Tähän osaan jopa sanoa jotain. Mulla on kiinteät oikomiskojeet, jotka on laitettu yksityisellä. Kustannukset tulevat riippumaan paljon siitä, miten laajaa hoitoa tarvitaan. Yleensä on oiottava molemmat leuat, ja tyypillinen hoidon kesto on noin kaksi vuotta. Harvemmin riittää vain toinen leuka ja alle vuosi. Sanoisin, että on epätodennäköistä päästä alle neljällä tonnilla. Jokin ihan minimaalinen korjaus voi mennä pariin tonniin. Tämä riippumatta siitä, otatko kiinteät kojeet, Invisalignin tai vastaavan tms. Vaativa ja pitkä hoito voi nostaa hintaa hyvinkin kuuteen tonniin. Esitutkimukset, muotit ja hoitosuunnitelma menevät paikasta riippuen ehkä 300-500 euroon, päälle röntgenkuvat jos niitä ei löydy valmiiksi, ehkä 200 euroa? Yhden leuan kojeistus kustantaa noin 700-900 euroa. Käynti säätämässä kojeita kerran kuussa, hinta noin 70-200 euroa per käynti vähän riippuen mitä tehdään. Lopussa kojeiden purku, muotit, retentiokojeet, arviolta noin 1200 euroa jos molemmat leuat hoidetaan. Jos pitää hampaita poistaa, kustannuksia tulee lisää sen mukaan luultavasti joitain satoja euroja, riippuen poistettavien hampaiden määrästä ja pitääkö leikata ym, jos toimenpiteet tehdään yksityisellä. Eli ihan halpaa lystiä ei ole. Nämä hintaheitot perustuvat hinnastoon, joka mulle annettiin ja jonka mukaan olen itse maksanut.