- Liittynyt
- 13.7.2004
- Viestejä
- 853
Autot on suunniteltu nokkakolareita varten niin, että törmäysenergia jakautuu rakenteisiin. Rakenteet myös joustavat, jolloin kiihtyvyydet ovat pienempiä. Betoniseinä vaan möllöttää paikoillaan, eikä riittävän massiivisena jousta juurikaan henkilöautolla törmättäessä. Jos tarkastellaan kuskin näkökulmasta asiaa, niin epäelastisessa nokkakolarissa hänen nopeutensa muuttuu törmäyksessä 50 km/h:sta nollaan. Seinän kanssa epäelastisesti törmätessä vauhti muuttuu myös 50 km/h:sta nollaan, mutta ehkä hiukan nopeammin.Mika1979 sanoi:Samat vauriot.
EDIT:
Toisaalta nokkakolarissa auton kanssa kineettistä energiaa on alkutilanteessa kaksinkertaisesti verrattuna törmäykseen betoniseinän kanssa. Tämän vuoksi ajaisin luultavasti ennemmin seinää päin. Ehkä. Ei voi tietää. Menkää tekemään empiirisiä kokeita.