Irti kuntosalin jäsenyydestä?
Olen käynyt Hyvinkään Hyvä kunto -nimisellä kuntosalilla, jossa klubijäsenyyteen tulee sitoutua kokonaisen vuoden ajaksi. Nyt haluaisin irtisanoa kuntosalin jäsenyyden, vaikka vuosi ei olekaan kulunut umpeen. Kun ilmoitin tästä salille, sain kirjeen, jossa kerrotaan, että kuluttajansuojalain mukaan minulla ei olisi oikeutta jäsenyyden irtisanomiseen kesken vuoden tällä salilla kesken lopettaminen kuitenkin onnistuu. Viimeinen maksu on kuitenkin niin suuri, että tulisi melkein saman hintaiseksi pysyä jäsenenä koko vuosi.
Voiko kuntosali toimia kuluttajansuojalain mukaan näin? Voidaanko kuluttajalta vaatia sitoutumista yhteen saliin koko vuoden ajaksi?
Ei enää salille
Kuluttajaviraston lakimies Marianne Kajander selvittää, että lähtökohtaisesti sopimukset ovat aina sitovia. Niissä ei kuitenkaan saa olla kuluttajan kannalta kohtuuttomia sopimusehtoja. Monien kuntosalien edellyttämä vähintään vuoden sitoutuminen ei sellaisenaan ole kohtuutonta. Jos sopimus sisältää muutoin ankaria ehtoja, voi vuoden minimikestokin muodostua kohtuuttomaksi. Sopimusta tehtäessä kuntosaliyrittäjän tulee kiinnittää kuluttajan huomiota sopimuksen pituuteen.
Kuluttajalla täytyy kuitenkin olla mahdollisuus päästä irti sopimuksesta, jos hänen olosuhteissaan tapahtuu yllättävä muutos, kuten esimerkiksi raskaus, muutto tai opiskelu, jonka vuoksi olisi kohtuutonta edellyttää pitäytymistä sopimuksessa. Mikäli asiakas kuitenkin haluaa irti sopimuksesta ilman hyväksyttävää syytä, on yrittäjällä oikeus kohtuulliseen korvaukseen. Se voi olla esimerkiksi hinnan erotus verrattuna tilanteeseen, jossa sopimus olisi tehty kuukaudeksi kerrallaan.
Kuluttajansuojalaki ei sinänsä ota kantaa siihen, onko kuluttajalla oikeus irtisanoa vuoden kestävä sopimus aiemmin vai ei. Laki lähtee siitä, että sopimusehtojen tulee olla kuluttajan kannalta kohtuullisia.