Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Miten tiukat ikärjat virossa on väkevien suhteen ? vai katsovataanko siellä läpi sormien että onko 18 vai 20

17 kesäisenä tuli roudattua kasikymppistä sieltä useampaankin otteeseen, kerran jäin viron puolella tulliinkin ja laukussa oli parikymmentä pullo kasikymppistä. Eihän nuo mitään maininneet.

Miten vikavirtasuoja toimii?
Miten se ehtii katkaista virran?

tuohon wikipediaan vielä lisäyksenä: sähkö vaihtaa 50 kertaa sekunnissa suuntaa, ja jos joka suunnanvaihtoa vertaillaan edelliseen. tai siis tarkemmin sähköverkosta tulevaa virtaa vertaillaan maadoituksesta tulevaan virtaan. Tässä ajassa on siis tapahtunut yksi suunnanvaihto ja kun noita kahta on vertaillut, suunnanvaihtoja on tapahtunut 2kpl ja samalla sekunnilla tapahtuu tuon lisäksi vielä 48 suunnanvaihtoa......

Löytyykös teillä kellään tietoa Hollannin autojen exportkilvistä? jos joku on hollannin exportkilvet hommannu, ni ilmottautuu, ni kysyn lisää

nimim. Saksan vientikilvet menee kohta umpeen Bemarista, ja pitäis hommata jatkoaikaa, ja Rijksdienst van wegverkeerin (www.rdw.nl) sivut on vain hollanniksi, enkä mä sieltä löytäny tietoa vientikilvistä.

menet katsastuskonttoriin niin siellä varmasti tietävät aiheesta enemmän...

päivitystä: laitoin mailia Hollannin katsastusviranomaisille.. Kaveri käy muissa asioissa konsulaatissa ja kysyy sieltä.. Ja jos se ei onnistu näin, niin voihan saksan viranomaisille soittaa ja kysyä sieltä jatkoa, täält ajaa vähän yli tunnin saksaan. Jos en jatkoo saa, niin voinhan mä aina ajaa suomeen ens viikolla. Kiitos kuitenki vinkistä!

Seuraava kysymys on, että kun nyt toi on mun nimissä tällä hetkellä, ni saaks sen suomen tullissa tullattuu toisen henkilön tiedoilla? Vai meneekö siitä joku lahjavero/pitääkö mun myydä se sille ja maksaa mahd. myyntivoittovero, kun ite oon ollu ihan asiamiehenä ja käyny saksassa autonostoksilla.. en kuitenkaan omilla rahoilla oo sitä ostanut.

Kun sanotaan,että kuukaudessa ei saa tienata kun 505€, jotta on oikeutettu opintotukeen, niin sisältyykö siihen 505€:n se itse opintotuki? Ja jos tienaan yli 505€ niin pieneneekö se opintotuki vai otetaanko se kokonaan pois?

Fattan sivuilla liikaa tekstiä :rolleyes:

Kela ei kesäkuukausille myönnä tukea, jos tienaa kuukaudessa enemmän kuin ton 505€ (ilman opintotukea). Muuten tulot lasketaan koko vuoden mukaan (eli ei vaikuta vaikka tienaisi koko summan yhden kuukauden aikana). Näin mun mielestä.

Kela ei kesäkuukausille myönnä tukea, jos tienaa kuukaudessa enemmän kuin ton 505€ (ilman opintotukea). Muuten tulot lasketaan koko vuoden mukaan (eli ei vaikuta vaikka tienaisi koko summan yhden kuukauden aikana). Näin mun mielestä.

eikös kesäopintotukeen pidä yleensä olla jotain erikoiskursseja yms jotka järjestetään kesällä että moiseen on oikeutettu?

... tai sitten on palkattomassa työharjottelussa niin saa tukea :itku: Onneksi sentään opintolainan ensimmäinen nostopäivä siirtyy pari kuukautta taaksepäin, niin sitä voi kesäksi ottaa (ainakin minulla).

eikös kesäopintotukeen pidä yleensä olla jotain erikoiskursseja yms jotka järjestetään kesällä että moiseen on oikeutettu?

Juu tai sit jos esim. suorittaa työharjoittelut kesällä.

edit. hidas

... tai sitten on palkattomassa työharjottelussa niin saa tukea :itku: Onneksi sentään opintolainan ensimmäinen nostopäivä siirtyy pari kuukautta taaksepäin, niin sitä voi kesäksi ottaa (ainakin minulla).

itsekin oon kesän harjoittelussa ja "palkka" on just 504€/kk niin saa vielä tuet.

En keksinyt parempaakaan paikkaa tälle, mutta anyhoo:

Sain työkaverilta hyvän lahjaidean 18 vuotta täyttävälle ja nyt tarvitsisin teidän apuanne. Eli tarkoituksena olisi ostaa "selviytymispaketti" baareihin. "Paketti" voi koostua vaikkapa 18 eri jutusta, mutta vähempikin riittää vallan mainiosti. Nyt siis jos löytyy ideoita, mitä tuo selviytymissetti voisi sisältää, niin antaa palaa vain - kaikki ideat otetaan ilomielin vastaan!

Myös muita lahjaideoita 18v naisihmiselle saa antaa.

Niin ja tuohon selviytymissettiin voisi myös tehdä jokaiseen "osaan" jonkin pienen selostuksen hjuumorilla tietenkin. Eli näitäkin saa ehdottaa mahdollisen idean lisäksi.

Tack!

Edit. kuten varmaan kuvasta näkyy, olen maailman huonoin keksimään lahjoja.. :(

-Pippurisumutin
-Tainnutusase
-Konrtonkeja
-Kumivene
-Kuivamuonaa
-Trangia
-Kiipeilyköyttä
-Nuntsa-kapulat
-Tikkari
-Vara-alkkarit
-Meikkisetti
-Makuupussi
-Maailmankartta
-Rahaa
-Buranaa
-Kello
-Kompassi
ja
-Nukutusnuolia

Noilla pitäs pärjätä

Eli tarkoituksena olisi ostaa "selviytymispaketti" baareihin.

Sain tollaisen kerran, teemana oli "En Tule Yöksi Kotiin" (kankaiseen kassiin oli kirjoitettu tussilla ETYK :)).

Pussista löytyi mm.

-minipullo Bailey'sia
-matkahammasharja- ja -tahnasetti
-matkakokoiset putelit kasvojen- ja hiustenpesuaineita
-terveyssiteitä, tamponeja
-kortsuja
-2 buranaa
-peitepuikko
-kertakäyttö-Gillettejä

Loistavia survival-juttuja joita vois lisätä on esim.

-perusvaalea huulikiilto
-musta meikkikynä
-pieni pullo hiuslakkaa ja kokoontaitettava harja/kampa
-väritöntä kynsilakkaa ja minikynsiviila
-suihkusaippuaa matkakoossa
-dödö/hajuvesi
-hengenraikastinpastilleja tai -suihke

Kun sanotaan,että kuukaudessa ei saa tienata kun 505€, jotta on oikeutettu opintotukeen, niin sisältyykö siihen 505€:n se itse opintotuki? Ja jos tienaan yli 505€ niin pieneneekö se opintotuki vai otetaanko se kokonaan pois?

Ei lasketa tuohon mukaan! Eli saat tienata jokaista tukikuukautta kohti opintotuen lisäksi keskimäärin 505 € ja jokaista tuetonta kuukautta kohti n. 1500 € (en muista tarkkaa summaa). Ja nämä lasketaan kalenterivuoden keskiarvona, eli ei haittaa vaikka joskus menisi reippaastikin tuon rajan yli, jos kuitenkin kuukausitulot pysyvät keskimäärin noiden rajojen sisällä. Jos raja ylittyy usein tai paljon, kannattaa hyödyntää Kelan sivuilla olevia laskureita ja katsoa, onko vuosittainen vapaa tulo ylitetty (tällöin Kelalle täytyy palauttaa liikaa maksetut tuet).

Ja kesäopintotuesta vielä sen verran, että Kelalla ei ole mahdollisuuksia valvoa, paljonko joku kesän aikana tienaa (he saavat tulotiedot verottajalta). Heitä kiinnostaa ainoastaan se, tuleeko kesän ajalta vaaditut opintoviikkomäärät täyteen. Ja ainakaan Helsingin yliopistossa tuotakaan asiaa ei valvota millään tavalla. Eli opintotukea voi kesälläkin nostaa, vaikka tienaisikin enemmän kuin 505 euroa kuussa (joku täällä kirjoitti, ettei voisi). Oppilaitoksen opintotukilautakunta päättää, paljonko opintoja vaaditaan, jotta kesäopintotuki myönnetään. Helsingin yliopistossa täytyy ainakin tänä kesänä suorittaa 5 op/kk, jotta tuen voi saada. Vaadittujen opintojen määrä vaihtelee oppilaitoksittain.

Ja ei, en ole Kelan täti, olen vain joutunut sumplimaan noita asioita liian monta kertaa.

Back
Ylös Bottom