Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Monesko päivä veronpalautukset maksetaan kun vitun verottaja ei voi sitä selkeästi omilla sivuillaan kertoa...

Eikö se lue vero.fi:ssä norsun kokosella "Veronpalautukset maksetaan pankkitileille 3.12.2010. Jos asiakas ei ole ilmoittanut pankkitiliä Verohallinnolle, palautus maksetaan maksuosoituksena 8.12.2010 alkaen."

Monesko päivä veronpalautukset maksetaan kun vitun verottaja ei voi sitä selkeästi omilla sivuillaan kertoa...

3.12

Veronpalautukset vuodelta 2009 maksetaan tileille
Veronpalautusten maksu Nordean konttorien kautta alkaa

lähde: http://www.vero.fi/?article=8672&domain=VERO_MAIN&path=5,39,47&language=FIN

Tarkoittasko tuo sitten käytännössä, että tuolloin läsähtää tilille niille joilla on tili nordeassa ja sitten päivän-parin viiveellä muiden pankkien asiakkaille?

Eikö se lue vero.fi:ssä norsun kokosella "Veronpalautukset maksetaan pankkitileille 3.12.2010. Jos asiakas ei ole ilmoittanut pankkitiliä Verohallinnolle, palautus maksetaan maksuosoituksena 8.12.2010 alkaen."

Aijaa. No kiitti. Kyllä nyt vian täytyy olla lähtökohtaisesti kuitenkin verottajassa kun en tietoa löytänyt :D

Koska viime vuoden liikaa maksettuja opintotukia aletaan karhuta takaisin?
Jätin kuukauden palauttamatta, koska tulorajan sallittu ylitys ylittyi vain 20e:lla. Nyt sitten odottelen kusi sukassa peritäänkö se vai ei, eli koska voi huokaista helpotuksesta (tai pettyä)?

Jätin kuukauden palauttamatta, koska tulorajan sallittu ylitys ylittyi vain 20e:lla. Nyt sitten odottelen kusi sukassa peritäänkö se vai ei, eli koska voi huokaista helpotuksesta (tai pettyä)?

En tiedä onko käytäntö muuttunut, mutta meikän kohdalla vuoden 2006 opintotukia ruvettiin perimään vasta maaliskuussa 2008.

...tulorajan sallittu ylitys ylittyi vain 20e:lla. Nyt sitten odottelen kusi sukassa peritäänkö se vai ei, eli koska voi huokaista helpotuksesta (tai pettyä)?

"Jos tulosi ylittävät vuositulorajan enintään 220 eurolla, Kela ei peri tukea takaisin. Jos ylitys on enemmän kuin 220 euroa, ylityksen jokaista alkavaa 1 310:tä euroa kohden peritään takaisin yhden tukikuukauden opintoraha ja asumislisä."

Lähde: http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/alias/opiskelijalle_verkko/$File/opiskelijalle_verkko.pdf?OpenElement

"Jos tulosi ylittävät vuositulorajan enintään 220 eurolla, Kela ei peri tukea takaisin. Jos ylitys on enemmän kuin 220 euroa, ylityksen jokaista alkavaa 1 310:tä euroa kohden peritään takaisin yhden tukikuukauden opintoraha ja asumislisä."

Lähde: http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/alias/opiskelijalle_verkko/$File/opiskelijalle_verkko.pdf?OpenElement
Vauhtihiiri sen jo kertoi.

Niitä tosin perittäisiin vasta 2012, siinä on aika kiva viive.

Tosiaan sitten jos menee 220,01€ yli niin maksat takaisin kokonaisen kuukauden.

Kannattaa olla tarkkana tuon kanssa, kun sääennusteita kuuntelet. Siinä käy äkkiä niin, että kun poudanpekka kertoo telkkarissa pakkasta olevan -20 astetta, niin sinä nohevana kaverina teet laskutoimitukset todeten ulkona olevan +20 astetta lämmintä, ja puet havaijishortsit jääpallo-ottelun katsomoon.

OLKAA TARKKANA, PERKELE. ELÄMÄN JA KUOLEMAN KYSYMYS ON TÄMÄ!!!

No heei, tyhmien kysymysten kerhoon tyhmä kysymys. Tarvi mitä hernettä vetää kumminkaan.
Pitäiskö ketjun nimeks vaihtaa myös tyhmien vastausten kerho?

Juu, siis omien laskujeni mukaan tuo 220 euron ylitys ylittyi parilla kympillä. Vitutti niin paljon, etten sitten palauttanut viime vuonna (palautin viime vuodelta jo 3 kk). Ja toisaalta elän toivossa, että olen itse laskenut väärin. Jos olisin laskenutkin väärin ja palauttanut vielä tuon yhden kuukauden, niin tuskin kela sitä olisi mulle enää takaisin antanut oman laskuvirheeni takia. Noh, ootellaan tässä sitten pari vuotta mitä tapahtuu. Hyvä tietää, ettei vielä tänä vuonna halua takaisin, niin voi veronpalautukset käyttää kerrankin johonkin kivaan, eikä noihin hiton palautuksiin!

Meillä olisi tarkoitus lähteä kaveriporukan kanssa Leville uutenavuotena. Tätä ennen ajattelimme käydä Virossa hieman täyttelemässä juomavarastojamme. Leville ottaisimme mukaan lähinnä lonkeroa ja kaljaa, joita kuljetamme autojen takakopissa, joissa ei siis ole lämmitystä. Kysymys kuuluukin, että onko mahdollista, että juotavat jäätyvät matkan aikana? Olettain, että ulkona on pakkasta about 10-20 astetta, lisäksi ottaen huomioon juomien alkoholipitoisuuden (n.6%) sekä vauhdista aiheutuvan tärinän sekä muut olosuhteet. Kaveriporukassamme on syntynyt kiivasta väittelyä aiheesta ja ajattelinkin, että jos joku viisas osaa heittää jotain faktaa kyseisestä asiasta. :)

Tuli mieleen vanha tapaus, jossa ei mitään sattunut, mutta haluaisin nyt tietää kuka olisi maksanut, jos jotain olisi sattunut.

Oli säkkipimeä ilta joskus vuosi sitten ja minä kävelen Siwasta autolleni. Parkkipaikka on tietysti pieni, kun Siwasta on kyse. Yksi rivi vinoparkkipaikkoja nokat tietä kohti aitaa vasten ja perät Siwan seinää kohti. Pihalla liikkuminen siis tapahtuu rakennuksen ja autojen välissä. No, kikkailin siinä hetken jotain ja lähdin peruuttamaan pois. Olin juuri pysähtymässä tarkoituksenani lähteä taas eteenpäin, kun tunsin vaimean töksähdyksen. Joku oli sitten sillä välin jättänyt autonsa keskelle pihaa seinän viereen ja törmäsin siihen peruuttaen erittäin erittäin pienellä nopeudella. Kumpaankaan autoon ei tullut mitään. Pysäköidyssä autossa ei tietenkään ollut valoja, eikä mitään, joten en nähnyt yhtään, että takana on jotain. Enkä tosiaan olettanut, että joku menee ja jättää autonsa keskelle pihaa kaikkien muiden tielle. Kohdassa ei todellakaan ole parkkipaikkaa.

Joten, jos olisin sattunut täräyttämään vähän reilummin kyseistä autoa päin, kumpi olisi ollut maksumies? Tähän ei sano maalaisjärkikään oikein mitään. Kyseinen auto oli kyllä pysäköity väärin ja se oli kaikkien muiden tiellä. Pihalla ei päässyt liikkumaan, eikä sen havaitsemiseen ollut mitään mahdollisuuksia pimeyden takia. Toisaalta taas meikäläinen sitä päin peruutti ja oletus on se, että mun varmaan pitäisi pystyä ympäristöni havainnoimaan.

Tuli mieleen vanha tapaus, jossa ei mitään sattunut, mutta haluaisin nyt tietää kuka olisi maksanut, jos jotain olisi sattunut.

Oli säkkipimeä ilta joskus vuosi sitten ja minä kävelen Siwasta autolleni. Parkkipaikka on tietysti pieni, kun Siwasta on kyse. Yksi rivi vinoparkkipaikkoja nokat tietä kohti aitaa vasten ja perät Siwan seinää kohti. Pihalla liikkuminen siis tapahtuu rakennuksen ja autojen välissä. No, kikkailin siinä hetken jotain ja lähdin peruuttamaan pois. Olin juuri pysähtymässä tarkoituksenani lähteä taas eteenpäin, kun tunsin vaimean töksähdyksen. Joku oli sitten sillä välin jättänyt autonsa keskelle pihaa seinän viereen ja törmäsin siihen peruuttaen erittäin erittäin pienellä nopeudella. Kumpaankaan autoon ei tullut mitään. Pysäköidyssä autossa ei tietenkään ollut valoja, eikä mitään, joten en nähnyt yhtään, että takana on jotain. Enkä tosiaan olettanut, että joku menee ja jättää autonsa keskelle pihaa kaikkien muiden tielle. Kohdassa ei todellakaan ole parkkipaikkaa.

Joten, jos olisin sattunut täräyttämään vähän reilummin kyseistä autoa päin, kumpi olisi ollut maksumies? Tähän ei sano maalaisjärkikään oikein mitään. Kyseinen auto oli kyllä pysäköity väärin ja se oli kaikkien muiden tiellä. Pihalla ei päässyt liikkumaan, eikä sen havaitsemiseen ollut mitään mahdollisuuksia pimeyden takia. Toisaalta taas meikäläinen sitä päin peruutti ja oletus on se, että mun varmaan pitäisi pystyä ympäristöni havainnoimaan.

Kyllä mulla maalaisjärki sanoisi että vaikka se onkuinka väärin pysäköity et sä saa sitä silti kolaroida. Eli sun maksuhommiksi olisi mennyt tottakai. Sitä varten autossa on peruutusvalot että voi huomioida takana olevat, jos valo oli rikki sekin puoltaa sinun vikaasi, kyllä kulkusuuntaan pitää pystyä näkemään. Et voi sokkona ajella ajatuksella "ei siellä ennenkään ketään ole ollut"

Sitä varten autossa on peruutusvalot että voi huomioida takana olevat
Eihän peruutusvalolla mitään näe. Se oli siinä mielessä outo tilanne, että katselin peileihin ja tarkkailin esteitä, mutta en vain kertakaikkiaan nähnyt, että siinä jotain on. On kyllä ihan ymmärrettävää, että minä sen olisin maksanut ja sinne päin itsekin olisin kallistunut.

Kaupunkilaisjärki sanoo et jos ei nää mitään ni ei kannata ajella paljonkaan.Samaa mieltä taitaa olla myös laki,autossahan pitäsi olla toimiva peruutusvalo.

Miksi aina esim. kokispullon pohjalle pitää jättää 1-2cm kokista juomatta?

Koska siinä on kaikki limat ja se on väljähtyny sen takii. Itse juon kyllä kaikki, mutta näin oon kuullu.

Kaupunkilaisjärki sanoo et jos ei nää mitään ni ei kannata ajella paljonkaan.Samaa mieltä taitaa olla myös laki,autossahan pitäsi olla toimiva peruutusvalo.
Mä en nyt kyllä haluaisi jauhaa tästä asiasta, koska tällä ei ole mitään merkitystä. Autossani on kyllä toimiva peruutusvalo. Ja luulin kyllä näkeväni, jos auton takana jotain on, mutta niin vain en nähnyt. Takana oleva auto sulautui täysin taustaansa. Kun huomasin tömähdyksen, tiirailin peileistä, että mitähän siellä oikein oli. En nähnyt edelleenkään mitään. Kyse ei siis ollut havainnoinnista, eikä rikkinäisestä valosta, vaan ihan siitä että en vain nähnyt. Ja yksi peruutusvalo nyt on ihan yhtä tyhjän kanssa. Sama kuin olisi kynttilä takapuskurin päällä.

Tätä parkkiruudusta lähtiessä kolaroimista puitiin hieman Hesarin artikkelissa Harva tietää kuinka toimia kolarin sattuessa, jossa sanotaan näin:

Helsingin Sanomat sanoi:
Tahkoat ympäri täyttä parkkihallia, kunnes äkkäät vapaan tilan. Vaihde pakille, jalka kaasulle ja sitten kolahtaa.
Olet vilkaissut taaksesi vasemman sivupeilin kautta, etkä havaitse oikean kyljen puolelta pysäköintirivistä peruuttavaa autoa.

- - -

Sami Reinikan [vakuutusyhtiön korvauspäällikkö] mukaan parkkiruudusta lähtevä on kuitenkin syyllinen, jonka liikennevakuutuksesta vahingot korvataan.
"Mikäli esimerkin muut seikat, kuten vaikka peruuttajan holtiton nopeus eivät tapausta muuta, on syyllinen pysäköintiruudusta lähtevä." Hänen olisi tullut väistää väylällä kulkevaa liikennettä ruudusta poistuessaan.

Tässä tosin toinen osapuoli liikkui, mutta voineeko tätä soveltaa myös tuohon sun tapaukseen? Parkkiruudusta lähtevä on aina syyllinen.

Back
Ylös Bottom