Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Opiskeluaikoina oli kaupassa töissä yhteensä kuutisen vuotta. Kaupan alalla palkoissa tulee vuosilisiä tiettyjen vuosimäärien jälkeen. Olen nyt ollut oman alani töissä nelisen vuotta ja koska työt loppuvat, niin mietin, että voisin uutta etsiessä hakea vaikka kaupan alalta töitä, koska omalla alallani on täällä päin aika rajoitetusti paikkoja. Kysymys on, että jos nyt menisin kauppaan töihin, niin olisiko palkkani sama kuin aikoinani hommat siellä lopettaessani ja nousisi siitä vuosien mukaan, vai alkaako kertymä alusta, eli saisin aloittelijan palkkaa? oma nuppi sanoo palkka "jatkuisi" samasta summasta mihin aikoinaan jäi, mutta olisiko jollain varmaa tietoa asiasta? tässä kuitenkin on monta vuotta välissä kun en ole kyseistä työtä tehnyt, eli vaikuttaako se asiaan?

Opiskeluaikoina oli kaupassa töissä yhteensä kuutisen vuotta. Kaupan alalla palkoissa tulee vuosilisiä tiettyjen vuosimäärien jälkeen. Olen nyt ollut oman alani töissä nelisen vuotta ja koska työt loppuvat, niin mietin, että voisin uutta etsiessä hakea vaikka kaupan alalta töitä, koska omalla alallani on täällä päin aika rajoitetusti paikkoja. Kysymys on, että jos nyt menisin kauppaan töihin, niin olisiko palkkani sama kuin aikoinani hommat siellä lopettaessani ja nousisi siitä vuosien mukaan, vai alkaako kertymä alusta, eli saisin aloittelijan palkkaa? oma nuppi sanoo palkka "jatkuisi" samasta summasta mihin aikoinaan jäi, mutta olisiko jollain varmaa tietoa asiasta? tässä kuitenkin on monta vuotta välissä kun en ole kyseistä työtä tehnyt, eli vaikuttaako se asiaan?

Itellä ainakin jatku, taukoa oli pari vuotta.

Palkka on sama kuin lopettaessasi työt. Ainakin jos työtodistukset löytyvät aikaisemmin tehdystä työstä. Toimitat ne vain uuteen työpaikkaan niin ottavat huomioon palkkauksessa ne kyllä.

Onko yhdysvalloissa käytössä suomalaista pankkikorttia vastaavia kortteja (Debet-kortteja)? Jos on, miksi niitä kutsutaan.
Pystyykö usan hotelleissa kuinka helposti maksamaan yöpymisen käteisellä tai pankkikortin debet-puolelta?

ps. laitoin kyllä meiliä hotelleihin, vastauksia odotellessa...

Onko yhdysvalloissa käytössä suomalaista pankkikorttia vastaavia kortteja (Debet-kortteja)? Jos on, miksi niitä kutsutaan.
Pystyykö usan hotelleissa kuinka helposti maksamaan yöpymisen käteisellä tai pankkikortin debet-puolelta?

ps. laitoin kyllä meiliä hotelleihin, vastauksia odotellessa...

Kyl ne on ihan debit card ja credit card. Yleensä hotelleissa suositaan korttimaksua käteisen edellä. Debit/credit -puolesta en osaa sanoa suoralta kädeltä kun yleensä maksoin joko Masterilla (eli credit) tai Electronilla jos halusin menevän käyttötililtä.

OMA KYSYMYS:

Paskoin puhelimeni näytön ja nyt vakuutusyhtiö korvaa mulle puhelimen tänhetkisen hinnan miinus omavastuu ja tilille ropsahtaa rahat tällä viikolla. Maksavat reilu parisataa euroa. Olisiko nyt kannattavampaa ostaa sama puhelin (ja siis pistää omista rahoista loput) VAI esim. tilata uusi kosketuspaneeli+lasi, vaihtaa ite ja säästää vähän? Köyhälle käy kuitenki aina ohrasesti ja vituiks se uuden paneelin laitto menee kuitenkin, joten ainakin riskittömämpää olisi vain pistää omista vähän lisää rahaa ja ostaa kokonaan uusi.

Onko Jussi Parviainen hullujenhuoneella, kun hänestä ei ole aikoihin kuulunut oikein mitään?

Jussi Parviainen

Siinä on kyseisen herran blogi.
Kyllähän se psykiatriseen sairaalaan kuuluisi.

Mitä aikoinaan, kevyenä kenttäviihteenä, luin sen blogia, niin se on olevinaan niin kovaa jätkää että!
Pelkkä sekopää.
Lue tuota blogia ja huomaat että pelkkä pelle koko mies.

OMA KYSYMYS:

Paskoin puhelimeni näytön ja nyt vakuutusyhtiö korvaa mulle puhelimen tänhetkisen hinnan miinus omavastuu ja tilille ropsahtaa rahat tällä viikolla. Maksavat reilu parisataa euroa. Olisiko nyt kannattavampaa ostaa sama puhelin (ja siis pistää omista rahoista loput) VAI esim. tilata uusi kosketuspaneeli+lasi, vaihtaa ite ja säästää vähän? Köyhälle käy kuitenki aina ohrasesti ja vituiks se uuden paneelin laitto menee kuitenkin, joten ainakin riskittömämpää olisi vain pistää omista vähän lisää rahaa ja ostaa kokonaan uusi.

Myy se vanha jollekin Remppa Ranelle ja sitten osta uusi puhelin.

Onnistuttiin ammattimaisina rakentaja-raneina saamaan reikä polyuretaanivaahtopulloon ja kaverin laminaattilattialle aikamoinen sotku. Tietenkään emme tajunneet antaa vaahdon kuivua, ennen puhdistusyritystä, joten nyt lattialla on hyvin ohut kerros kivikovaksi jähmettynyttä valkoista töhnää. Pullossa sanotaan, että lähtee ainoastaan mekaanisesti, mutta miten raaputtaa mokoma irti vaurioittamatta lattiaa? Google neuvoi, että kannattaisi käyttää mineral spiritiä? Onko tuo nyt sitten tärpättiä, vai jotain muuta? Ei nyt ihan viitsisi laminaattiakaan käydä vaihtamaan.

Mineraalitärpätti aka lakkabensiini. Suosittelen koittamaan ensin jonnekkin nurkkaan. Tiedä sitten mitä tuo tekee laminaatin pinnoitteelle. Tosin teillä on vaihtoehdot aika vähissä. Aikamoinen moka oli lähteä levittämään sitä pitkin lattiaa :D. Onnea vaan putsausoperaatioon, kerro miten kävi. Mä veikkaan, että ei kauhean hyvin...

Miten oransseista housuista nurmikon aiheuttama läikkä lähtisi parhaiten? Jos jotain vaikutusta, niin housut ovat käyneet jo koneen kautta ja vasta jälkeenpäin tuon tahran huomasin.

Onnistuuko testosteroniarvojen mittaus yleisellä ihan testimielessä vai pitääkö mennä yksityiselle?

Kumpi on parempi, kurkun pitäminen jääkaapissa vai huoneenlämmössä? Itse olen aina pitänyt jääkaapissa, mutta olen huomannut että lähes kaikki tutut pitävät huoneenlämmössä. Vai onko tällä edes mitään väliä?

Kumpi on parempi, kurkun pitäminen jääkaapissa vai huoneenlämmössä? Itse olen aina pitänyt jääkaapissa, mutta olen huomannut että lähes kaikki tutut pitävät huoneenlämmössä. Vai onko tällä edes mitään väliä?

Moni elintarvike säilyy paremmin hiukan liian lämpimässä kuin hiukan liian viileässä ( vrt optimisäilytyslämpötila ). Kaikkein pahinta näille herkille tuotteille, kuten kurkku, banaani ja kananmunat on kuitenkin lämpötilan jatkuva vaihtelu kylmemmästä lämpimämpään. Itse säilön aina siten kuin kaupassakin, eli ne mitkä ei kaupassa ole pakasteita eikä jääkaappitavaroita, eivät ole sitä myöskään kotona. Jos syöt kurkkusi pois jääkaapista nopeasti, et varmasti huomaa mitään. Minulla taasen jääkaappiin tungetut tuoretuotteet jää lähes kokonaan syömättä, kun eivät ole näkösällä ja ovatkin jo pilalla, kun muistan, että oli jotain syötävääkin siellä. Tuotteiden oikean säilytyslämpötilan voi tarkistaa netistä ja hyvälaatuinen jääkaappi on eri korkeuksilla eri lämpötilassa ( ja oikein säädettynä ), jolloin herkempikin tuote voi sinne jääkaappiin sopia.

Voiki peltipoliisin ohittaa ylinopeudella ajamalla toista kaistaa, vaikka tiellä ei olisi muuta liikennettä eikä olisi ohitustilannetta? Vai onko peltipoliisin kamera suunnattu koko tiealueelle?

Voiki peltipoliisin ohittaa ylinopeudella ajamalla toista kaistaa, vaikka tiellä ei olisi muuta liikennettä eikä olisi ohitustilannetta? Vai onko peltipoliisin kamera suunnattu koko tiealueelle?
Voi ohittaa. Ei oo kun menevälle kaistalle suunnattu ja asfaltissa on anturit.

Back
Ylös Bottom