Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mike sanoi:Tuolla netistä poimitulla osastolla oli haukottelulinkki. Tässäkin tredissä on jo kysytty miksi haukottelu tarttuu, mutta mitä se itse haukottelu tieteellisesti on?
MerZi sanoi:Olen kuullut sellaisen teorian, että silloin haukotuttaa kun aivot vaativat happea tjsp. Väitteen todenperäisyydestä en tiedä.
mxm sanoi:Tuon mäkin oon kuullut eli kun ilman hiilidioksidipitoisuus nousee niin ihminen alkaa haukotella. Tosin, miksi sitten haukotellaan kun nukuttaa vaikka ilman hiilidioksidipitoisuus pysyykin samana...
Jos nyt saan hieman viilata pilkkua, niin evoluutio ei pyri täydellisyyteen vaan tuottamaan tiettyihin oloihin, tietyllä hetkellä hyvin sopeutuneen ja lisääntymiskykyisin otuksen. Täydellinen sana sopii mun mielestä luontoon erittäin huonosti, ainakin jos puhutaan kokonaisista organismeista. Tietyt ominaisuudet sen sijaan voidaan ihmissilmin kategorisoida täydelliseksi.Opossumi sanoi:Mutta vastaus kysymykseen: evoluutiohan pyrkii "täydellisyyteen". Juuri siitä syystä luonto on niin moninainen. Esimerkkinä vaikkapa erilaiset rodut eri alueilla (eli kaikkiin olosuhteisiin täydellistä ihmistä ei kertakaikkiaan voi "risteyttää"/"valmistaa".
Ihonvärin määräytyminen on monimutkaisempi tapahtuma kuin kouluesimerkkinä käytetyt homo- ja heterotsygoottiperiytymiset. Ihonvärin määräävät ainakin kolme polygeenista geeniä, jotka yhteisesti määräävät fenotyypin eli ilmiasun. Ihonväri ei periydy fifty-fifty vaan värejä löytyy koko skaala mustasta valkoiseen.Integrandi sanoi:Ihmisen perimä (esim ihonväri) siirtyy geeneissä. Molemmilta vanhemmilta tulee puolet kunkin ominaisuuden määräävistä geeneistä. Mikäli geenit ovat samat sanotaan tilannetta homotsygoottiseksi. Jos geenit ovat erilaisia tilannetta sanotaan heterotsygoottiseksi.
Osa geeneistä ilmenee dominoivasti tai resessiivisesti.Integrandi sanoi:Geenit voivat siirtyä joko vallitsevasti tai peittyvästi. Vallitseva ominaisuus siirtyy lapselle jos jommalla kummalla vanhemmista on tällainen geeni. Tässä tilanteessa ominaisuus esiintyy tilastollisesti 50%:lla jälkeläisillä. Mikäli molemmilla vanhemmilla on peittyvä geeni esiintyy se lapsella todennäköisyydellä 25%.
Nyt tulee mutua, mutta ainakin sen tarkoitus pätisi tähän.Driamer sanoi:Tätä on varmasti kysytty tässä threadissa usein mutta en jaksa selata läpi. Mitä tarkottaa "avot" joka tulee täällä usein teksteissä vastaan?
Mike sanoi:Tuolla netistä poimitulla osastolla oli haukottelulinkki. Tässäkin tredissä on jo kysytty miksi haukottelu tarttuu, mutta mitä se itse haukottelu tieteellisesti on?
Kyllä mun mielestä saa. On tullut tämä todettua, kun on istunut jossain työhaastattelussa ja joutunut kuuntelemaan tarinaa firman historiasta, eikä ole halunnut olla epäkohtelias. Tallöin olen vaan hengittänyt normaalia syvempään nenän kauttaNaene sanoi:Itsekin olen käsittänyt että haukotellaan kun aivot tarvitsevat lisää happea. Eihän se haukotus muuta luulisi tekevän kuin haukkaavan yhdellä kertaa ison annoksen ilmaa. Joten jos haukotuttaa, saako fiiliksen pois vetämällä erittäin syvään ja nopeasti henkeä?

Dragon sanoi:Jos nyt saan hieman viilata pilkkua, niin evoluutio ei pyri täydellisyyteen vaan tuottamaan tiettyihin oloihin, tietyllä hetkellä hyvin sopeutuneen ja lisääntymiskykyisin otuksen. Täydellinen sana sopii mun mielestä luontoon erittäin huonosti, ainakin jos puhutaan kokonaisista organismeista. Tietyt ominaisuudet sen sijaan voidaan ihmissilmin kategorisoida täydelliseksi.
lej sanoi:Se taisi mennä niin, että piti olla tietty osuus "valkoisia" geenejä sillä mustalla, että voi tulla valkoinen lapsi. Olisiko jossain lukion bilsan kirjassa ollut kuva, jossa oli kerrottu millä todennäköisyydellä kaksi mustaa voi saada valkoisen lapsen, mikäli niillä molemmilla on jokin tietty määrä myös valkoisilta esivanhemmilta saatuja geenejä. Vai alleeleja. Paskat mä enää niitä muistan.
Opossumi sanoi:Mikäli oletettaisiin, että ihmisellä olisi vain kuusi geeniä ihonväriin vaikuttaen, voisi lapsille tulla kuutta seitsemää ihonväriä. Näitä tulisi todennäköisyyksillä 1x - 6x - 15x - 20x - 15x - 6x - 1x (täysin mustalla ja täysin vaalealla tod.näk. 1x, kun taas "täysin" mulatti olisi tuo 20x).
mxm sanoi:Tuon mäkin oon kuullut eli kun ilman hiilidioksidipitoisuus nousee niin ihminen alkaa haukotella. Tosin, miksi sitten haukotellaan kun nukuttaa vaikka ilman hiilidioksidipitoisuus pysyykin samana...
Timba79 sanoi:Mutta miksi hitossa autoa ajaessa (jos väsyttää siis) haukotuttaa ihan järjettömäst enemmän kuin muuten? Ja tuskin johtuu hiilidioksidista, kun tuohon ei auta ikkunoiden aukipito, ilmastointi tai mikään muukaan vastaava. Mua siis haukotuttaa ihan tolkuttomasti jos väsyttää ja ajaa autolla.
VIP-osiolla on ohjeet. Laitat privaa Mikelle.MerZi sanoi:Ei helv... että tunnen itteni tyhmäksi tänään! Kai tämän kysymyksen voi siis tänne esittää kun aikani turattuani en saa taas mitään onnistumaan. Miten tuon Pakkis e-mailin saa itselleen toimintaan?!? Löytyykö siihen ohjeet jostakin?![]()
Deat sanoi:VIP-osiolla on ohjeet. Laitat privaa Mikelle.
Ankka sanoi:Montakohan prosenttia tuo "laatua pojille"-threadi vie pakkiksen kaistasta?
Integrandi sanoi:Mahtoikohan joku ymmärtää tuon ;)
Ei ne linkatut kuvat vie Pakkiksen kaistaa piirunkaan vertaa. Eri asia olisi, jos kaikki lataisivat kuvansa Pakkotoiston serverille.Ankka sanoi:Montakohan prosenttia tuo "laatua pojille"-threadi vie pakkiksen kaistasta?