Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Mike sanoi:
Tuolla netistä poimitulla osastolla oli haukottelulinkki. Tässäkin tredissä on jo kysytty miksi haukottelu tarttuu, mutta mitä se itse haukottelu tieteellisesti on?

Olen kuullut sellaisen teorian, että silloin haukotuttaa kun aivot vaativat happea tjsp. Väitteen todenperäisyydestä en tiedä.

MerZi sanoi:
Olen kuullut sellaisen teorian, että silloin haukotuttaa kun aivot vaativat happea tjsp. Väitteen todenperäisyydestä en tiedä.

Tuon mäkin oon kuullut eli kun ilman hiilidioksidipitoisuus nousee niin ihminen alkaa haukotella. Tosin, miksi sitten haukotellaan kun nukuttaa vaikka ilman hiilidioksidipitoisuus pysyykin samana...

Tätä on varmasti kysytty tässä threadissa usein mutta en jaksa selata läpi. Mitä tarkottaa "avot" joka tulee täällä usein teksteissä vastaan?

mxm sanoi:
Tuon mäkin oon kuullut eli kun ilman hiilidioksidipitoisuus nousee niin ihminen alkaa haukotella. Tosin, miksi sitten haukotellaan kun nukuttaa vaikka ilman hiilidioksidipitoisuus pysyykin samana...

Itsekin olen käsittänyt että haukotellaan kun aivot tarvitsevat lisää happea. Eihän se haukotus muuta luulisi tekevän kuin haukkaavan yhdellä kertaa ison annoksen ilmaa. Joten jos haukotuttaa, saako fiiliksen pois vetämällä erittäin syvään ja nopeasti henkeä? :D
Ja kyllä mä vaan ulkoilmoissa olen haukotellut. Ehkä ne kerrat kun haukotellaan paikassa jossa tuskin hiilidioksidia on liian paljon johtuu ihan vaan tottumuksesta, kun väsyttää --> haukotuttaa.
Vai tuottaako väsymys jotenkin aivoihin hapen puutetta, wha... sitten rupean kantamaan happea selässäni ympäriinsä niin ei tartte nukkua ollenkaan? Meninkö liian pitkälle... :P

sekin vielä, kun haukotus tarttuu, saattaa johtua ihan siitä että näköetäisyydellä hlöt ovat samassa tilassa missä sama ilmanlaatu. Vai onko se sellanen juttu että kun yksi hlö syö persikkaa toisen rupeaa tekemään julmettomasti mieli myöskin ahtaa suuhunsa persikkahetelmä.
Jos laittaisi 2 ihmistä vierekkäin happinaamarit päälle ja toiselle laitetaan tulemaan ilmaa, jossa paljon hiilidioksidia ja toiselle vähän, ja tämä ensimmäinen koehlö haukottelee, tarttuuko haukotus myös tälle onnelliselle jonka turpaan virtaa enempi happea?
Kyllä me sitten olemme naurettavia otuksia.

Opossumi sanoi:
Mutta vastaus kysymykseen: evoluutiohan pyrkii "täydellisyyteen". Juuri siitä syystä luonto on niin moninainen. Esimerkkinä vaikkapa erilaiset rodut eri alueilla (eli kaikkiin olosuhteisiin täydellistä ihmistä ei kertakaikkiaan voi "risteyttää"/"valmistaa".
Jos nyt saan hieman viilata pilkkua, niin evoluutio ei pyri täydellisyyteen vaan tuottamaan tiettyihin oloihin, tietyllä hetkellä hyvin sopeutuneen ja lisääntymiskykyisin otuksen. Täydellinen sana sopii mun mielestä luontoon erittäin huonosti, ainakin jos puhutaan kokonaisista organismeista. Tietyt ominaisuudet sen sijaan voidaan ihmissilmin kategorisoida täydelliseksi.

Integrandi sanoi:
Ihmisen perimä (esim ihonväri) siirtyy geeneissä. Molemmilta vanhemmilta tulee puolet kunkin ominaisuuden määräävistä geeneistä. Mikäli geenit ovat samat sanotaan tilannetta homotsygoottiseksi. Jos geenit ovat erilaisia tilannetta sanotaan heterotsygoottiseksi.
Ihonvärin määräytyminen on monimutkaisempi tapahtuma kuin kouluesimerkkinä käytetyt homo- ja heterotsygoottiperiytymiset. Ihonvärin määräävät ainakin kolme polygeenista geeniä, jotka yhteisesti määräävät fenotyypin eli ilmiasun. Ihonväri ei periydy fifty-fifty vaan värejä löytyy koko skaala mustasta valkoiseen.

Integrandi sanoi:
Geenit voivat siirtyä joko vallitsevasti tai peittyvästi. Vallitseva ominaisuus siirtyy lapselle jos jommalla kummalla vanhemmista on tällainen geeni. Tässä tilanteessa ominaisuus esiintyy tilastollisesti 50%:lla jälkeläisillä. Mikäli molemmilla vanhemmilla on peittyvä geeni esiintyy se lapsella todennäköisyydellä 25%.
Osa geeneistä ilmenee dominoivasti tai resessiivisesti.

Driamer sanoi:
Tätä on varmasti kysytty tässä threadissa usein mutta en jaksa selata läpi. Mitä tarkottaa "avot" joka tulee täällä usein teksteissä vastaan?
Nyt tulee mutua, mutta ainakin sen tarkoitus pätisi tähän.

The Point of Destination-In Russian = AVOT

Корень AV - в слове AVOT

Mike sanoi:
Tuolla netistä poimitulla osastolla oli haukottelulinkki. Tässäkin tredissä on jo kysytty miksi haukottelu tarttuu, mutta mitä se itse haukottelu tieteellisesti on?

Haukottelulle on olemassa erilaisia teorioita, mutta yhtäkään ei ole vielä pystytty varmistamaan. Monet ovat veikanneet tuota aivojen hapentarvetta. Kuulostaa mielekkäältä sillä haukotteluhan muuttaa hetkellisesti henkitorvea ja sen ympäristöä melkoisesti "luonnollisesta" tilasta.

Tässä jonkun tohtorin pari mietettä aiheesta.

Naene sanoi:
Itsekin olen käsittänyt että haukotellaan kun aivot tarvitsevat lisää happea. Eihän se haukotus muuta luulisi tekevän kuin haukkaavan yhdellä kertaa ison annoksen ilmaa. Joten jos haukotuttaa, saako fiiliksen pois vetämällä erittäin syvään ja nopeasti henkeä?
Kyllä mun mielestä saa. On tullut tämä todettua, kun on istunut jossain työhaastattelussa ja joutunut kuuntelemaan tarinaa firman historiasta, eikä ole halunnut olla epäkohtelias. Tallöin olen vaan hengittänyt normaalia syvempään nenän kautta :)

Dragon sanoi:
Jos nyt saan hieman viilata pilkkua, niin evoluutio ei pyri täydellisyyteen vaan tuottamaan tiettyihin oloihin, tietyllä hetkellä hyvin sopeutuneen ja lisääntymiskykyisin otuksen. Täydellinen sana sopii mun mielestä luontoon erittäin huonosti, ainakin jos puhutaan kokonaisista organismeista. Tietyt ominaisuudet sen sijaan voidaan ihmissilmin kategorisoida täydelliseksi.

En tarkoittanutkaan täydellistä, vaan laitoin sanan lainausmerkkeihin. Oli kenties huonosti ilmaistu, mutta juuri samaa yritin sanoa kuin sinäkin.

lej sanoi:
Se taisi mennä niin, että piti olla tietty osuus "valkoisia" geenejä sillä mustalla, että voi tulla valkoinen lapsi. Olisiko jossain lukion bilsan kirjassa ollut kuva, jossa oli kerrottu millä todennäköisyydellä kaksi mustaa voi saada valkoisen lapsen, mikäli niillä molemmilla on jokin tietty määrä myös valkoisilta esivanhemmilta saatuja geenejä. Vai alleeleja. Paskat mä enää niitä muistan.

Aivan mustalla ei ole kuin mustaksitekeviä geenejä tässä yhteydessä. Mulatilla on sitten myös valkaisevia geenejä. Tuo kuva, jota tarkoitit, kuvasi kahden mulatin, joilla on "puolet mustia ja puolet valkoisia" geenejä, lapsia ja todennäköisyyksiä eri ihonvärien syntyyn näillä jälkeläisillä. Mikäli oletettaisiin, että ihmisellä olisi vain kuusi geeniä ihonväriin vaikuttaen, voisi lapsille tulla kuutta seitsemää ihonväriä. Näitä tulisi todennäköisyyksillä 1x - 6x - 15x - 20x - 15x - 6x - 1x (täysin mustalla ja täysin vaalealla tod.näk. 1x, kun taas "täysin" mulatti olisi tuo 20x).

Olinhan tarpeeksi epäselvä?

Opossumi sanoi:
Mikäli oletettaisiin, että ihmisellä olisi vain kuusi geeniä ihonväriin vaikuttaen, voisi lapsille tulla kuutta seitsemää ihonväriä. Näitä tulisi todennäköisyyksillä 1x - 6x - 15x - 20x - 15x - 6x - 1x (täysin mustalla ja täysin vaalealla tod.näk. 1x, kun taas "täysin" mulatti olisi tuo 20x).

Mahtoikohan joku ymmärtää tuon ;)

mxm sanoi:

Mutta miksi hitossa autoa ajaessa (jos väsyttää siis) haukotuttaa ihan järjettömäst enemmän kuin muuten? Ja tuskin johtuu hiilidioksidista, kun tuohon ei auta ikkunoiden aukipito, ilmastointi tai mikään muukaan vastaava. Mua siis haukotuttaa ihan tolkuttomasti jos väsyttää ja ajaa autolla.

Ei helv... että tunnen itteni tyhmäksi tänään! Kai tämän kysymyksen voi siis tänne esittää kun aikani turattuani en saa taas mitään onnistumaan. Miten tuon Pakkis e-mailin saa itselleen toimintaan?!? Löytyykö siihen ohjeet jostakin? :nolo:

Timba79 sanoi:
Mutta miksi hitossa autoa ajaessa (jos väsyttää siis) haukotuttaa ihan järjettömäst enemmän kuin muuten? Ja tuskin johtuu hiilidioksidista, kun tuohon ei auta ikkunoiden aukipito, ilmastointi tai mikään muukaan vastaava. Mua siis haukotuttaa ihan tolkuttomasti jos väsyttää ja ajaa autolla.

Olisi seuraavanlainen mutu-teoria tarjolla. Jos tuo haukotteleminen tosiaan johtuu tuosta happivajeesta niin ehkäpä elimistö alitajuisesti pyrkii lisäämään aivojen hapensaantia "tiukoissa" tilanteissa ja pyrkii näin kaikin keinoin pitämään kropan suorituskyvyn kunnossa.

MerZi sanoi:
Ei helv... että tunnen itteni tyhmäksi tänään! Kai tämän kysymyksen voi siis tänne esittää kun aikani turattuani en saa taas mitään onnistumaan. Miten tuon Pakkis e-mailin saa itselleen toimintaan?!? Löytyykö siihen ohjeet jostakin? :nolo:
VIP-osiolla on ohjeet. Laitat privaa Mikelle.

Deat sanoi:
VIP-osiolla on ohjeet. Laitat privaa Mikelle.

Jees, mä tutkailen sieltä ja häiriköin Mikeä.. Kyllä te ootte välillä mulle niin korvaamattomia, kiitos! :haart:

Integrandi sanoi:
Mahtoikohan joku ymmärtää tuon ;)

Ei nähtävästi, en tajua itsekään enää muutaman tunnin jälkeen. :D
Mikäli ihonväri muodostuisi vain kuudesta geenistä, voisi mahdollisia värejä olla seitsemän. Täysin neekerin tai täysin valkoisen väri olisi noin 20x epätodennäköisempi kuin väriskaalassa keskellä oleva mulatti. (Kun molemmat vanhemmat ovat mulatteja.) Nyt ehkä selkokieltä (vihdoinkin!).

Ankka sanoi:
Montakohan prosenttia tuo "laatua pojille"-threadi vie pakkiksen kaistasta?
Ei ne linkatut kuvat vie Pakkiksen kaistaa piirunkaan vertaa. Eri asia olisi, jos kaikki lataisivat kuvansa Pakkotoiston serverille.

Back
Ylös Bottom