Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Titaanikorut voivat olla tummia tai vaaleita. Olen nähnyt esim. aika tumman titaanisormuksen.

Esim. Suokon sivuilta näkee tuota väriskaalaa. En usko, että niillä mitään roskametallia titaanina myydään. (Toki siellä on siis sellaisia, missä on mukana esim. hiilikuitua mutta on siellä ihan pelkästään titaanisia eri sävyisinä.)
Tuolla oli tummempiakin näköjään, tosin mua ihmetyttää myös jotenkin kultaan tai keltaiseen vivahtava sävy korussa. Tai sitten kuvittelen vain ja se vain näyttää siltä korussa olevan kirkkaan kiven rinnalla. No, laitoin sen jo napaani ja jos lähiaikoina kuolen napavaivoihin, niin syynä on sitten koru, joka ei ollut titaania vaan ties mikä roskiksen kyljestä veistetty käppyrä.

Jaah, tuollaisiakin analyyseja saa. Olisin kuvitellut paljon kalliimmaksi. Olisi varmaan eka napakoru, jonka siellä analysoivat. :D

Jos haluaisi käydä laittamassa hampaat suoriksi yksityisellä, niin paljonkohan tämä lysti maksaa? Kellään muutenkaan kokemusta vanhemmalla iällä oikomishoidosta?
Tähän osaan jopa sanoa jotain. Mulla on kiinteät oikomiskojeet, jotka on laitettu yksityisellä. Kustannukset tulevat riippumaan paljon siitä, miten laajaa hoitoa tarvitaan. Yleensä on oiottava molemmat leuat, ja tyypillinen hoidon kesto on noin kaksi vuotta. Harvemmin riittää vain toinen leuka ja alle vuosi. Sanoisin, että on epätodennäköistä päästä alle neljällä tonnilla. Jokin ihan minimaalinen korjaus voi mennä pariin tonniin. Tämä riippumatta siitä, otatko kiinteät kojeet, Invisalignin tai vastaavan tms. Vaativa ja pitkä hoito voi nostaa hintaa hyvinkin kuuteen tonniin. Esitutkimukset, muotit ja hoitosuunnitelma menevät paikasta riippuen ehkä 300-500 euroon, päälle röntgenkuvat jos niitä ei löydy valmiiksi, ehkä 200 euroa? Yhden leuan kojeistus kustantaa noin 700-900 euroa. Käynti säätämässä kojeita kerran kuussa, hinta noin 70-200 euroa per käynti vähän riippuen mitä tehdään. Lopussa kojeiden purku, muotit, retentiokojeet, arviolta noin 1200 euroa jos molemmat leuat hoidetaan. Jos pitää hampaita poistaa, kustannuksia tulee lisää sen mukaan luultavasti joitain satoja euroja, riippuen poistettavien hampaiden määrästä ja pitääkö leikata ym, jos toimenpiteet tehdään yksityisellä. Eli ihan halpaa lystiä ei ole. Nämä hintaheitot perustuvat hinnastoon, joka mulle annettiin ja jonka mukaan olen itse maksanut.

Tähän osaan jopa sanoa jotain. Mulla on kiinteät oikomiskojeet, jotka on laitettu yksityisellä. Kustannukset tulevat riippumaan paljon siitä, miten laajaa hoitoa tarvitaan. Yleensä on oiottava molemmat leuat, ja tyypillinen hoidon kesto on noin kaksi vuotta. Harvemmin riittää vain toinen leuka ja alle vuosi. Sanoisin, että on epätodennäköistä päästä alle neljällä tonnilla. Jokin ihan minimaalinen korjaus voi mennä pariin tonniin. Tämä riippumatta siitä, otatko kiinteät kojeet, Invisalignin tai vastaavan tms. Vaativa ja pitkä hoito voi nostaa hintaa hyvinkin kuuteen tonniin. Esitutkimukset, muotit ja hoitosuunnitelma menevät paikasta riippuen ehkä 300-500 euroon, päälle röntgenkuvat jos niitä ei löydy valmiiksi, ehkä 200 euroa? Yhden leuan kojeistus kustantaa noin 700-900 euroa. Käynti säätämässä kojeita kerran kuussa, hinta noin 70-200 euroa per käynti vähän riippuen mitä tehdään. Lopussa kojeiden purku, muotit, retentiokojeet, arviolta noin 1200 euroa jos molemmat leuat hoidetaan. Jos pitää hampaita poistaa, kustannuksia tulee lisää sen mukaan luultavasti joitain satoja euroja, riippuen poistettavien hampaiden määrästä ja pitääkö leikata ym, jos toimenpiteet tehdään yksityisellä. Eli ihan halpaa lystiä ei ole. Nämä hintaheitot perustuvat hinnastoon, joka mulle annettiin ja jonka mukaan olen itse maksanut.

Kiitos vastauksesta! Mulla on sellanen tilanne että nuorempana ollut oikomishoidossa. Silloin mulla oli ylähaimpaissa ja vasemmalla takahampaissa kiinteät raudat. Silloin poistettiin yksi hammas ja takahampaitten purenta saatiin kuntoon. Yläetuhampaat oli aika rivon näiköiset mutta oli ilmeisesti vain kosmeettista haittaa. Nekin saatiin suoraksi. Sitten sain ylähampaille sellaiset omiin hampaisiin muovatut raudat, jotka sai itse irroitettua. Lääkärin ohje taisi olla että syödessä voi ottaa pois. No minä tyhmänä poikana laiminlöin niiden käyttöä ja etuhampaat lähti valumaan takaisin kohti vanhoja paikkoja. Sitten en enään saanut edes niitä rautoja takaisi paikalleen. Elikkäs lähinnä haluaisin etuylähampaat suoriksi, koska ei enää ole kovin esteettisen näköiset

Puhuvat että netistä löytyisi tarkka laskuri tuontiauton verotukselle (EU:n sisältä, Saksasta). Tullin sivuilta löytyy vain toi MAHTI-tietokanta, google antaa jotain ennakkotapauksia ennen -08 rekisteröidyille autoille jne.

Onko siis olemassa jotain edes suuntaa antavaa laskuria, joka perustuisi ihan päästöihin yms. jolla nykyisin verotus lasketaan?

Kauankohan kestää kirjeen matka, jos se ensin käy paikkakunnalla a, jonka jälkeen se käännetään postissa paikkakunnalle b? Välimatkaa parisataa kilometriä.

Kauankohan kestää kirjeen matka, jos se ensin käy paikkakunnalla a, jonka jälkeen se käännetään postissa paikkakunnalle b? Välimatkaa parisataa kilometriä.

No hyvällä tuurilla se on perillä lähetyksestä seuraavana arkipäivänä, viimeistään toisena. Ellei sisällä huumeita, johon huumekoira nappaa vainun, silloin tuskin tulee perille ikinä.

Nyt on päässy perusmatematiikka unohtumaan.
Osaako joku selittää, miksi cosA + XsinA = 0 voidaan ilmoittaa muodossa -sinA + XcosA = 0 ? Millä logiikalla/periaatteella tuo saadaan pyöriteltyä?

Totatota. Olen viime syksynä hyväksynyt opiskelupaikan yliopistossa X, kuitenkaan kyseiseen tutkintoon ja kouluun en ole menossa, vaan tällä hetkellä olen ns. poissaolevana. Tarkoitus on tulevan kevään yhteyshaussa hakea yliopistoon Y ja tiettyyn tutkintoon. Miten tuo hakuprosessi minun osalta menee. Voinko ilmoittaa toiseen yliopistoon että en käytä tuota opiskeluoikeuttani jolloin en ole enää poissaolevana ja se mahdollistaa haun myös keväällä?

Kun nyt sitten saan paikan toisessa koulussa ja toiseen tutkintoon:rolleyes:, niin häviääkö opiskeluoikeus toiseen yliopistoon automaattisesti? Vai pitääkö tuossa itse ilmoitella jotain?

Kun nyt sitten saan paikan toisessa koulussa ja toiseen tutkintoon:rolleyes:, niin häviääkö opiskeluoikeus toiseen yliopistoon automaattisesti? Vai pitääkö tuossa itse ilmoitella jotain?
Ei häviä, sulla voi olla opinto-oikeus moneen paikkaan samaan aikaan. Samana vuonna saa vastaanottaa vain yhden paikan. Eli ilmoitat sinne ensimmäiseen paikkaan kun tulokset kesällä tulee, että luovut opiskelupaikastasi.

Suomessa mitään hyviä nettikauppoja jossa voisi t-paitoihin, huppareihin ja collegepaitoihin painattaa/brodeerata haluamansa tekstin tai vaikka logon?

Ei häviä, sulla voi olla opinto-oikeus moneen paikkaan samaan aikaan. Samana vuonna saa vastaanottaa vain yhden paikan. Eli ilmoitat sinne ensimmäiseen paikkaan kun tulokset kesällä tulee, että luovut opiskelupaikastasi.

Mitä järkeä luopua vapaaehtoisesti opinto-oikeudesta?

paljonko d vitamiinia on
liikaa päivässä? oon nappaillu tässä jo tovin 100-150 mikrogrammaa mutta sitten tormäsin artikkeliin jossa mainittiin että on rasvaliukoinen vitamiini ja siksi liian suurina määrinä käytettynä hyödyt muuttuu haitaks?

paljonko d vitamiinia on
liikaa päivässä? oon nappaillu tässä jo tovin 100-150 mikrogrammaa mutta sitten tormäsin artikkeliin jossa mainittiin että on rasvaliukoinen vitamiini ja siksi liian suurina määrinä käytettynä hyödyt muuttuu haitaks?

Käy mittauttamassa D-vitamiinin pitoisuutesi verestä niin tiedät onko annos sinulle sopiva. Mm Terveystalolla sen saa ilman lähetettäkin mittautettua (toki tulee halvemmaksi jos saat julkisen tai työterveyshuollon lähetteen tutkimukseen).

Kuinka pitkään tuota opinto-oikeutta voi säilyttää? Jos sanotaan että tahtoisin nyt toisen tutkinnon suoritettuani käydä tämän tutkinnon johon minulla jo opinto-oikeus on.

Niin pitkään kunnes lakisääteinen opintoaikasi tulee täyteen. Voi myös olla oppilaitoskohtaisia erityissääntöjä.

Käy mittauttamassa D-vitamiinin pitoisuutesi verestä niin tiedät onko annos sinulle sopiva. Mm Terveystalolla sen saa ilman lähetettäkin mittautettua (toki tulee halvemmaksi jos saat julkisen tai työterveyshuollon lähetteen tutkimukseen).

Tämäkään ei vielä riitä, kun niistä pitoisuuksistakaan ei taideta olla yhteisymmärryksessä. Jonkun mielestä syöt joka tapauksessa väärin.

Joudun n. kerran kuukaudessa matkustamaan pk-seudulle maalta työn takia. Silloin yöunet jäävät tosi lyhyiksi kun juna lähtee aamulla aikaisin ja tulen myöhään illalla kotiin. Kotimatkalla aina tärisen unenpuutteesta. Lähes poikkeuksetta sairastun flunssaan joka kerta reissun jälkeen! :( Yhdistän reissun sairastumisiin koska muuten en sairasta juurikaan. Junassa ja bussissa on aina pärskiviä ihmisiä ja muutenkin varmasti eri viruskanta kuin kotipaikkakunnallani. Miten voisin estää jokakertaisen sairastumisen? Vitamiineja jo syön ja syön muutenkin monipuolisesti. Reissulla luulen että stressi ja unenpuute altistavat sairastumiselle.

Kuinka pitkältä ajalta nesteytys vaikuttaa päivän kuntoon? Eli siis jos teen vaikka maanantaina +30 asteessa töitä niin kannattaako tankata vettä vaikka su ja la vai riittääkö pelkästään hyvä nesteytys su?

No en mä ainakaan jaksaisi rampata kusella kahta päivää. Kyllä duuniajan hyvä nesteytys riittää.

Back
Ylös Bottom