Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.


Turkkarissa oli juttu autovarkaasta joka ajoi 80kmh poliisia karkuun yo-kylässä. Menetti auton hallinnan ja ajoi päistikkaa kerrostalon seinään. Sen jälkeen vielä juoksi poliisia karkuun omin jaloin... on se varmaan aikamoinen tälli ollu mutta tolpillaan pysyi kuitenkin jotenki.

Rispektiä kestävyydestä.
 
Miksi keskellä päivää väsyttää aivan julmetusti mutta saman päivän iltana ei sitten ollenkaan?

Miksi unentarve vähenee dieetillä? Voiko unentarpeeseen vaikuttaa jotenkin itse (siis että saisi nukuttua)?

Miksi usein väsyttää, mutta uni ei silti tule?
 
Konstit on monet.
Jos keskellä päivää väsyttää, niin ottamas kofeiinipilleri/Jarkin keittämää kahvia. Jälkimmäiseen tarvitaan ostolupa.:D
Unentarve-dieetti -hommaan en ota kantaa, jäävi.
Voiko vaikuttaa itse? No totta helevetissä voi, esim. valvoo yhden yön ja nukkumaan klo 1345. Esimerkiksi. Voi mennä myöhemminkin, miten vaan pää kestää.
Homman nimi on unirytmin korjaaminen, usein yksilöllistä, jotkut on "yöihmisiä", myös iltalenkki ennen nukkumaanmenoa (ja suihkua) auttaa.

Niin nämä siis ovat omia, itse kokemiani keinoja, jos ei teillä toimi nii elekee ampuko..
 
Tuohon seinä/vastaantulija keskusteluun esittäisin jatko-kysymyksen:

Jenkkifudista pelatessani homma toimi niin, että se kumpi taklattavasta ja taklaajasta iski kovempaa jatkoi matkaansa pidempään.
Näin meille opetettiin ja näin se toimi käytännössä.

Voiko tätä soveltaa nokkakolareihin, täysin hypoteettsisesti ja vain teoria tasolla, eli jos nokkakolari olisi väistämätön ja jotenkin olisi mahdollista kiihdyttää oma auto esim. 2x nopeuteen verrattuna siihen vastaan tulevaan sama massaiseen autoon, olisiko tästä mitään hyötyä ?

Sattuuko omaan nenään vähemmän jos pamauttaa vastaantulijan etupuskuriin aivan helvetin lujaa ?
 
AM sanoi:
Voiko tätä soveltaa nokkakolareihin, täysin hypoteettsisesti ja vain teoria tasolla, eli jos nokkakolari olisi väistämätön ja jotenkin olisi mahdollista kiihdyttää oma auto esim. 2x nopeuteen verrattuna siihen vastaan tulevaan sama massaiseen autoon, olisiko tästä mitään hyötyä?
Ei ole järkeä kiihdyttää. Kineettinen energia on verrannollinen nopeuden neliöön, joten nopeuden kaksinkertaistaminen nelinkertaistaisi autosi kineettisen energian. Törmäyksessä kineettinen energia menee auton ja kuljettajan muodonmuutoksiin. Suomeksi sanottuna autosi ja sinä menisitte vain enemmän rikki.

AM sanoi:
Sattuuko omaan nenään vähemmän jos pamauttaa vastaantulijan etupuskuriin aivan helvetin lujaa?
Sattuu sitä enemmän, mitä enemmän vauhtia on.
 
lIhaa sanoi:
Ei ole järkeä kiihdyttää. Kineettinen energia on verrannollinen nopeuden neliöön, joten nopeuden kaksinkertaistaminen nelinkertaistaisi autosi kineettisen energian. Törmäyksessä kineettinen energia menee auton ja kuljettajan muodonmuutoksiin. Suomeksi sanottuna autosi ja sinä menisitte vain enemmän rikki.

Sattuu sitä enemmän, mitä enemmän vauhtia on.

Ei se nyt ihan noinkaan ole - ainakaan perustelu. Tuolla samalla logiikallahan tukkirekan kuskille kävisi nokkakolarissa henkilöautolla liikkuvaa toista osapuolta pahemmin, koska kineettista energiaa on suurempimassaisella ajoneuvolla enemmän.

Tuo menee pieleen siis siinä, että eri massaisten ja/tai eri nopeudella liikkuvien autojen törmäyksessä liike ei pysähdy törmäykseen vaan autot jatkavat liikettään.
 
Mikä on muuten kineettinen ohjus? Olen kuullut että sellainen on lähinnä scifiä, ja että nykyiset ohjukset ovat vain "relatiivisesti kineettisiä".
 
AM sanoi:
Jenkkifudista pelatessani homma toimi niin, että se kumpi taklattavasta ja taklaajasta iski kovempaa jatkoi matkaansa pidempään.
Näin meille opetettiin ja näin se toimi käytännössä.

Väitän vastaan. kun toinen vetää jaloille, niin toisen matka loppuu siihen, ellei oteta huomioon lentorataa maahan. ;) :rolleyes:
 
AM sanoi:
Sattuuko omaan nenään vähemmän jos pamauttaa vastaantulijan etupuskuriin aivan helvetin lujaa?

Heh, jotenkin kyssärin logiikka sai hymyn nousemaan kasvoille.

"Sattuuko omaan nyrkkiin vähemmän, jos pamauttaa vastaantulijan nenään aivan helvetin lujaa?"
 
Kuka on murhaaja Urban Legends -leffassa? Eilen yllätti nukkumatti kesken kaiken.

Käyttäkää spoiler tageja ettei jonkun muun elokuvanautinto mene pilalle :D
 
Harim sanoi:
Ei se nyt ihan noinkaan ole - ainakaan perustelu. Tuolla samalla logiikallahan tukkirekan kuskille kävisi nokkakolarissa henkilöautolla liikkuvaa toista osapuolta pahemmin, koska kineettista energiaa on suurempimassaisella ajoneuvolla enemmän.
Kysymys oli:
"Voiko tätä soveltaa nokkakolareihin, täysin hypoteettsisesti ja vain teoria tasolla, eli jos nokkakolari olisi väistämätön ja jotenkin olisi mahdollista kiihdyttää oma auto esim. 2x nopeuteen verrattuna siihen vastaan tulevaan sama massaiseen autoon, olisiko tästä mitään hyötyä?"

Tukkirekoista ei puhuttu mitään, vaan samanmassaisista autoista. Tässä tapauksessa perustelu on toimiva. Mitä suuremmalla suhteellisella nopeudella törmäys tapahtuu, sitä enemmän samanmassaiset autot hajoavat.

Harim sanoi:
Tuo menee pieleen siis siinä, että eri massaisten ja/tai eri nopeudella liikkuvien autojen törmäyksessä liike ei pysähdy törmäykseen vaan autot jatkavat liikettään.
Nussitaan nyt kunnolla pilkkua. Liikemäärän säilymisestä tuokin riippuu. Otetaan 20000 kg painava kuormuri, joka liikkuu 2 m/s. Siihen törmää 2000 kg painava henkilöauto, joka liikkuu vastakkaiseen suuntaan 40 m/s. Törmäyksen jälkeen kumpikaan auto ei liiku mihinkään suuntaan. Jos toinen vielä kiihdyttää ennen törmäystä, menee henkilöauto pahemmin solmuun ja myös kuormuri ottaa enemmän osumaa. Tässä tapauksessa molemmat autot liikkuvat törmäyksen jälkeen samaan suuntaan.
 
Mitä tarkoittaa:
Tavoitteeksemme asetimme ajoajan maailmanennätyksen tekemisen välillä Helsinki Kapkaupunki.
Aikooko kundit vetää sairaan nopeeta vai käyttää ajamiseen enemmän aikaa kuin kukaan?
Ai niin, hieno homma joka tapauksessa.
 
Belmondo sanoi:
Mitä tarkoittaa:
"Tavoitteeksemme asetimme ajoajan maailmanennätyksen tekemisen välillä Helsinki Kapkaupunki."

Aikooko kundit vetää sairaan nopeeta vai käyttää ajamiseen enemmän aikaa kuin kukaan?
Molemmat. :D Tietääksemme kukaan ei ole matkaa ajanut aiemmin, joten perille pääsy olisi jo ennätys. Oslosta Kapkaupunkiin on ajettu 60 päivässä.

Belmondo sanoi:
Ai niin, hieno homma joka tapauksessa.
Kiitos! Toivottavasti emme törmää samanmassaiseen autoon, millään nopeudella, tai betoniseinään.
 
Kaminari sanoi:
Mikä on muuten kineettinen ohjus? Olen kuullut että sellainen on lähinnä scifiä, ja että nykyiset ohjukset ovat vain "relatiivisesti kineettisiä".
Sellainen jonka teho perustuu liike-energiaan, esim. luoti.
Nykyohjukset ovat "relatiivisesti kineettisiä" koska nekin liikkuvat kyllä ja varmasti kohdalle osuessaan tekee kipeää, mutta teho perustuu taistelukärjen hyötykuormaan.
Tuosta scifi-puolesta, tarkoittanet tätä: http://en.wikipedia.org/wiki/Railgun
 
Onko uimahalleissa semmoiset shortsi tyyppiset uimahousut kiellettyjä?

Joskus 10-15 vuotta sitten kaverini sai uimahallinvalvojalta huudot :D käyttäessään sellaisia, vaikka ne olivat ihan uimahousukangasta.

Jos ne on sallitut uimahalleissa, niin kummat on inhimillisemmän näköiset ankkaperseisellä pitkällä ripakintulla? :rolleyes:


edit: olen siis ostamassa ja mietin vaan, että ne shortsityyppiset voisi olla mukavammat.
 
Kumpi lihottaa enemmästi, kännit kaljalla vai kirkkailla? Itse elän siinä luulossa, että kalja on pahempi, koska siinä on vaikuttavan aineen lisäksi muutakin. Vaan onko hommassa jokin muu juju vaikka imeytymisen tai vastaavan suhteen?
 
lIhaa sanoi:
Tukkirekoista ei puhuttu mitään, vaan samanmassaisista autoista. Tässä tapauksessa perustelu on toimiva. Mitä suuremmalla suhteellisella nopeudella törmäys tapahtuu, sitä enemmän samanmassaiset autot hajoavat.

Jep, ja asia on helppo ymmärtää kärjistetyllä esimerkillä. Kaksi autoa ajavat nokkakolarin 1 km/h nopeudella...kuuluu pieni töks. Nyt jos toinen auto kasvattaa nopeuttaan vaikka 100 km/h ennen kolaria kuuluu vähän isompi töks.
 
Integrandi sanoi:
Jep, ja asia on helppo ymmärtää kärjistetyllä esimerkillä. Kaksi autoa ajavat nokkakolarin 1 km/h nopeudella...kuuluu pieni töks. Nyt jos toinen auto kasvattaa nopeuttaan vaikka 100 km/h ennen kolaria kuuluu vähän isompi töks.

Tuo kysyjä vissiin tarkoitti, että onko mahdollista kiihdyttää autoaan niin, että törmäyksen ja deformaatioiden jälkeen oma nopeusvektori osoittaisi about samaan suuntaan kuin ennen törmäystä. Tällöin siis hidastuvuus ei olisi niin suuri.

Todennäköisesti kaikki kiihdytys mikä tuon kysymyksen puitteissa järkevissä (eli jo lähtönopeuksiltaan vaarallisissa) rajoissa tulisi tehtyä, vain kasvattaisi molempien kuolemistodennäköisyyttä ~eksponentiaalisesti.

Edit: Tarkemmin ajatellen, nopeuden kasvattaminen ennen törmäystä saattaa ainoastaa kasvattaa hidastuvuutta, jolloin nopeusvektorin suunta ja voimakkuus suuntaan ennen törmäystä ei välttämättä olisi merkityksellinen vertailussa tapaukseen ilman törmäystä. Tälläiset pitäisi laskea, mutta voi olla että siinä pitäisi tietää tuosta auton rakenteellisesta dynamikasta, eli tilanne olisi tapauskohtainen.
 
Back
Ylös Bottom