Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: đŸ’„ TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ đŸ’„

Meta description: Ketju, jossa saa kysyĂ€ ihan mitĂ€ tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvĂ€ssĂ€ hengessĂ€.

Opiskeluaikoina oli kaupassa töissÀ yhteensÀ kuutisen vuotta. Kaupan alalla palkoissa tulee vuosilisiÀ tiettyjen vuosimÀÀrien jÀlkeen. Olen nyt ollut oman alani töissÀ nelisen vuotta ja koska työt loppuvat, niin mietin, ettÀ voisin uutta etsiessÀ hakea vaikka kaupan alalta töitÀ, koska omalla alallani on tÀÀllÀ pÀin aika rajoitetusti paikkoja. Kysymys on, ettÀ jos nyt menisin kauppaan töihin, niin olisiko palkkani sama kuin aikoinani hommat siellÀ lopettaessani ja nousisi siitÀ vuosien mukaan, vai alkaako kertymÀ alusta, eli saisin aloittelijan palkkaa? oma nuppi sanoo palkka "jatkuisi" samasta summasta mihin aikoinaan jÀi, mutta olisiko jollain varmaa tietoa asiasta? tÀssÀ kuitenkin on monta vuotta vÀlissÀ kun en ole kyseistÀ työtÀ tehnyt, eli vaikuttaako se asiaan?

Opiskeluaikoina oli kaupassa töissÀ yhteensÀ kuutisen vuotta. Kaupan alalla palkoissa tulee vuosilisiÀ tiettyjen vuosimÀÀrien jÀlkeen. Olen nyt ollut oman alani töissÀ nelisen vuotta ja koska työt loppuvat, niin mietin, ettÀ voisin uutta etsiessÀ hakea vaikka kaupan alalta töitÀ, koska omalla alallani on tÀÀllÀ pÀin aika rajoitetusti paikkoja. Kysymys on, ettÀ jos nyt menisin kauppaan töihin, niin olisiko palkkani sama kuin aikoinani hommat siellÀ lopettaessani ja nousisi siitÀ vuosien mukaan, vai alkaako kertymÀ alusta, eli saisin aloittelijan palkkaa? oma nuppi sanoo palkka "jatkuisi" samasta summasta mihin aikoinaan jÀi, mutta olisiko jollain varmaa tietoa asiasta? tÀssÀ kuitenkin on monta vuotta vÀlissÀ kun en ole kyseistÀ työtÀ tehnyt, eli vaikuttaako se asiaan?

ItellÀ ainakin jatku, taukoa oli pari vuotta.

Palkka on sama kuin lopettaessasi työt. Ainakin jos työtodistukset löytyvÀt aikaisemmin tehdystÀ työstÀ. Toimitat ne vain uuteen työpaikkaan niin ottavat huomioon palkkauksessa ne kyllÀ.

Onko yhdysvalloissa kÀytössÀ suomalaista pankkikorttia vastaavia kortteja (Debet-kortteja)? Jos on, miksi niitÀ kutsutaan.
Pystyykö usan hotelleissa kuinka helposti maksamaan yöpymisen kÀteisellÀ tai pankkikortin debet-puolelta?

ps. laitoin kyllÀ meiliÀ hotelleihin, vastauksia odotellessa...

Onko yhdysvalloissa kÀytössÀ suomalaista pankkikorttia vastaavia kortteja (Debet-kortteja)? Jos on, miksi niitÀ kutsutaan.
Pystyykö usan hotelleissa kuinka helposti maksamaan yöpymisen kÀteisellÀ tai pankkikortin debet-puolelta?

ps. laitoin kyllÀ meiliÀ hotelleihin, vastauksia odotellessa...

Kyl ne on ihan debit card ja credit card. YleensÀ hotelleissa suositaan korttimaksua kÀteisen edellÀ. Debit/credit -puolesta en osaa sanoa suoralta kÀdeltÀ kun yleensÀ maksoin joko Masterilla (eli credit) tai Electronilla jos halusin menevÀn kÀyttötililtÀ.

OMA KYSYMYS:

Paskoin puhelimeni nÀytön ja nyt vakuutusyhtiö korvaa mulle puhelimen tÀnhetkisen hinnan miinus omavastuu ja tilille ropsahtaa rahat tÀllÀ viikolla. Maksavat reilu parisataa euroa. Olisiko nyt kannattavampaa ostaa sama puhelin (ja siis pistÀÀ omista rahoista loput) VAI esim. tilata uusi kosketuspaneeli+lasi, vaihtaa ite ja sÀÀstÀÀ vÀhÀn? KöyhÀlle kÀy kuitenki aina ohrasesti ja vituiks se uuden paneelin laitto menee kuitenkin, joten ainakin riskittömÀmpÀÀ olisi vain pistÀÀ omista vÀhÀn lisÀÀ rahaa ja ostaa kokonaan uusi.

Onko Jussi Parviainen hullujenhuoneella, kun hÀnestÀ ei ole aikoihin kuulunut oikein mitÀÀn?

Jussi Parviainen

SiinÀ on kyseisen herran blogi.
KyllÀhÀn se psykiatriseen sairaalaan kuuluisi.

MitÀ aikoinaan, kevyenÀ kenttÀviihteenÀ, luin sen blogia, niin se on olevinaan niin kovaa jÀtkÀÀ ettÀ!
PelkkÀ sekopÀÀ.
Lue tuota blogia ja huomaat ettÀ pelkkÀ pelle koko mies.

OMA KYSYMYS:

Paskoin puhelimeni nÀytön ja nyt vakuutusyhtiö korvaa mulle puhelimen tÀnhetkisen hinnan miinus omavastuu ja tilille ropsahtaa rahat tÀllÀ viikolla. Maksavat reilu parisataa euroa. Olisiko nyt kannattavampaa ostaa sama puhelin (ja siis pistÀÀ omista rahoista loput) VAI esim. tilata uusi kosketuspaneeli+lasi, vaihtaa ite ja sÀÀstÀÀ vÀhÀn? KöyhÀlle kÀy kuitenki aina ohrasesti ja vituiks se uuden paneelin laitto menee kuitenkin, joten ainakin riskittömÀmpÀÀ olisi vain pistÀÀ omista vÀhÀn lisÀÀ rahaa ja ostaa kokonaan uusi.

Myy se vanha jollekin Remppa Ranelle ja sitten osta uusi puhelin.

Onnistuttiin ammattimaisina rakentaja-raneina saamaan reikÀ polyuretaanivaahtopulloon ja kaverin laminaattilattialle aikamoinen sotku. TietenkÀÀn emme tajunneet antaa vaahdon kuivua, ennen puhdistusyritystÀ, joten nyt lattialla on hyvin ohut kerros kivikovaksi jÀhmettynyttÀ valkoista töhnÀÀ. Pullossa sanotaan, ettÀ lÀhtee ainoastaan mekaanisesti, mutta miten raaputtaa mokoma irti vaurioittamatta lattiaa? Google neuvoi, ettÀ kannattaisi kÀyttÀÀ mineral spiritiÀ? Onko tuo nyt sitten tÀrpÀttiÀ, vai jotain muuta? Ei nyt ihan viitsisi laminaattiakaan kÀydÀ vaihtamaan.

MineraalitÀrpÀtti aka lakkabensiini. Suosittelen koittamaan ensin jonnekkin nurkkaan. TiedÀ sitten mitÀ tuo tekee laminaatin pinnoitteelle. Tosin teillÀ on vaihtoehdot aika vÀhissÀ. Aikamoinen moka oli lÀhteÀ levittÀmÀÀn sitÀ pitkin lattiaa :D. Onnea vaan putsausoperaatioon, kerro miten kÀvi. MÀ veikkaan, ettÀ ei kauhean hyvin...

Miten oransseista housuista nurmikon aiheuttama lÀikkÀ lÀhtisi parhaiten? Jos jotain vaikutusta, niin housut ovat kÀyneet jo koneen kautta ja vasta jÀlkeenpÀin tuon tahran huomasin.

Onnistuuko testosteroniarvojen mittaus yleisellÀ ihan testimielessÀ vai pitÀÀkö mennÀ yksityiselle?

Kumpi on parempi, kurkun pitÀminen jÀÀkaapissa vai huoneenlÀmmössÀ? Itse olen aina pitÀnyt jÀÀkaapissa, mutta olen huomannut ettÀ lÀhes kaikki tutut pitÀvÀt huoneenlÀmmössÀ. Vai onko tÀllÀ edes mitÀÀn vÀliÀ?

Kumpi on parempi, kurkun pitÀminen jÀÀkaapissa vai huoneenlÀmmössÀ? Itse olen aina pitÀnyt jÀÀkaapissa, mutta olen huomannut ettÀ lÀhes kaikki tutut pitÀvÀt huoneenlÀmmössÀ. Vai onko tÀllÀ edes mitÀÀn vÀliÀ?

Moni elintarvike sÀilyy paremmin hiukan liian lÀmpimÀssÀ kuin hiukan liian viileÀssÀ ( vrt optimisÀilytyslÀmpötila ). Kaikkein pahinta nÀille herkille tuotteille, kuten kurkku, banaani ja kananmunat on kuitenkin lÀmpötilan jatkuva vaihtelu kylmemmÀstÀ lÀmpimÀmpÀÀn. Itse sÀilön aina siten kuin kaupassakin, eli ne mitkÀ ei kaupassa ole pakasteita eikÀ jÀÀkaappitavaroita, eivÀt ole sitÀ myöskÀÀn kotona. Jos syöt kurkkusi pois jÀÀkaapista nopeasti, et varmasti huomaa mitÀÀn. Minulla taasen jÀÀkaappiin tungetut tuoretuotteet jÀÀ lÀhes kokonaan syömÀttÀ, kun eivÀt ole nÀkösÀllÀ ja ovatkin jo pilalla, kun muistan, ettÀ oli jotain syötÀvÀÀkin siellÀ. Tuotteiden oikean sÀilytyslÀmpötilan voi tarkistaa netistÀ ja hyvÀlaatuinen jÀÀkaappi on eri korkeuksilla eri lÀmpötilassa ( ja oikein sÀÀdettynÀ ), jolloin herkempikin tuote voi sinne jÀÀkaappiin sopia.

Voiki peltipoliisin ohittaa ylinopeudella ajamalla toista kaistaa, vaikka tiellÀ ei olisi muuta liikennettÀ eikÀ olisi ohitustilannetta? Vai onko peltipoliisin kamera suunnattu koko tiealueelle?

Voiki peltipoliisin ohittaa ylinopeudella ajamalla toista kaistaa, vaikka tiellÀ ei olisi muuta liikennettÀ eikÀ olisi ohitustilannetta? Vai onko peltipoliisin kamera suunnattu koko tiealueelle?
Voi ohittaa. Ei oo kun menevÀlle kaistalle suunnattu ja asfaltissa on anturit.

Back
Ylös Bottom