Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Mites nuo ikärajat risteilyillä, olisi muutama lahjalippu tukholmaan, mutta laivayhtiön sivuilla lukee ikärajaksi 21v. Ongelmana on että itse olen 20v ja henkilö jonka kanssa olen menossa reissuun on 19v. Onko siis MITÄÄN mahdollisuutta päästä risteilylle?

Saako netin kautta ulkomailta ostaa lääkettä, johon on Suomessa resepti? (Näsäviisaille tiedoksi, että ko. lääke on maahantuojalta loppu ja vastaava toisen merkkinen maksaa tuplasti enemmän.)

Mulla men ohi. Mä allekirjoitin siis lapun jossa sitoudun käymään salilla vuoden verran ja maksamaan kuukaudessa 60e. Nyt olen käynyt kolme kuukautta ja vähän päälle ja tahdon pois koko salilta!
Sen takia mietin, että mikä paras keino irtautua tosta? Ja koska aion vaihtaa salia, niin ei mulla ole varaa maksaa kahden salin kk-maksua:(

No niin tämmöinen löytyi (valitettavasti lähde oli vanhentunut, kuluttajaviraston sivuilta kuitenkin lainattu):

Irti kuntosalin jäsenyydestä?
Olen käynyt Hyvinkään Hyvä kunto -nimisellä kuntosalilla, jossa klubijäsenyyteen tulee sitoutua kokonaisen vuoden ajaksi. Nyt haluaisin irtisanoa kuntosalin jäsenyyden, vaikka vuosi ei olekaan kulunut umpeen. Kun ilmoitin tästä salille, sain kirjeen, jossa kerrotaan, että kuluttajansuojalain mukaan minulla ei olisi oikeutta jäsenyyden irtisanomiseen kesken vuoden tällä salilla kesken lopettaminen kuitenkin onnistuu. Viimeinen maksu on kuitenkin niin suuri, että tulisi melkein saman hintaiseksi pysyä jäsenenä koko vuosi.
Voiko kuntosali toimia kuluttajansuojalain mukaan näin? Voidaanko kuluttajalta vaatia sitoutumista yhteen saliin koko vuoden ajaksi?
Ei enää salille

Kuluttajaviraston lakimies Marianne Kajander selvittää, että lähtökohtaisesti sopimukset ovat aina sitovia. Niissä ei kuitenkaan saa olla kuluttajan kannalta kohtuuttomia sopimusehtoja. Monien kuntosalien edellyttämä vähintään vuoden sitoutuminen ei sellaisenaan ole kohtuutonta. Jos sopimus sisältää muutoin ankaria ehtoja, voi vuoden minimikestokin muodostua kohtuuttomaksi. Sopimusta tehtäessä kuntosaliyrittäjän tulee kiinnittää kuluttajan huomiota sopimuksen pituuteen.
Kuluttajalla täytyy kuitenkin olla mahdollisuus päästä irti sopimuksesta, jos hänen olosuhteissaan tapahtuu yllättävä muutos, kuten esimerkiksi raskaus, muutto tai opiskelu, jonka vuoksi olisi kohtuutonta edellyttää pitäytymistä sopimuksessa. Mikäli asiakas kuitenkin haluaa irti sopimuksesta ilman hyväksyttävää syytä, on yrittäjällä oikeus kohtuulliseen korvaukseen. Se voi olla esimerkiksi hinnan erotus verrattuna tilanteeseen, jossa sopimus olisi tehty kuukaudeksi kerrallaan.
Kuluttajansuojalaki ei sinänsä ota kantaa siihen, onko kuluttajalla oikeus irtisanoa vuoden kestävä sopimus aiemmin vai ei. Laki lähtee siitä, että sopimusehtojen tulee olla kuluttajan kannalta kohtuullisia.

Tätä tarkoitin tuolla erotuksella.
Ilmoitat nyt siis salillesi, että irtisanoudut. Jos eivät suostu niin yhteyttä kuluttajansuojaviranomaiseen.

Mulla men ohi. Mä allekirjoitin siis lapun jossa sitoudun käymään salilla vuoden verran ja maksamaan kuukaudessa 60e. Nyt olen käynyt kolme kuukautta ja vähän päälle ja tahdon pois koko salilta!
Sen takia mietin, että mikä paras keino irtautua tosta? Ja koska aion vaihtaa salia, niin ei mulla ole varaa maksaa kahden salin kk-maksua:(

Yksi vaihtoehto on tuo aiemmin puhuttu keino eli maksat sen, mitä sali haluaa siitä, että irtisanot sopimuksesi. Yleensä siihen riittää se, että maksat takautuvasti ei-jäsenen ja jäsenen kuukausihinnan erotuksen siltä ajalta, kun olet salia käyttänyt.

Sitten on niitä kikkailuja. Yksi tehokas kikkailu on muuttaa pois. Ei sitä oikeasti tarvi muuttaa, vaan riittää, että muutat paperilla johonkin hevon kuuseen niin, että se käy perusteeksi, ettet voi enää salilla käydä. Tämä toimii niillä ihmisillä, joilla asuu joku tuttu jossain kaukana (kenen osoitteeseen voi tilapäisesti paperinsa siirtää), mutta vaatii myös sen, ettei kumpikaan osapuoli ole riippuvainen Kelan tuista. Kelalle menee tieto heti, jos asuinpaikka muuttuu tai jos tukea saavan kotiin muuttaa joku. Eli mikäli tämmöinen vaihtoehto käy niin riittää, että maistraattiin ilmoittaa muutosta ja sitten toimittaa tositteen muutosta salille, jossa todetaan, että esim. 600km matka on liian pitkä lähimmälle salille ja pääset eroon jäsenyydestäsi.

Kuluttajaviraston mukaan tämmöinen yllättävä makuskyvyn heikkeneminen on peruste irtisanoa jäsenyys. Eli voi tehdä sen, että ilmoittautuu työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ja toimittaa sitten työttömyystodistuksen salille ja sanoo, ettei ole varaa maksaa enää jäsenyyttä työttömyyden vuoksi. Irtisanoutuminen voi onnistua näinkin.

Tuossa pari vinkkiä.. Kannattaa lukea sopimuksesta ne irtisanomisen ehdot ja valkata sieltä joku. Pienellä vaivalla ja oveluudella voi tosiaan päästä eroon sopimuksesta suhteellisen helposti :D

Ja yksi bonusvinkki on se, että periaatteessa tuotteessa/palvelussa on virhe, jos se ei ole sitä, mitä odottaa saattaa. Eli jos sulla on joku pätevä syy olla pettynyt saliisi ja koet, että sua on markkinoitu harhaan, kun olet sopimuksen tehnyt niin siihenkin voi epätoivon hetkellä vedota.

Mitä vittua Justin Bieber tekee youtuben katsotuimpien videoiden kärjessä? Pari kertaa kuullu radiosta ja aivan kaameeta paskaa. Toihan tekee yli miljoona klikkausta per päivä.

Kysymys:

Kuvitellaan että olen ensi viikolla jäämässä täyspitkille kesälomille. Kuitenkin olen nihilisti ja pihi, joten haluan olla töissä tuon loman ajan ja haluan saada kaiken rahana, koska olen ahne. Tuleeko palkka maksaa minulle tyyliin: Normipalkka+loma-ajan palkka+lomaraha?

Mulla on käsitys, että lomat täytyy pitää (jotain työehtosopimuksia/lakeja) ja jollei niitä erittäin pakottavasta syystä pysty pitämään, niin sitten maksetaan lomakorvauksia. Jos jostain syystä kumpikin haluaa, että lomat jätetään pitämättä niin sitten keksitte varmaan yhdessä tuon "pakottavan syyn". Tätä tuskin kukaan sen kummemmin valvoo. Maksetut rahat on varmaan jotakuinkin tuota mitä kerroit (loma-ajan palkka+lomaraha =(?) lomakorvaus). Tuo voi tietty olla työnantajalle kallis ratkaisu kun maksetaan tuplapalkat, mutta toisaalta tietyissä tapauksissa voi säästää paljonkin.

Pidemmällä tähtäimellä väittäisin kuitenkin, että noita lomia kannattaa kuitenkin pitää. Fiksu työnantajakin tajuaa, että tuottavuus on useimmiten parempi levänneillä. (äärimmillään kuudentoista tunnin työpäivässä saadaan saman verran tai vähemmän aikaan kuin kahdeksan tunnin päivässä..). Jokainen tietty tyylillään ja joskus työllekin
löytyy hyviä perusteita.

Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti jonkun pitää olla yli 21v joka on teidän seurassa "kaitsemassa" vai olikohan että piti olla yli 27v mukana. Ei varma tieto, soita ja kysy mahdollisuuksista?

Just tilasin kesällä uuden kortin. Piti hakea pankista. On se nyt vittu kumma, jos on näin eri käytännöt eri konttoreissa. En ole ikinä saanut korttia postissa. En ikinä. Ja pankki on Osuuspankki.

Mulla on Osuuspankista aina Visa Electron-kortit tulleet postissa, mutta ensimmäisen oikean Visan tilattuani tuli ilmoitus, että pitää hakea konttorista. Olisiko tuossa se ero.

Miksi aina uutisissa jne. lukee, että pakkasta on vaikka -10 astetta? Pakkanenhan tarkoittaa sitä, että celciukset ovat nollan alapuolella. Tällöin "-10 astetta pakkasta" tarkoittaa, että lämpötila olisi 10 astetta. Eikö?
Tarkoitan siis, että lauseessa "-10 astetta pakkasta" mainitaan tuo "pakkanen" eli negatiivinen arvo kaksi kertaa, jolloin ne kumoavat toisensa, ja lämpötila onkin plussan puolella. Sama asia kuin (-1)*(-1)=1

Mulla on Osuuspankista aina Visa Electron-kortit tulleet postissa, mutta ensimmäisen oikean Visan tilattuani tuli ilmoitus, että pitää hakea konttorista. Olisiko tuossa se ero.

Ei kyllä se ihan konttorikohtaista taitaa olla. Mulle nimittäin tuli syksyllä uusi normi visa postissa kotiin.

Ei kyllä se ihan konttorikohtaista taitaa olla. Mulle nimittäin tuli syksyllä uusi normi visa postissa kotiin.
Musta tuntuu ihan samalta. Tilasin nimittäin muistaakseni keväällä sellaisen "aikuisten kortin", joka piti hakea pankista. Kyllästyin siihen kuitenkin nopeasti, koska se ei oikein sopinut mulle. En ollut ikinä kartalla siitä, miten paljon tilillä oikein on rahaa. Joten vaihdoin sitten takaisin lasten visaan, jonka nousin niinikään pankista.

Mulla myös "aikuisten" kortti, eli masteri, tullu ihan postissa. Pankkina Nordea.

Olisko se niin, että Electronia ei tarvitse noutaa pankista vaan tulee postissa. Jos tilaat ihan uuden kortin (pankki- ja luotto-ominaisuuksilla) ekaa kertaa, se tulee hakea pankista. Sen jälkeen se tulee postissa. Electron kun vanhentuu, niin se lähetetään sulle automaattisesti postitse. Näin omalla kohdalla käynyt ja pankkina Nordea.

Olisko se niin, että Electronia ei tarvitse noutaa pankista vaan tulee postissa.
Ei, kun mulla on juuri noita electroneja ollut yhtä lukuunottamatta, ja kaikki on tarvinnut hakea pankista. Jotenkin tuntuu kummalta, että niitä joskus ylipäätään lähetellään. Mahtaa olla aikamoinen turvallisuusriski.

Eka kortti haetaan pankista sen jälkeen tulee postitse.Virallinen henkilökorttikin tulee postitse sen jälkeen kun olet käynyt poliisilaitoksella sen tilaamassa,laitoksella hoitavat tunnistuksen ja sit kortti ja tunnusluku tulle eri lähetyksessä.

Miksi aina uutisissa jne. lukee, että pakkasta on vaikka -10 astetta? Pakkanenhan tarkoittaa sitä, että celciukset ovat nollan alapuolella. Tällöin "-10 astetta pakkasta" tarkoittaa, että lämpötila olisi 10 astetta. Eikö?
Tarkoitan siis, että lauseessa "-10 astetta pakkasta" mainitaan tuo "pakkanen" eli negatiivinen arvo kaksi kertaa, jolloin ne kumoavat toisensa, ja lämpötila onkin plussan puolella. Sama asia kuin (-1)*(-1)=1

Koska kukaan uutisten laatijoista ei ole fyysikko ja näin ollen osaa ajatella asiaa noin pitkälle. Voitaiskin siirtyä käyttämään kaikkialla Kelvin-asteikkoa niin ei tulisi tätä negatiivisen lämpötilan ongelmaa.

Ja tohon pankkikortti hommaan, niin mulla on ollu electronia Nordealta sekä Tapiolalta ja molemmista on ihan postissa kortit aina tullu. En muista pitikö Nordean eka kortti hakea konttorilta, mutta Tapiolalta tais sekin tulla postissa.

Ja tohon pankkikortti hommaan, niin mulla on ollu electronia Nordealta sekä Tapiolalta ja molemmista on ihan postissa kortit aina tullu. En muista pitikö Nordean eka kortti hakea konttorilta, mutta Tapiolalta tais sekin tulla postissa.

Itse hain ekan kortin pankista, jossa pankkitäti kysyi haluanko jatkossa kortin postissa. Pankkina Nordea ja korttina Visa Electron.

Kannattaa olla tarkkana tuon kanssa, kun sääennusteita kuuntelet. Siinä käy äkkiä niin, että kun poudanpekka kertoo telkkarissa pakkasta olevan -20 astetta, niin sinä nohevana kaverina teet laskutoimitukset todeten ulkona olevan +20 astetta lämmintä, ja puet havaijishortsit jääpallo-ottelun katsomoon.

OLKAA TARKKANA, PERKELE. ELÄMÄN JA KUOLEMAN KYSYMYS ON TÄMÄ!!!

Miksi, jos käyn juoksemassa kesällä tai talvella, jälkeenpäin monesti alkaa yskittämään? Salilla hengästyessäni ei ole koskaan tätä.

Back
Ylös Bottom