Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Itsekin olen ihmetellyt tuota lähimaksamisen vaikeutta. Viimesimpänä teoriana olen ajatellut, että myyjä joutuu painamaan lopuksi jotain nappia maksun vastaanottamista varten.

Miks kissat kurnuttaa? Mun katilta pääsee aina semmonen kurn-ääni ku se hyppää johonkin tai pois jostain. Ja joskus ihan kävellessäänkin se kurnuilee.

Kurn.

Lähimaksaminen menee ykkösellä läpi, jahka summa (kassa painanut maksutavan valitseminen) pölähtää päätteen ruutuun.

Sinänsä hauska, että pääte sanoo ennen summan näkymistä että bonus luettu, näytä maksukortti. Ja jos tässä tilassa näyttää maksukortin, se ei kelpaa (tulee kortista riippuen joko että bonus luettu, näytä maksukortti, tai ei bonuskortti).

"All of the non-blind control participants reported a visual impression in at least one dream. In contrast, none of the participants who had been totally blind since birth did."

Taitaa vahvistaa netissä kiertävät tietoiskukuvat, joissa kerrotaan ettei syntymästään saakka sokeat näe unia.
No ei tietenkään "näe", jos ei ole ikinä mitään nähnyt, kun eihän silloin ole sellaista havaintoa olemassakaan. Mutta eihän näkevänkään ihmisen unet ole pelkästään näköaistimuksia: unissa myös kuullaan, tunnetaan, ehkä myös haistetaan asioita. Syntymästään asti sokea ihminen havaitsee maailmaa muiden aistiensa avulla, ja unet koostuvat silloin tietysti myös näistä muista aistihavainnoista kuin näöstä.

Kyllähän moni lentääkin unessaan (kuin siis linnut), ja 'tietää' miltä se lentäminen 'tuntuu', vaikka se ei oikeasti olekaan mahdollista.
Niin mutta tämä perustuu sellaisiin aistihavaintoihin joista sinulla on oikeaa kokemusta. Niitä vain sovelletaan sitten kuvitelmaan siitä, miltä lentäminen tuntuisi. Mutta jos sinulla ei ole ikinä ollut minkäänlaista kokemusta näköaistista, niin eihän pelkän mielikuvituksen avulla pysty mitenkään tuottamaan sellaista.

Joillain eläimillä väitetään olevan aisti, jolla ne havaitsevat magneettikenttiä ja pystyvät siten esim suunnistamaan niiden avulla. Voisitko kuvitella näkeväsi unta, jossa koet aistihavaintoja tällaisen magneettiaistin avulla? Ei siis niin, että jotenkin tiedät missä pohjoinen on tai tunnet mihin suuntaan kenttä kulkee, vaan että tämä olisi täysin uusi, muista aisteistasi täysin riippumaton tapa havaita maailmaa?

Mun mielestä juu, sellaista unta miltä on panemisen ajatellut tuntuvan. Kai siitä joku mielikuva on, se onko se oikea on taas toinen juttu.

Mitä vittua nyt taas? Osaako joku selittää mikä ajatus siinä on takana, että jos taloyhtiössä teetetään vaikka ikkunaremontti jonka jokainen asukas maksaa luonnollisesti itse, niin tästä ei saa kotitalousvähennyksiä, mutta jos tämän teettäisi ihan itse ja maksaisi saman rahan niin siitä saisi vähennykset?

Ja toinen juttu asiaan liittyen, että jos haluan tuosta taloyhtiön teettämästä työstä omasta osuudestani kuitin erittelyineen mikä on työn ja materiaalien osuus niin mun käsityksen mukaan mulla olis oikeus sellainen saada. Olenko ihan väärässä? Isännöitsijä on vähän nihkeä auttaan asiassa. Se tietty vetänyt puolet rahasta omaan liiviin ja koittaa pelastaa nahkansa. :D

Mitä vittua nyt taas? Osaako joku selittää mikä ajatus siinä on takana, että jos taloyhtiössä teetetään vaikka ikkunaremontti jonka jokainen asukas maksaa luonnollisesti itse, niin tästä ei saa kotitalousvähennyksiä, mutta jos tämän teettäisi ihan itse ja maksaisi saman rahan niin siitä saisi vähennykset?

Ajatus on juuri siinä, että kotitalousvähennyksen saa vain yksityishenkilön itse teettämästä työstä, mutta taloyhtiön teettämä remontti on nimenomaan yhtiön eikä yksittäisten asukkaiden teettämä. Systeemin järkevyydestä suuntaan tai toiseen voi sitten olla montaa mieltä. Sinänsä asunto-osakeyhtiössä ikkunat kuuluvat pääosiltaan yhtiön kunnossapitovastuulle, joten oletus on juuri se että ikkunakorjaukset teettää yhtiö eikä yksittäinen osakas.

Ja toinen juttu asiaan liittyen, että jos haluan tuosta taloyhtiön teettämästä työstä omasta osuudestani kuitin erittelyineen mikä on työn ja materiaalien osuus niin mun käsityksen mukaan mulla olis oikeus sellainen saada. Olenko ihan väärässä? Isännöitsijä on vähän nihkeä auttaan asiassa. Se tietty vetänyt puolet rahasta omaan liiviin ja koittaa pelastaa nahkansa. :D

Kun taloyhtiö teettää esim. ikkunarempan, niin urakkahinta jaetaan yhtiöjärjestyksen mukaan joko neliö- tai osakeperusteisesti eikä eritellen todellisia kustannuksia huoneistoa kohti. Suoraa tietoa sinun kämppäsi osuudesta remontissa ei siis välttämättä edes ole olemassa ja jos on, niin sillä ei ole väliä koska se ei kuitenkaan täsmää tasan maksamaasi osuuteen rempasta. Se tieto, mitä voisit saada, on tieto koko urakan hinnasta työ- ja materiaalikustannukset eriteltynä ja siitä voi sitten tsekata, että sinun asuntosi osuus on laskettu kuten pitää. Oikeudesta tietojen vaatimiseen yksittäisen osakkaan nähtäville en ole varma - järkevässä yhtiöissä urakkakustannuksista varmaan kerrottaisiin ihan avoimesti joka tapauksessa ja jos isännöitsijä ja hallitus niitä haluavat jostain syystä pimittää, niin aikamoinen vääntö ja pykälien lukeminen puolin ja toisin on pahimmillaan luvassa...

Mistä kannattaa alottaa suursiivous kotona? Eli pitäs heittää vaatteita ym roinaa pois, tiskailla, lattioita pestä, imuroida, pyyhkiä pölyjä ja tahroja kaapistoista.

Ite teen ensin tiskailut, pyykin pesut yms. Sitten yleistä järjestelyä (esim ne vaatteet ja roinat pois). Lopuksi sitten pölyjen ja tahrojen pyyhinnät, imuroinnit ja moppaukset. Yks homma/huone kerrallaan, ei kannata kaikkee yrittää sotkee yhtä aikaa :D ei ku siis siivota.

Back
Ylös Bottom