Mitenkäs ihan virallisesti menee, kun jos ostan kaupasta vaikka kilon paskaa ja kysyn sen hintaa ja sille sanotaan hinnaksi vaikka 20 euroa ja pyydän tilaamaan tuotteen? Kun tuote on saapunut, käyn noutamassa sen ja hiihdän kassalle, jossa hinta onkin jotain ihan muuta, koska päälle on lätkäisty alvi. Pitäisikö siis tuo hinta maksaa mikä kassalla pyydetään, vai onko se sen 20 egeä ja sillä selvä? Oma vikansa, kun eivät laskeneet alvia mukaan? Mulle kävi näin joskus vuosia vuosia sitten, mutta en jaksanut siitä alkaa tapella. Jokin aika sitten kaverillekävi samassa paikassa samalla tavalla, eikä sekään jaksanut nostaa meteliä. Nyt täytyisi taas asioida samassa paikassa. Mietin vain onko metelin nostaminen ihan turhaa vai ei?
Ai niin. Toinen juttu. Onko jossain olemassa jotain mustaa valkoisella siitä mitä sairauslomalla saa ja ei saa tehdä? Mulla kun on yksi keski-ikäinen työkaveri, jolla tuntuu olevan vähän omanlaisensa mielipiteet, eikä sille voi edes puhua järkeä. Tossa joku aika sitten toinen työkaveri oli sairauslomalla, kun siltä leikattiin sisäänkasvanut varpaankynsi, ja tämä keski-ikäinen koitti nostaa aina kamalaa meteliä siitä, jos se saikulla oleva lähti kotoaan johonkin. Asui ikävä kyllä ihan työpaikan välittömässä läheisyydessä, niin ei voinut olla huomaamatta. Sen mielestä, jos ollaan saikulla, niin silloin ei liikuta kotoa mihinkään. Jos johonkin voi lähteä, niin pitäisi kuulemma töihinkin pystyä tulemaan. Kysyin siltä, että eikös sen lääkäri määrää, onko työkykyinen vai ei? Ja työkykyinen ja kaupassakäyntikykyinen on ihan eri asioita. Mutta kun ei auta. Hän on kuulemma oikeassa. Yhdenkin kerran sain hieman kuulla asiasta, kun olin kuumeessa ja satuin epähuomiossa ajamaan sairauslomapäivänä työpaikan ohi. Mut tietysti nähtiin ja alettiin vittuilla, että jos voi tästä ajaa autolla ohi, niin voi varmaan töihinkin tulla. Se on niin vaikea ymmärtää, että raskas ruumiillinen työ ja autolla ajaminen on hiukan erilaisia rasitteita. Entäs jos menee vaikka jalka poikki ja joudut parin kuukauden saikulle? En ilmeisesti saisi tämän sankarin mielestä poistua kotoani edes kauppaan, vaan mun kuuluisi nääntyä nälkään. Eihän kaupassakaan saa käydä tietenkään, jos ei töihinkään pysty. Vihaan yksinkertaisia ihmisiä, joilla on vahvat mielipiteet.