Tyhmien kysymysten kerho

Tiedättehän sitä lasia, että jos katsoo toiselta puolelta, niin näkyy läpi ja jos katsoo toiselta puolelta, niin se toimii peilinä? Jos tästä lasista rakentaisi laatikon niin, että peilipuolet ovat sisälle päin, ja laatikkoon katsoisi, mitä näkisi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nike sanoi:
Oppiiko RUK:ssa oikeasti johtamista josta olisi hyötyä myös siviilielämässä?
Ehkä siellä oppii tekemään päätöksiä kuten AUK:ssakin. Ei varmaan enempää oikeassa elämässä hyödyllistä. Johtamista oppii kunnolla vain käytännössä.

Ja miksi intissä käsketään mennä puolikaareen kun esim. opetetaan jotain vaikka oikeasti aina muodostetaan kaari?

TJJ sanoi:
Totta tuokin, että tieto muuttuu ajan myötä. Mutta nykytiedon kanssa tässä pelataankin.

Kysymykseesi: Tuokaan asia ei ole niin yksinkertainen, edes "klassisen fysiikan" mielessä. En nyt jaksa etsiä kaavoja, mutta muistan ihmetelleeni vastaavaa asiaa joskus. Että jos vaikkapa ajatellaan, että matkaan junassa ja juna kulkee 100km/h. Lähden kävelemään/juoksemaan junassa junan kulkusuuntaan 10km/h, niin kulkunopeuteni maan suhteen ei ole 110km/h. Voisin ajatella, että sama periaate koskee autosta heitettyä kiveä.

Ei koske. Jos esimerkiksi ajat autolla 100 km/h, ammut asella luodin menosuuuntaan, luodin nopeus on 100 km/h + nopeus jolla luoti lähtisi paikaltaa ammuttuna. Tai ainakin näin lukion fysiikan tunnilla olen ollut oppivanani.

Hölmö ajatusleikki: Olisi mahdollista ampua esine hurjalla nopeudella X, tämä esine kykenisi ampumaan esineen hurjalla nopeudella X, joka puolestaa pystyisi ampumaan esineen hurjalla nopeudella X jne.
Olisiko esineen nopeus X+X+X.. jne.?
Voisiko esine X saavuttaa valon nopeuden?
Mitä tapahtuisi esineelle joka ammutaan esineestä, joka kulkee valon nopeutta? ylittäiskö se valon nopuden?

edit- Tuossa juna esimerkissä kävelijän nopeus maahan nähden olisi (muistaakseni) 100 km/h. Sille oli joku hienon ovela syy jota en millään muista..

Juuri tulleiden tietojen mukaan sikiö itse valitsee tuon kätisyyden. Tämä tapahtuu niin, että peukalo, jota aletaan imemään on se ns. parempi käsi myös syntymän jälkeen. Näin olen ymmärtänyt ja käsittänyt.

Matkaaja sanoi:
Tiedättehän sitä lasia, että jos katsoo toiselta puolelta, niin näkyy läpi ja jos katsoo toiselta puolelta, niin se toimii peilinä? Jos tästä lasista rakentaisi laatikon niin, että peilipuolet ovat sisälle päin, ja laatikkoon katsoisi, mitä näkisi?
Tästäkin on fys opettajan kanssa väitelty että jos sinne syöttäsi taskulampulla valoa niin keräätyisikö se sinne.
Ongelmat:
-täydellisesti heijastavaa peiliä ei ole olemassa
-valolla on liikemassa joka hajoittaisi laatikon
Eli jos nämä saataisiin estettyä voisi esim. auringonvaloa kerätä rajattomasti siihen laatikkoon.

Mäntti sanoi:
Mitä tapahtuisi esineelle joka ammutaan esineestä, joka kulkee valon nopeutta? ylittäiskö se valon nopuden?
Tämä on yhtä järkevä kysymys kuin että kiihdytetään esine yli valonnopeuden, ja kysytään sitten että onko valonnopeus ylitetty?

Matkaaja sanoi:
En tiedä tuntuuko se vain siltä, mutta miksi voileipä tippuu aina voipuoli alaspäin lattialle?

Voitelet aina väärän puolen leivästä... :hyper:

Jos voitelee leivän ja laittaa sen kissan selkään voipuoli ylöspäin ja pudottaa kissan pöydältä niin miten päin kissavoileipä-yhdistelmä tippuu lattialle?

Entä jos on "jokin" mikä läpäisee kaiken ja on "jokin toinen" josta ei mene mikään läpi, miten käy kun nämä törmäävät?

Mäntti sanoi:
edit- Tuossa juna esimerkissä kävelijän nopeus maahan nähden olisi (muistaakseni) 100 km/h. Sille oli joku hienon ovela syy jota en millään muista..
Nyt te ajattelette asioita ihan liian hienosti. Jos juna kulkee satasta ja sä juokset 10 km/h nopeudella menosuuntaan nähden, niin sä liikut radan varrella olevan havaitsijan suhteen 110 km/h nopeudella. Ihan kuten toi autosta ammuttu luoti -esimerkkikin. Koko asiaan ei liity mitään ihme kaavoja eikä muutakaan, ihan vektorilaskennalla ton voi todeta.

edit. tossahan se tulikin jo

lampunjalka sanoi:
Mulla on 10 0000kertaa tippunut leipä lattialle ja varmaan kerran voipuoli latiaan:D
:Lucky:

Pudotat varmaan sen leivän sen verran korkealta tai matalalta, että se ehtii matkallaan pyöriä juuri sopivasti laskeutuakseen maahan "jaloilleen kuin kissa".

teemupii sanoi:
Ja väärässä olin jälleen :nolo:
"Jos juna liikkuu maan suhteen nopeudella 0.90 m/s ja ihminen liikkuu samaan suuntaan nopeudella 0.70 m/s junan suhteen niin ihmisen nopeus maan suhteen on tosiaankin yksinkertaisesti summa eli 1.60 m/s"

teemupii sanoi:
Tämä on yhtä järkevä kysymys kuin että kiihdytetään esine yli valonnopeuden, ja kysytään sitten että onko valonnopeus ylitetty?
Niin mutta kun eikös se ole niin, ettei valon noputta voi ylittää. Joten ammuttaessa esineen nopeuden pitäisi kiihtyä, mutta mutta..

No joo.. typerä esimerkki, ja liian vaikea asia. Joten jääköön tämä mun osalta tähän

Mäntti sanoi:
Ei koske. Jos esimerkiksi ajat autolla 100 km/h, ammut asella luodin menosuuuntaan, luodin nopeus on 100 km/h + nopeus jolla luoti lähtisi paikaltaa ammuttuna. Tai ainakin näin lukion fysiikan tunnilla olen ollut oppivanani.

Muistakaas Einsteinin kuuluisa toteama: Kaikki on suhteellista. Pätee myös klassisessa fysiikassa. Eli maan koordinaatistossa kävelijän nopeus on 110 km/h, junan 10 km/h (ja kävelijän 0 km/h).

Eli puhutaan inertiaalikoordinaatistoista; jokaisella liikkuvalla systeemillä voidaan käsittää olevan oma koordinaatistonsa, ja näiden suhteen voidaan tarkastella liikettä Newtonin liikelaeilla; OLETTAEN että koordinaatistojen nopeudet ovat vakioita ajan suhteen.

Jos taas siis ammut autolla luodin menosuuntaan, näet luodin etenevän sitä nopeutta mitä sen näkisit etenevän paikallaan ollessasikin (olettaen että auton nopeus on vakio). Kadulla paikallaan seisova kaveri näkee luodin menevän nopeutta auton nopeus + luodin nopeus. Luoti ei itse tajua etenevänsä minkäänlaista nopeutta (paitsi kun kiihtyy tähän nopeuteen). (Vai tajuatko itse tällä hetkellä kiertäväsi aurinkoa auringon suhteen kymmeniä tuhansia kilometrejä tunnissa?)

Hölmö ajatusleikki: Olisi mahdollista ampua esine hurjalla nopeudella X, tämä esine kykenisi ampumaan esineen hurjalla nopeudella X, joka puolestaa pystyisi ampumaan esineen hurjalla nopeudella X jne.
Olisiko esineen nopeus X+X+X.. jne.?
Voisiko esine X saavuttaa valon nopeuden?

Edelleenkään mikään massallinen kappale ei voi saavuttaa valon nopeutta. Massa kasvaa eksponentiaalisesti lähestyttäessä valon nopeutta. Kuvailemassasi esimerkissä a) ampuvan kappaleen massa kasvaisi jatkuvasti, ja yhä enemmän energiaa tarvittaisiin ampumaan uusi kappale, b) valon nopeus voitaisiin saavuttaa siihen pisteeseen asti kunnes kaikki maailmankaikkeuden energia olisi siihen käytetty.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom