Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Pulunkuristaja sanoi:
Minkä rotuiset ihmiset pitäis "risteyttää" jotta tulis täydellinen ihminen (täydellisyyttä voi katsoa omalla tavallaan itse kukin, joten oma mielipidekkin perjaatteessa käy)

Helppo: Aimo (kravattikuikelo) ja Rinkku (papparaishyönteinen).

Tuloksena itseään imevä Kekkosfagottihemuli. Se on likimain sama, kuin täydellisyys.

Pulunkuristaja sanoi:
Mitä osmoosi on?
Osmoosi on veden (liuottimen) diffuusiota puoliläpäisevän kalvon läpi siten, että kalvon molemmin puolin oleva pitoisuusero pyrkii tasoittumaan. Eli suomeksi: Kun on esim. kaksi solua, joissa toisessa on ionia/molekyyliä A enemmän kuin toisessa, pyrkivät pitoisuuserot tasoittumaan siten, että sieltä, missä ei ole paljoa ionia/molekyyliä A, siirtyy vettä toisen soluun, jolloin ko. solun pitoisuus A:n suhteen laimenee. Koska solujen välissä on puoliläpäisevä kalvo, itse A ei pääse siirtymään, koska se ei mahdu kalvon rei'istä. Reiät ovat kuitenkin tarpeeksi suuria päästääkseen vesimolekyylit lävitseen. Jos itse ioni/molekyyli A siirtyisi, kyseessä olisi diffuusio. Lopuksi kalvon molemmin puolin on kutakuinkin sama pitoisuus. Tilavuudet tietysti muuttuvat. Siksi osmoosi on syyllinen ainakin joihinkin turvotustiloihin.

Miksei kukaan vastaa mun sipulikysymykseen?

kodari76 sanoi:
Pitäisin muuten naamani ummessa, mutta kun ikäsi on jo 32 niin on pakko kysyä: millä logiikalla tuo olisi yksinkertaisempaa? :D
Ajattelin vain että tuloksia seuratessa kehitys on kiinnostavampaa kuin se varsinainen paino mitä sillä hetkellä nostellaan. Lieneekö se sitten vain tällainen tutkijan asennevamma, että trendit ovat kiinnostavampia kuin absoluuttiset lukuarvot. Itseäni ei ainakaan kiinnosta se paljonko rautaa nousee saatika omien tulosten vertailu toisten tuloksiin vaan se, että painoja nousee kerta kerralla enemmän. Kun salilla ei ole vaakaakaan, tuntuu erilaisten tankojen ja lukkojen painojen arvailu ihan turhalta vaivalta koska tavoite on kuitenkin vain kasvattaa raudan määrää. Kysehän on loppujen lopuksi vain systemaattisesta virheestä.

Eri asia on tietenkin, jos kikkailee maksimien perään ja haluaa kehua kavereille paljonko nousi penkistä, niin kyllähän sinne sitten kannattaa kaikki lukot laskea mukaan. Kukin omalla tavallaan.

Dippi sanoi:
Eri asia on tietenkin, jos kikkailee maksimien perään ja haluaa kehua kavereille paljonko nousi penkistä, niin kyllähän sinne sitten kannattaa kaikki lukot laskea mukaan. Kukin omalla tavallaan.

Eipä ole tapana kehuskella tuloksilla kenellekkään, eipä silti että niissä mitään kehumistakaan olisi. Mutta en mä keksi yhtään järkevää syytä jättää se tanko laskematta mukaan, paino se on siinä missä ne levytkin. Joku prässin kelkka on ihan eri juttu, kun ei yleensä ole edes mitään merkintää paljon nuo painavat.

Aleski sanoi:
Eiköhän tuo tarkota sitä, että tuo sihteerikkö ei tosiaankaan Hitleriä palvellessaan tienny mitä kaikkea tämä aiheutti 6 miljoonalle juutalaiselle. Iän kartuttua Traudl Junge ymmärsi, että oli ollut naiivi työskennellessään Hitlerille ja olisi ihan hyvin voinut ottaa selvää työnantajansa tekemisistä.
:worship:
Tuohan kuulostaa jo lähes järkevältä.

Tietääkö joku faktaa siitä, miksi viime päivinä olen huomannut harakoiden ja varisten kulkevan nokka auki? Epäilen itse sen johtuvan kuumasta säästä, mutta en ole varma.

Mixu sanoi:
Tietääkö joku faktaa siitä, miksi viime päivinä olen huomannut harakoiden ja varisten kulkevan nokka auki? Epäilen itse sen johtuvan kuumasta säästä, mutta en ole varma.
Kuumuudesta se johtuu. Linnut eivät hikoile, joten niiden pitää jäähdyttää itseään läähättämällä.

Dragon sanoi:
Kuumuudesta se johtuu. Linnut eivät hikoile, joten niiden pitää jäähdyttää itseään läähättämällä.

voi vitsi!!! Nyt lisää hellettä ja äkkiä, elohopeat nousuun!! Loppuisi se faking raakkuminen. voisi olla aika einstein birdie jos pystyy läähättämään ja rääkkymään samaan aikaan.

menenpä suunnitelemaan ikkunani ulkopuolelle lintusaunaa.

Integrandi sanoi:
Riippuu alleeleista. Saattaa tulla uusi supereskimo tai naapuri. Voi myös tulla jonkinlainen risteymä (mutaatio).

Eihän se ole mahdollista, että eskimon ja neekerin risteytyksestä syntyisi muuta kuin "sekarotuinen"? Ei ole minun järjelläni selitettävissä, että tulisi uusi eskimo tai uusi naapuri. Kuitenkin puolet perintötekijöistä tulee neekeristä ja puolet eskimosta.

Ja mielestäni mutaatio on sana, jota ei voi tässä yhteydessä käyttää. Mutaatio on geenivirhe (joka voi toki osoittautua hyväksi), jolla ei ole risteytymisen kanssa mitään tekemistä.

Pulunkuristaja sanoi:
Minkä rotuiset ihmiset pitäis "risteyttää" jotta tulis täydellinen ihminen (täydellisyyttä voi katsoa omalla tavallaan itse kukin, joten oma mielipidekkin perjaatteessa käy)

Niin, onko tosiaan järkeä kysyä sellaista, mihin vastaamisen itsekin heti myöntää mahdottomaksi? :) Mutta vastaus kysymykseen: evoluutiohan pyrkii "täydellisyyteen". Juuri siitä syystä luonto on niin moninainen. Esimerkkinä vaikkapa erilaiset rodut eri alueilla (eli kaikkiin olosuhteisiin täydellistä ihmistä ei kertakaikkiaan voi "risteyttää"/"valmistaa".

Opossumi sanoi:
Eihän se ole mahdollista, että eskimon ja neekerin risteytyksestä syntyisi muuta kuin "sekarotuinen"? Ei ole minun järjelläni selitettävissä, että tulisi uusi eskimo tai uusi naapuri. Kuitenkin puolet perintötekijöistä tulee neekeristä ja puolet eskimosta.

Mitä minä nyt biologiantunneilta muistan, niin naapuri ja täysin valkoinen jos lisääntyy, niin ne jälkeläiset voivat olla joko täysin mustia tai valkoisia, mutta todennäköisesti ovat jonkinlaisia mulatteja. Todennäköisyys tohon jompaakumpaan ääripäähän on luonnollisesti pienempi. Voi olla että olen väärässäkin.

Opossumi sanoi:
Ei synnykään. Ei se puhdas naapuri tai puhdas eskimo olekaan, vaikka siltä voi näyttää. Tunnen mäkin kaks ihan oikeen neekerin näköistä ihmistä, joilla on suomalainen äiti, ja afrikkalainen isä. Ei ole mitenkään "puolineekereitä".

Edit: Tai siis ovat, mutta eivät siltä näytä. :D

Timba79 sanoi:
Mitä minä nyt biologiantunneilta muistan, niin naapuri ja täysin valkoinen jos lisääntyy, niin ne jälkeläiset voivat olla joko täysin mustia tai valkoisia, mutta todennäköisesti ovat jonkinlaisia mulatteja. Todennäköisyys tohon jompaakumpaan ääripäähän on luonnollisesti pienempi. Voi olla että olen väärässäkin.
Se taisi mennä niin, että piti olla tietty osuus "valkoisia" geenejä sillä mustalla, että voi tulla valkoinen lapsi. Olisiko jossain lukion bilsan kirjassa ollut kuva, jossa oli kerrottu millä todennäköisyydellä kaksi mustaa voi saada valkoisen lapsen, mikäli niillä molemmilla on jokin tietty määrä myös valkoisilta esivanhemmilta saatuja geenejä. Vai alleeleja. Paskat mä enää niitä muistan.

lej sanoi:
Se taisi mennä niin, että piti olla tietty osuus "valkoisia" geenejä sillä mustalla, että voi tulla valkoinen lapsi. Olisiko jossain lukion bilsan kirjassa ollut kuva, jossa oli kerrottu millä todennäköisyydellä kaksi mustaa voi saada valkoisen lapsen, mikäli niillä molemmilla on jokin tietty määrä myös valkoisilta esivanhemmilta saatuja geenejä. Vai alleeleja. Paskat mä enää niitä muistan.

Aika sekavaa tekstiä..

Ihmisen perimä (esim ihonväri) siirtyy geeneissä. Molemmilta vanhemmilta tulee puolet kunkin ominaisuuden määräävistä geeneistä. Mikäli geenit ovat samat sanotaan tilannetta homotsygoottiseksi. Jos geenit ovat erilaisia tilannetta sanotaan heterotsygoottiseksi.

Geenit voivat siirtyä joko vallitsevasti tai peittyvästi. Vallitseva ominaisuus siirtyy lapselle jos jommalla kummalla vanhemmista on tällainen geeni. Tässä tilanteessa ominaisuus esiintyy tilastollisesti 50%:lla jälkeläisillä. Mikäli molemmilla vanhemmilla on peittyvä geeni esiintyy se lapsella todennäköisyydellä 25%.

Oletetaan, että neekerillä on tumman ihon värin määräävä geeni hallitsevana ja vastaavasti eskimolla vaalean ihon värin määräävä geeni hallitsevana. Näin ollen jälkeläinen on 50-50 valkoihoinen/mustaihoinen. Toki muut ominaisuudet periytyvät samaan tapaan fifty-fifty. Saattaa esim olla, että valkoisella jälkeläisellä on neekereille ominaiseen tapaan vaikkapa suuremmat jalkapohjat.

hurjastelu threadiin laiton saman kysymyksen mutta pistetään vielä tähän, jos vaikka saisi vastauksen

Saako esim. liikenteessä pysäytetty henkilö tallentaa poliisin toimia esim. videokameralla tai sanelukoneella ja pitääkö siitä erikseen mainita poliisille?

Miten pystyy lähettämään pakkislaisille private-viestejä, HELPOSTI?!?
Onko VIPpeys ainoa mahdollisuus? Minkä takia sitten rekisteröitymisessä vaaditaan meiliosoitetta???

Back
Ylös Bottom