Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

blaaaaaaah!!

huumor sanoi:
mäkin oon kysyny tätä ja vastaus kuului että pitää olla vippi :nolo:

no voe piruh.. ja se tietty maksaa jonku yhden nissan micran verra, et
pääsee vipiks... :wall:

Mä oon miettiny tätä jo pitemmän aikaa ja nyt on ihan pakko kysyä täälläkin. Eli kun joku hyppää liikkuvasta linja-autosta ulos, niin hänhän lentää oikealle. Eli paikka siis siirtyy useamman metrin. Sitten kun taas joku hyppää ilmaan liikkuvan linja-auton sisällä, niin miksi tällöin ei tuo paikka siirry?

Mikä tuohon löytyy selitykseksi? vai ymmärränkö mä tän jutun jotenki väärin? ahh aivot menee ihan solmiin, kun miettii tota.

:rolleyes:

Reikähuuli sanoi:
Mä oon miettiny tätä jo pitemmän aikaa ja nyt on ihan pakko kysyä täälläkin. Eli kun joku hyppää liikkuvasta linja-autosta ulos, niin hänhän lentää oikealle. Eli paikka siis siirtyy useamman metrin. Sitten kun taas joku hyppää ilmaan liikkuvan linja-auton sisällä, niin miksi tällöin ei tuo paikka siirry?

Mikä tuohon löytyy selitykseksi? vai ymmärränkö mä tän jutun jotenki väärin? ahh aivot menee ihan solmiin, kun miettii tota.

:rolleyes:
Kun matkustat linja-autossa, sinun nopeutesi on sama kuin linja-auton. Eli sama juttu jos hyppäät vaikka 900 km/h lentävässä lentokoneessa ylös, et mäjähdä takaseinään 900 km/h, koska vauhtisi on sama kuin lentokoneen.

edit: mitä? :D

Tomi sanoi:
Kun matkustat linja-autossa, sinun nopeutesi on sama kuin linja-auton. Eli sama juttu jos hyppäät vaikka 900 km/h lentävässä lentokoneessa ylös, et mäjähdä takaseinään 900 km/h, koska vauhtisi on sama kuin lentokoneen.

edit: mitä? :D

argh, ei riitä mun aivot ymmärtämään tuota. Pitäishän paikka sillonki siirtyä kun hyppää bussin sisällä ja alla liikkuu bussi. Tällönhän sun pitäisi siirtyä vasemmalle sinä aikana kun olet ilmassa? Ei helvetti takasin nukkumaan :curs:

Reikähuuli sanoi:
argh, ei riitä mun aivot ymmärtämään tuota. Pitäishän paikka sillonki siirtyä kun hyppää bussin sisällä ja alla liikkuu bussi. Tällönhän sun pitäisi siirtyä vasemmalle sinä aikana kun olet ilmassa? Ei helvetti takasin nukkumaan :curs:

Sähän oot sen liikkuvan esineen sisällä, niin siks paikka ei vaihdu. Tottakai jos hyppäät esim. 80km/h liikkuvan avoauton kyydissä ilmaan, niin tuskinpa tiput enää penkille takaisin...

Reikähuuli sanoi:
* Bussi liikkuu nopeudella 80 km/h
* Olet bussin sisällä

-> Nopeutesi :
* Tien suhteen 80 km/h
* Bussin suhteen 0 km/h

Hyppäät bussin sisällä -> mikään voima ei hidasta nopeuttasi tien suhteen -> mikäli bussi ei jarruta/kiihdytä ilmalentosi aikana, putoat täsmälleen samaan paikkaan takaisin (jos olet hypännyt kohtisuoraan ylöspäin).

Tilanne muuttuu, mikäli bussin tuulilasi sattuisi rikkoutumaan. Tällöin ilmanvastus hidastaisi nopeuttasi ilmalennon aikana, ja liikkuisit ilmalennon aikana bussin suhteen taaksepäin.

Edit: Ts. Kaikki on suhteellista. Ethän sinä tyynenä päivänä pihalla hyppiessäkään lennähdä toiseen galaksiin, vaikka galaksit liikkuvat toistensa suhteen ihan hirveällä nopeudella. Olet maapallon "kyydissä" :D

Arsi sanoi:
Tilanne muuttuu, mikäli bussin tuulilasi sattuisi rikkoutumaan. Tällöin ilmanvastus hidastaisi nopeuttasi ilmalennon aikana, ja liikkuisit ilmalennon aikana bussin suhteen taaksepäin.
Onhan siinä bussissa vielä takaseinä, eikä se sisään tuleva ilma 80 km/h vauhdissa mistään pienistä aukoista ulos "ehdi" eli menee aika monimutkaiseksi =)

Miksi auton ilmaputsarin mukana tulee "tuubi" öljyä mukana? Mihin sitä oikein käytetään ja minkä takia?

Miksi kerrostalojen ulko-ovissa on aina kaksi lukkoa?

sgege sanoi:
Ei tässä kerrostalossa ole 2 lukkoa.
Korjaus:
Kai niissä on yksi lukko, mutta kaksi avainreikää:)
Toiseen ei normaali avain mene.

Miksi ihminen ei huku uidessa vaikka perseessä on reikä?
Miksi lammas ei kutistu sateella?
Mitä/ketä varten kainalokarvat ovat?

T: Hyvin epätietoinen

Back
Ylös Bottom