Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Onko kone- ja tuotantotekniikan tuotesuunnitteluinsinöörin työtehtävät minkälaisia? Ei kait vaan pelkkää AutoCADin pyörittelyä? Pitäis valita toi suuntautuminen nyt ja haluaisin "siistin sisätyön" ihan astmanikin takia, mutta olen todella huono lujuuslaskennoissa ja suunnitteluohjelmien käytössä. Kellään kokemuksia?

Onko kone- ja tuotantotekniikan tuotesuunnitteluinsinöörin työtehtävät minkälaisia? Ei kait vaan pelkkää AutoCADin pyörittelyä? Pitäis valita toi suuntautuminen nyt ja haluaisin "siistin sisätyön" ihan astmanikin takia, mutta olen todella huono lujuuslaskennoissa ja suunnitteluohjelmien käytössä. Kellään kokemuksia?

Ite olen tuotantekniikan (itellä painotus oli kunnossapitoon mutta suunnittelijoitakin löytyy) inssi samoin kuin monet kaverit ja vois sanoa että työt on melkein ihan mitä tahansa teknistä alaa.

Oikeesti erikoistuminen inssi puolella kannattaa valita oman kiinnostuksen mukaan. Työelämässä on sitten enää merkitystä minkä alan inssi suunnilleen on mutta erikoistuminen ei paljoakaan paina töitä hakiessa. Se on tuurista kiinni kuinka oman alan hommia tekee.

Muutama kaveri silloin kauan sitten valmistuessaan teki hetken täysipäiväisesti cad piirto hommia mutta nykyään ei kukaan. Toki ohjelman joutuu käynnistämään aina toisinaan :) ... ps Solidworks on tämän päivän "standardi" yrityselämässä, en tiedä yhtään firmaa mikä autocadillä kuvia pyörittäisi :D

Okei Jami2003. Itse olen kanssa suuntautunut tuotantotekniikkaan missä juuri on näitä konepaja teknisiä mittauksia, kunnossapitotekniikkaa ym... tai no oikeestaan se alkaa ensi syksynä eli 2 vuotta oli kaikilla ekana samaa ja nyt syksyllä alkaa. Olin kummiskin kesätyö terveystarkastuksessa ja siellä lääkäri sanoi, että olethan sitten tietoinen, että tarvitset tulevaisuudessa siistin sisätyön. Olen allerginen/astmaattinen taustaltani ja kärsin jo koko viime vuoden toistuvista keuhkoputken- ja poskiontelontulehduksista. Tälläkin hetkellä itseasiassa saikulla kuumeettoman keuhkokuumeen takia. Eli en pysty työskentelemään pölyisessä ympäristössä ihan senkin takia ettei myöhemmin sitten tulee mitään "pahempia" keuhkosairauksia. Siksi kysynkin, että onko tuo tuotantotekniikan insinöörin hommat lähinnä metallinpölyisten konepajojen esimiestehtäviä, vai nimenomaan laidasta laitaan? Tuota suunnittelu puolta lekuri ehotti mutta olen erittäin huono lujareissa, statiikoissa, mallintamisessa ja dynamiikoissa ym... Pelottas vähän suoraan sanottuna, että jäis paperit saamatta jos sinne suuntautuisin. Olen kummiskin kaavaillut ammattikoulun opettajan uraa itselleni kunhan olen saanut ekana noi tuotantotekniikan paperit ja ollut sen 3 vuotta työelämässä.

^ Käsittääkseni aika paljon myyntihommia ja toimistossa kyhnöttämistä voi olla tiedossa tuotannonkin puolelle, mutta myös sitä välijohdon hommaa ja tuotannon aikataulutusta yms. Itse en ole vielä valmistunut, mutta käsitykseni mukaan vaihtoehtoja on tosi laajasti (poislukien lamat sun muut, jotka vaikuttavat ihan kaikkeen työllistymiseen). Luet sen suuntautumisen mikä itseä kiinnostaa ja etsit sitten sopivan homman.

Ite olen tuotantekniikan (itellä painotus oli kunnossapitoon mutta suunnittelijoitakin löytyy) inssi samoin kuin monet kaverit ja vois sanoa että työt on melkein ihan mitä tahansa teknistä alaa.

Oikeesti erikoistuminen inssi puolella kannattaa valita oman kiinnostuksen mukaan. Työelämässä on sitten enää merkitystä minkä alan inssi suunnilleen on mutta erikoistuminen ei paljoakaan paina töitä hakiessa. Se on tuurista kiinni kuinka oman alan hommia tekee.

Muutama kaveri silloin kauan sitten valmistuessaan teki hetken täysipäiväisesti cad piirto hommia mutta nykyään ei kukaan. Toki ohjelman joutuu käynnistämään aina toisinaan :) ... ps Solidworks on tämän päivän "standardi" yrityselämässä, en tiedä yhtään firmaa mikä autocadillä kuvia pyörittäisi :D

No et sinä sitten paljoa yrityselämästä tiedä ;)
Näin alkuun esimerkiksi Suomen suurin suunnittelu- ja konsultointiyhtiö Pöyry käyttää autocadia. Autocadia ja sen eri ohjelmistoja (arkkitehti, yhdyskuntasuunnittelu yms.) käytetään paljon laajemmin kuin SolidWorksia. Toki konesuunnittelussa Solidia käytetään suhteessa enemmän kuin vaikka rakennuspuolella. Monessa paikassa on molemmat sekä Solid että AutoCAD, ne kun ymmärtävät toisiaan.
Omassa käytössä AutoCAD on paljon nopeampi ja kätevämpi 2D-suunnitelmien teossa (joita suurin osa suunnitelmista ja työpajapiirustuksista) on ja Solidilla voi sitten hahmotella tarvittavat 3D-jutut.
Käteviä työkaluja molemmat...:)

Kyllähän noita 2D ja 3D ohjelmia on aika laajalti käytössä. Itsekin tehnyt vuodesta 2006 tuotekehityksen kanssa hommia ja en ole AutoCADiin koskenu koulun jälkeen. Solidia en taas ole käyttänyt ikinä. Pro-E, I-Deas ja Catia taas ovat tuttuja, vaikkakin Pro-E:n käytöstäkin on jo vuosia..

Sen olen huomannut että jos "ymmärtää" 3D:n päälle niin on suht helppo siirtyä työkalusta toiseen kun niissä kuitenkin löytyy suunnilleen samat komennot vaikka ovatkin eri nimillä jne.. Kun itse komennot saa vain oman pään muistiin niin sen jälkeen mallinnus itsessään sujuu normaalisti.

Suunnitteluohjelmistojen käyttötaito on kiinni harjoittelemisesta ja lujuusopin oppii jokainen normaalilla älyllä varustettu ihminen, jos on viitseliäisyyttä. Jotenkin viestistäsi jäi se kuva, että sinua ei kauheasti kiinnosta suunnittelu ja lujuuslaskenta, joten kannattaako niiden opiskelua edes jatkaa? Jos tulevassa työssäsi avainasemassa olevat asiat eivät kiinnosta nyt, niin tilanne on melko kurja, jos kiinnostus ei vielä jatkossakaan niihin herää.

Insinöörin papereilla teet kyllä aivan yhtä siistiä sisätyötä, vaikka erikoistuisitkin enemmän esim. tuotantotekniikkaan tai kunnossapitoon. Konetekniikan alalla et todennäköisesti missään työssä altistu sellaisille olosuhteille, joissa astmasi estäisi tai hankaloittaisi työntekoa.

Onko olemassa mitään vartavasten ko. asiaan suunniteltua ja toimivaa vesitiivistä laukkua/pussia, johon saisi esim. autonavaimet tai setelirahaa, jonka saisi mukaan uimaan. Vituttaa jättää kaikki arvoesineet rannalle kun itse on uimassa.

Suunnitteluohjelmistojen käyttötaito on kiinni harjoittelemisesta ja lujuusopin oppii jokainen normaalilla älyllä varustettu ihminen, jos on viitseliäisyyttä. Jotenkin viestistäsi jäi se kuva, että sinua ei kauheasti kiinnosta suunnittelu ja lujuuslaskenta, joten kannattaako niiden opiskelua edes jatkaa? Jos tulevassa työssäsi avainasemassa olevat asiat eivät kiinnosta nyt, niin tilanne on melko kurja, jos kiinnostus ei vielä jatkossakaan niihin herää.

Insinöörin papereilla teet kyllä aivan yhtä siistiä sisätyötä, vaikka erikoistuisitkin enemmän esim. tuotantotekniikkaan tai kunnossapitoon. Konetekniikan alalla et todennäköisesti missään työssä altistu sellaisille olosuhteille, joissa astmasi estäisi tai hankaloittaisi työntekoa.

Lisäksi firmat (ainakin ne, missä ite oon töissä ollut) antaa koulutuksen tarvittaviin ohjelmistoihin. Lujuusopistakin perussuunnitteluhommia tekevä inssi tarvii vain perusteet, monimutkasemmat jutut laskee yleensä jonkunnäkönen laskentainsinööri tai enemmän kokemusta omaava suunnittelija. Noihin hommiin oppii kyllä sitten töissäkin, kun uskaltaa kysellä ja selvitellä asioita.

Amk vai yliopisto?
Jos ei lujuuslaskennat ole sun juttu, tuota suuntautumista en suosittele (kummassakaan). Siellä on ihan eniten lujuusoppia, statiikkaa ja kaikkea mahdollista jossa pitää laskea ja pyöritellä kaavoja.
Suunnitteluhommissa niitä en ole ite tarvinnut, ja suunnittelutöiden jälkeen olen ajautunut projektipäällikön kautta tuotepäälliköksi (myyntiin siis). Suunnittelutyöt oli lähinnä koneella tekemistä (Vertex, Solikka, ACad jne), eikä ollut lainkaan mun juttu. Neljä vuotta kesti ennen kuin tajusin.
Toki tuo suuntautumisena avaa ovia monenlaiseen, olenhan itekin hypännyt ihan muihin hommiin.
Tuotantotaloutta en amk:ssa valitsisi pelkästään, sillä tuotantotaloutta luetaan omanaan paljon yliopistoissa, ja on paaaljon laajempi koulutus kuin amk:n vastaava. Rinnakkaisena luin tuonkin. Ei siitä hyötyä ole juuri ollut, mutta ei haittaakaan.

778194.jpg

Mistä tollasia styroxkippoja saa ostaa?

Kokeillaan tätä kun ei toisessa ketjussa tullut vastausta:
Mää taas kyselisin tyhmiä (tietotekninen nero nääs)
Miksi tuottamani verbaalioksennus menee kapeaksi, kun se tulee foorumille? Siis kun kirjoitan vastausruudun reunasta reunaan tekstiä, niin se näkyy forumilla kapeana pötkönä. Onko joku asetus muuttunut vai teenkö jotain väärin?

Edit. Esimerkkinä tämä teksti on kapea, vaikka kirjoitin sen leveällä, niinku yleensä tehään.
Edit 2. Editoinnin jälkeen osa tekstistä menee normaaliksi... Ei tajua... FFFffffff

Viimeksi muokattu:
Ottaako "normaalit" lääkärit sukupuolitauti testejä? Entä yksityinen lääkäriasema? KIIREKIIREKIIREKIIRE

Ottaako "normaalit" lääkärit sukupuolitauti testejä? Entä yksityinen lääkäriasema? KIIREKIIREKIIREKIIRE
Kyllä otetaan sekä terveyskeskuksissa, että yksityisillä asemilla. Pk-seudulla on myös joku sukupuolitautien poliklinikka. Puhelin käteen ja aikaa varaamaan.

Kysymys:

Pitäis vuokrata auto pariksi päiväksi Saksassa. Lähes poikkeuksetta vuokraamiseen tarvitaan luottokortti. Sellainen myös löytyy, mutta opiskelijana luottoraja on onneton (1000e) ja siitäkin on tällä hetkellä kohtalainen osa käytettynä, kun juuri tilasin netistä urheilukamaa ja varasin hotelleja. Millä ihmeellä tässä nyt saa mitään autoa vuokrattua, kun kortilla ei ole katetta, minkä vuokrafirma voisi omavastuuksi veloittaa?

Onko mahdollista maksaa joku päiväkohtainen lisämaksu, jolloin omavastuuta ei vaadita (Australiassa ja Uudessa-Seelannissa oli näin)? Tällä hetkellä ei ole edes niin paljoa rahaa, että voisin tuon luottokortilla olevan summan maksaa pois ennen reissua.

Back
Ylös Bottom