan esille, kuten esimerkiksi isovanhempiensa luona kyläillessä.

Neloselta tuli juuri sopivasti 4D-dokkari "Kuukaudessa kokoon XXS", joka sivuaa vähän tätä samaa aihetta. Katsoimme eilen ensimmäisen osan siitä, toinen osa jäljellä. Pitänee myös käydä kirjastossa katsomassa tätä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.

Hän potee huonoa omaatuntoa siitä, että minäkin joudun kärsimään tästä ongelmasta, ja on taas lupaillut parantaa syömistään lisäämällä ruokavalioonsa pikkuhiljaa proteiineja ja hyviä rasvoja ja suurentavansa annoskokoja pikkuhiljaa. Kuulostaa teoriassa hyvältä, mutta käytännössä en vaan pysty uskomaan, että tämä on mikään oman tahdon asia, vaikka tyttöystäväni väittääkin, että hänellä on neljä (4) kaveria, jotka ovat kaikki sairastaneet jonkinasteisen bulimian ja pääseet siitä yli ihan vaan omalla päätöksellään. Ja vaikka tottakai arvostankin hänen vähäistäänkin yrittämistään, ei minua edes hirveämmin lohduta se, jos hän nyt vaikkapa minun takiani vastahakoisesti syö lounaalla pienen määrän kaurapuuroa ja kyytipojaksi pari kevyttä Cracotte-leipäpalaa. Pelkään, että huolehtimiseni tästä asiasta ei hellitä, ennen kuin hän itse haluaa vapaaehtoisesti syödä sen puuroannoksensa, ja ennen kun voin luottaa, että hän syö kunnolla omatahtoisesti myös minun poissaollessani. Ja ennen kuin hän ylipäätään haluaa itse aidosti lopettaa painonsa pudottamisen. Ja jotenkin minulla on syyllinen olo siitä, että vaadin ja odotan noin paljon ollakseni tyytyväinen, ja epäilen, onko se kohtuutonta tai muuten vaan väärin

Aika yllättäen tästä asiasta iski hirveä stressi. Ensin seurustellaan kivasti yli vuosi tämän asian kanssa, sitten yhtäkkiä en pystykään keskittymään edes omiin elämänrutiineihini kunnolla, vaan murehdin tätä asiaa yöt ja päivät.

Täytyy katsella lisää tuota syömishäiriöliiton foorumia ja tutkailla josko siellä olisi jotain juttua. Mutta toistaiseksi suuri kiitos kaikille keskusteluun osanottajille. Nyt on aika lähteä salille.

Plus nainen paisuu hormonien johdosta kerätessään nesteitä kehoon, mistä moni hermostuu siirtyessään poikamaisesta lapsuuden vartalosta aikuisuuden arkeen. Kun se totuus ei näytä photoshopatulta lehden kannelta kuitenkaan. Shit.

Minä ainakin naisena olin lapsena tyttö ja kehoni oli tyttömäinen eli naiseuteen usein liittyvä rasvakerros puuttui. Onko ei-tikkulaihoilla naisilla siltikin joku ongelma tästä, kun JOKA kerta anorektista naista tai vain muuten laihaa naista pitää kutsua pojaksi kun vertailukohtana on pikemminkin tyttömäinen vartalo? Ai niin, kun tyttömäinen kuulostaa positiiviselta...

Ja sellainen huomio, että terveellä, aikuisella naisella on säännöllinen, toimiva kuukautiskierto, jota harvoin alipainoisella ja aliravitulla naisella on. Kuukautiskierron puuttumattomuus ja siten estrogeenivaje altistaa osteoporoosille, joka voi jäädä pysyväksi. E- pillereillä ylläpidetty kuukautiskierto ei alipainoisella naisella ole sama asia kuin normaali kuukautiskierto ja seurauksena voi sitten myöhemmin olla lapsettomuus. Miten on kysyjän tyttöystävän laita? Miesten kannattaisi aina muistaa tämä pieni ero naisen ja miehen välillä ennen kuin alkavat naisia neuvomaan, että 500 kaloria päivässä on ihan jees...

Syön kun syön, usein menee ilta kuuteen, ennenkuin syön yhtään mitään, sitä ennen kahvia ja röökiä.

Mitä tästä sitten on seurannut, paino ei pahemmin ole pudonnut, vointini on parempi kuin koskaan ennen. En tiedä onko ihmistä tarkoitettu puputtamaan kahden tunnin välein jotain rahkaa ja raejuustoa jos kulutus ei vain yksinkertaisesti vaadi sitä.

Itsekkään en ymmärrä tuota miksi pitäsi tunkea safkaa suuhun jos ei ole nälkä. Silloin syödään kun on nälkä eikä mitään hifistelyjä. Ihmiskeho on kuitenkin yllättävän fiksu ruuan suhteen.

Eikö mahalaukku veny sen mukaan miten sinne sitä ruokaa änkeää? Mitä enemmän syöt sitä isompi mahalaukku ja sitä enemmästä määrää tulee kylläiseksi. Eikö niin?

Tosin tässä Anoreksia tapauksessa on varmaan kysymys sairaudesta joten mainitsemani syö kun on nälkä ei päde.

Itsekkään en ymmärrä tuota miksi pitäsi tunkea safkaa suuhun jos ei ole nälkä. Silloin syödään kun on nälkä eikä mitään hifistelyjä. Ihmiskeho on kuitenkin yllättävän fiksu ruuan suhteen.

Eikö mahalaukku veny sen mukaan miten sinne sitä ruokaa änkeää? Mitä enemmän syöt sitä isompi mahalaukku ja sitä enemmästä määrää tulee kylläiseksi. Eikö niin?

Tosin tässä Anoreksia tapauksessa on varmaan kysymys sairaudesta joten mainitsemani syö kun on nälkä ei päde.

Mä oon nyt muutaman vuoden tätä kokeillut, puoliksi vahingossa.. Söin vain silloin kun oli nälkä.

Taannoin aloin sitten ihmettelemään, että mikä on, kun ei oikeen jaksa mitään, paino pysyy samassa ja tulokset junnaa. Otin laskimen käteen ja räknäsin päivän energiasaannin. Tulos: treenipäivänä 1800kcal

Riittääkö tämä jonkun mielestä 100kg kaverille? Oli se munkin elimistö sen verran fiksu, että tulin tuolla määrällä jopa toimeen, mut siinäpä se sitten olikin.

Viimeksi muokattu:
Itselläni nälän tunteeseen vaikuttaa ratkaisevasti se, paljonko syö. Liian vähän syödessä nälkä ei enää toimi, eikä sen puutetta voi enää pitää osoituksena siitä ettei tarvitsisi syödä. Toki asiassa on varmasti yksilöllistä vaihtelua. Kuitenkin jos itse syön vaikka 1000-1200 kcal päivässä ja vain yhden aterian, nälkä ei tule oikeastaan koskaan. Kerran päivässä iskee pohjamutia laahaavan verensokerin aiheuttama heikkous ja huono olo, josta tiedostan, että on nähtävästi pakko syödä. Jos pyrin syömään 3-5 krt päivässä kuten nykyisin, nälän tunne toimii, ja tulee yleensä syötyä jotain ennen kuin verensokeri laskee liian alas. (Siirtymävaihe kerran päivässä syömisestä 3-5 krt syömiseen oli kyllä haasteellinen, koska joutui syömään jonkin aikaa väkisin.) Merkkinä nykyisen ruokavalion toimivuudesta pidän noussutta mielialaa, vähempiä flunssia, parempaa yöunta, parantunutta fyysistä suorituskykyä (aiemmin en edes pystynyt kunnolla harrastamaan liikuntaa verensokerin heittelyn takia), mielialanheilahtelujen häviämistä. Ihon kunto sen sijaan on jostain syystä huonontunut.

Itselläni liian vähästä syömisestä ei ole koskaan seurannut sairauksia tai puutoksia, olen aina ollut perusterve. Kuitenkin olin nuorena vuosikausia vakavasti masentunut ja itsetuntoni oli laihuudesta ja nätteydestä huolimatta pohjamudissa, ja liitän tämän nykyään vahvasti siihen, että elin sohvaperunaelämää n. 500-700 kcal päivittäisellä ruoalla. Kävelin tosin myös runsaasti noina aikoina.

Menee vähän offtopiciksi, mutta mitä tulee sitten silmittömään ruuan mättämiseen tai sen tarpeellisuuteen, niin alla linkki mielestäni hyvään artikkeliin (jonka on ymmärtääkseni kirjoittanut stumptuous.com:in Krista. Sen on siis oltava Totta ;-)

http://www.experiencelifemag.com/issues/december-2008/fit-body/more-than-enough.html

Minulla oli hyvä ystävä, joka sairasti bulimiaa. Syömishäiriöön usein kuuluu valehtelu ja asioiden paremmaksi puhuminen.

Sanoit, että tyttöystäväsi on sairastanut bulimiaa? Todennäköisesti sairastaa edelleen. Kun saat hänet syömään, hän oksentaa. Salaa.
Tuossa ei ole mitään muuta keinoa, kuin saada hänet tajuamaan riskit, jotka aiheutuvat elimistölle pidempiaikaisesta ravintoaineiden puutteesta.

Toistan ehkä muita, mutta terapiaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom