Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Minkä ihmeen takia pankkikorttitapahtumien näkymiseen tilillä menee niin vitun kauan? Esim. perjantaina tehdyt maksut näkyvät maanantaina tilillä. Onko tietokoneillakin viikonloppuvapaa, vetääkö ne bisseä pe-su ja tulee sitten töihin krapulaisina maanantai-aamuna? Kun maksut hoidetaan sähköisesti nykyään, luulisi ettei olisi niin äärimmäisen vaikeaa tehdä systeemiä jossa tapahtumat näkyisivät tilillä reaaliaikaisesti.

Liikkeet ei välttämättä tilitä niitä heti. Ihan kiinni siitä noi, koska se näkyy siellä.

Miksei Star trek Voyagerissa ole huomioitu suhteellisuusteorian mukanaan tuomaa paradoksia ajan kulumisesta? Ts. miksei voyagerin tullessa viimeisessä jaksossa madonreiän kautta kotiin, kotona (maassa) ole kulunut noin 20000 vuotta?

Miksei Star trek Voyagerissa ole huomioitu suhteellisuusteorian mukanaan tuomaa paradoksia ajan kulumisesta? Ts. miksei voyagerin tullessa viimeisessä jaksossa madonreiän kautta kotiin, kotona (maassa) ole kulunut noin 20000 vuotta?
Madonreiän läpi matkustaessa avaruus taipuu, eikä matkaa kuljeta avaruuden halki, vaan siirrytään paikasta a paikkaan b kulkematta välimatkaa. Mahdollisen välimatkan visuaalinen ilme on vain taiteilijan dramatisointi tuossa dokumenttielokuvassa.

Kauanko murtuman (proksimaali murtuma iv nivelessä) parantuminen kestää, 3 viikkoa oli kipsi ja nyt 2 viikkoa ilman kipsiä. Käsi ei vieläkään jaksa kannatella kahvikuppia painavempaa.

Madonreiän läpi matkustaessa avaruus taipuu, eikä matkaa kuljeta avaruuden halki, vaan siirrytään paikasta a paikkaan b kulkematta välimatkaa. Mahdollisen välimatkan visuaalinen ilme on vain taiteilijan dramatisointi tuossa dokumenttielokuvassa.

Äh, tietenkin...

Entäs normi poimuajossa? Kaareutuuko siinäkin avaruus?

Äh, tietenkin...

Entäs normi poimuajossa? Kaareutuuko siinäkin avaruus?
Kyllä. Nimitys "poimuajo" tulee juuri siitä, että kolmeulotteinen tila-avaruus on poimuttunut neljännessä ulottuvuudessa, jota pitkin päästään kulkemaan poimujen läpi ja siten paljon lyhyempi reitti kuin poimuja pitkin matkustamalla joutuisi kulkemaan.

Tai sitten ilmeisesti jotkut hienot poimuajomoottorit osaavat myös itse luoda noita poimuja, kts kuva:
WarpDrive.jpg

Kyllä. Nimitys "poimuajo" tulee juuri siitä, että kolmeulotteinen tila-avaruus on poimuttunut neljännessä ulottuvuudessa, jota pitkin päästään kulkemaan poimujen läpi ja siten paljon lyhyempi reitti kuin poimuja pitkin matkustamalla joutuisi kulkemaan.

Tai sitten ilmeisesti jotkut hienot poimuajomoottorit osaavat myös itse luoda noita poimuja, kts kuva:
WarpDrive.jpg

Joo hyvä kiitos, tyhmä minä. Tietenkin avaruus laajenee työntäen alusta edessään...

Kun menen poliisilaitokselle jättäämään hakemusta pysyvästä ajokortista II-vaiheen jälkeen, tarvitsenko mukaan passikuvia? Eli jos tahdon pitää saman kuvan kuin väliaikaisessa kortissa, löytyykö se jostain poliisin tietokannasta jo valmiiksi?

Riippuu hallista. Joissain on, toisissa ei.
Yleensä taitaa merkit olla vain rataköysissä, ja nekin vaihtelevat hallikohtaisesti.

Hei, kun teiltä on poistettu viisaudenhampaita, niin kuinka monta päivää olette kokeneet tarpeelliseksi välttää kuntosalitreeniä tai aerobista liikuntaa?

Hammaslääkäri neuvoi minua olemaan vähintään viisi päivää kuntoilematta, mutta minusta se tuntuu kohtuuttoman pitkältä ajalta ilman salitreeniä ja muita liikuntaharrastuksiani. Voinkohan nopeuttaa jotenkin viisaudenhampaan poisto-operaatiosta toipumista - siis muutenkin kuin tässäkin ketjussa mainituilla hauteilla ja desinfiointiaineilla?

Mä en oo varsinainen urheilija, mut itellä ainakin tykytti sen verran epämukavasti useampi päivä poiston jälkeen, ettei juurikaan tehnyt mieli tehdä välttämätöntä enempää. Tosin mulla revittiin kaks hammasta kerralla ja toista joutu kaivelemaan enempi, joka ilmeisesti aiheutti niitä tykytyksiä ja jomotusta.

Jos haava on parantunut hyvin ja olo on hyvä, mikä estää kokeilemasta. Jos alkaa tuntua ikävältä, ni lopettaa.

Aika jännä ton 5 päivän kanssa, mun lekuri sano, ett poistopäivänä seuraavan parin tunnin sisään pitäis välttää liikuntaa, ei puhunu muista päivistä mitään. Ehkä mä en ollu niin sporttisen näköinen, ett ois kokenu tarpeelliseks mainita lisäpäivistä. :D

Mun mielestä mullekin sanottiin silloin aikoinaan että päivän kaksi pitäisi välttää liikuntaa ja raskaiden esineiden nostelua.
Ja kyllä jos liian äkkiä jotain teit niin vihlaisi aika kipeästi, niin ei hirveästi tehnyt mielikään rehkiä :)

Onko missään olemassa sellaista systeemiä, missä voisi tarkistaa kuluneen vuoden tulonsa? Mulle on tänä vuonna tullut palkkatuloja niin monesta firmasta, etten meinaa pysyä enää tuloissani perässä ja pitäisi nyt laskea ne, ettei satu verottajan kanssa hassusti. Mulla on siis freelancer-verokortti ja sen kanssa pitää itse vahtia tulojaan.

muistanko väärin että puhelinta käteen ja soitto verottajalle? joitain vastaavia tilanteita tullut hoidettua näin.

Back
Ylös Bottom