mitn saan avattaren?
liittymällä vipiksi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
mitn saan avattaren?
Sehän pitää paikkansa, että taitelijan pitää olla joko mielisairas, feministi tai rikollinen, jotta tulisi tunnetuksi. Tämä asia esitettiin esim. todella hyvin Kukkulan kuninkaassa.
. (Mitähän noista minä olen..:jahas
Aivan yhtä ihana fraasi on se, että bodarit on. (Mitähän noista minä olen..:jahas
Taiteilijan työstä:
Palkka on harvaa poikkeusta lukuunottamatta pieni ja epäsäännöllinen, tuotantokustannukset usein ylittävät palkkion.
Eläkettä ei kerry, mutta harva elää siihen saakka.
Työtilat, -välineet ja materiaalit maksaa ihan sikana, galleristit perii törkeitä vuokria ja nyppää vielä myydyistä töistä provikkaa keskimäärin 30-50% myyntihinnasta.
Työterveyshuollosta huolehtii työntekijä itse, lomia ei kutsumusammatissa tarvita. Ei kertyviä saati sairas-.
Taiteilijaeläkkeestä:
Vuonna 2007 hakijoita oli 468. Uusia taiteilijaeläkkeitä tai osaeläkkeitä myönnettiin yhteensä 45 hakijalle.
Täytyy kyllä olla aikaja puskassa kasvanu jos ei tunne -->
![]()
, vaan mitä
tarkoittaa täällä pakkiksessa.Mun mielestä taiteilijat vois mennä töihin :D Eikä sitten herneitä, patonkeja eikä muutakaan neniin..;)
Mistä sitä palkkaa pitäs maksaa, jos kukaan ei halua niitä töherryksiä ostaa?
Jos se on noin rankaa ja hirveätä niin eikös pidä olla jo melkein mielisairas, että tuollaista tekee.Moni onkin, itseni mukaan lukien, ihan muun alan hommissa leivän eteen. Uran luominen on yleensä alkuaikoina köyhää niillekin jotka myöhemmin pääsee ihan kunnon tuloille. Harva vaan jaksaa sinnikkäästi odottaa sitä "palkkiota", kun eihän sekään mikään itsestäänselvyys ole.
Ha haa, kun olisikin noin yksinkertaista. Oletetaan että taiteilija tekee puolessa vuodessa 20 hienoa öljyvärimaalausta. Hinta galleriassa 600 euroa/maalaus = 12000,-. Galleristi perii kolmen viikon näyttelyajasta 2000,- ja kuorii sen lisäksi 30% provisiota myytyjen töiden hinnasta. Oletetaan että kaikki työt menevät kaupaksi. Näin taiteilijalle jää 6400,-. Tästä vähennetään vielä töiden kustannukset ja mahdolliset kehystyskulut. Mitä jää puolen vuoden työstä käteen? Tässä ilmoitetut hinnat ja kulut ovat täysin realistisia, näin se vaan menee. Jos ylihinnoittelet, mitään ei mene kaupaksi, jos on jo nimeä, voi jäädä plussankin puolelle.
Kaiken lisäksi gallerioihin pääsee ilmaiseksi katselemaan.
Sanotko implisiittisesti, että valtion pitäisi tukea taiteilijoita enemmän?
Jos se on noin rankaa ja hirveätä niin eikös pidä olla jo melkein mielisairas, että tuollaista tekee.
Ja mitä tulee gallerioiden maksuihin niin eikös siellä myydä niiä tauluja. Harva myöskään olisi valmis maksamaan päästäkseen autokauppaan.
En. Yksityiskohdissa on hiomista esim. taiteilijan sosiaaliturvassa.
mitn saan avattaren?
Jatkokysymys: Mistä ihmeestä noin älyttömän typerä nimi ja termi kun Avatar tulee? Kuka sen on keksiny, ja mitä kieltä se muka on?
Itse käyn autokaupoissa joskus nauttimassa "taiteilijoiden" työstä, niin ikään ilmaiseksi. Mikä on taidetta? Voiko autoja pitää taideteoksina?Kohta 2: En ole toivomassakaan niihin pääsymaksuja. Toin vaan esille sen pointin, että kuvataiteilijoidenkin työstä nautitaan ilmaiseksi. Ei siitä maksa kuin ne jotka haluavat omistaa.
On koskettavia tarinoita esim. työkyvyttömyyteen törmäämisestä. Työkyvyttömänä kun ei muka pystyisi tekemään taidetta edes avustajan välityksellä. Teet yhdenkin taideteoksen, vaikka pää kainalossa, niin heti katsotaan että "haa - ei se mikään kipeä ole! Teeskentelijä!:evil:". Jos työkyvytön entinen puutarhuri vaihtaa mullan pelargonialle, niin ei siitäkään melua nosteta.Oletettavasti "hiomisella" tarkoitat parannusta? Eli siis kuitenkin haluat lisää valtion tukea?
taiteilijat pahimmillaan joutuvat luopumaan työhuoneesta ja lopettamaan työnteon, pitäisi kehittää tukimuoto joka auttaisi pysymään työssä. Nyt ensin pitää lopettaa työnteko kokonaan saadakseen työttömyysturvaa ja sen jälkeen kun taiteilija on työtön hänet ohjataan työllistymiskursseille.

, mutta eikös se ole noin ihan kaikilla työntekijöillä??Kyllähän teollinen muotoilukin on luovaa ja usein esteettisyyteen pyrkivää työtä. Että sikäli kyllä.Itse käyn autokaupoissa joskus nauttimassa "taiteilijoiden" työstä, niin ikään ilmaiseksi. Mikä on taidetta? Voiko autoja pitää taideteoksina?
Se on kyllä mielestäni epäkohta, että kunhan nimeä on voi syytää millaista paskaa tahansa ja se on aina, ah niin mahtavaa ja ihanaa. Ehkä en ymmärrä taidetta oikein mutta olisi mielenkiintoista kokeilla meniskö taidepiireissä läpi sellainen, että työn tekisi joku amatööri ja sille laitettaisiin oikean taiteilijan nimi ja zäp piirustuksesta tms. tulee taidetta. Luulenpa, että näin on tapahtunutkin.
Jos se on noin rankaa ja hirveätä niin eikös pidä olla jo melkein mielisairas, että tuollaista tekee.
Ja mitä tulee gallerioiden maksuihin niin eikös siellä myydä niiä tauluja. Harva myöskään olisi valmis maksamaan päästäkseen autokauppaan.
Taiteilijan työnteon lopettamisella tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä, että taiteilija joutuu heikentämään mahdollisuuksiaan jatkaa taiteilijan työtä jatkossa. Esimerkiksi jos olet vuokrannut työhuoneen, sinun on luovuttava siitä kokonaan. Taiteilija ei välttämättä saa työstään tarpeeksi ansiotuloja, mutta Kelassa häntä kohdellaan kuin yrittäjää (vaikka kuvaavampaa olisi pätkätyöläinen). Monilla on ollut ongelmia, kun onkin yhtäkkiä joutunut ilmoittamaan Kelalle olevansa valmis ottamaan kokopäivätyötä. Ei olla yksinkertaisesti uskottu, jos on ollut näyttöä esim. näyttelyiden pitämisestä tai jostain aiemmasta apurahasta. Kun kerran olet ammattitaiteilija niin sitten olet sitä, etkä kitise köyhyyttäsi! onko reilua?Pyydän anteeksi että menee täysin, mutta eikös se ole noin ihan kaikilla työntekijöillä??
Ja työttömänä taiteilija ei saa piirtää kuin pöytälaatikkoon. Free-lance -hommien vastaanottaminen ei houkuta, töitään ei uskalla laittaa esille, vaikka samaan aikaan sunnuntaimaalarit pitävät näyttelyitään kirjastot pullollaan, ilman että ketään kiinnostaa onko tekijä kenties myynyt osan töistään, saanut voittoa, onko samaan aikaan työttömänä jne. Tämä on monimutkainen asia ja suoraan sanottuna en itse jaksaisi lähteä tappelemaan noista jutuista. Siksipä olenkin duunarina, kaikki aika ja energia menee johonkin muuhun kuin taiteen tekemiseen. En ole edes piirtänyt puoleen vuoteen, alkaa jo vituttaa..Taitaa sisälkutaito olla hukassa:hyvä:. Taisin käyttää "mielisairas" termiä liian vaikeaselkoisesti sinulle. Moni varmaan ymmärtää ilman ylimääräistä selittämistä, että jos puhutaan mielisairaasta ei välttämättä aina viitata lääketieteelliseen/oikeustieteelliseen/mihinkään muuhunkaan tieteelliseen termiin. Tuossa minun aikaisemman viestin asiayhteydestäkin sen olisi voinut joku voinut hiffata. Ja mitä tulee tulkintojen tekemiseen ilman hoitosuhdetta niin kyllä aikamonesta sekopäästä näkee kilometrin päähän, että kone käy mutta ketään ei ole ohjaamossa. Nyt käytin termiä "sekopää" sekaannusten välttämiseksiMielisairaudella tarkoitetaan Suomessa vallitsevan käytännön mukaan sellaista vakavaa mielenterveyden häiriötä, johon liittyy selvä henkilön todellisuudentajun häiriintyminen ja jota niin ollen voidaan pitää mielisairautena eli psykoosina. Tällaisina häiriöinä voidaan pitää seuraavia mielenterveyden häiriöitä: sekavuustilat(deliriumtilat), skitsofrenia, harhaluuloisuushäiriöt, psykoottiset ja vakava-asteiset masennustilat, vakava-asteiset kaksisuuntaisen mielialahäiriön sairaustilat, dementian vaikea-asteiset ilmenemistilat sekä muut psykoottiset tilat.
Että tiedoks vaan..murrrr...:wall:
Sitä paitti kaikenlaisten tulkintojen tekeminen ilman hoitosuhdetta on v**tuilua *wirn*