Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
J_mp sanoi:Voiko sormien nivelet vääntyä/löystyä/mennä pillalle kun sormia naksuttelee? Käsittääkseni jos sormea vetämällä naksauttelee niin se löysyttäis tuota niveltä, mutta jos sormet rusauttaa painamalla alas päin niin nivelet ei siitä kulu?
Kaikki väittää että sormet menee paskaks kun niitä naksuttelee. Mulla on tapana aina rusauttaa noi ylä nivelet painamalla rystyset yhteen, en tee sitä tietoisesti. Oon tehnyt sitä niinkauan kun itse vaan muistan.

tokkopaisto sanoi:KUDOS!
öö... hä? Tällä ei nyt tarkoiteta solumassaa vaan englanninkielisissä yhteyksissä yleistynyttä "läppää" jonka merkitystä en ymmärrä ja sekös vituttaa. Mm. jenkkiläisissä sarjoissa törmää tähän yhä enenevästi. Mitä helevettiä tää tarkottaa?![]()
J_mp sanoi:Voiko sormien nivelet vääntyä/löystyä/mennä pillalle kun sormia naksuttelee? Käsittääkseni jos sormea vetämällä naksauttelee niin se löysyttäis tuota niveltä, mutta jos sormet rusauttaa painamalla alas päin niin nivelet ei siitä kulu?
Kaikki väittää että sormet menee paskaks kun niitä naksuttelee. Mulla on tapana aina rusauttaa noi ylä nivelet painamalla rystyset yhteen, en tee sitä tietoisesti. Oon tehnyt sitä niinkauan kun itse vaan muistan.
Jos noita sormia kunnolla repii, niin silmin näkee, että tuolla nivelissä jotain tapahtuu. Siinä tuskin kyse tuosta boldatusta asiasta. Mikä sitten on passiivinen ja mikä aktiivinen venytys.amf sanoi:Akuutin omalääkäri-vastaa palstalta:
"Naksuttelen melko paljon sormia, onkohan siitä haittaa nivelille?"
Mielestäni nivelille ei ole mitään haittaa naksuttelusta, sillä en ole löytänyt yhtään tutkimusta, josta ilmenisi naksuttelun olevan jollain tapaa vaarallista. Tästä aiheesta on kyllä tehty tutkimus, jossa selvitettiin, että tuo naksahtava ääni lähtee mikroskooppisen pienistä kaasu- tai ilmakuplista joita jostakin syystä ilmaantuu nivelnesteeseen. Sorminivelten voimakkaassa passiivisessa venytyksessä tai koukistuksessa ne sitten särkyvät ja aiheuttavat tuon naksahtavan äänen.
http://www.yle.fi/akuutti/laakariarkisto/nivelten_naksuttelu.htm
modified sanoi:Miksi pohkeet on niin helppo saada kramppaamaan jännittämällä? Johtuuko pienestä jumista.
AGR sanoi:Voi johtua magnesiumin puuttestakin. Tai sitten pohkeiden rasituksesta, pitkät kävelylenkit, kova reeni, jatkuva seisominen jne.. on omiaan laittamaan pohkeet kramppaamaan. Sattuu muuten aivan saatanasti kun koko pohjelihas muljahtaa sinne polven takaiseen kuoppaan. Hyi helvetti.
Venytellä kannattaa hyvin ja päivittäin. Magnesiumia kannattaa koittaa syödä.
amf sanoi:Akuutin omalääkäri-vastaa palstalta:
"Naksuttelen melko paljon sormia, onkohan siitä haittaa nivelille?"
Mielestäni nivelille ei ole mitään haittaa naksuttelusta, sillä en ole löytänyt yhtään tutkimusta, josta ilmenisi naksuttelun olevan jollain tapaa vaarallista.