Tyhmien kysymysten kerho

Miksi hiilihappopitoinen juoma kuohuaa enemmän, kun sitä kaataa jäiden päälle?

Miksi saippua vaahtoa ihan simona? Onko siitä vaahdosta jotain hyötyä?

Tuleeko ihmisistä vanhempina itsepäisempiä ja ennakkoluuloisempia vai ovatko nuoremmat sukupolvet vain ennakkoluulottomampia?
esim. "Älä sinä käy mulle puhumaan ravinnosta. Kyllä minä tiedän kaiken, koska olen 40v"

millä periaatteella vanhan kunnon Nindendon valopistooli toimii?

Toi olis oikeesti kiva tietää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Wombo sanoi:
millä periaatteella vanhan kunnon Nindendon valopistooli toimii?
Muistaakseni ruutu välähtää liipaisinta painaessa valkoiseksi, ja kone mittaa miten pitkä aika menee kunnes valosensori huomaa sen. Tässä pitää vähän tietää miten tv toimii, että tajuaa miten oikean kohdan voi laskea. Eli kuva piirretään tai paremminkin pyyhkäistään vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas, ja vielä kun telkun taajuus tiedetään, niin tästä voidaan laskea mitä kohtaa valopistooli osoittaa.
 
teemupii sanoi:
Muistaakseni ruutu välähtää liipaisinta painaessa valkoiseksi, ja kone mittaa miten pitkä aika menee kunnes valosensori huomaa sen. Tässä pitää vähän tietää miten tv toimii, että tajuaa miten oikean kohdan voi laskea. Eli kuva piirretään tai paremminkin pyyhkäistään vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas, ja vielä kun telkun taajuus tiedetään, niin tästä voidaan laskea mitä kohtaa valopistooli osoittaa.

Noinhan valopistoolit yleensä toimivat, mutta Nintendon pistooli toimi toisella taktiikalla, joka on tarkempi, mutta se ei toimi kuin kuvaputkinäytöillä (kokeile vaikka LCD-näytöllä jos et usko).

Löysinpä hyvän selityksenkin :

"The second method, used by the Super Nintendo Entertainment System's Super Scope ...

The trick to this method lies in the nature of the cathode ray tube inside the video monitor (it does not work with LCD projectors). The screen is drawn by a scanning electron beam that travels across the screen starting at the top until it hits the end, and then moves down to update the next line. This is done repeatedly until the entire screen is drawn, and appears instantaneous to the human eye as it is done very quickly.

When the player pulls the trigger, the game brightens the entire screen for a split second, and the computer (often assisted by the display circuitry) times how long it takes the electron beam to excite the phosphor at the location the gun is pointed at. It then calculates the targeted position based on the monitor's horizontal refresh rate (the fixed amount of time it takes the beam to get from the left to right side of the screen).

Once the computer knows where the gun is pointed at, it can tell if it coincides with the target or not. However, many guns of this type (including the Super Scope) ignore red light, as red phosphors have a much slower rate of decay than green or blue phosphors.

A game that uses more than one gun reads both triggers continuously and then, when one player pulls a gun's trigger, the game poll that gun's diode until it knows which object was hit."

Lähde : TheFreeDictionary.com by Farlex (http://encyclopedia.thefreedictionary.com/light gun)

Eli ehkäpä äiti oli sittenkin oikeassa kun kielsi istumasta liian lähellä telkkua, jos nimittäin pistooli perustuu kuvaruudun läpi tuleviin elektroneihin!
 
teemupii sanoi:
Muistaakseni ruutu välähtää liipaisinta painaessa valkoiseksi, ja kone mittaa miten pitkä aika menee kunnes valosensori huomaa sen. Tässä pitää vähän tietää miten tv toimii, että tajuaa miten oikean kohdan voi laskea. Eli kuva piirretään tai paremminkin pyyhkäistään vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas, ja vielä kun telkun taajuus tiedetään, niin tästä voidaan laskea mitä kohtaa valopistooli osoittaa.

Tämä aihe rupesi kiinnostamaan vanhana TV-mekaanikkona. Nyt en vain saa haltuun, kuinka tuo voi teoriassa toimia? Eli jos liipaisinta painetaan, nintendo tietää esim. että oltiin piirtämässä toiseksi ylintä juovaa puolessavälissä liipaisimen laukaisuhetkellä, mutta mistä se tietää mihin kohtaan pistooli osoitti? Vai välähtääkö pelkästään piirrettävän juovan pää? Silloinkin kuitenkin vaikuttaa miten kaukana pistooli on telkusta & mahdollisesti kulma missä pistooli osoittaa telkkaria. Puhumattakaan 100Hz telkkareista, toimiiko pistooli niilläkin ongelmitta?

Edit: Viitala kerkesikin jo kyseenalaistaa 100Hz telkkarit.
 
Konsoli tietää milloin tv alkaa piirtämään seuraavaa kuvaa ja mittaa ajan mikä kestää kun pistoolissa oleva sensori huomaa tämän valkoisen kuvan. 100Hz tv:ssa tuo ei toimi ellei ohjelmalle voi sanoa että käytetään 100Hz tv:tä. Jos koko ruudun piirtoon menee 1/50 sekuntia, ja ohjelma huomaa valkoista 5 millisekunnin päästä piirron alusta niin silloin tiedetään pistoolin olevan keskellä ruutua (eikös yksi kuva vaatinut kaksi pyyhkäsyä, vai oliko se juuri 100Hz telkku joka piirsi 2*joka toisen juovan? Tällöin 50Hz telkussa pistooli osoittaisi keskelle 10 millisekunnin päästä pyyhkäisyn alkamisesta).
 
teemupii sanoi:
Konsoli tietää milloin tv alkaa piirtämään seuraavaa kuvaa ja mittaa ajan mikä kestää kun pistoolissa oleva sensori huomaa tämän valkoisen kuvan. 100Hz tv:ssa tuo ei toimi ellei ohjelmalle voi sanoa että käytetään 100hz tv:tä. Jos koko ruudun piirtoon menee 1/50 sekuntia, ja ohjelma huomaa valkoista 5 millisekunnin päästä piirron alusta niin silloin tiedetään pistoolin olevan keskellä ruutua (eikös yksi kuva vaatinut kaksi pyyhkäsyä?).

Eikös tuossa tapauksessa ohjelma tiedä että pistoolin liipaisinta on painettu kun juova on keritty piirtää keskelle ruutua, mutta mistä ohjelma tietää mihin suuntaan ruutua pistooli on osoittanut?
 
Naru sanoi:
Eikös tuossa tapauksessa ohjelma tiedä että pistoolin liipaisinta on painettu kun juova on keritty piirtää keskelle ruutua, mutta mistä ohjelma tietää mihin suuntaan ruutua pistooli on osoittanut?
Millä tavalla "mihin suuntaan"? Ohjelma ei varmaan tajua mitään jos osoitat toiseen telkkuun jossa on valkoinen kuva ja painat liipaisinta.
 
teemupii sanoi:
Millä tavalla "mihin suuntaan"? Ohjelma ei varmaan tajua mitään jos osoitat toiseen telkkuun jossa on valkoinen kuva ja painat liipaisinta.

Eli haen kyssäreilläni sitä, miten ohjelma tietää mihin suuntaan ruutua pistooli osoittaa? Esim. sorsanmetsästyspelissä jos sorsa lentää keskellä kuvaruutua ja itse tähtään vasempaan yläkulmaan (mistä juovanpiirto alkaa), jos koko kuvaruutu välähtää valkoisena, mistä ohjelma tietää minun tähdänneen juuri vasempaan yläkulmaan eikä esim. oikeaan alakulmaan tarkalleen samalta etäisyydeltä?

Jos kuvitellaan vaikka että ammuttaisiin liikkumattomaan maaliin joka sijaitsee keskellä kuvaruutua, mitä hyötyä ohjelman on tietää että se oli piirtämässä juovaa esim. oikeassa alakulmassa, kun painoin liipaisinta, jos tähdättävä kohde on keskellä ruutua (ja liikkumaton) ja itse tähtäsin vasenta yläkulmaa? Sorge jos joudut vääntämään rautalangasta, mutta jos pystyt tuon selittämään minulle niin kiitos ja kumarrus! :worship:
 
teemupii sanoi:
Jos mun englanti ei ole ihan ruosteessa niin tuo on sama periaate minkä tuohon itsekkin kirjoitin.

Katopa toi mun viestin lopussa oleva linkki, siinä on selostettu toi sun systeemis, missä ruutua (framea) väläytetään valkosena. Huomaat kyllä eron.

edit : juu sori, olin niin varma, että tarkoitit tuota ensimmäistä tapaa, etten kunnolla lukenut viestiäsi. Mutta kannattaa kuitenkin lukasta toi linkki, siinä on kaksi eri tapaa toteuttaa asia.
 
TV aloittaa piirtämisen (kokonaan valkoisen ruudun) = Hetki T1
Valopistoolin sensori huomaa valkoista = Hetki T2

Aika joka kului TV:ltä piirtämiseen ennen kuin valopistooli huomasi sen = T = T2 - T1

Juovia TV:ssä = J = 576
TV:n päivitystaajuus = P = 50Hz = 50 1/s (kertaa sekunnissa)
Aika joka kuluu yhden kuvan piirtämiseen = Tp = 1s/50 = 20 millisekuntia
Aika joka kuluu yhden juovan piirtämiseen = Tj = 20 millisekuntia / 576 = 0,0347222... millisekuntia.

Jos T (eli kuinka pitkään valkeaa kerittiin piirtää ennen sen huomaamista) on vaikka 5 millisekuntia:

Kuinka pitkälle kerittiin piirtää prosenteissa = 5ms/20ms * 100 = 25%

Monesko juova oli menossa = 576 * 0.25 = 144 , juova nro. 144 (tämä on sama kuin valopistoolin osoittama kohta vaakasuunnassa)

Kuinka pitkälle päästiin juovalla = 5 ms - (0,0347222... ms * 144) = 0,000000000000000000000000000032 ms

Sama prosenteissa = 0,000000000000000000000000000032 ms / 0,0347222... ms * 100 = 0% (tämä on sama kuin valopistoolin osoittama kohta pystysuunnassa prosentteina)

Eli ollaan 144:nen juovan alussa.. esimerkki sattui huonosti kun meni tuo pystysuora kohta lähelle nollaa.
 
teemupii sanoi:
paljon teoriaa ja matematiikkaa..
:worship:

Kiitoksia, nyt ymmärsin kun selitit tuon tarkalleen. Pikkupöhnässä osasin ottaa juovanpiirrot muuten huomioon, mutta jostain syystä ajattelin tuon valkoisen välähdyksen piirtyvän yhdellä hetkellä koko kuvaruudun alalta (eikä juova kerrallaan) joten omat päättelyni meni siinä vikaan. Ilmeisesti tuo vaatii toimiakseen aika "suuntaavan" valopistoolin, eli että valopistooliin pääsee valoa telkkarista vain hyvin pieneltä alalta (kapealta keilalta) ja tämähän myöskin asettaa jotain rajoituksia valopistoolin etäisyydelle telkkarista?
 
Naru sanoi:
Jos kuvitellaan vaikka että ammuttaisiin liikkumattomaan maaliin joka sijaitsee keskellä kuvaruutua, mitä hyötyä ohjelman on tietää että se oli piirtämässä juovaa esim. oikeassa alakulmassa, kun painoin liipaisinta, jos tähdättävä kohde on keskellä ruutua (ja liikkumaton) ja itse tähtäsin vasenta yläkulmaa? Sorge jos joudut vääntämään rautalangasta, mutta jos pystyt tuon selittämään minulle niin kiitos ja kumarrus! :worship:
En tuota nytten osaa ihan rautalangasta vääntää, mutta yksinkertaisesti lasketaan TV:n elektronisuihkun piirtonopeus ja kun tiedetään kuinka pitkään se kerkeää piirtämään ennen kuin valopistooli huomaa sen (konsolin mittaama arvo), niin näitten avulla voidaan laskea missä kohdin elektronisuihku on menossa kun valopistooli sen huomasi.
 
Naru sanoi:
Ilmeisesti tuo vaatii toimiakseen aika "suuntaavan" valopistoolin, eli että valopistooliin pääsee valoa telkkarista vain hyvin pieneltä alalta (kapealta keilalta) ja tämähän myöskin asettaa jotain rajoituksia valopistoolin etäisyydelle telkkarista?
Niin no.. ei ole mitään tietoa että miten tarkka tuo sitten oikeasti oli, mutta tuskin vaikka sentin heittoa kukaan olisi huomannut. Johtojen pituus varmaan rajoitti aika paljon kuinka kaukaa tuli ammuttua.
 
Tähän on ihan helvetin hyvä triidi:worship:

Mitä mahassa tapahtuu, kun se kurnii?
 
Jaahas.. huomasin että oli tuossa laskenta hommassa mennyt pysty- ja vaakasuora väärin päin. Ensimmäinen lasku tuottaa pystysuoran paikan, ja toinen vakaasuoran.
 
Naru sanoi:
:worship:

Pikkupöhnässä osasin ottaa juovanpiirrot muuten huomioon, mutta jostain syystä ajattelin tuon valkoisen välähdyksen piirtyvän yhdellä hetkellä koko kuvaruudun alalta (eikä juova kerrallaan) joten omat päättelyni meni siinä vikaan.

Öö, siis vanhana TV mekaanikkona (tietäen juovapiirrosta) luulit koko kuvan piirtyvän crt monitorin jokaiseen pisteeseen yhtäaikaisesti? WTF? :lol2:
 
Sukulaku sanoi:
Mitä mahassa tapahtuu, kun se kurnii?
Kurnimisääni tulee suolistosta, ja se johtuu normaaleista suolen kaasujen, itse suolen jne. liikkeistä. Kun suolessa on tavaraa niin ääntä ei vain kuule ulos kunnolla. Tyhjä suoli toimii hyvänä kaikukoppana. Jos kuuntelet vatsaa läheltä täynnäkin niin sen kurniminen kuuluu.
 
Miten kameran salama toimii? Kai siinä on pakko olla joku jippo tavalliseen kirkkaaseen lamppuun verrattuna.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom