Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Kuinka pitkä pitää olla ajan aterioiden välissä, että voi puhua eri ateriakerroista?

Vittu kun tuottaa vaikeuksia syödä tasasin väliajoin.

Viimeksi muokattu:
Eli ei ole ihan tavallista, että armeijan käyvät - ainakaan loppuun? Jos muistat oikein ;)

omat kokemukset manneista armeijassa on:
2. viikolla kotiin alikessun puukollauhkailun takia. ennen sitä esim ampumaradalla fiksuja kommentteja "vittu kun saan kuteja, tapan teidät kaikki" ja kaverin viimeisenä iltana tuvassa: "turvat kiinni tai puukotan teitä kaikkia jalkaan"

eli ainakin osa tulee kokeilemaan

Sykehän nousee muutenkin kuin urheillessa, esimerkiksi pelätessä tai säikähtäessä. Säilyykö tälläsissä tapauksissa sykkeen ja energian kulutuksen suhde? Eli kuluttaako elimistö saman verran, kuin jos syke nousisi liikunnan takia? Esimerkiksi pelätessähän ihminen saattaa jännittää lihaksia tiedostamattaan, mutta sydämen sykehän ilmeisesti nousee sen takia, että vereen erittyy adrenaliinia ja noradrenaliinia. Kuluttaako hormonien eritys ym. tilanteeseen liittyvät toiminnot liikuntaa vastaavan määrän energiaa?

Kofeiinillahan saattaa olla myös sykettä nostava vaikutus(?). Kuluttaako elimistö tällaisessa keinotekoisesti aiheutetussa tilassa enemmän energiaa, kuin lepotilassa? Sydämen kohonnut sykehän kuluttaa varmaan jonkun verran, mutta aika pieni lihashan se on, eli pelkästään sydämen kiihtyneen sykkeen takia ei varmaan energiaa kulu paljoa.

Ei, en ole suunnittelemassa mitään pelkodieettiä :D . Esim. kauhuleffoja pari tuntia rasvanpolttosykkeellä. Kunhan tuli vaan mieleen.

Ei, en ole suunnittelemassa mitään pelkodieettiä :D . Esim. kauhuleffoja pari tuntia rasvanpolttosykkeellä. Kunhan tuli vaan mieleen.

Ai kamala :lol2:
Hirvee ideanakin, mä nimittäin pelkään kauhuleffoja NIIN paljon :eek::eek:

Mutta mun käsittääkseni myös säikähtäminen kuluttaa energiaa enemmän kuin lepotilassa pysytteleminen.Tuskin kuitenkaan dieetin suunnittelemisen kannalta oleellisesti. ;)

Kofeiinillahan saattaa olla myös sykettä nostava vaikutus(?). Kuluttaako elimistö tällaisessa keinotekoisesti aiheutetussa tilassa enemmän energiaa, kuin lepotilassa? Sydämen kohonnut sykehän kuluttaa varmaan jonkun verran, mutta aika pieni lihashan se on, eli pelkästään sydämen kiihtyneen sykkeen takia ei varmaan energiaa kulu paljoa.

Heh, aamuaerobiseksi pari pannua sumppia ja kauhuleffa. :D Jokuhan tuon voisi ottaa testiin. :)

Teksti-tv:stä
"Huliganismi kuriin hymneillä?

Romanialaisen jalkapalloseuran Steaua
Bucharestin omistaja Gigi Becali toivoo
poistavansa jalkapallohuliganismin ja
väkivaltaisuudet kentällä soittamalla
stadionillaan vain hymnejä ja
uskonnollista musiikkia.

- Tästä lähtien soitamme vain
uskonnollista musiikkia otteluissa,
koska minä olen maksajan roolissa ja
haluan, että näin tehdään, Becali sanoi

- Ei enää "we will rock youta". Miksi
pitäisi soittaa sellaista? Jotta
pelaajat tappaisivat toisensa? Sen,
joka haluaa kuulla paholaisen
musiikkia, ei pidä tulla stadionilleni,
Becali linjasi.
"

No niin käsiä pystyyn jonka mielestä tossa on se viisasten kivi huliganismiin. :D Tummennetulla aivan jäätävän hyvät perusteet..:rolleyes:

Tyhmä kysymys, johon en löytänyt vastausta googlesta: Miksi pöytäpuhelimen johto menee solmuun? (Jos Googlekaan ei tiedä, täytyy kääntyä pakkislaisten puoleen!)

Kyseessä siis sellainen tavallinen, kierteinen "venyvä" johto. Jos olen työpaikalta pois pari viikkoa, johto on yhtenä solmuna pöydällä ja kun puhelimeen vastaa, koko puhelin tulee luurin mukana pöydältä alas, kun johto ei pääse venymään. Solmu täytyy selvittää roikuttamalla luuria niin, että se saa pyöriä vapaasti ilmassa. Miksi johdon normaalit kierteet "kiristyvät" itsekseen? Vai onko mulla kekseliäitä ja hauskoja työkavereita?

Kertokaa ennen kuin menen tekemään niille vastajäynän!

Tyhmä kysymys, johon en löytänyt vastausta googlesta: Miksi pöytäpuhelimen johto menee solmuun? (Jos Googlekaan ei tiedä, täytyy kääntyä pakkislaisten puoleen!)

Kyseessä siis sellainen tavallinen, kierteinen "venyvä" johto. Jos olen työpaikalta pois pari viikkoa, johto on yhtenä solmuna pöydällä ja kun puhelimeen vastaa, koko puhelin tulee luurin mukana pöydältä alas, kun johto ei pääse venymään. Solmu täytyy selvittää roikuttamalla luuria niin, että se saa pyöriä vapaasti ilmassa. Miksi johdon normaalit kierteet "kiristyvät" itsekseen? Vai onko mulla kekseliäitä ja hauskoja työkavereita?

Kertokaa ennen kuin menen tekemään niille vastajäynän!

Luulen, että voit ihan rauhassa mennä tekemään sen vastajäynän. Tuohan on aika tunnettu toimistojäynä.

Voiko AUK:iin pakottaa? Esimies rupesi inttämään että voi. Oli kuulemma käyny muutama vuosi takaperin jollekin hänen osastossaan olevalle kundille (esimies kävi armeijan myöhään, jos ihmettelette.)

Ei mene mun kaaliin.

Tietysti voi. Voihan sitä toki bluffata ja pelata sivarikortin, mutta jos vittumaisempi esimies läväyttää sivaripaperit esiin, niin se voi sitten myös olla menoa.

Voiko AUK:iin pakottaa? Esimies rupesi inttämään että voi. Oli kuulemma käyny muutama vuosi takaperin jollekin hänen osastossaan olevalle kundille (esimies kävi armeijan myöhään, jos ihmettelette.)

Ei mene mun kaaliin.

ei sinne pakoteta, sinne käsketään. ja sinä menet sinne minne käsketään. siinä ei ole mitään sananvaltaa itsellä vaikka kuinka harmittaisi. voihan niitä valituksia tehdä vaikka presidentille mutta eipä taida olla ketään "armahdettu" aukista vaikka ainakin juttuja kiertää että kaverit ois tehny valituksia vaikka minne.

varusmiehen palvelusaika on 362 päivää jo siinä vaiheessa kun kutsunnoissa päätetään mihin varuskuntaan menee...

ei sinne pakoteta, sinne käsketään. ja sinä menet sinne minne käsketään. siinä ei ole mitään sananvaltaa itsellä vaikka kuinka harmittaisi. voihan niitä valituksia tehdä vaikka presidentille mutta eipä taida olla ketään "armahdettu" aukista vaikka ainakin juttuja kiertää että kaverit ois tehny valituksia vaikka minne.

varusmiehen palvelusaika on 362 päivää jo siinä vaiheessa kun kutsunnoissa päätetään mihin varuskuntaan menee...

Itse kun AUKin kävin, niin aivan auk2:n loppusuoralla yksi jantteri meidän linjalta palautettiin takasin perusyksikköön palvelemaan 6kk-miehenä.
Ei edes ollut ehtinyt saamaan korpin jämiä ja kotiutui jääkärinä. :D
Kaikki muut jotka meidän kurssilta lähti niin meni kylläkin sivariin tai sitten saivat legendaarisen "tervetuloa 2 vuoden päästä uudestaan" -kortin.

Oli toi kaveri kyllä muutenkin aika special-keissi. Oli meinaan linjan johtaja aika tyytyväisen näköinen sinä päivänä kun tää jantteri kärräs tavaroitaan pois. :lol2:

Itse kun AUKin kävin, niin aivan auk2:n loppusuoralla yksi jantteri meidän linjalta palautettiin takasin perusyksikköön palvelemaan 6kk-miehenä.
Ei edes ollut ehtinyt saamaan korpin jämiä ja kotiutui jääkärinä. :D
Kaikki muut jotka meidän kurssilta lähti niin meni kylläkin sivariin tai sitten saivat legendaarisen "tervetuloa 2 vuoden päästä uudestaan" -kortin.

Oli toi kaveri kyllä muutenkin aika special-keissi. Oli meinaan linjan johtaja aika tyytyväisen näköinen sinä päivänä kun tää jantteri kärräs tavaroitaan pois. :lol2:

tais pällitesti olla vähän epäonnistunut sen kaverin kohdalla :D

en vaan ymmärrä kun puhutte pakottamisesta. se on lakiin kirjattu että jokaisen miehen pitää joko mennä sivariin tai armeijaan. ja armeijassa (kuin myös sivarissa) pitää totella käskyjä. ei ole ammattiliittoja ja työsuojelulakeja nuolemassa sun persettä vaan pitää tehdä mitä käskevät turvallisuuden rajoissa. jos käskevät lainvastaisesti, varmasti käskijät saavat rangaistuksen siitä (eipä ole moisia näkynyt napinasta huolimatta...)

Kuten tässä on jo moni muukin maininnut niin varusmiehet määrätään Aliupseerikurssille. Ensinnä valitaan ne ketkä on sopivia ja halukkaita, sitten ne ketkä on vähemmän sopivia ja halukkaita ja lopuksi, mikäli tarve vaatii niin sopivia ja haluttomia.

Keskipakoisvoima on vanha kansankäsite ja tarkoittaa "voimaa" joka pakottaa ulos ympyräliikkeestä. Sitä ei ymmärrettävästä syystä kannata käyttää koska ei ole mitään voimaa joka ajaa kappaletta ulospäin ympyräliikkeestä, on vain Newtonin I laki. Siis tuo "pakois"-liite viittaa pakenemiseen pois ympyräliikkeestä. Keskeiskiihtyvyydestä johtuva keskihakuvoima taas on ihan eri juttu ja ilmiö.
1.)
Keskihakuvoima ei tietenkään johdu keskeiskiihtyvyydestä, vaan keskeiskiihtyvyys johtuu jostakin voimasta, joka pakottaa kappaleen pysymään ympyräradalla. Kiihtyvyys on seurausta voimasta.

2.)
Teeppäs vaikka iltasi ratoksi koordinaattimuunnos yhtälölle
F/m = (d^2)x/(dt^2),
eli tuo tuttu Newtonin yhtälö, joka pätee INERTIAALIKOORDINAATISTOSSA. Muunna koordinaatisto pyöriväksi (x -> x' , tässä siis x' on pyörivän koordinaatiston vektori), niin huomaat, että tuon pyörivän koordinaatiston suhteen kappaleen kiihtyvyys onkin nyt
(d^2)x'/(dt^2) = (F + F_k + F_c)/m,
missä F on siis ineriaalikoordinaatistossa vaikuttava voima, F_k on keskipakoisvoima ja F_c on coriolisvoima. Tuo väite, ettei keskipakoisvoimaa ole olemassa, on lukion opettajien yleistä hölynpölyä. Voimat eivät ole invariantteja epäinertiaalisissa koordinaattimuunnksissa, joten on järjetöntä puhua jonkin voiman olemassaolosta absoluuttisesti.

Back
Ylös Bottom